Hoi Piet, Het bereik van mijn metertjes ligt tussen 0 en 10 atm, ze zijn gehaald uit die goedkope compressorsetjes, je zal echt moeten zoeken voor dat bereik wat jij wil hebben.
Hoi Edwin, Dat gaat nog een hele puzzle worden om precies het moment te vinden van balans, niet zo zeer de aansturing via de gyro, maar meer het evenwicht/balans van de boot. Ik heb al wat draaien van het systeem, de aansturing via de gyro/vaartregelaar combinatie werkt. Zit nu nog te stoeien met de eindafslagen van het balansmachientje, je hebt er totaal geen zicht op wat dat ding aan het uitvreten is onder het dek.
hallo manfred je heb toch een doorzichtig afsluit systeem zitten, in princiepe kan je dan langs de kant van het water het lanseeren uittesten. en dan weet je wel wattie uitvreet. gr:edwin
hallo manfred kan je er voorlopig geen schakelaar tussen zetten die je met een servo bedient als je boot onder licht en horizontaal kan je de balans eventjes uitschakelen en dan de boot open doen dan zie je toch waar het gewicht zich bevind en dan krijg je wel een idee waar het ongeveer staat want zoals nu dat het altijd werkt als je dan de boot uit het water haalt dan zit dat gewicht meteen ook te verlopen groetjes raf
Edwin, Klopt, maar dat balanceren gaat pas op wanneer de boot volledig compleet is, dus met bovendek erop. Het is wel een mooie optie om het systeem in actie te zien wanneer de boot onderwater is, ga er dit weekeinde de laatste hand aan leggen. Voor de eindstoppen heb ik een eenvoudige oplossing gevonden, als ik ga testen maak ik er een filmpje van.
hallo er zit toch schroefdraad op, dus blijft het gewicht toch op zijn plek ook als je de boot uit het water haalt! anders ligt dat gewicht straks achterin de boot als je hem even schuin houd. manfred;je kan het gewicht van de bovenbouw toch met gewichten uitbalanseren? gr:edwin
Hoi Raf, Is ook een idee, het is wel zo dat het systeem niet continue werkt, het wordt pas actief als ik het gedeelte om de torpedo's te lanceren activeer. Ik heb twee opties daarom gemaakt, onderwater kan ik niet vuren, maar ik heb wel een overbruggingsschakelaar gemaakt om het onderwater te kunnen testen. Ga die stand eigenlijk gebruiken om het balanceren uit te testen, normaal staat die dan uit, voorlopig blijf ik bij de torpedo's bovenwater afvuren.
Edwin, Klopt, maar ik heb juist die precieze stand nodig wanneer de boot in balans is, je moet het dan zien als een soort ijkpunt. Is ook de reden dat hij volledig uitgerust moet zijn met alles erop en eraan. Zoals ik al aan raf schreef kan ik wel alles gecontroleerd aan/uitzetten. Ik heb geen idee of dat mogelijk is het gewicht van het dek met opbouw imiteren, het gaat eigenlijk denk ik over het totale gewicht van de bovenbouw maar wel uitgesmeerd over de volledige lengte van de boot.
ik probeer even mee te denken manfred, als je de boot in het water legt zonder opbouw en het gewicht van de opbouw verdeeld over de opervlakte van waar normaal de opbouw zou zitten, dan kan je het gewicht zien zitten in de romp dan doe je de boot uit trimmen zodat de boot mooi recht ligt zodra je een torpedo afvuurt komt de boeg omhoog en dat gewichtsverlies moet dat gewicht op dat zelfde moment corrigeren dat betekent dat het loode gewicht iets naar voren schuift hoe meer torpedos je afschiet hoe verder het lood naar voren komt klopt dit of mis ik nog iets. gr:edwin
Beste manfred Ik denk dat bij het afschieten van je torpedo's de trim nog wel mee kan vallen. Als ik al mijn zes boegtorpedo's gelanceerd heb is aan de trim van mijn boot weinig te merken om dat het drijfvermogen van mijn torpedo's per stuk maar 5 gram is. Tijdens het laceren gaat de boot met zijn kop wel een eindje omhoog omdat ik ze met drijfgas lanceer en zodra het gas uit de buis verdwenen is gaat ie weer normaal liggen. Gr.Joop
Ik moet zeggen dat ik niet echt begrijp hoe het afschieten van de torpedo's het evenwicht verstoord. Bij een echte sub wel, want daar zitten de torpedo's in het droge gedeelte (totdat je de buizen vult met water). Bij een modelsub zitten ze in het natte deel. Als het goed is zijn de toperdo's bijna even zwaar als water. Als je ze terug wil vinden iets lichter als water. Als de torpedo's in de buizen zitten zullen ze dan een klein beetje OPWAARDSE druk in de buizen geven. Na het afschieten van de torpedo's vullen de buizen zich met water. De boeg zal dan hooguit iets omlaag willen, en zeker niet omhoog. Het lood moet dan dus iets naar achteren en niet omhoog. Het is makkelijk te testen. Check de boot in de testbak met de torpedo's aan boord. Maak hem 100% horizontaal. En nogmaals met lege buizen. Kijk hoeveel lood er extra op de boeg moet om hem weer horizontaal te krijgen. Groeten Willem
hallo wilm heeft gelijk de torpedo's zijn lichter dan water dus als ze in de buizen zitten duwen ze de boeg omhoog net zoals joop zei is het als je der 4 lanceerd een 20 gram verschil maar dat merk je als je stil onder water licht natuurlijk wel maar als je vaart dan houd de diepte en balans regelaar alles weer horizontaal het is dus alleen belangrijk bij stil liggen en niet bij het varen bij varen groetjes raf
Mogge allemaal, Heb alles even zitten lezen van iedereen, het gaat inderdaad om de compensatie van het drijfvermogen van de torpedo's. Ik heb per torpedo ongeveer 4 gram drijfvermogen, dat houd in 4x4 voorin en 1x4 achterin, uiteindelijk houd ik dan 3x4 gram over is 12 gram. Want ik kan de torpedo achter tegen een van voor wegstrepen, het zal wellicht niet precies hetzelfde zijn maar daarvoor heb ik nog steeds mijn balansmachine. Zoals willem het beschrijfd klopt het, alleen heb ik 6 toestanden waarin de balans kan zijn, volledig leeg, en gevuld telkens met 1 torpedo (5) maakt de gevulde toestand. Als je zegt dat de lengteas regeling dit compenseerd tijdens het varen dan klopt dit helemaal, die 12 gram daar merkt de boot weinig van. Maar leg eens 12 gram lood op het uiterste gedeelte in uitgebalanceerde toestand waar mijn torpedoinrichting ligt, dan zakt mijn neus direct en is de boot uit balans. Met zoveel variabelen wil ik dat proberen op te lossen door de autogyro mijn balansmachine aan te sturen, het zal wel een hoop uitproberen worden maar met de informatie van jullie allemaal moet ik toch een heel eind komen. Zo, en nu koffie
Klopt, das geeft een heel groot verschil aan de uiteinden... Is het niet een idee om de torpedo's een drijfvermogen te geven van 2 a 3 gram? Dan word het verschil nog kleiner, maar wat Willem zegt klopt wel. Het verschil wordt wel kleiner onder water buiten de WTC in het natte gedeelte. Dit verschil heb ik met de gas gevulde torpedo's niet. Das 1 op 1... Wat er uit de buis komt, komt water voor in de plaats... Succes met uitvogelen, tis wel ff een karweitje. maar wel een leuke...
Hoi Douglas, Lekker makkelijk die gas jongens van jou, wat betrefd het drijfvermogen, daar heb ik nog niet echt naar gekeken. Het is ook een optie, alleen wil ik daar niet te veel aan sleutelen ivm eventueel een druppeltje water wat langs de asjes kan lekken, wat ten koste gaat van mijn drijfvermogen, en zinkende torpedo's is niet echt iets waarnaar ik zit uit te kijken. Hoe staat het trouwens met je gastorpedotopic?, ik was wel benieuwd hoe je de rest had opgelost.
hallo dat winnen van die 2 gram per torpedo gaat het probleem niet weg werken alle de moeite niet om het te gaan doen maar inderdaad die 12 gram op de kop van de boot is een groot probleem eigenlijk zou je de boot vooraan 12 gr groter moeten kunnen maken en wel zo 4 gram na alk schot een kleine cylinder die in 4 stapjes uitschuift BV ik spreek over groter en dat klinkt wat raar maar toch klopt het grotere wtc geeft meer drijfvermogen maar daar het systeem er nu eenmaal inzit moet het wel kunnen werken maar inderdaad mag het gewicht niet tegen de eindaanslagen lopen ik heb eens gezien dat ze dit zonder schakelaars hadden gedaan (duitser) met een grote truck die moest kunnen kippen hij had op het einde van de draadstang de draad weg gehaalt en daar een rondelletje en een veertje gezet(uit een stylo) als dat gewicht aan dat stuk komt zonder draad maakt niets uit of de stang blijft draaien het gewicht verschuift toch niet meer motor in achteruit en de veer duwt het gewicht terug op de draadstang dit aan de beide kanten weer veel uitleg ik hoop dat je het begrijpt dit systeem bespaart op elektro en schakelaars en het werkt altijd groetjes raf
Tja, had er ff geen zin meer in.... Misschien later nog wel eens een keer... Komt er ook nog eens bij dat ik de Ohio vaarklaar wil hebben voor dit seizoen... Dus, druk druk druk...
Raf, Wat je bedoeld met de eindafslagen dat heb ik juist vandaag gemaakt, alleen voor het terugveren heb een stukje siliconenslang gebruikt. Ik heb dit al eerder toegepast bij het systeem om de antennes te doen bewegen en het werkt feilloos, is alleen maar mechanisch en doet het altijd. Douglas, Dat van druk,druk,druk komt bekend voor, ik probeer mijn boot klaar te hebben voor de subsail, dus dat wordt nog aardig doorsleutelen. Alles moet ook nog uitgeprobeerd worden in het water, ik probeer eerst de boot in de basis in elkaar te hebben zodat ik kan varen, alles wat ik meer heb is mooi meegenomen.
Hier een testfilmpje van het balanceersysteem, de eindafslagen zitten er nog niet op, maar daar ligt al een nieuwe aangepaste as voor klaar. Ne5ISEXAO14[/media] - test counterbalancesytem