Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Piet,

    Het bereik van mijn metertjes ligt tussen 0 en 10 atm, ze zijn gehaald uit die goedkope compressorsetjes, je zal echt moeten zoeken voor dat bereik wat jij wil hebben.
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Edwin,

    Dat gaat nog een hele puzzle worden om precies het moment te vinden van balans, niet zo zeer de aansturing via de gyro, maar meer het evenwicht/balans van de boot.
    Ik heb al wat draaien van het systeem, de aansturing via de gyro/vaartregelaar combinatie werkt.
    Zit nu nog te stoeien met de eindafslagen van het balansmachientje, je hebt er totaal geen zicht op wat dat ding aan het uitvreten is onder het dek.
     
  3. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    hallo manfred

    je heb toch een doorzichtig afsluit systeem zitten,
    in princiepe kan je dan langs de kant van het water het lanseeren uittesten.
    en dan weet je wel wattie uitvreet. ;)


    gr:edwin
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    kan je er voorlopig geen schakelaar tussen zetten die je met een servo bedient
    als je boot onder licht en horizontaal kan je de balans eventjes uitschakelen
    en dan de boot open doen
    dan zie je toch waar het gewicht zich bevind
    en dan krijg je wel een idee waar het ongeveer staat
    want zoals nu dat het altijd werkt als je dan de boot uit het water haalt dan zit dat gewicht meteen ook te verlopen

    groetjes raf
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Edwin,

    Klopt, maar dat balanceren gaat pas op wanneer de boot volledig compleet is, dus met bovendek erop.
    Het is wel een mooie optie om het systeem in actie te zien wanneer de boot onderwater is, ga er dit weekeinde de laatste hand aan leggen.
    Voor de eindstoppen heb ik een eenvoudige oplossing gevonden, als ik ga testen maak ik er een filmpje van.
     
  6. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    hallo

    er zit toch schroefdraad op,
    dus blijft het gewicht toch op zijn plek
    ook als je de boot uit het water haalt!
    anders ligt dat gewicht straks achterin de boot als je hem even schuin houd.

    manfred;je kan het gewicht van de bovenbouw toch met gewichten uitbalanseren?

    gr:edwin
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2009
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Is ook een idee, het is wel zo dat het systeem niet continue werkt, het wordt pas actief als ik het gedeelte om de torpedo's te lanceren activeer.
    Ik heb twee opties daarom gemaakt, onderwater kan ik niet vuren, maar ik heb wel een overbruggingsschakelaar gemaakt om het onderwater te kunnen testen.
    Ga die stand eigenlijk gebruiken om het balanceren uit te testen, normaal staat die dan uit, voorlopig blijf ik bij de torpedo's bovenwater afvuren.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Edwin,

    Klopt, maar ik heb juist die precieze stand nodig wanneer de boot in balans is, je moet het dan zien als een soort ijkpunt.
    Is ook de reden dat hij volledig uitgerust moet zijn met alles erop en eraan.
    Zoals ik al aan raf schreef kan ik wel alles gecontroleerd aan/uitzetten.
    Ik heb geen idee of dat mogelijk is het gewicht van het dek met opbouw imiteren, het gaat eigenlijk denk ik over het totale gewicht van de bovenbouw maar wel uitgesmeerd over de volledige lengte van de boot.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2009
  9. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    ik probeer even mee te denken manfred,

    als je de boot in het water legt zonder opbouw
    en het gewicht van de opbouw verdeeld over de opervlakte van
    waar normaal de opbouw zou zitten,
    dan kan je het gewicht zien zitten in de romp
    dan doe je de boot uit trimmen zodat de boot mooi recht ligt
    zodra je een torpedo afvuurt komt de boeg omhoog en dat
    gewichtsverlies moet dat gewicht op dat zelfde moment corrigeren
    dat betekent dat het loode gewicht iets naar voren schuift
    hoe meer torpedos je afschiet hoe verder het lood naar voren komt
    klopt dit of mis ik nog iets.


    gr:edwin
     
  10. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Beste manfred

    Ik denk dat bij het afschieten van je torpedo's de trim nog wel mee kan vallen.
    Als ik al mijn zes boegtorpedo's gelanceerd heb is aan de trim van mijn boot weinig te merken om dat het drijfvermogen van mijn torpedo's per stuk maar 5 gram is.
    Tijdens het laceren gaat de boot met zijn kop wel een eindje omhoog omdat ik ze met drijfgas lanceer en zodra het gas uit de buis verdwenen is gaat ie weer normaal liggen.

    Gr.Joop
     
  11. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik moet zeggen dat ik niet echt begrijp hoe het afschieten van de torpedo's het evenwicht verstoord.
    Bij een echte sub wel, want daar zitten de torpedo's in het droge gedeelte (totdat je de buizen vult met water).
    Bij een modelsub zitten ze in het natte deel.
    Als het goed is zijn de toperdo's bijna even zwaar als water.
    Als je ze terug wil vinden iets lichter als water.
    Als de torpedo's in de buizen zitten zullen ze dan een klein beetje OPWAARDSE druk in de buizen geven.
    Na het afschieten van de torpedo's vullen de buizen zich met water.
    De boeg zal dan hooguit iets omlaag willen, en zeker niet omhoog.
    Het lood moet dan dus iets naar achteren en niet omhoog.
    Het is makkelijk te testen.
    Check de boot in de testbak met de torpedo's aan boord.
    Maak hem 100% horizontaal.
    En nogmaals met lege buizen.
    Kijk hoeveel lood er extra op de boeg moet om hem weer horizontaal te krijgen.

    Groeten Willem
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wilm heeft gelijk
    de torpedo's zijn lichter dan water dus als ze in de buizen zitten duwen ze de boeg omhoog
    net zoals joop zei is het als je der 4 lanceerd een 20 gram verschil
    maar dat merk je als je stil onder water licht natuurlijk wel
    maar als je vaart dan houd de diepte en balans regelaar alles weer horizontaal
    het is dus alleen belangrijk bij stil liggen en niet bij het varen bij varen

    groetjes raf
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Mogge allemaal,

    Heb alles even zitten lezen van iedereen, het gaat inderdaad om de compensatie van het drijfvermogen van de torpedo's.
    Ik heb per torpedo ongeveer 4 gram drijfvermogen, dat houd in 4x4 voorin en 1x4 achterin, uiteindelijk houd ik dan 3x4 gram over is 12 gram.
    Want ik kan de torpedo achter tegen een van voor wegstrepen, het zal wellicht niet precies hetzelfde zijn maar daarvoor heb ik nog steeds mijn balansmachine.
    Zoals willem het beschrijfd klopt het, alleen heb ik 6 toestanden waarin de balans kan zijn, volledig leeg, en gevuld telkens met 1 torpedo (5) maakt de gevulde toestand.
    Als je zegt dat de lengteas regeling dit compenseerd tijdens het varen dan klopt dit helemaal, die 12 gram daar merkt de boot weinig van.
    Maar leg eens 12 gram lood op het uiterste gedeelte in uitgebalanceerde toestand waar mijn torpedoinrichting ligt, dan zakt mijn neus direct en is de boot uit balans.
    Met zoveel variabelen wil ik dat proberen op te lossen door de autogyro mijn balansmachine aan te sturen, het zal wel een hoop uitproberen worden maar met de informatie van jullie allemaal moet ik toch een heel eind komen.
    Zo, en nu koffie
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Klopt, das geeft een heel groot verschil aan de uiteinden... Is het niet een idee om de torpedo's een drijfvermogen te geven van 2 a 3 gram? Dan word het verschil nog kleiner, maar wat Willem zegt klopt wel. Het verschil wordt wel kleiner onder water buiten de WTC in het natte gedeelte.

    Dit verschil heb ik met de gas gevulde torpedo's niet. Das 1 op 1... Wat er uit de buis komt, komt water voor in de plaats...

    Succes met uitvogelen, tis wel ff een karweitje. maar wel een leuke...
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Douglas,

    Lekker makkelijk die gas jongens van jou, wat betrefd het drijfvermogen, daar heb ik nog niet echt naar gekeken.
    Het is ook een optie, alleen wil ik daar niet te veel aan sleutelen ivm eventueel een druppeltje water wat langs de asjes kan lekken, wat ten koste gaat van mijn drijfvermogen, en zinkende torpedo's is niet echt iets waarnaar ik zit uit te kijken.
    Hoe staat het trouwens met je gastorpedotopic?, ik was wel benieuwd hoe je de rest had opgelost.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo


    dat winnen van die 2 gram per torpedo gaat het probleem niet weg werken
    alle de moeite niet om het te gaan doen
    maar inderdaad die 12 gram op de kop van de boot is een groot probleem
    eigenlijk zou je de boot vooraan 12 gr groter moeten kunnen maken
    en wel zo 4 gram na alk schot
    een kleine cylinder die in 4 stapjes uitschuift BV
    ik spreek over groter en dat klinkt wat raar maar toch klopt het
    grotere wtc geeft meer drijfvermogen
    maar daar het systeem er nu eenmaal inzit moet het wel kunnen werken
    maar inderdaad mag het gewicht niet tegen de eindaanslagen lopen
    ik heb eens gezien dat ze dit zonder schakelaars hadden gedaan (duitser)
    met een grote truck die moest kunnen kippen
    hij had op het einde van de draadstang de draad weg gehaalt
    en daar een rondelletje en een veertje gezet(uit een stylo)
    als dat gewicht aan dat stuk komt zonder draad maakt niets uit of de stang blijft draaien het gewicht verschuift toch niet meer
    motor in achteruit en de veer duwt het gewicht terug op de draadstang
    dit aan de beide kanten
    weer veel uitleg ik hoop dat je het begrijpt
    dit systeem bespaart op elektro en schakelaars en het werkt altijd

    groetjes raf
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Tja, had er ff geen zin meer in.... Misschien later nog wel eens een keer...

    Komt er ook nog eens bij dat ik de Ohio vaarklaar wil hebben voor dit seizoen...

    Dus, druk druk druk...;)
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2009
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo

    das normaal het douglas dat druk is
    gas geeft nogal veel druk niet ????

    groetjes raf
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Wat je bedoeld met de eindafslagen dat heb ik juist vandaag gemaakt, alleen voor het terugveren heb een stukje siliconenslang gebruikt.
    Ik heb dit al eerder toegepast bij het systeem om de antennes te doen bewegen en het werkt feilloos, is alleen maar mechanisch en doet het altijd.

    Douglas,

    Dat van druk,druk,druk komt bekend voor, ik probeer mijn boot klaar te hebben voor de subsail, dus dat wordt nog aardig doorsleutelen.
    Alles moet ook nog uitgeprobeerd worden in het water, ik probeer eerst de boot in de basis in elkaar te hebben zodat ik kan varen, alles wat ik meer heb is mooi meegenomen.
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina