hallo manfred foutje van mijn kant ik dacht dat je twee eind schakelaars wilde zetten maar dat met die siliconen slang werkt natuurlijk ook en is mischien nog beter dan dat veertje eens kijken of ik nog wat plaats kan vinden want dit werkt wel erg mooi om je boot horizontaal te krijgen tijdens het varen doet de balans schakelaar zijn werk maar dit is mooi als je stil licht en het hoeft geen grote brok te zijn die beweegt ik dacht het te doen met een linaire servo met een stukje lood er aan want het hoeft niet echt veel te zijn eens gaan opmeten wat ik kan doen groetjes raf
Joris, Ik zat ook eerst te denken aan dat wat douglas verzonnen had met een compensatietank koppeld aan dat LTR systeem maar dat wordt volgens mij veel te complex en gaat dat ten koste van je bovenwatergedrag. Zoals ik dat nu heb blijf ik een stabiel gewicht houden en schuift alleen het stuk lood heen en weer, we gaan zien of het allemaal wil werken. Raf, Heb ik ook aan zitten denken, maar lineare servo's zijn niet zo makkellijk meer te krijgen, degene die ik nog heb zijn volop in gebruik. Ben erg benieuwd of dat ook werkt zoals jij dat wil proberen. Heb trouwens een tweede filmpje gemaakt om de werking van de eindstoppers te laten zien, voor de duidelijkheid heb ik een waterpas erop gelegd zodat je kan zien wat hij doet. aL9hpfyTeJY[/media] - test counterbalancesystem part 2
Jan, Gewoon op de werkbank in de hobbykamer, ze is nog niet echt waterdicht anders wordt het een eenmalige test. Heb nog wel even te gaan voordat alles weer op zijn plek zit en het geheel waterdicht is, richtdatum is wel om de subsail te halen.
Manfred, Ik geloof zelf wel in het systeem wat jij er in hebt gebouwd. Moet alleen nog kijken of ik wel plaats heb... Had in eerste instantie het idee om het kiel lood in geheel beweegbaar te maken. Maar jouw systeem is kleiner en werkt net zo goed mijn inziens. Maar dat is voor later. U-96 even "on hold" nu druk met S-100 bezig. Mijn duiktank moet nog na gekeken worden wat de bestuuring beterft.
Hallo Manfred Ik denk dat het verschuifbare gewicht prima gaat werken. Je kan het zelf uitrekenen. Stel je vuurt alle 4 boegtorpedo's af, dan mis je 4 x 4 = 16 gram opwaardse druk in de boeg. het effect is uit te rekenen met de momentenstelling. stel de torpedo's zitten 600 mm voor het zwaartepunt. Voor het zwaartepunt is dit een wijziging van 600 x 16 = 9600 gram*mm. Stel het blok lood is 800 gram. Om het evenwicht te herstellen moet het loodblok 9600/800 =12 mm naar achteren. Dit is dus maar een zeer geringe verplaatsing. (je weet zelf natuurlijk de exacte afmetingen en gewichten). Natuurlijk moet je ook 16 gram = 16cc water uit je duiktank pompen om het drijfvermogen gelijk te houden. Groeten Willem
Hoi Willem, Wat ik heb gedaan om het om te rekenen is, eerst het middelpunt bepaald van de boot met een stukje buis onder de boot. Zoals verwacht ligt mijn middelpunt in het midden van mijn ballasttank, dan komt het uitrekenen zoals jij beschrijft. Het is eigenlijk gewoon gewicht/kracht maal arm, maar dat heb jij al goed uitgelegd, de vraag blijft alleen nog of het gewicht wat ik uitgerekend heb voldoende gaat zijn. Gewicht toevoegen/weghalen wordt geen probleem, want het blok is uitneembaar, wordt dus gewoon proberen. Maar ik ben wel ervan overtuigd dat het principe werkt, blijft alleen nog het praktische gedeelte. Ik zal alleen uit moeten gaan van een soort ijkgewicht, wil dat pas gaan doen als de boot waterdicht is en volledig voorzien is van bovendek. Dan de boot uittrimmen dat hij recht ligt zonder torpedo's, met het gewicht in de achterste stand, zodat het gewicht kan compenseren wanneer de torpedo's erin zitten. Het extra drijfvermogen van de torpedo's moet ik inderdaad compenseren met extra inname van water, had ik eigenlijk over het hoofd gezien, als ik zo het hele verhaal teruglees heb ik nog wat te doen, lekkere hobby.
Ik heb het balanssysteem vastgezet op de onderplaat, en ga nu verder met de rest van de bouw, kwam er tijdens het testen achter dat het torpedosysteem eigenlijk een soort beveiliging nodig had tegen storingen. Had tijdens testen de antenne op de zender er niet op zitten, gevolg, vier torpedo's die door de hobbykamer schoten. Als oplossing hiervoor heb ik een vertraging van 4 a 5 sec ingebouwd voordat het systeem actief wordt, meer om te voorkomen dat tijdens een storingspuls de torpedo's er vandoor gaan. Druk bezig de luiken terug te zetten met de onderdelen die erop vast zitten, hier de luchtdoorvoeren van de voorste peroscoop. De opzet van het antenne mechaniek zit ook weer op de boot, moest wel de doorvoer aanpassen, want deze was nog niet waterdicht en slechts geplaatst om te zien of het wilde werken. Nieuwe O-ring op maat gemaakt, de oude zat niet strak genoeg en liep er soms vanaf, nieuwe doorvoer rechtsboven met glijlager van brons en keerringafdichting, het wieltje kan eraf gehaald worden door de borgbout los te nemen. Dit is hoever ik tot nu toe ben, voorste peroscoop moet er nog op, kan ik eindelijk het bovendek terugleggen en kijken wat daar nog allemaal moet gebeuren. Het uit elkaar nemen en opbouwen voor onderhoud is hiermee wel zo'n beetje aan het einde gekomen.
Gisteravond alles opgestart en getest, tot nu toe ziet alles er goed uit, heb alleen wat passingsproblemen met de voorste onderste buizen. Ga daar naderhand wel naar kijken, wil eerst het bovendek opbouwen en de rest van de toren opbouwen. Heb van de test een filmpje gemaakt [URL=" - the new wiring for my rc submarine part 2[/URL]
afdichting MFR, Ik zie dat je seals/plexiglas plaatjes met bouten en moeren hebt vastgezet. Kun je iets zeggen van het materiaal van de seals? Is het aantal bouten ook kritisch, en is de grijze plaat waar de seals op zitten erg stijf of juist niet? Freek
hallo manfred ik ben nu zover met de kriek dat ik ontluchting ga moeten bouwen ik ga deze boot dus langs buiten ontluchten voor 80%dus 20% blijft binnen en is juist genoeg om de toren terug aan de oppervlakte te krijgen het probleem is dat de druk op de wtc enorm groot wordt daar er een grote duiktank in zit de aansluiting heb ik opgelost dus alleen nu het snorkel probleem ik wil dus een messing buisje in een boogje plooien en dat door een drijver laten afsluiten net zoals een doortrek systeem van een wc laat ons maar zeggen heb jij van je ontluchting een betere foto zodat ik een beetje kan spieken hahaha dan hoef ik het wiel niet meer terug uit te vinden en schiet ik sneller op je balans systeem werk prima mark gaat ongeveer hetzelfde inbouwen in een rov om de helings hoek te veranderen tijdens het filmen hij houd de boot niet recht maar dwingt hem juist om te kantelen groetjes raf
@Freek, De seals die ik gebruik zijn van cellenrubber, je kan even in de topic van Jan Huizenga zoeken daar staat een mooie link waar ze dat verkopen. Ik draai mijn luiken altijd handvast, de onderlinge afstand tussen de boutjes is ongeveer 5 a 6 cm,te ver van elkaar geeft lekkage, met een kleinere afstand op de hoeken. Het plexiglas wat ik gebruik is 4 mm, ik heb koperen busjes in de boorgaten zitten, die steken 0,1 mm uit, daardoor komt niet alle druk van het vastschroeven op de luiken te staan.Zelfs lexan sneuvelde na verloop van tijd zonder deze busjes. Het onderdek, die grijze plaat, is van duraluminium en behoorlijk stijf, heb je wel nodig omdat anders alles vervormd tijdens het aandraaien @Raf, Maak vanavond wel wat spionagefoto's tijdens een onbewaakt ogenblik, effe geduld
Ik heb net bij het adres dat Jan gegeven had (deboerit.nl) de prijs opgevraagd: was 52,50 + 12 verzenden = 64,50 euro ex btw Dat is bijna 80 euro (incl btw en verzending) voor 1 stuk van 5 mm dik. Dat vond ik iets te duur. Je hebt dan wel een stuk van 100 x 100 cm. Ik heb maar een stuk nodig van 60 x 30 cm (daar kan ik dan 2 seals uithalen, 1 voor reserve) Ik ga nog verder zoeken, zag ook een adres in Zeewolde. Anders mischien samen 1 plaat kopen en ierder de helft nemen? Groeten Willem
Raf, hier de foto's van mijn drijvers, dit is de achterste, sluit mijn LPG ventiel af. Hier de bovenkant, het buitenste ringetje zit klemvast en kan je eraf halen voor onderhoud. Hier de voorste, de constructie is hetzelfde met dat verschil dat ik hier alles op een koperen pijpje heb bevestigd. Tevens zit in de drijver een magneetpil voor het reedcontact wat tegen het buisje zit, daar schakel ik een aantal functies mee af tijdens onderwatervaart. Bovenkant ziet er identiek uit, kan op dezelfde wijze de drijver verwijderen. Beide drijvers zijn gemaakt van dat blauwe isolatieschuim, ik hoop dat je er wat aan hebt. Willem, Zo dat hakt er lekker in, is wel een goed idee om met meerdere mensen zo'n plaat te kopen.
Bedankt voor het compliment Ruben, ik ga deze week mijzelf eens stukbijten op deze miniboutjes die op verschillende plekken geplaatst moeten worden. Tevens wil ik de tweelingkanonnen een likje verf gaan geven, eerst alles klaar maken voor te verfen, dat wordt schuren en ontvetten. Ben zelf erg benieuwd naar het resultaat als ze in de verf staan.
hallo manfred bedankt voor de foto's een reed contact heb ik dus ook nodig en het magneetje komt ook mee in de drijver ik heb wel een dunner buisje om te ontluchten maar ik ga proberen de sluiting net zo te maken wat gebruik je om af te sluiten ??? syliconen of een leertje ik hoop door de dunnere buis dat de zaak stabiel genoeg blijft de reden dat ze dunner is dat is omdat de kriek niet zulk een groot drijfvermogen heeft als jouw boot elke gram telt bij dit bootje ik ben benieuwd of dat het wel allemaal gaat werken de snorkel komt wel uit IN de duiktank zelf en het eerder vernoemde ventieltje komt er niet tussen te zitten dus ik ga het moeten doen met het minimale drijf vermogen dat als rest dient om terug boven te komen maar misschien toch nog ergens plaats vinden om een linaire servo op een spuitje aan te sluiten om een paar gram extra te hebben wat drijfvermogen betreft groetjes raf
Mogge Raf, Ik gebruik cellenrubber als afsluiting, vastgelijmd met bisonkit. Hou je wel rekening met de onderdruk die ontstaat tijdens het legen van je duiktank, hierdoor kan het drijvertje vastgekleefd blijven tegen je buisje. Heb daar zelf een paar keer last van gehad tijdens het duiken, de boot was te snel afgekoeld en had de drijver vastgezogen tijdens het krimpen.
hallo manfred kom je dan nog naar boven ???? eigenlijk dacht ikzelf van wel daar je dan onder druk in de wtc zuigt maar dat hangt van de pomp af dacht ik hoeveel onder druk die kan trekken daarom wil ik afsluiten aan de binnen kant ik dacht van de vlotter met magneet de klep aan de binnen kant te laten afsluiten voorbeeld vlotter omhoog klep sluit en de pomp die pompt de rest druk in de wtc bij het terug opduiken pomp ik eerst tit de toren bovenwater zit en dan pas kan de klep terug open gaan ik dacht het buisje in een zwanen hals te plooien om zo het indringen van het water tegen te gaan ik zal als ik het klaar heb wel eens een foto maken groetjes raf