Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ziet er goed uit Manfred.
    Ik had een ander idee maar dit is handiger en makkelijker :)
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.000
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    foutje van mijn kant
    ik dacht dat je twee eind schakelaars wilde zetten
    maar dat met die siliconen slang werkt natuurlijk ook
    en is mischien nog beter dan dat veertje
    eens kijken of ik nog wat plaats kan vinden want dit werkt wel erg mooi
    om je boot horizontaal te krijgen
    tijdens het varen doet de balans schakelaar zijn werk maar dit is mooi als je stil licht
    en het hoeft geen grote brok te zijn die beweegt
    ik dacht het te doen met een linaire servo met een stukje lood er aan
    want het hoeft niet echt veel te zijn
    eens gaan opmeten wat ik kan doen

    groetjes raf
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Joris,

    Ik zat ook eerst te denken aan dat wat douglas verzonnen had met een compensatietank koppeld aan dat LTR systeem maar dat wordt volgens mij veel te complex en gaat dat ten koste van je bovenwatergedrag.
    Zoals ik dat nu heb blijf ik een stabiel gewicht houden en schuift alleen het stuk lood heen en weer, we gaan zien of het allemaal wil werken.

    Raf,

    Heb ik ook aan zitten denken, maar lineare servo's zijn niet zo makkellijk meer te krijgen, degene die ik nog heb zijn volop in gebruik.
    Ben erg benieuwd of dat ook werkt zoals jij dat wil proberen.

    Heb trouwens een tweede filmpje gemaakt om de werking van de eindstoppers te laten zien, voor de duidelijkheid heb ik een waterpas erop gelegd zodat je kan zien wat hij doet.

    aL9hpfyTeJY[/media] - test counterbalancesystem part 2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    985
    Locatie:
    st Michielsgestel
    @manfred: waar balanceerde je model nu? in het water of op het droge?

    groeten,
    Jan
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Jan,

    Gewoon op de werkbank in de hobbykamer, ze is nog niet echt waterdicht anders wordt het een eenmalige test.
    Heb nog wel even te gaan voordat alles weer op zijn plek zit en het geheel waterdicht is, richtdatum is wel om de subsail te halen.
     
  6. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Manfred,

    Ik geloof zelf wel in het systeem wat jij er in hebt gebouwd.
    Moet alleen nog kijken of ik wel plaats heb...
    Had in eerste instantie het idee om het kiel lood in geheel beweegbaar te maken.
    Maar jouw systeem is kleiner en werkt net zo goed mijn inziens.
    Maar dat is voor later.
    U-96 even "on hold" nu druk met S-100 bezig.
    Mijn duiktank moet nog na gekeken worden wat de bestuuring beterft.
     
  7. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Manfred

    Ik denk dat het verschuifbare gewicht prima gaat werken.
    Je kan het zelf uitrekenen.
    Stel je vuurt alle 4 boegtorpedo's af, dan mis je 4 x 4 = 16 gram opwaardse druk in de boeg.
    het effect is uit te rekenen met de momentenstelling.
    stel de torpedo's zitten 600 mm voor het zwaartepunt.
    Voor het zwaartepunt is dit een wijziging van 600 x 16 = 9600 gram*mm.
    Stel het blok lood is 800 gram.
    Om het evenwicht te herstellen moet het loodblok 9600/800 =12 mm naar achteren.
    Dit is dus maar een zeer geringe verplaatsing.
    (je weet zelf natuurlijk de exacte afmetingen en gewichten).
    Natuurlijk moet je ook 16 gram = 16cc water uit je duiktank pompen om het drijfvermogen gelijk te houden.
    Groeten Willem
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Willem,

    Wat ik heb gedaan om het om te rekenen is, eerst het middelpunt bepaald van de boot met een stukje buis onder de boot.
    Zoals verwacht ligt mijn middelpunt in het midden van mijn ballasttank, dan komt het uitrekenen zoals jij beschrijft.
    Het is eigenlijk gewoon gewicht/kracht maal arm, maar dat heb jij al goed uitgelegd, de vraag blijft alleen nog of het gewicht wat ik uitgerekend heb voldoende gaat zijn.
    Gewicht toevoegen/weghalen wordt geen probleem, want het blok is uitneembaar, wordt dus gewoon proberen.
    Maar ik ben wel ervan overtuigd dat het principe werkt, blijft alleen nog het praktische gedeelte.
    Ik zal alleen uit moeten gaan van een soort ijkgewicht, wil dat pas gaan doen als de boot waterdicht is en volledig voorzien is van bovendek.
    Dan de boot uittrimmen dat hij recht ligt zonder torpedo's, met het gewicht in de achterste stand, zodat het gewicht kan compenseren wanneer de torpedo's erin zitten.
    Het extra drijfvermogen van de torpedo's moet ik inderdaad compenseren met extra inname van water, had ik eigenlijk over het hoofd gezien, als ik zo het hele verhaal teruglees heb ik nog wat te doen, lekkere hobby.
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Ik heb het balanssysteem vastgezet op de onderplaat, en ga nu verder met de rest van de bouw, kwam er tijdens het testen achter dat het torpedosysteem eigenlijk een soort beveiliging nodig had tegen storingen.
    Had tijdens testen de antenne op de zender er niet op zitten, gevolg, vier torpedo's die door de hobbykamer schoten.
    Als oplossing hiervoor heb ik een vertraging van 4 a 5 sec ingebouwd voordat het systeem actief wordt, meer om te voorkomen dat tijdens een storingspuls de torpedo's er vandoor gaan.
    [​IMG]

    Druk bezig de luiken terug te zetten met de onderdelen die erop vast zitten, hier de luchtdoorvoeren van de voorste peroscoop.
    [​IMG]

    De opzet van het antenne mechaniek zit ook weer op de boot, moest wel de doorvoer aanpassen, want deze was nog niet waterdicht en slechts geplaatst om te zien of het wilde werken.
    [​IMG]

    Nieuwe O-ring op maat gemaakt, de oude zat niet strak genoeg en liep er soms vanaf, nieuwe doorvoer rechtsboven met glijlager van brons en keerringafdichting, het wieltje kan eraf gehaald worden door de borgbout los te nemen.
    [​IMG]

    Dit is hoever ik tot nu toe ben, voorste peroscoop moet er nog op, kan ik eindelijk het bovendek terugleggen en kijken wat daar nog allemaal moet gebeuren.
    Het uit elkaar nemen en opbouwen voor onderhoud is hiermee wel zo'n beetje aan het einde gekomen.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2009
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Gisteravond alles opgestart en getest, tot nu toe ziet alles er goed uit, heb alleen wat passingsproblemen met de voorste onderste buizen.
    Ga daar naderhand wel naar kijken, wil eerst het bovendek opbouwen en de rest van de toren opbouwen.

    Heb van de test een filmpje gemaakt [URL=" - the new wiring for my rc submarine part 2[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    afdichting

    MFR,

    Ik zie dat je seals/plexiglas plaatjes met bouten en moeren hebt vastgezet.
    Kun je iets zeggen van het materiaal van de seals? Is het aantal bouten ook kritisch, en is de grijze plaat waar de seals op zitten erg stijf of juist niet?

    Freek
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.000
    Locatie:
    As,België
    hallo
    manfred

    ik ben nu zover met de kriek dat ik ontluchting ga moeten bouwen
    ik ga deze boot dus langs buiten ontluchten voor 80%dus 20% blijft binnen en is juist genoeg om de toren terug aan de oppervlakte te krijgen
    het probleem is dat de druk op de wtc enorm groot wordt daar er een grote duiktank in zit
    de aansluiting heb ik opgelost dus alleen nu het snorkel probleem
    ik wil dus een messing buisje in een boogje plooien en dat door een drijver laten afsluiten
    net zoals een doortrek systeem van een wc laat ons maar zeggen

    heb jij van je ontluchting een betere foto zodat ik een beetje kan spieken hahaha
    dan hoef ik het wiel niet meer terug uit te vinden en schiet ik sneller op

    je balans systeem werk prima
    mark gaat ongeveer hetzelfde inbouwen in een rov om de helings hoek te veranderen tijdens het filmen
    hij houd de boot niet recht maar dwingt hem juist om te kantelen
    groetjes raf
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    @Freek,

    De seals die ik gebruik zijn van cellenrubber, je kan even in de topic van Jan Huizenga zoeken daar staat een mooie link waar ze dat verkopen.
    Ik draai mijn luiken altijd handvast, de onderlinge afstand tussen de boutjes is ongeveer 5 a 6 cm,te ver van elkaar geeft lekkage, met een kleinere afstand op de hoeken.
    Het plexiglas wat ik gebruik is 4 mm, ik heb koperen busjes in de boorgaten zitten, die steken 0,1 mm uit, daardoor komt niet alle druk van het vastschroeven op de luiken te staan.Zelfs lexan sneuvelde na verloop van tijd zonder deze busjes.
    Het onderdek, die grijze plaat, is van duraluminium en behoorlijk stijf, heb je wel nodig omdat anders alles vervormd tijdens het aandraaien

    @Raf,

    Maak vanavond wel wat spionagefoto's tijdens een onbewaakt ogenblik, effe geduld
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  14. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb net bij het adres dat Jan gegeven had (deboerit.nl) de prijs opgevraagd:
    was 52,50 + 12 verzenden = 64,50 euro ex btw
    Dat is bijna 80 euro (incl btw en verzending) voor 1 stuk van 5 mm dik.
    Dat vond ik iets te duur.
    Je hebt dan wel een stuk van 100 x 100 cm.
    Ik heb maar een stuk nodig van 60 x 30 cm (daar kan ik dan 2 seals uithalen, 1 voor reserve)
    Ik ga nog verder zoeken, zag ook een adres in Zeewolde.

    Anders mischien samen 1 plaat kopen en ierder de helft nemen?

    Groeten Willem
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Raf, hier de foto's van mijn drijvers, dit is de achterste, sluit mijn LPG ventiel af.
    [​IMG]

    Hier de bovenkant, het buitenste ringetje zit klemvast en kan je eraf halen voor onderhoud.
    [​IMG]

    Hier de voorste, de constructie is hetzelfde met dat verschil dat ik hier alles op een koperen pijpje heb bevestigd.
    Tevens zit in de drijver een magneetpil voor het reedcontact wat tegen het buisje zit, daar schakel ik een aantal functies mee af tijdens onderwatervaart.
    [​IMG]

    Bovenkant ziet er identiek uit, kan op dezelfde wijze de drijver verwijderen.
    Beide drijvers zijn gemaakt van dat blauwe isolatieschuim, ik hoop dat je er wat aan hebt.


    Willem,

    Zo dat hakt er lekker in, is wel een goed idee om met meerdere mensen zo'n plaat te kopen.
     
  16. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.582
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    nou manfred

    iedere keer kijk ik hier weer maar het ziet er steeds beter uit he ;)

    ga vooral zo door:p:p
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Bedankt voor het compliment Ruben, ik ga deze week mijzelf eens stukbijten op deze miniboutjes die op verschillende plekken geplaatst moeten worden.
    Tevens wil ik de tweelingkanonnen een likje verf gaan geven, eerst alles klaar maken voor te verfen, dat wordt schuren en ontvetten.
    Ben zelf erg benieuwd naar het resultaat als ze in de verf staan.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.000
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred
    bedankt voor de foto's
    een reed contact heb ik dus ook nodig en het magneetje komt ook mee in de drijver
    ik heb wel een dunner buisje om te ontluchten
    maar ik ga proberen de sluiting net zo te maken
    wat gebruik je om af te sluiten ??? syliconen of een leertje
    ik hoop door de dunnere buis dat de zaak stabiel genoeg blijft
    de reden dat ze dunner is dat is omdat de kriek niet zulk een groot drijfvermogen heeft als jouw boot
    elke gram telt bij dit bootje
    ik ben benieuwd of dat het wel allemaal gaat werken
    de snorkel komt wel uit IN de duiktank zelf en het eerder vernoemde ventieltje komt er niet tussen te zitten
    dus ik ga het moeten doen met het minimale drijf vermogen dat als rest dient om terug boven te komen
    maar misschien toch nog ergens plaats vinden om een linaire servo op een spuitje aan te sluiten om een paar gram extra te hebben wat drijfvermogen betreft

    groetjes raf
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Mogge Raf,

    Ik gebruik cellenrubber als afsluiting, vastgelijmd met bisonkit.
    Hou je wel rekening met de onderdruk die ontstaat tijdens het legen van je duiktank, hierdoor kan het drijvertje vastgekleefd blijven tegen je buisje.
    Heb daar zelf een paar keer last van gehad tijdens het duiken, de boot was te snel afgekoeld en had de drijver vastgezogen tijdens het krimpen.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2009
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.000
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    kom je dan nog naar boven ????
    eigenlijk dacht ikzelf van wel daar je dan onder druk in de wtc zuigt
    maar dat hangt van de pomp af dacht ik hoeveel onder druk die kan trekken
    daarom wil ik afsluiten aan de binnen kant
    ik dacht van de vlotter met magneet de klep aan de binnen kant te laten afsluiten
    voorbeeld

    vlotter omhoog klep sluit en de pomp die pompt de rest druk in de wtc
    bij het terug opduiken pomp ik eerst tit de toren bovenwater zit en dan pas kan de klep terug open gaan

    ik dacht het buisje in een zwanen hals te plooien om zo het indringen van het water tegen te gaan

    ik zal als ik het klaar heb wel eens een foto maken

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina