Hoi Raf, Bovenkomen lukt bij mij altijd nog, zelfs als de drijver vastzit. Door die reedcontact schakeling is het alleen niet meer mogelijk te duiken en slaat de compressor niet aan. Hij blokkeert mijn grote LPG ventiel van de duiktank en nog wat andere dingen, dus wanneer duiken niet meer gaat kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn. Te lage druk in de buffertank of de drijver zit vast in de gesloten toestand. Ik hoop dat dat zwanehals gedoe werkt, volgens mij ben je dan wel diepte afhankelijk, hoe meer druk het water geeft des te langer zul je de zwanehals naar beneden toe moeten laten lopen, ben erg benieuwd.
hallo manfred het is zo dat ik deze boot wil gaan gebruiken op een tentoonstelling het basin is maar 40 cm diep dus die 3 à 4 cm die ik ga hebben zal voor deze diepte meer dan voldoende zijn hoop ik voor dieper water zal ik moeten oppassen dat ik inderdaad niet dieper ga dan de lengte van de neer gaande buis groetjes raf ps ik ben ook benieuwd naar het resultaat hahaha
Hoi Raf, Als je niet dieper gaat dan die 40 cm kom je niet in de problemen, de lengte moet dan meer als voldoende zijn. Zelf ben ik begonnen met deze boutjes, heb eerst de zuilen van de tweelingen voorzien. Heb de huidige gaten opgeboord naar 1,2 mm en de boutjes afgeknipt op 5 mm, ze gaan er dusdanig strak in dat verlijmen niet echt nodig is. Het resultaat van een avondje lekker frummelen, het maakt het volgens mij het echt af, veel resultaat door simpele boutjes. Ben ook bezig geweest met de steunen achter, zal met de dremel de uitstekende draadeindjes afslijpen, alleen de onderste van de voorste poot wordt knippen en vijlen denk ik Ook de tweelingen staan voor een deel in de verf, als alles droog is ga ik de rest afverven, heb meteen de losse magazijnen ook maar een likje gegeven.
hallo ziet heel mooi uit ik moet dringend opzoek naar splitpennetjes morgen komt theo met de revell 7 c dan kan ik eindelijk aan mijn boot beginnen te renoveren al is het wel vroeg in het jaar en er eind april reeds een tentoonstelling aan komt moet het er maar van komen en door de mooie foto's en proefstukken heb ik het een beetje makkelijker moet ik het wiel niet meer terug uitvinden groetjes raf
Jan, Dank je voor het compliment, het begint nu allemaal samen te komen, wil deze maand alles afronden en dan de boel in het water gaan testen. De onderzijde laat ik voor wat het is, duikroeren ed moeten nog beter afgewerkt worden. Ik focus me nu op de subsail, en als alles goed gaat probeer ik klaar te zijn voor de MMI dag in heemskerk, er is nog een hoop te doen. Joris, Mag ook wel, we hebben er lang genoeg op zitten wachten, dus het wordt tijd dat ze er maar eens opkomen. Jij bent ook lekker bezig met de S100, zie hem wel op de MMI dag, ga zo wie zo kijken, klaar of niet.
hallo manfred dan komen we elkaar daar tegen LOL want bart en ik gaan ook naar daar en laurent komt ook volgens zijn posting ik met wat duikboten en bart met de wielingen en de brouwer een beetje belgische schepen tussen al dat andere geweld kan geen kwaad groetjes raf ps ik hoop dat je dan je boot bij hebt want dat moois wil ik dan ook wel eens in het echtie zien
Raf, Lijkt me leuk, zal wel wat albums meenemen uit de vroege dagen, vindt je vast wel leuk. Mocht de VIIC toonbaar zijn zal ik haar meenemen, hoop eigenlijk voor het einde van de maand zover te zijn voor testen in/onderwater. Ik zag op de lijst Jan Groot ook staan, die vaart met een soort zusterschip, dezelfde schaal en ook een Type VIIC, met als extra toevoeging de Bibers op het dek. Ga weer lekker verder met schilderen, foto's komen later.
hallo manfred ik ken jan ook en ben hem reeds een paar keer tegen gekomen en hij heeft wel een erg mooie boot met die bibbers en dat ulm gedoe er boven op ik heb nu een revell 7c om af te kijken hoe de nieten moeten zitten en de lasnaden als de kriek het goed gaat doen dan gaat de u47 in de droogdock want het dreamart dek moet er op en dan heb ik veel plamuur en schuur werk maar dan kan ik maar eerst beginnen met de rest van de uitvoering ik denk dat ik het toren type 2 er ga op zetten want met type 1 heb ik niet veel keuze en als ik de romp echt als een type 1 wil hebben dan moet ik wel veel veranderen en kom ik niet meer met deze boot aan het varen dit jaar groetjes raf
Hoi Raf, Zo zie je maar, je moet zelfs in de hobby keuzes maken, gelukkig zijn er genoeg variaties. Het gaat een aardige klus worden die revisie van de U47, vooral met alle informatie die ik de laatste tijd heb zien voorbij komen, zo heb ik het tenminste ondervonden bij de revisie van mijn boot. Maar met al die info wordt het allemaal wel een stuk mooier en completer. Heb vanavond nog het een en ander in de verf gezet. De antennesteunen zoals ze nu zijn geworden, heb de draadeindjes toch maar eenvoudig afgeknipt, wordt meteen het moertje geborgd. De opbouw van de tweelingen is ook weer begonnen, ze staan nu volledig in de verf, ga morgen het geheel samenbouwen. Hier de volledig geverfde set, hoef ze alleen nog in elkaar te zetten.
Foto's zeggen meer dan woorden, ben eindelijk klaar met de bewapening, wat de vierling betrefd, ga ik een nieuwe maken. De oude is al een paar keer gespoten en er zijn wat onderdelen gesneuveld, repareren maakt het er niet mooier op, ik heb nog een reserveset liggen en een nieuwe in bestelling. Bij de bovenstaande foto's zijn de magazijnen nog niet bevestigd, en zijn de munitiehouders nog niet gevuld. Hieronder staat het uiteindelijke resultaat met de magazijnen op hun plaats. Volgend project gaat worden het afmaken van de peroscoopvoet en het bouwen van een nieuwe vierling, ik weet dat er verschillen zijn tussen de legeruitvoering en de marine uitvoering. Heb al het een en ander gevonden, maar meer informatie is welkom, misschien is het mogelijk de tamiya uitvoering aan te passen naar meer schaal.
het ziet er allemaal strak uit Manfred,toppie. Welke periscoopsokkel bedoel je eigenlijk,de aanvals of luchtdoel,of allebij. ??? Ik zal morgen even voor je kijken.
hier alvast wat afbeeldingen van de Flakvierling, U-377, U-441, U-953, U-480, Ik vind deze wel leuk, Ik zal even verder voor je spitten,even geduld. met vriendelijke groet, Ron.
Hoi Ron, Bedankt voor de foto's, een paar heb ik al maar met de rest ben ik al zeer tevreden. Wat betrefd de peroscoopvoet, het gaat over de aanvalsperoscoop, ik moet nog wat boutjes plaatsen en uitvogelen hoe ik alles netjes vast kan krijgen, Raf had mij hiervoor al een goede tip gegeven. Foto's volgen.
Het was wat uitvogelen, door de ring kon ik niet recht van boven boren en moest het via de onderzijde gebeuren. De boutjes kort afgeknipt en tussen de ring en ondervoet doorgefrummeld. De verf is nog vers, maar zo ziet het eindplaatje eruit, moet alleen nog het geheel op de toren plaatsen en goed vastzetten. Heb de peroscoopvoet provisorisch bevestigd op de toren voor de foto, het is een beetje jammer van de achtergrond, maar het totaalbeeld ziet er wel goed uit.
Dank je Joris, je moet alleen maar boven de waterlijn kijken, eronder heb ik nog zat werk. Dat wordt werk voor de volgende winter, eerst maar weer varen.
hallo manfred ik denk er aan om de periscopen met een veer vast te gaan zetten als mijn pa dan weer eens er overheen vaart klappen ze gewoon om en zou er verder geen schade aan moeten zijn die van u zijn echt prachtig geworden groetjes raf
Ik heb nu voldoende info verzameld om een poging te wagen voor een nieuwe vierling te bouwen. Allereerst ben ik bezig geweest met een nieuwe voet voor de vierling. Eerst de flensen gemaakt van 0,5 mm plastick plaat, het zijn er twee geworden. De staanders die vastgelijmd moeten worden tussen de flensen. Passing van de twee flensen op de koperen buis die als basis dient voor de voet Opbouw van de verstevigingen tussen de twee flensen in Vastlijmen van de bovenste flens op de verstevigingen. Het uiteindelijke plaatje van een voltooide voet, ik wil nog even wachten met verven ivm het maken van de nieuwe vierling.