Ik heb via eBay het een en ander gekocht van Trumpeter. O.a. deze set: Koste niet al te veel en het is goed om te bouwen naar bemanning/werklui voor op de boot. Zeker die "hangende" man vond ik top om ergens in de toren te gebruiken.
Joris, Zien er leuk uit, je kan zeker wat doen met de verschillende poses, wordt uiteindelijk toch een slagveld met armen, benen en overige onderdelen op het werkblad.
De lasnaden maken viel mij 100% mee, dankzij de goede uitleg zoals Jan had gedaan, eerste set is droog en kan geschilderd worden. Volgende stap zou zijn de onderste set, maar ik heb eerst wat anders geprobeert, de roosters die onder de zadeltanks zitten. Afmetingen opgemeten en afgetekend op koperplaat. Messingdraad van 0,5 mm op maat geknipt. Alle onderdelen bij elkaar gevoegd dmv schilderstape en gesoldeerd. Met de dremel bewerkt om alle overtollige soldeer weg te krijgen, en dan krijg je dit. Hier komt hij dan te zitten, achtergrond maak ik zwart voor meer diepte, heb ook voorzichtig de ronde vorm van de zadeltank erin gebogen. Moet er nog drie bijmaken, ook nog wat andere getraliede delen die ik op foto's heb gevonden komen erbij.
hallo manfred mooigedaan zoals gewoonlijk ik heb ze voor de oude boot gegoten in een siliconen malletje wat geen lolletje was zwart verven ????? kan je ze niet ui de romp snijden zodat ze echt open zijn ???? door er langs binnen een een U vormig bakje over te zetten kan je der toch niet binneninkijken maar krijg je toch meer diepte effect groetjes raf
Hoi Raf, De gaten uitfresen in de romp betekend voor mij slopershoogte, trouwens op de plekken waar ze komen te zitten zit de ballasttank in de boot, deze is in vorm gebogen met de romp, dus geen plekje voor een bakje. Zal eerst wel eens een proefstukje maken om te zien hoe dat eruit ziet met een zwarte achtergrond.
Raf, ik moet toch terugkomen op mijn eerdere uitspraak over het infresen, vandaag een proefje gedaan met de dremel. Ik had ook hele kleine roosters gemaakt en eens geprobeerd of ik alleen de hoogte van de tralies kon uitfresen, wat blijkt, het lukt, omdat ik een laag gelcoat van ongeveer 1 mm op de boot heb zitten. Ook heb ik de laatste roosters gemaakt, even een overzichtsfoto gemaakt, alles is uit 0,3 mm koperplaat met 0,5 mm stangen van koper. Zal van de week het resultaat van het infresen laten zien met de laatste set lasnaden erop.
Hoi Manfred, Ik ben ook al bezig geweest met die roosters een tijd geleden. Nu ik die van jouw zie vind ik die mooier dan die ik heb gemaakt. Was van rvs roosters die ik had gekocht bij een hobby zaak. Ik neem aan dat jij de frames gemaakt heb met de Dremel? Volgend jaar maar weer wat plaatmat kopen en ook aan de slag!
Hoi Joris, Nou niet echt, met de dremel ging de plaat alle kanten uit en je kan niet goed in hoeken komen, dus vakje voor vakje uitgezaagd met de figuurzaag. Die regelmatige afstand tussen de stangen heb ik voor elkaar gekregen door met schilderstape alles vast te zetten, daarna het frame erover vast gezet en solderen maar.
Zagen dus! Okeeee Hier een foto wat ik aan het bouwen was.... Nu zie je dus waarom ik de voorkeur geef aan die van jouw!!!! ;-)
Joris, Goh joh, ik wist niet eens dat dat er was, ben gewoon uitgegaan van zelf bouwen, wist wel van foto's dat het echt stangen waren die erin zaten en geen soort lamellen, ik begrijp bij het zien van je foto's dat er wel een groot verschil tussen die van mij zit. Dat zagen gaat opzich wel, maar je moet echt iets gebruiken om de 0,3 mm plaat goed te ondersteunen, het zaagje wil er niet echt makkellijk doorheen, plaat is eigenlijk ietwat te dun hiervoor, kostte mij aardig wat tijd om alles uitgezaagd te krijgen,
Ik weet ook niet meer precies hoe het er uit moet zien, is al weer een tijdje gelden dat ik op onderzoek ben geweest. Moet er wel weer binnenkort mee aan de slag om dat alles met de lasnaden een beetje uit moet komen. Reden voor mij om de roosters te maken was, zo dat lucht en water makkelijk in en uit de romp konden stromen en het het er weer wat echter uit zag.
Joris, Dat echt functioneel maken gaat bij mij niet op omdat de layout van mijn boot anders is, ik was allang blij dat ik ongeveer 0,5 mm kan infresen, zo ligt het frame nu echt op de huid. Ik heb op dezelfde manier geredeneerd met de lasnaden, eerst die erop ivm de positie van die roosters, kan je mooi de locatie bepalen in verhouding tot de lasnaden.
Er is nog steeds vooruitgang met de lasnaden en roosters, een kant is nu compleet en staat klaar om in de verf gezet te worden. Eerst maar wat foto's. Alles klaar voor de onderste set lasnaden, dit is intussen al gebeurt. Positie bepaald voor de inlaatroosters, daarna de kleine frees genomen om ongeveer 0,5 mm uit te fresen, hierdoor komen de frames dichter op de romp te liggen. De roosters vastgelijmd en daar waar nodig wat plamuur gebruikt, rest mij alleen nog de boel te verfen en ook de andere kant te voorzien van dezelfde set.
Jan, Niet zo wapperen met de handen mijn lasnaden waaien alle kanten op, je bent zelf ook lekker bezig.
Hoi Manfred, Het zijn ook wel erg herkenbare beelden zo'n romp op zijn kant en lijntjes tekenen en daarna plakken van de lasnaden Ik vind ook die inlaten super...jij bent een echte koper slager mooi hoor, daar heb ik gewoon het geduld niet voor maar het wordt wel erg realistisch allemaal. Groet, Jan.
Hoi Jan, Dankzij jouw voorwerk en de discussie die we hadden met Jos over de vislijn was het voor mij een uitgemaakte zaak, de lasnaden moesten erop. Dat maken van de filters viel opzich mee, het was het proberen waard, nadat de eerste proef goed lukte was de rest een makkie, trouwens werken met koper is voor mij in de loop der jaren steeds beter gegaan, gewoon blijven proberen, dan komt er vanzelf wat moois uit.
hallo weer prachtig werk en ik zit hier te kwijlen en kan niet aan mijn boot beginnen deju deju maar dank zei jullie mooie werk kan ikzelf daar ook weer van genieten om na 1 januarie vollenbak aan mijn boot te beginnen er zullen volgend jaar mooie booten aan het water gaan komen mijn gedacht groetjes raf
Jullie vinden het vast niet erg als ik ook een van jullie lasnaden ideeen leen voor de U 1234? @ Manfred, Jouw boot is al wat ouder, heb je die helemaal kaal geschuurd?.. Bij mijn U 1234 toendertijd heb ik de onderkant van de romp niet goed behandeld. Ben een keer aan de grond gelopen waardoor de verf zonder moeite afbladderd. In het najaar gaat ie kaal worden, dan kan ik net zo goed de romp ook voorzien van lasnaden toch?
Hoi Douglas, Op het lasnaden idee van mij zit geen patent hoor en dan had ik het ook niet uitgelegd en laten zien op het forum. Dan is vislijn gebruiken in plaats van het naaigaren wat ik deed een veel betere oplossing en scheelt je gewoon een berg extra werk. En als je boot toch kaal gaat zou ik dit gewoon gaan doen en zoveel werk is het nou ook weer niet wanneer je eindelijk alle lasnaden hebt uitgezocht en uitgemeten op je romp. En het resultaat weet je. Zo worden onze boten met elkaars hulp alleen maar mooier, betrouwbaarder en echter. Zo heb ik jouw perslucht periscoop idee toch ook geleend, en dat werkt nog steeds top. Groet, Jan.