Hoi Douglas, Mijn boot is niet oud, slechts 21 zomers, ik heb zoveel mogelijk de losse verf weggeschuurt, helemaal kaal gaat ten koste van reeds meegepolyesterde onderdelen, de verf die goed gehecht heeft blijft toch wel zitten, en de ruwe ondergrond geeft voldoende hechting voor de nieuwe verf. Misschien wel leuk,even wat foto's uit de oude doosch, dan praten we over 1988. Dit was de moedermal van de boot, helaas spoorloos. In deze staat werd de boot afgeleverd, het dek was van te dik polyester, de toren heb ik kort gebruikt, puur om iets op het nieuwe dek te hebben, daarna is de koperen uitvoering eropgekomen.
Nog effe snel voor het nieuwe jaar aanbreekt, gisteren een beetje zitten kliederen met verf om te zien hoe het volledige beeld eruit ziet. Affijn kijk zelf maar. Van deze kant een voorspoedig nieuwjaar, dat er nog maar veel moois uit onze handen mag komen.
@Jan, Je slaat de spijker op z'n kop... Niets meer aan toe te voegen... @ Manfred, Jammer van de mal, maar zo heb je wel een unieke boot... Haha, 21 zomers jong... leuke foto's uit de oude doos... Schiet mij iets te binnen, de romp van mijn U 1234 is er ook een van de eerste lichting van Engel... Komt aardig in de buurt van de 21 zomers... Eind dit jaar toch maar eens beginnen aan een uiterlijk refit klusje mét lasnaden...
Hoi Douglas, Het is even wat werk het uitmeten van de lasnaden maar het loont zeker, zal mettertijd eens zoeken of ik net zo'n Pdf kan vinden van de type IX. Heb ook nog wat foto's uit den oude doosch, we praten nu over ongeveer 1990, boot kan varen en is geverfd ervoor ligt een van mijn eerste electrische torpedo's, nog geen nieuwe toren erop.
Hoi Merlijn, Goed geraden, ik vond een mooie afbeelding, met de foto's die ik al had, leek het mij wel toepasselijk met dit weer. Deze vond ik op het net, had nog niet een goede foto van hoe de stangen en dergelijke vast zaten. De proefpassing op de boeg, moet nog het een en ander toevoegen zoals de lasnaden op de platen en de vleugelmoeren waarmee alles wordt aangedraaid. Mooi tussendoor projectje terwijl de nieuw gelijmde duikroeren liggen te drogen, om daarna weer geplamuurd en geschuurd te worden.
Hoi Manfred. Inderdaad een zeer toepasselijke en toch wel een niet allerdaags extra stukje uitrusting. Mooi werk!
Hoi Merlijn, Voor mij tevens een afdoende maatregel tegen friemelende kindervingertjes in de torpedoluiken als de boot op static display staat.
Deze week druk bezig geweest met de duikroeren, allereerst alles van de boot gehaald, het zit allemaal vast met M2 schroefjes en inbusboutjes. Zoals al te zien was bij de ijsbeschermer heb ik de voorste duikroeren en de beschermers eraf gehaald. De achterste duikroeren inclusief beschermers en de schaats zijn hier ook weggehaald, zit ook allemaal vast met M2 schroefjes. Het probleem was, dat na al die jaren de schaaldelen los begonnen te raken, bij het loshalen van de schaaldelen bleek dat ook, eenvoudig los te maken door er een hobbymes tussen te steken. De basis van de duikroeren is zowel voor als achter een messing plaat, de schaaldelen voor de uiteindelijke vorm zijn van 3 mm plexiglas, geplamuurd, geschuurd en gevijld in de uiteindelijke vorm. Om weer een goede bevestiging voor de schaaldelen te krijgen heb ik alle onderdelen schoongedremeld met een frees, met 2 componentenlijm en lijmklemmen lijm ik de schaal delen weer terug. Totale uitharding duurt ongeveer 48 uur, dus voorlopig ben ik hier wel even mee bezig. Voor de achterste beschermers moet ik alles vanaf nul maken en verlijmen, echt weer een klusje dat de nodige tijd gaat kosten, daarna alles weer in de vorm plamuren, fresen en vijlen.
Mja, daar ben ik nog niet over uit, misschien is de beste optie een water/luchtdichte plexiglas kist met eigen aandrijving en WTC eromheen bouwen , wel lekker veilig met varen op meetings
Hier weer een bericht van het schuur en dremel front, de voorste set is zover om geschilderd te worden. Ook ben ik begonnen met de achterste beschermers, het verlijmen met plexiglas en in vorm dremelen kost aardig wat tijd en moeite. De voorste duikroeren met de zinkanodes klaar om geschilderd te worden. De voorste set compleet met beschermers, ik heb de vorm iets aangepast ivm de uiteinden, in het verleden ging de bekleding daar het eerste stuk, vandaar de aangepaste vorm. Op de achtergrond het begin van de achterste beschermers, een ervan is al aardig in de vorm gedremeld en moet nog verder worden geplamuurd en geschuurd.
De voorste set is geschilderd en klaar om weer teruggezet te worden op de boot. Aangezien het frobelen aan de duikroeren behoorlijk veel tijd inneemt en ik het even zat ben, heb ik nog wat andere dingen gemaakt die nog moesten gebeuren. Het is een deel van de torpedolaadinrichting die nog ontbrak. En zo komt het dan te staan op de boot, ik moet wel nog het een en ander aan tuilijnen plaatsen. De klampen geplaatst waardoor de stangen worden geschoven. Alles geplaatst onder de klampen, de lange stang is tevens aangepast om als schroevendraaier gebruikt te worden, hiermee kan ik aan het water het dek vastschroeven.
hallo manfred ik zie dat je de bolders omhoog hebt gezet deze keuze heb ik nog daar ik het originele dreamart dek heb met de nodige hulpstukken effe over denken wat ik het mooiste vind groetjes raf
Hoi Raf, Ik heb zelf zitten twijfelen om deze ook functioneel uit te voeren, ik heb al wat uitgeprobeerd met een mechaniekje dat je handmatig moet bedienen. Wellicht iets voor in de toekomst, voorlopig werk zat aan de boot voor deze winter.
hallo manfred ik dacht aan twee buisjes te monteren in de romp maar als je ze dan uit trekt is de verf er vanaf en dat is dus ook niet mooi groetjes raf
Hoi Raf, Dezelfde gedachte had ik ook, wanneer je de buisjes binnenin iets kleiner houd blijven ze niet zitten. Enige oplossing die ik gevonden heb, is wel kleinere buisjes die voorzien zijn van pallen en draaien in een soort bajonetsluiting, kwart slag draaien is zakken, kwart slag draaien en trekken en ze blijven in de bovenste stand staan. Eigenlijk werken de originele op dezelfde wijze, puur handmatig werk dus.
Mooi Man!!! Gaat lekker door zo, niet? ;-) Ik een beetje aan kleine dingen bezig hier, net echt het grote werk. Druk met nachtdiensten doen dus "effe" geen tijd...