Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    dat de echte ook zo werken weet ik wel hahaha maar goeie info naar diegene die het niet wisten
    en inderdaad zo wilde ik ze ook maken maar het probleem van het gewicht komt weer op de proppen
    ik kan haast niets toevoegen daar ik in deze boot mijn wtc nog heb vast zitten
    en het is onmogelijk om deze nog los te maken zonder grote stukken en brokken te maken

    het toevoegen van styrodure is haast ook geen oplossing daar ik onderin geen lood meer kan bij steken om dezelfde reden

    het nieuwe dek is iets lichter dan het vorige en als ik nu grijze/zwarte plastiek buisjes zou vinden dan gaat daar geen verf op en blijven ze toch in de redelijk goeie kleur
    zonder grote gewichts toename

    groetjes raf
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    @Joris,

    Praat me niet over kleine dingen, ik ben avond na avond bezig met al die kleine priegeldingen zagen, dremelen en vijlen het schiet niet op, zal blij zijn als ik alles eindelijk in elkaar kan zetten.

    @Raf,

    Dat gewicht zat ik ook een beetje mee, nu het dek los is van de toren heb ik alles even op de weegschaal gehad, en wat blijkt 850 gram totaal, toren weegt 450 gram en het dek 400 gram, hiermee heb ik nog aardig wat speling, totale bovenbouw mag rond de 1000 gram wezen, anders krijg ik last met de stabilisatie boven water.
    Ik heb aardig wat kleurenfoto's gezien van de originele dekken, ik ga dus de kleur wijzigen van het bovendek, maar moet dan eerst alle details aanbrengen wat ik eigenlijk nog niet van plan was, stapje terug dus, affijn het wordt er alleen maar mooier van.
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Deze dagen bezig geweest met de dekdelen, aangezien het bovendek een andere kleur krijgt probeer ik alle details er al op te krijgen.
    [​IMG]

    Ook de kleine houders moesten erop komen, heb ze gemaakt van 0,3 mm koper plaat.
    [​IMG]

    Andere kant van dit dekdeel eigenlijk hetzelfde verhaal.
    [​IMG]

    Met de opgedane ervaring van de inlaten op de ballasttank een rooster toegevoegd aan het voorste dekdeel.

    [​IMG]

    Totaalplaatje van het voorste dekdeel compleet met alle details.

    [​IMG]

    Ook het achterste deel voorzien van wat extra details die er nog niet opzaten.

    [​IMG]

    De laatste dingen gedaan op het grote dek, plaats van de ankerlier afgewerkt, en de onderwatermicrofoon toegevoegd, van de week het gehele dek opschuren en voorzien van een nieuwe kleur.
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Het dek is geschuurd en ligt klaar om geschilderd te worden, ik heb mezelf maar weer op de duikroeren geworpen.
    [​IMG]

    De steun met schaats is klaar.

    [​IMG]

    Een van de achterste beschermers staat in de eerste laag, tijdens het schuren en plamuren is het moeilijk oneffenheden te zien, met de verf erop springen de nog te bewerken gedeeltes er echt uit.

    [​IMG]

    Achterste duikroeren zijn klaar compleet met de hijsogen, aangezien ik toch aan het zagen was, heb ik een extra set hijsogen gemaakt die boven de schroefassen worden geplaatst, werden gebruikt tijdens het wisselen van de assen.

    [​IMG]

    Ook de richtingsroeren ontlopen de onderhoudsbeurt niet, hier ben ik al wat verder mee, dit was tijdens de beginfase van het plamuren.

    [​IMG]

    Momenteel ben ik op dit punt, lasnaden vers aangebracht, volgende stap wordt het afwerken van de lasnaden en het schilderen.
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.519
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat zijn wel de details: hijsogen! Welke kleur ga je het dek geven? Ga je voor een grijze kleur of meer richting het zwarte?
     
  6. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Die details op je roeren, weer stinkend mooi, Nu ben ik effe een miere n.... maar in het algemeen werden tijdens werkzaamheden toch gewoon tijdelijk hijsogen gelast op de plekken waar je deze nodig had, (is nog steeds zo) en daarna werden ze er weer gewoon afgebrand.

    Anders sleep je al die uitsteeksels wel mee door het water en ik weet niet of een duikboot kapitein dat nu leuk vond, al hoe handig het ook is, op de werf.
    En CE en Arbo daar hadden ze nog niets mee te maken.

    Nu ben ik historisch nog niet zo heel bekend met deze VII (komt wel, Komt wel)
    Dus praat ik mischien geheel voor mijn beurt, so correct me if I'm wrong.:snipersmile:

    En ik weet gelijk ook dat ik zink anodes kan gaan plaatsen op mijn VII/C.

    Maar jij hebt ook een display met allemaal werf werkzaamheden en daar past het natuurlijk geweldig bij :worship::worship: en daar zal dit idee ook wel weg komen, en laten we wel wezen, onze boten staan in het algemeen meer op het droge mooi te zijn dan dat ze in en onderwater minder zichtbaar zijn mooi te zijn...
    En dan is zo'n display gewoon geweldig om te zien....echt wel..

    Regards,

    Jan,
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2010
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Merlijn,

    Was wel priegelen met de figuurzaag, maar het resultaat vond ik het wel waard.
    Heb een potje verf staan met de kleur stahlgrau, de onderkant spuit ik opnieuw antracietgrijs, zag op oude kleurenfoto's dat er een verschil in kleur zit met de romp, wellicht omdat het verfen van het dek lokaal geverfd werd en niet vanuit de werf.

    Jan,

    Ik denk dat je gelijk hebt, heb wat boeken doorgesnuffeld en kan de hijsogen alleen maar ontdekken op boten in droogdok.
    Ook op werftekeningen kan ik ze niet ontdekken, alleen het hijsoog voor de assen staat er op.
    Het zinkanode verhaal heb ik van foto's gehaald, bij de U 995 zie je ook nog de resten zitten van de houder, op het verticale gedeelte van de achterste beschermer.
    Ik ben er wel achter dat alle kleine details zeeen met tijd opslokken, en dan moet ik nog het dek overschilderen, toren aanpassen, en een flottille embleem kiezen voor de boot.
    Gelukkig heb ik hiervoor een to do list hangen aan de muur, heb je toch de indruk dat je wat opschiet.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.519
    Locatie:
    Heerenveen
    En hoe meer door gestreepte regels hoe beter ;) Vandaag was het uur 'U' het point of no return aangebroken voor de U-47.... Het techrek ging onder de afkortzaag en is nu spontaan ongeveer 75% korter :D Het nieuwe techrek incl tank die er voor in de plaats komt is in ruwe opzet bijna klaar en kan dan op het overgebleven deel van het rek worden gemonteerd om vervolgens verder uit te werken. En als dat bevalt komt de definitieve versie. Weer een stap dichter bij de te waterlating :cool: Tot die tijd blijf ik ook hier lekker meelezen en bewonderen!
     
  9. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Dat van die details weet ik ondertussen ook dat het veel tijd kost, en dat is dan nog het zichtbare werk. Want het uitzoek werk internet, boeken, etc gaat daar meestal aan vooraf.
    En dat van die hijsogen, ik heb (toen ik nog jong was) 9 jaar op scheepswerven gewerkt in de nieuwbouw en reparatie (later als in bedrijf steller) maar deden we niet moeilijk als we een roer of schroef moesten reviseren, hup lasogen tegen de huid aan en takelen die handel en dat deden we gewoon zo het uitkwam (tijd is geld) en daarna branden we de boel er weer af, kwast verf en klaar is klara.

    Wij maken onze modellen echt veel te glad en mooi,Manfred ik zou de lasogen zogenaamd afbranden en verven, als je besluit ze er af te halen.
    Echter in je static opstelling kun je er een mooie show van maken.

    Maar met details als afgebrande lasogen die weer snel geverfd zijn zul je volgens mij de enige zijn die dat op zijn Boot heeft zitten....:D:D Ik wist het wel.

    Groeten,

    Jan.
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Merlijn,

    Zo te lezen ben je lekker bezig, ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat worden, dit weekende ga ik het dek schilderen, en ik heb een flottille embleem uitgezocht, wacht maar af.

    Jan,

    Je hebt gelijk wat betrefd de kaalheid van de modellen, meer een standaard model dus, het vraagt ook lef om bepaalde dingen toe te voegen, daar weet jij alles van.
    Ik denk niet dat ik de hijsogen eraf ga halen, was al te veel werk om ze te maken, je hebt me wel op een ander idee gebracht, zal eens kijken of dat te maken is, weer een leuke toevoeging voor de static display.
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ik ben begonnen met het dek er op te lijmen
    alleen het dream art dek komt niet goed uit hahaha
    daar waar de baionet sluiting zit komen natuurlijk sleuven inplaats van een dwars stukje
    dus daar moet ik een beetje foetelen om het passend te krijgen
    de bolders gaan ingetrokken worden denk ik maar daar het losse stukken zijn die ik moet inbouwen kan ik nog altijd wachten tot op het laatste om te beslissen wat ik ga doen

    die kraan toestand ga ik ook meteen plaatsen plat op het dek
    maar mijn dek is niet voorzien voor een lier ??? en achter is er ook geen versteviging voor het luchtafweer kanon daar dit dek voor een type C is en deze had dat kanon op de toren staan
    dus weer inproviseren maar
    dat is wat de hobby zo leuk maakt

    groetjes raf
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.519
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Jan: Om het plaatje dan compleet te maken zou je dan het onderwaterschip van de boot niet glad moeten spuiten maar met een lichte structuur, daar antifouling nooit 'lak' glad is maar enigsinds ruw en de kleur zo mat mogelijk ;) Dit heb ik ook met de romp van de U-47 gedaan en dat resultaat bevalt mij uitstekend!
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Jan,

    Dat met een gladde huid begrijp ik, zelf probeer ik de boot niet geheel over te spuiten wanneer het niet nodig is.
    Over het algemeen probeer ik hier en daar de beschadigingen te repareren met verf die iets afwijkt van de basislaag, dit geeft een beetje de indruk dat er gewerkt is aan de romp.
    Om alle huidplaten te bewerken is een ondoenlijke zaak, het is en blijft een model, zoals je al zelf aangeeft.
    Het weatheren is daarintegen wel een goede manier om bepaalde dingen te accentueren of te verbergen, affijn het mooie resultaat hebben we gezien bij de Gato.

    Raf,

    Elke VIIC heeft standaard een lier aan boord voor de torpedolaadinrichting, hij zit verborgen onder een luik op het dek.
    Wist ik zelf ook niet, maar heb wat info nagetrokken bij een bekende andere bouwer.
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.519
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Manfred: Een tipje van de sluier? Word het een individueel embleem of een flotille.. bekend/ onbekend?

    De U-47 boekt op zich aardig vooruitgang al zijn er soms wat stremmingen haha. Maar op zich valt het me niks tegen. Mja soms zou ik er eigenlijk iets meer mee aan de gang moeten gaan maar het probleem van fulltime jachtbouwer zijn is dat je na de hele dag bouwen thuis komt, de modelboot ziet staan en dan denkt: nee nu even niet! :hammer:En dan staat er ook nog een trimaran op dr nieuwe (gesponsorde) verstaging te wachten... Maar die moet toch echt even geduld hebben tot de U-47 de trials heeft gehad!
     
  16. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Heren,

    Ik heb ze ok op mijn boot zitten en heb ze gezien op foto's van de boot in Laboe.
    Het verbaasde me wel dat ze er op zaten om de zelfde reden als Jan al noemde.
    Daar mijn boot ook in een dok komt te liggen als hij thuis op de plank staat heb ik er dus voor gekozen ze er op te zetten.
    Geeft weer een extra detail en de boot zal er niet minder door gaan varen.

    Hier een foto van de U-995
    Op de volgende link kan je de foto goed vergroten en zie je de ogen beter.
    http://www.geertvandijk.nl/u-boot/P5220214.JPG

    [​IMG]


    [​IMG]

    Ik ga alleen wel weer aan de slag om nieuwe achterduikroeren te maken...
    Meer zoals het voorbeeld.
    Net zoals die van jou Manfred! :)
    (hadden wel al eens over gesproken ook)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zou het niet zo kunnen zijn dat er in het echt gaten in de roeren zaten die door een stop waren afgedekt
    en dat ze der op de werf de ogen in geschroeft hebben na het verwijderen van de stoppen
    dit vind ik een logischere oplossing dan steeds die ogen er op te lassen en weer af te slijpen

    groetjes raf
     
  18. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    934
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Lassen is sneller Raf.
    Even een los oog lassen is sneller gedaan en minder bewerkelijk.
    En snelheid ging het in die tijd zeker om.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik denk het niet dat lassen sneller ging
    daar je die tijd niet moet vergelijken met nu
    toen stond het lassen nog maar bijwijze van spreken in de kinder schoenen
    de boten waren tot ongeveer 1943 allemaal geklinknageld wat de buiten huid aan ging
    de eerste helemaal gelaste boten waren van het type VII C/42
    en de daarna opvolgende type's 21 en 23

    tweede probleem met lassen is dat he daar terplaatste het materiaal verzwakt
    niet van 1 keer maar als je herhaaldelijk daar gaat lassen krijg je wel problemen

    het zal wel altijd een raadsel blijven tot er iemand hahaha bij die boot in labou kan gaan kijken hoe ze het gedaan hebben

    groetjes raf
     
  20. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    934
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Je hebt gelijk wat dat klinken aangaat, was ik even vergeten. :hammer:
    Je hebt inderdaad kans dat met klinken de zaak er permanent op zat.
     

Deel Deze Pagina