hallo het lijkt nu allemaal zo vanzelf sprekend dat lassen je pakt twee flessen en de nodige darmen en ontspanners en klaar je kan lassen dat was vroeger heel anders hier een foto van zo een las apparaat en de uitleg er bij Calcium carbide isn't just used for caving lights - in DRC this is how to produce acetylene for welding. Just lob chunks of it in the water, seal the top with an innertube and start welding. je had nog wel een fles zuurstof nodig bij deze constructie die zie je daar naast op de grond liggen over veiligheid gesproken ????was nog ergens in een topic tersprake gekomen LOL hier werdt mee gelast en zelfs zuurstof was in die tijd moeilijk te krijgen of onvoldoende dus zo maar eventjes oogjes aan een duikroer lassen was niet zo maar een eenvoudige oplossing daarom mijn theorie dat er stoppen in zaten die er uit gedraaid werden en daarna de ogen er in geschroeft werden op de fabriek als ze een joekel van een motor moeten vervangen doen ze het nog steeds zo met die ogen dopjes er uit ,ogen er in en liften die handel groetjes raf
Het zal me ook niks verbazen als eventuele permanente bevestigingsplekken voor de hijsogen gewoon in het ontwerp van de boot zaten... Het is wel Duits he
Vergeet niet dat er ook nog electrisch lassen is buiten gas en zuurstof. Ik weet niet waarmee de duitsers lasten, maar ik zou eerder voor electrisch gaan dan gas en zuurstof met zo een boot ivm de mindere vervorming.
hallo 1940 was het toen hoor en met elektrisch lassen kon je niet zulke dikke platen lassen toen in die tijd het is niet zoals nu hoor het was niet rustig op een werf er waren bombardementen bezig , sabotage en dies meer toen in die tijd mochten de segmenten van het type 21 boot 1.2 cm speling hebben welke werden dicht gelast wat voor die tijd haast een perfecte passing was de platen werden met de hand rond bogen tot ze de juiste vorm hadden zo ook de extern aan gebrachte spanten er werdt een opening gelaten bij de huid platen van 80 cm daartussen werdt continu gelast zonder te stoppen ook tijdens bombardementen werdter door gelast want de las moest uit 1 stuk worden gedaan hier door laat zich dit verstaan dat ze enorm veel probleemen hebben gehad met het lassen eens dat ze waren gestopt er vormt zich een oxide laagje en dat zou een zwakke plaats in de las hebben kunnen zijn deze boten werden ook met rontchen stralen na gekeken om zwakke plaatsen en of lekken dit waren technieken die nog niet helemaal op punt stonden en allemaal nieuw in gebruik nu pakken ze een laptop met een sonarbolletje er aan via USB aansluiting en kontroleren de las en weten meteen te zeggen of het goed gedaan is groetjes raf
Ja, dat het onrustig was op zo een werf begrijp ik wel. En 1.5 cm is wel dicht te branden met willekeurig welk lasapparaat. Daarvoor maakt het niet uit of het gas//zuurstof is of electrisch. Hoewel het electrisch gemakkelijker moet gaan, gezien mijn eigen ervaring. En beter. En ik kan vrij aardig autogeen lassen. Maar nogmaals, ik weet niet waarmee de Duitsers lasten, als jij zegt dat het gas/zuurstof was, wie ben ik dan. Ik was er niet bij.
Hoi Als het goed is konden de duitsers Elektrisch lassen . Want de romp van de Bischmark was elektrisch gelast dit staat in een van mijn boeken over de Bischmark. Groet Fred
Leek mij ook, maar ik weet niet zeker. Een brede kier dichtlassen gaat electrisch veel gemakkelijker dan autogeen (hoewel het wel mogenlijk is). Wat nog wel zou kunnen is dat niet alle toeleveranciers van sub spullen het kunstje goed beheersten. En dat men even op zeker heeft gespeeld door te klinken bij een toch wat hoger risico dat een sub nu eenmaal is. Zomaar wat gedachten.
hallo jim continu lassen met bagetten ????? of ze reeds een mig of tig lasapparaat hadden ???? het gaat er om dat een las zonder stoppen moest worden gelegt de oudere boten waren ook gelast alleen de huid platen die werden er op geraveteerd na 43 werden ze helemaal gelast alleen het type 21 en 23 werdt in onderdelen door heel duitsland vervaardigd en dan getransporteerd naar de werven de oudere type's VII ,VIII en IX werden op de werf zelf helemaal in elkaar gelast wat er toe bijdroeg dat de hellingen veel langer in gebruik bleven dan met het nieuwe systeem als door een bom treffer de voorste boot beschadigd was dan konden de daarachter liggende boten niet de helling af daar die voorste deze blokeerde en moesten deze blijven liggen tot die eerste hersteld was geworden wat er weer bij kwam dat bij een volgende treffer er weer schade aan de resterende boten werdt veroorzaakt groetjes raf
hoi jimrea klein citaat uit het boek van de bischmarck. De geheel gelaste rompmet een dubbele huid was zo ontworpen dat de buitenste laag de klap op zou vangen van een torpedo inslag. Sommige plaatsen was het pantzer van 12.7 tot 35 mm dik. Groet Fred
ik zie nergens staan electries gelast maar ik denk dat er hier appelen met peren vergeleken worden bismarck is een oppervlakte schip en alls wat boven de water lijn steekt hoeft niet water dicht te zijn bij een duikboot is dit wel eventjes anders en het moet niet alleen water dicht zijn maar ook druk dicht groetjes raf
Raf en Tiger1gek, Mischien moet de moderator hier maar even een vers topic van maken, we vervuilen het oorspronkelijke topic aardig. Dat vd Bismarck wist ik, er zat zelfs een zekere ruimte tussen de twee rompen om de klap op te vangen. Ooit eens iets gezien op Discovery oid. Gewoon met een stokjeslasapparaat kun je ook waterdicht lassen hoor. Bij gasleidingen boven en onder water en grond al dan niet hoge druk doet men niet anders. En als de Duitsers de techniek hadden, zie de Bismarck, dan hebben ze electrisch gelast. Bij autogeen lassen breng je nl vele malen meer warmte in het materiaal dan met electrisch. En dus ook veel meer vervorming en dus zwakte. Waarom ze dan eerst de buitenhuid klonken, weet ik niet, daar kwam in ieder geval minder drukverschil op. De binnentube moest de druk weerstaan. En als ze die direct lasten was dat vrijwel zeker electrisch. Veel sterker dan autogeen, minder vervorming, sneller.
Dit weekeinde de duikroeren weer op de duikboot gemonteerd, flottille teken op de toren gezet, en de eerste aanzet gemaakt voor het verfen van het dek. Ook eens zitten brainstormen over een extra uitbreiding van de displaystand, heeft te maken met de achterste duikroeren, van de week eens proberen of dat te maken is. De achterste set zit er weer op, montage was vrij eenvoudig door het schroefsysteem wat ik hier heb gebruikt. Voorste set zit ook weer, liep meteen tegen een oud probleem op, dat heb ik alsvolgt opgelost. Tijdens het vervoer liepen de voorste beschermers altijd schade op, of bleven ergens achter haken, opgelost door een pen/bus verbinding, je kan ze nu eenvoudig verwijderen en erop zetten. Zo schuif je alles in elkaar, de bussen zijn iets toegeknepen met een tangetje, hierdoor gaat alles stroef in elkaar en zal ik ze bij het varen niet verliezen. Eerste aanzet tot het flottille embleem, moet nog verder afgewerkt worden, maar het begin is er, ik ben voor deze gegaan omdat de zaagvis wel erg vaak voorkomt.
WEER geweldig Manfred!!! Ik ben nu ook echt "om" en ga de duikroeren achter taps toelopend maken!!! Moet toch opnieuw beginnen om dat het bevestigings systeem niet helemaal goed naar mijn zin is.
Hoi Manfred, Dat van die voorste duikroeren ga ik adopteren en in mijn VII gebruiken want die zou ik moeten vast lijmen en daar voel ik dus niets voor en nu kom jij met deze oplossing. Alleen denk ik dat er bij mij wel een soort van knel schroef bij in komt. Ik neem aan dat je het patent nóg niet hebt aangevraagd en dat ik op tijd ben Ziet er weer mooi uit Groeten, Jan.
Merlijn, Inderdaad het 6e flottille, alleen het U nummer wordt een ander, heb foto's gezien van een Uboot met de juiste bewapening, stalen dek en schnorkel, moet alleen nog het schild van de kapitein maken. Joris, Het is wat meer werk, maar ik vindt het er veel mooier uitzien dan de duikroeren recht toe recht aan. Trouwens op foto's van de 995 kan je zien dat dit ook op de roeren van toepassing is, gelukkig in het verleden al meteen goed gedaan. Jan, Je mag gebruiken wat je wil Jan, ik heb tenslotte je lasnadentechniek toegepast, we zitten hier toch met zijn allen om wat te leren van elkaar. Dat van een klemschroef in de bus had ik eerst, gaat altijd los zitten wanneer je dat niet wil, meestal heb je geen schroevendraaier of inbussleutel bij je, ik zit ook nog met al die torpedobuizen in de weg aan de voorkant. Om bij de schroef te komen aan beide zijden moest de hele mikmak eruit gebouwd worden, dus leek mij dit een betere oplossing.
hallo @manfred kon die schroef niet langs onder door een van de vloed gaten nu ga ik beginnen aan de messing ring rond de toren vloer solderen hopelijk gaat het goed want ik heb geen messing meer over om het dek opnieuw te maken groetjes raf
Hoi Raf, Was ook een optie geweest, maar dan loop je nog steeds te klooien met een schroevendraaier/inbussleutel aan de waterkant. Ervaring heeft geleerd dat water dat soort gereedschap aantrekt, en hoe gek het ook klinkt het valt er altijd in. Succes met het solderen, ben benieuwd naar het reultaat.
Het bovendek is geschilderd, de opmerking van Jan over gladde oppervlakken had mij aan het denken gezet, dus de stoute schoenen aangetrokken en met de hand gekwast. Ziet er verassend anders uit, maarrrrrrrr, je ziet het al door de flits, ik heb een flink aantal kleine probleempjes, zeg maar gerust een heleboel. Hier is het helaas nog beter te zien, de oorspronkelijke onderlaag was lichtgrijs, wanneer je de printplaat freest krijg je ook lichte sleuven door de epoxy, viel niet op met een lichtgrijs dek. Zit dus niets anders op dan alle sleuven opnieuw te gaan inkleuren, spuiten is geen optie omdat ik ook scharnierende luiken in het dek heb zitten, die worden dan volledig volgespoten met verf. Het geeft de mens in ieder geval wat te doen.