Ehhhh Manfred, hoe realistisch was je van plan dit 'overboord toillet' uit te voeren? We hoeven toch niet op te gaan passen voor gespetter hoop ik?
Ahh, dan heeft jouw scherpe oog dus niet gezien dat ik door een holle poot van het toilet bruine smurrie naar buiten kan pompen, we moeten tenslotte realistisch op schaal blijven.
Gelkkig is het water in Biddinghuizen al bruin van zichzelf, dus dat valt niet op. In Mol zou je wel eens problemen kunnen krijgen...
Roel, Ik zal het mijn lak niet aandoen, laat staan het water van Biddinghuizen, voor je het weet moet je bij betalen voor rioolheffing.
Met de V80 veilig weggezet ben ik weer bezig met de VIIC, allereerst ben ik bezig om wat trimlood naar beneden te verplaatsen. Dit zat in een koperen bakje in de neus, alleen helaas door plaatsgebrek boven de waterlijn, bij de VIIC van Jan Groot zit dit lood in de Gruppenhorchgerat aan de boeg. Uiteindelijk maar gevraagd of ik de plug kon lenen voor het maken van een mal. Dit is de mal zelf, gemaakt van hout, en gladgemaakt met plamuur en verf aan een kant, moest dus de andere kant voorbereiden op het maken van een mal. En zo moet het geheel dan aan de boeg komen. Op een gegeven moment kreeg ik nog een onverwacht telefoontje, Jan had de actuele mallen nog, dus snel opgehaald, scheelt dus aardig in de tijd om de GHG te maken. Dit zijn de actuele mallen, zien er ietwat fragiel uit, maar zeker in goede conditie voor een poging. Vandaag de lagen glasdoek erin gelegd, morgen ga ik een poging doen om de boel te trekken. Zo ziet het eruit bij de U995 in de beginperiode, uiteindelijk hebben ze hem eraf gehaald tijdens de restauratie.
hallo manfred dan moet je weer al die sensoren die rond de voorste duikroeren geplaatst hebt weg halen ge gaat wel tot in de details he hahahaha want die duitsers hebben dat ook moeten doen na de ombouw LOL gr raf
Dat klopt Raf, ach zo blijf je bezig, krijg wel hierdoor het voordeel dat er weer meer gewicht lager ligt. Beide mallen zijn gelost en ik heb de overtollige randen erafgehaald, de uiteindelijke afwerking wil ik tijdens het schuren en plamuren doen. De delen bij elkaar getaped om de passing te testen. Uiteraard wel even passen bij de boot hoe het staat. Vanavond de delen samengevoegd met chopped fibres en expoxy, morgen eens zien hoe alles eruit ziet wanneer het uitgehard is.
Weer wat verder met de GHG, het begint langzaam wat te worden. Allereerst de boel in de primer gezet om te zien waar plamuur moet worden gebruikt, kon ook meteen de nodige vloedgaten erin fresen. Alles in de plamuur gezet, ondanks de leeftijd van de mallen viel het redelijk mee, hier en daar wat kleine luchtbelletjes door de rare vorm, eenvoudig te repareren met plamuur. Het klusje waar ik tegenop zag, meer dan 40 sensoren uit dit plaatje van 0,3 mm aluminium gehaald, hiervoor heb ik een rvs buisje aangepast zodat ik ze eruit kon stansen. Met een puntig mesje en wat CA lijm de sensoren verdeeld over het horchgerat, met het mooie weer van deze week kan ik mooi de boel spuiten. Ik heb al een pennetje gemaakt op het horchgerat, moet alleen nog de sensoren op de boeg verwijderen, en een M3 gat tappen voor de bevestigingsschroef.
De GHG van een paar laagjes verf voorzien, aangezien ik CA lijm heb gebruikt voor het lijmen van de sensoren moet dit goed geseald worden met verf, verliezen staat zo slordig en geeft extra werk. Na het drogen was er nog een leuk klusje, bij alle sensoren moest de verflaag worden afgekrabt om de metaallook weer terug te krijgen. Uiteindelijk is dit het doel waarvoor ik de GHG heb gemaakt, het lood wordt op zijn plek gehouden door de bevestigingsschroef, ter vergelijking het oude loodbakje ernaast. Ik moet nu eerst de boeg gaan voorbereiden op het bevestigen van de GHG, dus alle sensoren eraf, en de bevestingsgaten maken, de ene wordt slecht een gat van 2 mm, terwijl de tweede voorzien gaat worden van een M3 binnendraad. Hierdoor blijft het geheel demontabel en kan er altijd lood uit, of lood bijgevoegd worden.
De sensoren aan de boeg zijn verwijderd, en de bevestigingspunten voor de GHG zijn gemaakt, allereerst een gat van 2 mm voor de borgpen, en een gat 3 mm getapt voor de bevestigingsschroef. Ik ga de oude plekken van de sensoren slechts aantippen met verf zodat het erop lijkt dat de GHG in een later stadium is toegevoegd. Ook een video gemaakt van hoe het principe werkt van het plaatsen van de GHG aan de boeg.
Tussen de werkzaamheden aan de XVIIb door ben ik ook bezig met de VIIC, kan mooi tijdens het drogen van het plamuur. Allereerst begonnen met het terugbrengen van gewicht aan het bovendek, hiervoor moest de toren eraf en het overtollige dek gedeelte worden verwijderd. Voordat ik de toren eraf werd gehaald heb ik de contouren afgetekend op het dek, hierdoor kon ik de uiteindelijke lijnen uitzetten wat weggehaald moest worden. Met behulp van de dremel met slijpschijf alles uitgeslepen. De onderkant bewerkt met schuurpapier om de scherpe randen weg te halen. Dit kwam ervan af, geeft mij totaal een gewichtreductie van 15 gram, het lijkt misschien niet veel op zo'n zware boot, maar elke gram telt voor mij. Tweede fase is het vervangen van de hydraulische cilinder van de schnorkelmast, en aanpassen van verschillende items naar schaal, hiermee ben ik nog druk bezig. De oude cilinder, toen der tijd functioneel gemaakt op perslucht, dat werkte niet naar tevredenheid, dus afgekoppeld en laten staan voor het zicht. De nieuwe cilinder in aanbouw, met behulp van wat plastick card en koper begonnen met de opbouw. Het middelste deel kan bewegen en wordt gekoppeld aan het mechaniek om de mast op te richten. Het aanbrengen van de bouten op de cilinder. Het geheel gekoppeld aan de voet van de mast, moet alleen nog alles vastlijmen op het luik, dan kan ik proberen of het geheel werkt zoals ik hoop.
Hoi Manfred, Ziet er weer prachtig uit, wordt weer een juweeltje dit stukje aansturing. Groeten, Jan,
Bedankt Jan, Met behulp van goede tekeningen en foto's kom je al een heel eind, het blijft altijd spannend of het wordt zoals verwacht. Als het geheel ook nog eens soepel beweegt met de beweging van de mast, dan hoor je mij niet klagen, we blijven gewoon stug doorgaan met verbeteren waar mogelijk.
Ondanks de bouw aan de andere boten heb ik weer wat gevonden om de VIIC weer wat meer detail te geven. Het betrefd het voorste dekdeel op de boeg en het achterste dekdeel, deze blijken veel meer details te bevatten dan ik verwacht had. Laatst kreeg ik wat foto's toegezonden van opnames dichtbij, hiermee ben ik aan de slag gegaan. Het voorste deel gaf het minste werk, allereerst alle panelen afgetekend en ingekrast met een kraspen, daarna alle gaatjes geboord die de schroefpunten moeten voorstellen. Met een likje verf krijg je dan dit als het resultaat, het ziet er een stuk beter uit dan zo'n gladde plaat. Het achterdek kost wat meer tijd en werk, allereerst maar eens alle traanplaat bijeen gezocht wat ik nog had, deze is schaal 1:35 en verkrijgbaar van Verlinden. Het achterste puntje gestript van alle onderdelen en een stukje traanplaat erop gelijmd als begin. Het achterste losse deel afgeschuurd met de dremel voor meer hechting tijdens het lijmen, tevens een stukje traanplaat grofweg op maat geknipt. Het verlijmen van alle delen gaat dus de meeste tijd kosten, ik moet dit telkens 24 uur volledig laten uitharden voor maximale hechting, het staat een beetje slordig als ik wat beplating zou verliezen tijdens het varen. Tijdens het drogen van de lijm mijn aandacht verlegd naar de antenne draden, de oude constructie van recht door een gaatje in het dek was niet echt ideaal, en geeft ook extra slijtage van de spandraad. Door deze kleine rollers te bruiken loopt alles veel soepeler en slijten de spandraden niet meer. Aangezien mijn dek uit oude printplaat bestaat, kan ik alles vastsolderen aan de onderzijde, de asjes zorgen ervoor dat de rollers nog steeds kunnen draaien. Voorzichtig alle gaten gemaakt in de traanplaat, het resultaat geeft mij in ieder geval een goed idee hoe alles er uit komt te zien. Dit is het idee zoals het eruit moet gaan zien, het opspannen van de draden gebeurd nog steeds met veertjes onder het dek, die constructie heeft zichzelf wel bewezen en blijft dus. De grootste taak wordt alle losse platen een voor een te verlijmen, dat houd mij voorlopig wel even zoet gezien het aantal.
Het was een aardige klus maar alle platen zitten erop, helaas inclusief een aantal fouten, wordt aan gewerkt. Zoals op de foto van de vorige post was te zien, had ik al een onderverdeling gemaakt voor alle platen, inclusief het grote aantal extra gaatjes. De plaatjes uitgeknipt, en wel zo dat ze iets oversteken over de rand, hierdoor kan ik ze precies op maat maken, met wasknijpers de plaatjes gefixeerd tijdens het drogen. Stukje voor stukje begint het wat te worden, tijdens deze proefpassing krijg je al het idee van wat het moet gaan worden. Hier weer een stapje verder, de luikjes boven de roerhevels hebben schanieren gekregen, foutje is wel, dat de luikjes rondom de rollers niet goed zijn, die ga ik vervangen voor grotere luiken. Over fouten gesproken, het aantal luiken klopt niet en ze zijn te groot, dat werd mij duidelijk na nog wat andere foto's, dus wordt weer loshalen, doorknippen en opnieuw verlijmen.
Manfred, maak het je zelf niet te moeilijk he. Zorg dat je er geen slapeloze nachten van krijgt. Hein
Hein, Maak je geen zorgen, dat van die slapeloze nachten heb ik al gehad tijdens het uitdenken hoe alles te doen, en die fouten zijn op te lossen. Marc 3, Bedankt, ondanks dat de boot technisch al klaar is, zijn er altijd nog dingen die ik wil aanpassen, vooral nieuwe foto's zijn hiervan de oorzaak. Door de grote schaal zijn de mogelijkheden onbeperkt, er komt dus nog wel het een en ander aan in de toekomst. Jan Groot zijn boot is mijn grote voorbeeld van wat er allemaal nog kan, dus ik heb nog even te gaan voordat ik op dat niveau ben, het houd je bezig in deze hobby.