Bouwverslag: VO65

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bram1324, 18 jul 2012.

1. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Ik had de filmpjes eerder al gezien. Erg stoer hoe dat ding door de branding heen beukt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Ben ondertussen weer wat verder met het spuitwerk. De letters zijn bijgewerkt en het dek gespoten.

2. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Heeft iemand ervaring met servo's die blijven 'hangen'. Mijn vigor vsd 22ymd winch blijft soms hangen.
    ik heb de tandwieltjes er al uitgehaald, schoongemaakt en heb geen beschadigde tandjes kunnen ontdekken. Maar dat baat nog niet.

Heeft iemand tips wat dat nog kan zijn?

3. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Ik heb weer een update.

Ik heb nog met wat wit en geel gespeeld bij de kuip. Daarna heb ik een nieuwe bootstoel gemaakt. De vorige was wat gammel.
    Deze bootstoel heeft niet alleen touwtjes gekregen om hem makkelijk te dragen, maar ook aan een kant de feature om de mast erin te hangen. Kan ik alles in 1hand meenemen als ik ga zeilen.

Hier wat foto'tjes:

Verder ben ik wat aan het tweaken aan de lijnen onderdek en de afregeling van de arduino. Dat laat zich niet zo goed in foto'tjes vatten.
    Wel heb ik het op- en aftuigen wat vereenvoudigd. De achterstag zat eerst vastgeknoopt aan een schroefje bij de masttop. Nu zit de stag vast aan een stukje plastic wat ik in de mast schuif. Geen geschroef of geknoop meer. Opspannen gebeurd door het horizontale buisje op zijn plaats te duwen.

4. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Ziet er goed uit Bram, handig als je alles met 1 hand kan dragen .
    Heb je het probleem met je winch al opgelost ?

5. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Bedankt:D

Gelukkig wel. Ik had de servo nog verder gedemonteerd en kwam erachter dat de motor zelf niet op gang kwam in sommige posities. Het motortje vervangen en het werkt weer als een zonnetje.

6. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Ik heb de arduino verplaatst van de onderkant van het kapje naar het schot van de kuip. Ik kon het kapje anders alleen opendoen als de mast eraf was (omdat de giek/neerhouder erboven hangen). Nu kan het kapje er weer vanaf als de boot opgetuigd is, wat wel zo handig is om even een batterijtje te vervangen oid.

7. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Ik heb weer even gevaren.

Een paar kleine dingetjes ondervonden, maar geen grote problemen. De fokkeschoot slaat soms om de paaltjes van de zwaarden. En een lijntje van de neerhouder is gebroken. Maar dat is beide wel makkelijk op te lossen.

Hier een kort filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Jemig wat vaart dat slecht.
    Je fok lijkt ook wel te ver dicht getrokken.
    Verder lijkt hij vreselijk loefgierig, of was je zo driftig aan het oploeven in de "vlaag"?

9. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Wat je ziet is natuurlijk een optelsom van verschillende dingen.
    Deels moment-opname, deels mijn gebrek aan zeilervaring (20min nu met modelzeilboot), deels idd loefgierig, deels stilliggen en dus je roeren niet kunnen gebruiken, deels het grootzeil te dicht hebben staan bij de eerste vlaag.
    Het is voor mij ook een leerproces.

Wat het ook dramatischer laat lijken, is de automatische kantelkiel. Deze laat ik door de microprocessor en een hellingssensor aansturen om de boot overeind te houden, maar dat gaat wat snel. Daarom wiebelt hij zo, wat het varen ook niet makkelijker maakt.

10. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Ik ben begonnen met het maken van onderdeeltjes voor de satelietmast. Gewoon met een blok schuim en schuurpapier en een mesje.

11. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Ik ben weer een stapje verder met de 'versiering'. (het definitieve verflaagje moet er nog op).

12. LNP

LNP

Lid geworden:
    29 feb 2008
    Bram,

De "echte" is gisteren vertrokken vanuit Spanje richting Nederland las ik op Facebook. Welke haven geen idee maar dat moet te achterhalen zijn, wellicht bezoekje waard?

13. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Klopt, zij komt naar Scheveningen om daar deel te nemen aan de vuurschepenrace, onderdeel van de North Sea Regatta.
    Daarnaast zijn de mijlen van Lanzarote, via de Azoren, nodig om te kwalificeren voor de VOR.
    Ik ga zeker even langs. Het is toch in de buurt.

14. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    De satalietmast is af. Ook zitten er luikjes op en houders voor de noodroeren.

15. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Dat ziet er goed uit, wel fragiel als je echt gaat zeilen.
    Bij het gijpen zal je moeten opletten dat je schoot niet blijft hangen.
    Schoot aantrekken , gijpen en dan voorzichtig vieren, maar met een beetje meer wind is dat moeilijk, je schip heeft dan de neiging om sterk op te loeven.
    Met veel wind is er een methode om voor de wind bij het gijpen geen brokken te laken, word op de 1/1 schepen ook toegepast, stormrondje draaien.

Je loeft dan op tot aan de wind, gaat overstag en valt over de andere boeg af tot achterlijke wind, zo kan je een klap gijp vermijden.

16. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Bedankt voor de waarschuwing en tips.
    ik heb er zelf ook wel wat over nagedacht. Het mastje staat ver genoeg naar achter om veilig te staan. Vandaar dat ik het aandurfde om deze alvast te detaileren.
    Wat betreft de hekjes waar de stuurwielen achter moeten komen, heb je wel gelijk en had ik al verzonnen dat dat eerst getest moet worden voor ik daar verder mee ga. Een nieuw hekje is zo gemaakt.

17. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Je kan al die onderdelen aan dek ook afneembaar maken om te zeilen, op de kast heb je dan een mooi schaalmodel , bij het zeilen zie je daar toch niets van ;)

18. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Hmm, dat is eigenlijk wel logischer. Bedankt

19. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Heeft iemand tips hoe je dat bij de zeerailing doet?
    Bij andere onderdeeltjes zat ik aan kleine neodymium-magneetjes te denken, maar dat gaat bij de zeerailing niet werken.

20. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    je kan een messing busje in het dek lijmen waar de zeerailing in past.
    Wat ook gaat is een gaatje boren iets groter dan de diameter van je zeerailing, gaatje verzadigen met epoxy (dun vloeibaar) ondereind van je railing in de olie dompelen en laten uitlekken, railing in het gaatje steken en uitlijnen, laten uitharden. Door de olie pakt epoxy niet op railing en je hebt zo een perfecte passing die niet inwatert.
    Je hebt hier wel voldoende hout dikte onder het dek nodig, de onderzijde van de bus/gaatje moet dicht zijn.
    Dit laatste heb ik nooit op schaal gedaan.
    De ramen van mijn 1/1 boot zijn zo met schroefdraad M4 gemonteerd.

Deel Deze Pagina