Bouwverslag Wasa Corel 1/75

Bedankt voor de tip Kees. Helaas te laat zijn er al op verlijmt.
Zodra de tweede beplanking erop zit zal die 1,5 mm niet meer opvallen denk ik, De gaten die ik ga boren voor de kanonnen ga ik erin boren met een mal dus de kanonnen komen niet in 1 lijn met de spanten maar volgen de beplanking. (daar had ik gelukkig zelf al aan gedacht) en zullen op het voor en achterschip iets naar buiten wijzen.

Zijn weer een stapje verder met beplanken.
Alle openingen voor de kanonnen zijn gereed, gaten voor de insteek kanonnen ook alvast geboord. Mochten ze losraken tijdens het boren kan ik er nu nog bij maar gelukkig zitten ze zo vast als een huis.
Bij de onderste rij kanonnen moeten er eigenlijk nog 2 openingen komen (boeg en achtersteven) maar die laat ik dicht en bij de 2 de beplanking maak ik alleen de luiken op die plaats.
Nu gestaag verder beplanken naar de kiel toe en als laatst de verschansingen, aangezien ik st
full
raks het schip op zijn kop komt te liggen en om beschadigingen daar te voorkomen.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het op de kop leggen van het model had ik indertijd tijdelijk een paar plankjes (3*3cm) geplakt en die kon ik op de bouwplank fixeren

verstuurd via mobiel

Ze zijn zichtbaar.
Het valt mij op dat de kanonnen mooi in lijn liggen, en "fatsoenlijk" ver naar buiten steken.

Inderdaad Germt dat is mij 100% meegevallen dank je voor het compliment. Sommige kanonnen wijzen iets naar beneden maar ze zitten nog niet vast en heb de gaten iets ruimer gemaakt zodat ik nog iets kan corrigeren, dat heb ik al gecontroleerd. Hoewel ik wel wat gerommeld heb met de blokken "erachter schuin weg schuren" zodat ze zowel aan de spanten als aan de huidplanken vast gelijmd zitten steken ze overal even ver uit. Moest met de gaten boren wel rekening houden met de kromming van de huidbeplanking dus boren haaks op de beplanking en niet haaks op de blokken.

Ze zitten nog niet vast, althans dat neem ik aan.
Even een puntje;
De lopen zitten eigenlijk standaard in horzontale positie op ongeveer 1/3 van de onder rand van de poort.
Dit heeft te maken met het kunnen eleveren van het kanon, men kon dan de loop voldoende omhoog richten om de kogelbaan langer te maken, dus verder te schieten.
Een kogel maakt altijd een boog, dus horizontaal zal hij eerder het water raken dan omhoog gericht.:D

Ze zitten inderdaad nog niet vast . Wat betreft het eleveren klinkt logisch, heb ik eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden. Had ik wel kunnen weten want dat is al eerder langs gekomen op het forum. Of ik dat nog helemaal goed gaat krijgen weet ik niet, dan zou ik de geboorde gaten iets uit moeten frezen terwijl ze nu allemaal mooi op lijn zitten. T.z.t. als ik ze ga inlijmen maar bekijken of ik dat kan oplossen. mijn vrienden en familie gaan het in ieder geval niet opmerken.

Och, is zomaar wat achtergrond info, en op de foto te zien staan ze al behoorlijk goed.
Maar uitrichten kan nooit kwaad natuurlijk;)

Dit heeft te maken met het kunnen eleveren van het kanon, men kon dan de loop voldoende omhoog richten om de kogelbaan langer te maken, dus verder te schieten

Dat zal niet veel zijn geweest, met de terugslag zou de loop de bovenkant van de kanonspoort raken.(Las ik in het artikel van Otte Blom);)

Blijft indrukwekkend, de Wasa, ook in het echt!

Heb hier nog een half afgebouwde staan van Billing Boats, ooit van een andere bouwer over genomen. Begint behoorlijk te kriebelen als ik dit zo zie!8O

Inderdaad Germt narichten kan nooit geen kwaad ;)

Gewoon aan beginnen Barkman en gelijk een bouwverslag daarvan maken een billingboat Wasa hebben we nog niet.:D
Het beslag hiervan schijnt wel mooi gedetallieerd te zijn, ikzelf zit te popelen om aan het verfen van het beslag te beginnen inmiddels ook al genoeg potjes verf aangeschaft of het gaat lukken zien we wel, is allemaal wel heel erg klein. Maar juist al die ornamenten maken het juist tot een mooi schip.

Gewoon aan beginnen Barkman en gelijk een bouwverslag daarvan maken een billingboat Wasa hebben we nog niet

Ik heb daar een klein probleempje...Het afbouwen van andermans model blijkt niet mijn ding te zijn...

Ik overweeg dus om toch een nieuwe te kopen, de BB uitvoering is ook de meest correcte uitvoering van de Wasa en wordt ook in het museum verkocht. Komt nog bij dat ik een echte BB fan ben(echt waar)!
Onlangs heb ik er één gekocht via MP maar dat bleek de verkeerde uitvoering te zijn, de versie zoals men dacht dat de Wasa eruit zag vlak nadat 'ie was gelicht. Stom van mij, had ik moeten weten.

Voorlopig...tijdgebrek, tijdgebrek, tijdgebrek...:(

Blijf dus voorlopig de jouwe, en van Jan volgen!;)

Het beslag hiervan schijnt wel mooi gedetallieerd te zijn, ikzelf zit te popelen om aan het verfen van het beslag te beginnen inmiddels ook al genoeg potjes verf aangeschaft of het gaat lukken zien we wel, is allemaal wel heel erg klein. Maar juist al die ornamenten maken het juist tot een mooi schip.

Toch een minpuntje van BB, het messing beslag ziet er prima uit, de plastic delen minder maar toch ruim acceptabel, na een schilderbeurt zeker. De jufferblokken e.d. zijn niks, die moeten door houten exemplaren worden vervangen, gelukkig in alle maten te bestellen.

De ornamenten maken de Wasa tot wat ze is: indrukwekkend!

Enneh, een loeplamp blijkt voor mij onontbeerlijk te zijn, wellicht een tip voor jouw?:)

een nadeel van de metalen figuurtjes van Corel is dat deze niet te vervormen zijn om deze passend te maken, met plastic gaat dat toch eenvoudiger.
de plastic delen voor de tuigage zijn inderdaad te vervangen en dan zijn de kosten in de buurt van de duurdere kit van Corel.
ter informatie, het museum is momenteel bezig de diverse kits te evalueren en zal binnen korte tijd hier een reactie op geven via: Home | Swedish Warship Vasa (auteur Fred Hocker)

Een loeplamp heb ik gelukkig al. Is wel nodig ik kan ook al niet meer zonder leesbril ook.
Wat ik begreep van iemand van MSW zijn de ornamenten van BB wel scherper qua detail. Zo zie je maar ieder merk heeft zijn voor en nadelen.
En wat de metalen figuurtjes betreft van Corel daar hebben wij toch een handige schuurmachine Jan ;)

full

Even tussendoor een beginnetje gemaakt met het verven van de ornamenten. Begon toch een beetje te kriebelen.
Misschien nog een paar puntjes op de I maar tot dusver ben ik er aardig tevreden mee. Ben bang als ik nog meer ga aanpassen dat ik het misschien verpest.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel netjes geschilderd, ik zie dat je verschillende tinten hebt gebruikt. Ben benieuwd hoe je die oogjes hebt aangetipt.

Met een puntje van het kleinste penseeltje dat ik heb, Kwastje zelf is 2mm lang en een speldeprik dik. Kwastje in de verf en overtollig verf eraf vegen en dan de oogjes aantippen. En uiteraard een loeplamp gebruiken anders zie ik het niet zo scherp meer:(

Back