Bouwverslag "Whispering Death" Bristol Beaufighter 1: 7,5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 21 feb 2007.

  1. Teus

    Teus Guest

    - DS PCM ontvanger? Waarom niet gewoon PPM? ik vlieg al jaren storingsvrij, waaronder modellen met ontsteking.
    - power-box? Als je geld over heb is het leuk, maar niet nodig. Je heb dan wel gelijk een accutester/back-up systeem.
    - Lucht-systeem voor rertracts? Ja, e.v.t. electrisch met spindel.
    - Digi-servo's? Nee, tenzij je idd. geld over heb. Wel goede sterke servo's.
    - akku-tester? Doen, met gelijk optie tot 5 cellen en 2e accu back-up.

    En;

    * landingslicht en navigatie verlichting? :p
    * Torpedo/bomdrop mechanisme? :p
    * Gyro met headinghold (start met 2 motoren/uitbreken)? :p
    * Indien brandstof motoren, gloeiinstallatie voor betrouwbaarheid enz? :p

    Nog meer :?:

    Teus.
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb geen ervaring met grote modellen en ook geen geld over, vandaar dat ik de vraag hier neer leg. :p
    Alleen lopen de meningen nogal uiteen (voor zover ik dat nu al kan opmaken)

    Teus,
    Landingslicht en navigatie verlichting en Torpedo/bomdrop mechanisme horen er natuurlijk in!
    Verder wordt het een elektromodel, dus een gloeivoorziening is niet nodig.

    Blijf ik wel met de vraag zitten waarom John Ranson HS-81 servo's voorschrijft....
    Hmm, eens kijken of ik hem een pb'tje oid kan sturen.
     
  3. Teus

    Teus Guest

    Die van Teus niet................. :wink: Die gaat voor de ronkende, vette, (lawaai)motoren :p
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ben voorzichtig begonnen een 3D model in Rhino te maken van de Beau.
    Dat valt om de drommel niet mee.
    Ten eerste is het niet vanzelfsprekend dat de doorsneden op een 3 zijden tekening naadloos passen in de langsdoorsneden. De nodige aanpassingen zijn daarvoor nodig. En ten tweede ben ik niet bedreven in het CAD tekenen met over 3 assen gebogen vlakken. Maar goed, we komen er wel en ik heb geen haast.

    [​IMG]

    De Beaufighter is samen met de G1 wel een van mijn favoriete Warbirds.
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.473
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er anders wel strak uit Wouter!
    Moet ook maar eens met Rhino gaan oefenen

    Groeten, Ralf
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Heeeee Wouter dat gaat lekker.

    Dit ga ik volgen, wil dat 3D tekenen ook graag leren.

    Wat wordt de spanwijdte, 2500mm of meer.

    Wordt tie helemaal kompleet met retracts en flaps en al dat meer.

    Succes met tekenen.

    Ton
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    8O
    Van wie zie ik dan al die mooie Rhino plaatjes; Yak-3, P-51, Fiat G-50 :roll:

    Spanwijdte staat voorlopig nog 2.35 m; schaal 1:7.5, maar eerst maar eens de boel in 1:1 tekenen en dan defintief bepalen welke schaal het wordt.
    Uiteraard komen er flaps, verlichting, afwerpbare torpedo en retracts op. Alleen heb ik geen idee hoe ik aan de struts moet komen, want ze zelf maken kan ik niet.
     
  8. Teus

    Teus Guest

    Dat ziet er goed uit Wouter, blijven we volgen.

    Succes. :thumbsup:

    Teus
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Ha ha grapje meer effe eerlijk hoor ziet er goed uit.

    Let wel op bij de cockpit !!!! je kunt het beste met lijnen werken die zomin mogelijk verloop hebben.

    De neus is het beste in delen te doen, omdat je daar anders rare bulten of kuilen krijgt in de rompvorm.

    De rondingen van de cockpit werken door naar het romp oppervlak.


    Mooi formaat een spanwijdte van 2,35mtr, wil zelf ook zo rond de 2,5mtr. of iets daaronder blijven als ik iets ga ontwerpen.


    Ton
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Klopt, dat heb ik gemerkt en juist op dit soort dingen moet ik mijn kennis nog een beetje opvijzelen.
     
  11. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Hey Wouter !

    Mooi project ! Ga ik zeker weer volgen !

    Ik wil volgend winterseizoen ook zelf iets in Rhino ontwerpen, dus dit draadje komt dan goed van pas :)
    Ton heeft mij in Oss al aangeboden een keer langs te komen om te zien hoe snel en handig hij dat doet.

    Wellicht een idee om met samen eens bij hem langs te gaan ? Ik neem de gevulde koeken wel mee...hahahah :D

    Bob
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    hahaha, ik had zelf al zitten denken aan een "modelbouwforum Rhino workshop" met Ton, Tom en Frank als docenten.
    Maar voor een spoed-cursus bij Ton thuis ben ik ook wel te porren.
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Bob / Wouter,

    Ehhhh lekker gevulde koeken, toch wel met zo'n pinda erop.

    Jullie zijn van harte welkom, maar als ik zo Wouter zijn werk zie dan weet ik niet of een cursus nodig is.

    Is zo al een lekker stukje op weg en ziet er al prima uit.

    Zeker een leuke start en misschien zit daar wel een RBC kit in.


    Ton
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
  15. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Prima linkje om mee te beginnen.


    Bob,

    Vergeet geen verse koeken te halen want die vind ik de lekkerste.

    :pc: :rolling: :teacher:


    Ton
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Al iets verder met tekenen.


    Ton
     
  18. fredrick

    fredrick

    Lid geworden:
    2 feb 2007
    Berichten:
    91
    Locatie:
    belgië
    en het bleef verdacht stil :?
     
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Stil wel, maar niet verdacht...

    Ik ben deze maand bij m'n nieuwe baas begonnen en moet me noodgedwongen 'omscholen' van microstation naar autocad. Dat valt niet mee, K@#*&^$-autocad :evil:
    Om dan thuis ook nog eens met Rhino te gaan worstelen zie ik even niet zo zitten.
    Maar wat in het vat zit...
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het tekenwerk in Rhino ziet er zo op het eerste gezicht redelijk uit, maar bij nadere beschouwing zijn er toch 'onvolkomenheden' te bespeuren.
    Doorsneden en omtrekken teken ik in microstation die ik importeer in Rhino waarin ik vervolgens een 'huidje' hier om heen trek.
    Met name bij de randen gaat het dan niet altijd goed (zie pijltjes).
    Ik ben er nog niet uit hoe ik deze surfaces op de juiste manier kan vervormen zodat vloeiende lijnen ontstaan, zonder iedere keer opnieuw de doorsneden te moeten tekenen en nieuwe surfaces moet maken. :confused:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina