Bouwverslag "Whispering Death" Bristol Beaufighter 1: 7,5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 21 feb 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.034
    Locatie:
    groningen
    Ja, maar met welk profiel? :schrik:

    (Of is dat bekend/wordt er rekening mee gehouden?; heb niet alles gelezen . . .)


    jan.
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wel eerst goed lezen Jan! ;)

     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.034
    Locatie:
    groningen
    Ik (jan brilman) schreef:
    Wel eerst goed lezen, Wouter!

    ;)


    jan.
     
  4. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hi Wouter,

    Ik loop een beetje achter met dit draadje! Ik lees nu pas je uitdaging met je instelhoek. Als je wilt dan kan ik vanuit de 'theorie' de juiste instelhoek bepalen. Zelf gebruik ik ook altijd NACA profielen en kom meestal ook uit rond de 3 graden (Mijn A10 heb ik ook op 3 graden gezet). De instelhoek heeft voor een groot deel te maken met de snelheid welke je neutraal getrimd wilt vliegen. Met een mooi schaalmodel als dit wil je waarschijnlijk een mooi (traag) vliegbeeld hebben. Dan zit je automatisch aan meer instelhoek. Als ik gewicht, spanwijde, coord root, coord tip, vleugel oppervlak en profiel weet, dan kan ik je voorrekenen hoe je de instelhoek bepaald, afhankelijk van de snelheid welke je 'standaard' wilt vliegen. (ik heb deze wijzheden uit een boekje, en klopte tot op heden).

    groeten,
    Bart
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.034
    Locatie:
    groningen
    Wouter!


    Ik wil je het excel-model, dat ik voor de Strega ontwikkeld heb, wel mailen. :p

    Maar dan moet je wel eerst flink in zo'n 'boekje' ( ;) ) studeren. :-?

    Over welk boek hebben we het?

    Martin Simons? :D


    jan.
     
  6. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Klopt! 'Model Aircraft Aerodynamics'

    Als je dat gelezen hebt dan begrijp je plotseling al die mooi grafieken van vleugel profielen etc. Programma's als profili (www.profili2.com) worden dan ook heel handig.

    Groeten,
    Bart
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bart,

    Bedankt voor het aanbod, maar voor nu houd ik maar gewoon de gegevens van de tekening aan. Wel heb ik interesse in het boek Model Aircraft Aerodynamics.
    Iemand die 'toevallig' dit als PDF oid heeft, of een (downloadsite) kent waar dit te vinden is?

    Jan,
    Ik heb wel belangstelling voor het excel-bestand. Als het het wil mailen, graag. Je hebt nog wel mijn emailadres denk ik.
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Niet meer nodig, heb het boek net op marktplaats gekocht :D.
     
  9. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hi Wouter,

    Ik kon het toch even niet laten :p

    Ik heb wat gegevens gegokt:
    span: 2.35m
    coord root: 40cm
    coord tip: 25cm
    gewicht: 6kg (moet kunnen met superlicht bouwen en electro!!)

    Dat geeft bij een vliegsnelheid van 16m/s (58km/u) een liftcoefficent van de vleugel van 0.54. De formules staan in de excelsheet en komen uit het genoemde boek. Laat maar weten als je de sheet wilt hebben.

    [​IMG]

    In de onderstaande grafiek zie je de liftcoefficient van het profiel bij verschillen graden instelhoek. Deze liftcoefficient is afhankelijk van de snelheid waarmee je vliegt. 16m/s is tussen de groene en blauwe lijn. Als je nu naar 3 graden instelhoek gaat dan zie je dat het profiel ergens rond de 0.5 aan lift geeft. 16m/s zal je neutraal getrimde vliegsnelheid worden.

    [​IMG]

    Als je nu ook je stallsnelheid (zonder flaps) wilt weten, dan zie dat je met dit profiel maximaal zo'n 1.2 aan liftcoefficient kan krijgen. De excelsheet leert dat dit bij zo'n 11m/s het geval is.

    groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.034
    Locatie:
    groningen
    Netjes gedaan! :p

    Ik heb ook net mijn Excel-sheet naar Wouter gemaild, maar dit ziet er gelikt uit!

    :thumbsup:

    En nou moet Wouter er nog mee aan de slag . . . :???:

    ;)


    jan.
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het boek van Martin Simons is binnen en op de eerste blz al een schokkende constatering :shock::

    "Model fliers and many books and articles written for them frequently adopt a very misleading aerofoil nomenclature: undercambered, flat bottomed, semi-symmetrical and symmetrical. These terms can lead the beginner into serious trouble"


    :oops:
     
  12. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Als we nu net doen of we geen beginners zijn gaat alles goed :) toch??
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Opnieuw heb ik een schokkende ontdekking gedaan. De schaaltekening die ik heb gebruikt, lijkt minder schaal dan verwacht :mad:.
    Met het scannen en omzetten naar PDF, moet er in de 'e-book-versie' van de Modellers Datafile nr.6 iets misgegaan zijn, want nu ik voor mijn verjaardag het 'echte' boek heb gekregen, is er toch duidelijk verschil...

    [​IMG]

    Ik ga er maar vanuit dat de gedrukte versie goed is en dat houdt in dat ik dus weer heel wat overnieuw kan gaan tekenen. Gelukkig gaat het de tweede keer sneller.

    Op het www kwam ik nog dit filmpje tegen, geeft weer goede moed om vooral niet op te geven.
     
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    thx! :D

    Erg bedankt (voor de 10 letters)
     
  16. Teus

    Teus Guest

    Hoe staat het met het project Wouter :)

    Vond nog een mooi aktief verslag van de Ranson Beau op RCMF.

    Tevens twee mooie films daar op pagina 1 gezien.



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hé Teus,

    Er zijn niet zoveel vorderingen te melden, af en toe teken ik een stukje en leer ik mezelf onderwijl Rhino.
    Ondertussen heb ik wel een PDF van de originele handboeken van de Beau (ruim 500 pag.) op de kop getikt. Staan erg veel details in!

    Bedankt voor de link, die ga ik eens rustig doorlezen!
    Ik heb al gelezen dat er een shortkit voor de Ranson-tekeningen geleverd wordt. :confused:
    Op RC-groups is er ook een draadje, maar dat ligt al een jaar stil. :(
     
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Iemand ervaringen met de shortkit service van Belair?
    In het draadje op RCMF zijn ze niet erg enthousiast (weinig onderdelen voor veel geld).
     
  19. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    WV, zijn die handboeken in pdf bestand ergens op het net te vinden?

    Mvg,

    P.Siemons
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een "demo" is te downloaden (zie de post van Bramman een stukje hierboven). Voor het volledige bestand moet je betalen.
     

Deel Deze Pagina