Bouwverslag "Whispering Death" Bristol Beaufighter 1: 7,5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 21 feb 2007.

1. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Aangestoken door het fraaie tekenwerk van Frank en nog andere topics hier op MBF ben ik de laatste weken (maanden ondertussen) weer eens achter Rhino gekropen.
    Doordat Rhino qua structuur redelijk op AutoCAD lijkt, dat ik ondertussen (door mijn werk) redelijk beheers gaat het tekenen in Rhino mij nu ook beter af.

Maar desondanks is het een hele kluif om dit model in 3D te tekenen.
    Het meest frustrerend is dat er geen twee schaaltekeningen hetzelfde zijn en zelfs binnen één tekening de verschillende (lengte, dwars) doorsneden niet fatsoenlijk op elkaar passen. Goede foto's (waaruit de geometrie is af te lezen) zijn er ook niet dus is het tekenen, renderen, vergelijken met foto's, aanpassen, renderen, vergellijken enz.

Daarnaast heeft Rhino de onhebbelijkheid (of ik weet de juiste instelling niet) om bij het maken van een surface na een bocht nog een beetje "na te ijlen" zodat er een deuk ontstaat (zie bv de romp vlak voor de cockpit).

Maar al met al ben ik toch een heel eind op weg met de hoofdonderdelen van de Beaufighter.
    De plaatjes zien een beetje Bob-de-Bouwer uit, maar het model klopt (vind ik zelf iig) redelijk met de werkelijkheid. Uiteraard zijn opmerkingen ter verbetering altijd welkom.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Hey Wouter, misschien dat je nog wat doorsnedes moet plaatsen in die neus?

En voor echte tekeningen moet je denk ik bij het Smithsonian zijn en het RAF Museum of zo een dergelijke instantie? Bij het Smithsonian staat dat er heel wat materiaal is gedoneerd en het is vrij om in te zien. Staat op microfilm en ze hebben het op papier, kost wel wat natuurlijk. Je moet een formulier downloaden en opsturen (moet je verlaren dat je het alleen voor studie of modelbouw gaat gebruiken blablabla). Het het zelf nog niet gedaan omdat ik nog niets kan met Rhino (een V1 lukt wel) en je kan ook niet goed zien wat je koopt. Hier Aviation Reports - Aircraft Helicopter Engine Propeller Manuals Documets Profile Publication (onder Engineering drawings) staat ook eea maar geen Beaufighter. Kost ook wat en je kan niet goed zien wat je koopt.

Maarre die Beaufighter ziet er goed uit toch? Ja snap dat je het wel helemaal schaal wilt.. Aan je tekenkunst ligt het niet, ziet er goed uit!

Laatst bewerkt: 28 mrt 2009
  3. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Bedankt voor de link, ik heb hem meteen maar bij de schaalbouwers-link gezet.
    Een aantal handboeken van de Beaufighter heb ik en er staan veel details in, aanraders!

4. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Hallo Wouter,
    ken jij toevallig de Bristol Beaufighter ontworpen door Martin Wilkinson met 2,60m span schaal 1-3,5?

Enne natuurlijk graag even een update van de werkzaamheden ;-)

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Peter, die ken ik niet en met google vind ik hem ook niet. Heb jij een link?
    En voor een update moet je nog even geduld hebben, heb nog wat andere dingen te doen (die mijn vrouw belangrijker vindt).

6. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Nee, ik kon er ook niks over vinden. Er worden nu tekeningen aangeboden, dus vandaar de vraag.
    En je vrouw moet je te vriend(in) houden! is heel belangrijk ;-)
    groet en succes.

7. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Dan poetst ze zelfs je model heb ik zaterdag gezien. ;)

8. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    De laatste weken weer af en toe wat getekend in Rhino, maar met alle tekeningen/foto's die ik heb kom ik er op bepaalde punten niet uit.
    bv de pilot-canopy daar waar de vlakke (ja toch?) 'voorruit' overgaat in het gebogen 'dakraam', de observer-canopy (aansluiting op de romp) en de nacelles.

Dus heb ik op ebay een plastiek modelletje (1/48 tamiya) van de Beaufighter gescoord. Eens kijken of we daarmee verder komen.

Heeft iemand trouwens een emailadres van traplett-shop?
    Ik wil proberen of de canopy's apart te verkrijgen zijn.

9. jaap

jaap Guest

deze: Traplet Publications Ltd - world leaders in model & craft magazines, books and DVDs

customerservice@traplet.com

Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2009
  10. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik ga eens kijken of ze mij daar verder kunnen helpen.
    Bedankt!

11. jaap

jaap Guest

12. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ze hebben een set, maar die kost ruim 44 pond. Ik wil alleen de doorzichtige delen gebruiken en vind het dus een beetje zonde van het geld om de rest weg te gooien.
    Dus de vraag die ik gesteld heb is of ook alleen de transparante delen verkrijgbaar zijn.

13. Vinze

Vinze

Lid geworden:
    2 sep 2002
  14. Teus

Teus Guest

Doe mij ook zo'n rekenmachine :D

Volgens mij is de huidige koers anders....... 10 Britse ponden sterling = 11,4606192 euro's

15. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
  16. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    :banana:
    Vandaag kwam er een pakketje uit Hong-Kong met de post, maar het was wel even schrikken toen ik de doos zag. 8-O

Gelukkig bleek de inhoud -op een paar losgeraakte onderdelen na- onbeschadigd.

En ondanks de bedenkingen van Jeroen, denk ik dat dit een heel goed beeld geeft van hoe eea (figuurlijk) in elkaar steekt.
    Ik ben (door mijn werk) redelijk bedreven in het lezen van technische tekeningen, maar door dit modelletje worden veel details nu pas goed duidlijk.

Tijd voor de zaag :D

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    :shock: Dat wist ik niet. Hoewel ik regelmatig pakketjes uit die contreien bestel, is dit de eerste keer dat het niet deugdelijk is verpakt.

Laatst bewerkt: 12 sep 2009
  19. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Weer een illusie armer. Ook dit plastic model komt niet overeen met de foto's die ik heb. Valt me eigenlijk wel tegen van een gerenommeerd merk als Tamiya.

Maar goed, niet getreurd. Ik houd zoveel mogelijk de tekening uit Modellers datafile aan met steeds een check op de beschikbare foto's en het plastic model en dan moeten we een heel eind komen.

Uiteindelijk ziet niemand er iets van als het niet klopt ;).

20. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Tijd voor een update.
    Hard gaat het niet, maar wel gestaag.

De afgelopen weken weer eens met Rhino bezig geweest.
    De contouren beginnen redelijk vorm te krijgen. Een kleine overwinning op mijzelf: het is eindelijk gelukt om de cockpit passend te krijgen.
    Alvast een screenshot, binnenkort meer.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina