Bouwverslag "Whispering Death" Bristol Beaufighter 1: 7,5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 21 feb 2007.

1. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Begint er al aardig op te lijken zo!

Goed om te zien dat je tussen het klussen door nog wat opschiet met de hobby.

2. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Hallo Wouter,
    Ik ga dit draadje ook maar eens volgen. Ik heb ook een Beaufighter ontwerp op mijn naam staan (RBCkits), en ik vind het leuk om te lezen dat je op dezelfde manier werkt als ik, 2d ontwerp in Microstation, daarna naar 3d (Microstation of Rhino). Maar vaak ook alleen maar 2d.
    Lastig he, die cockpit. ik heb uiteindelijk maar een mal van balsa "in het werk" gemaakt.
    Als je nog kleuernschema's nodig hebt, ik heb de "warpaint" informatie. (Edit: heb je al, zie ik nu.)

Succes,
    Max.

Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  3. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Hoi Max,

Het is bij mij allemaal begonnen met een RBC-Beaufighter (die bijna klaar is, zie draadje van Ton) :D.
    Op zoek naar schaaldetails ben ik steeds meer gefascineerd geraakt door dit geweldige toestel en heb ik besloten om er eentje in een maatje groter te bouwen.
    Omdat ik de boel wil laten frezen is een goede CAD-tekening noodzakelijk en dus heb ik me maar op Rhino gestort.
    Ik kan ondertussen redelijk hiermee overweg, oa omdat het veel op Autocad lijkt, waar ik voor mijn beroep tegenwoordig mee werk.
    Ik zal niet zo snel meer teruggrijpen naar Microstation, omdat dit een crime is met 3D tekenen.

4. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Afgelopen tijd heb ik alvast een beginnetje gemaakt met het omzetten van het model naar een constructiemodel met ribben, liggers en spanten.
    Hier het stabilo en kielvlak.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Kijk dat begint ergens op te lijken :banana:kan ik alvast een freessetje bestellen:D.

Waar ga je de achterlijst van maken is dat koolstof ziet er erg dun uit.

Ga je er ook nog een echte bouwtekening in 2D van maken.

Als dat zo is maak dan eerste de tekening in 2D en daarna op zetten in 3D voor de onderdelen en ter controllen van de vorm.

Heb ervaren dat van 3D omzetten naar een bruikbare bowtekening heeeeeel veeeeel extra werk is.

Ton

6. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    De achterlijst is vooralsnog van 1mm triplex gedacht, maar koolstof is ook geen gek idee...

Waar ik nog een beetje over twijfel is de (torsie)stijfheid van het hoogte- en richtingroer. Een koolstof buis die tegelijk dienst doet als 'ligger', scharnierpen en torsiestang voor de aansturing moet voornamelijk voor de stijfheid (samen met de bespanning van oratex) zorgen. We zullen zien... :???:

Een 2D bouwtekening? Daar, heb ik nog niet over nagedacht. :confused:
    Misschien maak ik wel een 3D bouwtekening in PDF voor de liefhebbers, tenslotte komen bij complexe constructies ook geen papieren 2D tekeningen meer te pas. ;)

Wel probeer ik alle onderdelen zo te tekenen dat ze met een 2D CNC-frees gemaakt kunnen worden.

En ik ben er ondertussen wel achter dat het geen tijdwinst oplevert (verre van dat) om je model in 3D te tekenen. Gelukkig heb ik er veel lol in.

7. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Mooi om te zien Wouter. Wat moet ik me voorstellen bij een 3D bouwtekening? ;-)
    Liefhebbers zat voor zulke dingen. De spanwijdte die je voorstelt is ieder geval aantrekkelijk. Leuk project voor na mijn b-17...

8. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik heb ooit eens gelezen dat Adobe 3D functionaliteit in hun PDF formaat gingen inbouwen, zodat eenvoudige bestandsuitwisseling niet tot platte tekst en plaatjes beperkt zou blijven, maar ook ruimtelijke modellen en animaties ge-pdf-t konden worden.

Hoe dan ook, het blijft lastig vastprikken op de bouwplank. ;)

9. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Langzaam krijgt ook de contructie van de romp vorm.
    De spanten krijgen nog verlichtingsgaten, maar eerst de positie van servo's, accu's e.d. bepalen.

Een passend standaard (en betaalbaar) staartwiel heb ik nog niet gevonden, dus zelf maar iets getekend.

10. sanka

sanka

Lid geworden:
    22 aug 2005
    Mooie kist. abotje.

Wat een werk on zo'n schaalkist uit te tekenen....

11. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Hoi Wouter, knap stukje tekenwerk vind ik. Heb zelf Inventor moeten aanleren om dingen voor mijn F16 te tekenen en kwam er achter dat ook dit programma niet de beste is in het trekken van een Loft. Ook hier zie je wel eens wat veranderingen in de shape.
    Zelf heb ik de kist niet in 3d staan maar wel het landingsgestel, heel veel mee gestoeid om het werkend te krijgen.
    Blijf je draadje volgen, succes.

Grt, Peter

12. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Door een tijdelijke verhuizing in afwachting van mijn nieuwe woning, staan de modelbouwactiviteiten al een tijd op een erg laag pitje.
    Omdat het toch blijft kriebelen ben ik maar weer een beetje gaan tekenen aan de beaufighter.
    Ben begonnen om de constructie van de vleugels, nacelles en flaps te gaan uitwerken.

Hierbij een plaatje, komt dit draadje ook nog eens onder het stof vandaan...

13. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    lukt dat allemaal in rhino dat omzetten van 3d naar die spanten enzo??
    ik teken altijd alles in autocad, maar dit lijkt me stukken makkelijker"als je het programma onder de knie hebt" waarschijnlijk...
    ik was aan het denken aan een gelijkaardig model(heb ik al een stukje van getekend) de lockheed electra twin

succes, intressant tekenwerk!

14. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Voor wat het waard is: mijn ervaring is dat het beslist niet makkelijker is om via de 3d weg naar het tekenen van de onderdelen te gaan. Hoogstens ben je wat meer zeker dat het allemaal goed past. Ik zie het ontwerpen in 3d als een plezierig onderdeel van de hobby, niet als een efficientere methode.

Groet,
    Max.

15. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Helemaal met Max eens. Het is wel iets eenvoudiger om bij ingewikkelde vormen van bv een romp doorsneden te genereren, maar vooralsnog is het erg veel werk.
    Rhino lijkt in commando(structuur) erg veel op autocad, dus je zou het eens kunnen proberen.

16. N320SQ

N320SQ

Lid geworden:
    14 feb 2008
    Mooi hoor Wouter,

Ik heb een tijd geleden ook een Beaufighter gezien in het echt ze zijn hem aan het op bouwen op Duxfort ik meen bij de Old flying Machine compony daar stond zowat een complete romp,ik weet niet hoe ver hij nu is.
    mischien wel intersant om daar eens voor meer details te informeren

Groetjes Marco

17. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Laatst bewerkt: 30 jun 2012
  18. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Eindelijk zitten er ook props op de Beaufighter. :D
    Met dank aan Bart :cool: voor het delen van zijn props.
    Een beetje aangepast om passend te krijgen voor de Beaufighter, maar dat is een stuk eenvoudiger dan om bij 0 te beginnen.

19. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Mooi !

Erg leuk om dit te gaan volgen , ik ben benieuw hoe je de constructie gaat doen.

Mvg,

Bart

20. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Dit is wat ik zo ongeveer ondertussen aan de constructie heb getekend.
    Alle ribben/spanten kunnen met een cnc frees (2,5d) gemaakt worden.

Deel Deze Pagina