Bouwverslag Witte Zee III 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jandootjes, 29 aug 2012.

1. B.K

B.K

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Giant

Hallo JAn;

Van mij mag je ook van de Giant wel een bouw verslag bijhouden op het MBF..

Grt, Berend

2. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    van mij ook hoor ;)
    gewoon doen!!!!

3. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Prachtig schip, mag je fier op zijn :thumbsup:

4. marco.b

marco.b

Lid geworden:
    16 dec 2012
    Hey Jan,

jij maakt er vanzelf we weer iets moois van:grin: Gewoon doen, lijkt me leuk om te zien hoe je zoiets groot bouwd:cool:

5. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Bedankt Allemaal!, Paul, Danny, Brecht, John, Rene en Marco!

@Stefan,
    aan het volgende project ga ik beginnen na de Giant;)

@Herm,
    Ik heb al even contact met je gehad, heel erg bedankt voor
    de Prachtige foto,s:D

@Bart,
    Eens gelijk, jij bouwd ook prachtige schepen!

@Diede,
    Ik zal idd wel weer aan het werk moeten, haha om hier weer een verslagje van bij te moeten houden, maar zal het voor jullie doen, komt helemaal goed:cool:

@Paul,
    Zit wat je ja, van de fotocursus:yes:
    Bedankt voor het compliment.

@Sjoerd,
    Jij ook weer bedankt he voor het compliment, en alle voorgaande reacties. Die champangefles laat ik even achterwege haha, anders kan ik weer de potten verf open trekken.

@Berend,
    Komt goed Berend, je zult zeer binnenkort hier een bouwverslagje
    zien verschijnen.

Nogmaals bedankt voor alle positieve reacties!:thumbsup:

Jan

6. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Nu de Witte Zee klaar is, ben ik even een blokje gaan varen, alles aangesloten, dus de brandspuit-pomp ook helemaal aangesloten, en dat werkt niet zoals het moet.

Ik heb voor de pomp zelf een schakelaar gemaakt, doormiddel van een mircoservo en een schakelaar, en dat werk goed.

Dus ik kan op afstand de pomp aan en uit schakelen.

Maar als ik de de slang aan de mast aansluit, dan komt er geen water uit!
    zonder mast , komt er een dikke straal water uit, die zeker wel 6 meter weg spuit, als je hem een beetje knijpt, en er staat ook behoorlijk druk op.

Ik heb ook even door de leiding door de mast geblazen, en daar kun je gewoon doorheen blazen, dus zou niet weten waarom er geen water door heen komt.

Zou iemand weten hoe dit probleem te verhelpen is?

Jan

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Misschien toch te veel vernauwing of te hoog?
    Ik heb hier een pracht benzinemotor met storkpomp staan die een brandslang met 2" stortz koppelingen goed dik en vol duwt.
    Water blaast eruit als de slang plat op de grond ligt.
    Hijs je de eindkoppeling twee meter op komt er niets meer uit.

8. Johan de Vries

Johan de Vries

Lid geworden:
    17 sep 2011
    Ik veronderstel dat het een centrifugaalpomp is, niet werkende volgens het verdringerprincipe? Dan zou het inderdaad te maken kunnen hebben met de beperking van de opvoerhoogte. Misschien kan het helpen in de persleiding een T stuk aan te brengen, zodat een deel van de opbrengst overboord of retour gaat naar de zuigleiding. De werking van een centrifugaalpomp is immers gebaseerd op uitstroomsnelheid van de vloeistof, te beginnen in de waaier. Komt deze snelheid niet op gang, dan blijft werking van de pomp uit. Een centrifugaalpomp is ook niet zelfaanzuigend, dus de vraag is: bevindt de pomp zich onder de waterlijn en staat deze vol, ook bij stilstand om het pompproces te laten beginnen. Zomaar wat gedachten, waar je misschien wat mee kunt.

9. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Zeg Jan,

Je zou nog foto's maken voor me van alle verschillen tussen de ZZ en de WZ, ik hoop die nog altijd in goede resolutie van je te mogen ontvangen ;-)
    Ik heb van de week weer even met mijn eerste ZZ (toekomstige Grijze Zee) in handen gestaan en het jeukte wel weer hoor..., het zijn mooie schepen. Maar eerst moet er hoognodig nog opgeruimd gaan worden in de garage :(

10. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Er zit inderdaad een centrifugaalpomp in de witte zee, onderin op de bodem van het schip, hij is dus volledig gevuld met water.

Er zit ongeveer een hoogte verschil van de pomp tot het spuitstuk in de mast van 40cm.

Vind het opzich jammer dat het nu niet werkt, had een leuk extraatje geweest.

En Diede,
    Ik zal deze week even de foto,s met verschillen plaatsen van de Witte Zee, t.o.v. de Zwarte Zee.

Ik heb na een paar maanden ook eindelijk het bestelde beslag binnen gekregen, waaronder de reddingsboeien, misthoorn, en nog wat handwielen voorop de afsluiters.

Jan

11. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Jan,

Vijverpompje gebruiken, die gaan tot een meter of 3-4. Even goed zoeken naar een 12V versie, die bestaan wel want die worden nog wel eens in de computerbusiness misbruikt voor watercooling-setups.

12. ron alders

ron alders

Lid geworden:
    23 jun 2002
    Hoi Jan,

Ik heb in een Smit Duitsland, met ongeveer het zelfde hoogteverschil, ruitenwisser pompjes zitten uit een auto. Deze stuwen onder hoge druk in de auto ook afstanden van soms wel 4-5 meter in een slang. Ga langs bij een sloperij en je hebt (even uitleggen waarvoor) zo een paar pompjes voor een paar euro. Wil je zelfaanzuigend, moet je zoeken naar oude Duitse auto's. BV. Mercedes o.i.d.

Verder topboot die je hebt gemaakt. Ik post niet veel, maar volg wel veel!!

Gr. Ron

13. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    In de Witte Zee zit een ruitensproeierpompje, kracht genoeg
    maar niet om door mijn mastje te pompen blijkbaar.

Dan maar iets anders maken waar het water doorheen kan spuiten, mischien iets ergens verstopt op het dek, waar je hem niet ziet, maar wel mee kan spuiten, want het werkt wel als ik de mast niet heb aangesloten.

Jan

14. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Hoe hoog komt het water als je het pompje met een kort stukje slang los laat draaien, slang omhoog gemikt? Ik blijf het een raar verhaal vinden, klinkt bijna alsof er een slang bekneld raakt als je de mast of de opbouw er op zet.

15. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    als de mast er op staat moet je eens proberen als de pomp aan staat (met water er in) eens zuigen in je brandblusser. dan zuig je het water naar boven tot dat een beetje in je mond komt. dan zou hij normaal moeten werken. en als je dat elke keer doet voor dat je gaat varen (dus 1 keer per vaardag) zou het moeten werken.

16. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Sets,

Als ik de lang omhooghou, en de pomp aan zet, spuit hij gewoon goed recht omhoog, dus daar heeft hij geen problemen mee.

Alleen als ik hem dan aan de mast sluit, toen kwam er een paar druppjes uit, maar verder niks, geen straal helaas.

Jan

17. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Jan,

Is het probleem er ook wanneer je stil ligt of alleen als je vaart?
    Het is misschien mogelijk dat de pomp tijdens het varen op de een of andere manier het water niet wil aanzuigen.

Ik vond in de boeken kast trouwens nog een actie afbeelding van de Witte Zee. Ik denk niet dat veel mensen die nog zullen hebben.

Ik moest even goed kijken maar het is haar wel degelijk.

Succes met je waterpomp.

Groet,
    Mathieu

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Hmmm, blijft een gek probleem met die mast.
    Ik weet niet in hoeverre je systematisch de leiding kan nalopen? Ik blijf gokken op een beknelling ergens eerder in het systeem, zodat er te weinig druk overblijft in het mondstuk...

19. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Heb je in de mast een leiding of zit daar ook slang in?
    Het zou kunnen dat je de slang dicht drukt op het moment dat je de opbouw er op zet.
    Slang een stukje in korten?

20. ron alders

ron alders

Lid geworden:
    23 jun 2002
    Hoi Jan,

Probeer op het einde van de slang eens een stukje pijp te zetten met een heel klein gaatje erin (liefst even groot als je blusmonitor). Houdt de slang eerst vlak, zet er druk op en houdt hem steeds hoger. Als je druk wegvalt weet je dat het in de pomp zit, blijft de druk gelijk, zal je moeten zoeken in de stijgpijp in je boot. Misschien iets te veel lijm, soldeer ergens of inderdaad ergens bekneld??

Het zijn maar suggesties, het is altijd lastig zoeken...

Groeten, Ron

Deel Deze Pagina