Bouwverslag X-tra 60

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Pierre, 28 jun 2004.

  1. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Nooit metalen bouten gebruiken, dan raas je alles stuk bij een brute landing. Als je denkt dat het niet sterk genoeg is, neem dan teflon schroeven (zo doe ik het steeds). Voor dit kleine toestelletje zijn 4 M4'tjes in gewone nylon al genoeg. Bij m'n raven van 10.5kg staan er slechts 4 teflon M5 boutjes, maar wel op de juiste plaatsen, daar waar het meeste kracht komt.
     
  2. Delcam

    Delcam Guest

    Dat is een goed advies voor meerdere van ons....
    Wie heeft die Teflon boutjes in de verkoop? Skiffy?
    Hoe kan ik ziek dat een "plastic" boutje van teflon is?

    Hans Delemarre
     
  3. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Ik koop deze teflon boutjes in een goede ijzerhandel. Let op, in een modelbouwwinkel is de kans reël dat ze je gewoon nylon boutjes gaan aansmeren.

    (Vraag gewoon: "zijn dit echte NYLON boutjes?" als ze ja zeggen, zeg'k gewoon dat ik ze niet moet hebben :D)
     
  4. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Toenet even de ribben van de andere vleugel overgenomen op balsa/triplex:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna nog even wat geplamuurd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog een foto van de montage van het landingsgestel:

    [​IMG]
     
  5. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Begonnen met de 2e vleugel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    heej hoe ga je je motorkap van je mal afslopen? ik bedoel, heb je nog een gelcoat of een laagje van t een of ander ertussen gedaan?? Ben wel benieuwd want ik heb nog meters glasdoek liggen en wil daar ook wel iets mee gaan doen, alleen het maken van mallen is zo lastig en oneindig veel werk...

    Trouwens, als iemand nog intresse heeft, ik heb zeer veel hoge kwaliteit 46 gram/m2 glasdoek liggen. Misschien een raar getal, maar dat komt omdat dit gebruikt werd bij de bouw van de f-16 staart en rompdelen (door fokker...in de goeie oude tijd)...
     
  7. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Ik heb er thinner in laten lopen en een nachte laten staan...de volgende ochtend is het zo dat je het er zo uit haalt. Maar ik denk dat ik toch maar een motorkapje bij Hobbyin bestel. Of zijn er voor de x-tra 60 ook motorkappen in de stijl van een extra 300/330 te krijgen?

    Gr.Pierre
     
  8. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Kleuren schema even snel getekend:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Nog ff een vraagje:

    Stel ik wil antivries injecteren in de uitlaat om een goed rookeffect te krijgen...hoe kan ik dit dan het beste doen? :oops:
     
  10. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik wil je toch doorverwijzen naar het volgende topic: rook systeem

    Zoek ook eens naar 'smoke' of 'rook' hier op het forum. :) Er is al het nodige over geschreven namelijk.
     
  11. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Ok bedankt,

    Toch nog even een vraagje hierover: [​IMG]

    Waar wordt de slang die naar de motor loopt op aangesloten?
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    carterdexel staat ook in dat linkje
    of kijk even in het bouwverslag van de cap 232
     
  13. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    volgens mij is dat niet het carteldexel. Want dat is de achterkant van de motor.
    Maar het wordt aangesloten waar de uitlaat tegen de motor aan zit. Zodat de rookvloeistof in de hete uitlaatgassen komt, die net uit de motor komen.

    groeten Paul
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.910
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    kom op jongens, deze vragen svp in een van de smoke draadjes !!

    houd dit hier :eek:ntopic: over de bouw van de Xtra modellen.
     
  15. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Zo...weer verder gegaan met de bouw van de vleugel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog even de uitsparingen voor de bedrading e.d. uitzagen:

    [​IMG]

    Uitsparing voor de demper ingedekt met 2mm balsa:

    [​IMG]
     
  16. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Vleugelribben op de liggers geplakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De "mal" voor de grote vleugelbuis-gelijders:

    [​IMG]

    Motorkap officieel mislukt :wink: :

    [​IMG]
     
  17. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Hmm nu zit ik toch met een probleem: Hoe krijg ik het closed loop Pull Pull systeem nog ingebouwd met al een ingedekte romp :oops: :oops: :oops: :oops: .....!?!?! Een lange dunne boor?
     
  18. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    ;) met die vraag zit ik op het moment ook.....

    Ik zat te denken om zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een gleuf te vijlen en op die manier een gat te creeéren voor een plastic mantel waardoor de draad moet gaan lopen.
     
  19. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Hmm...dat zie ik niet echt zitten...Ik denk dat ik de handboor ga modificeren en hem een halve meter te verlegen oid :wink: Ik hoef op zich maar door 2 of 3 balsa spantjes geloof ik.
     
  20. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Dit kan opzich wel bij de bouw blunders Top 10 gezet worden :lol:
     

Deel Deze Pagina