Bouwverslag X-tra 60

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Pierre, 28 jun 2004.

  1. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Hmmmm...... ja, ik zit nu naar jouw eerdere posts te kijken en
    zie dat je zowel de onder als de bovenkant al helemaal dicht hebt.........

    hmmmmmm....... geen idee ....... ;)
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Denkbeeldig, of aan de buitenkant van het model een lijn trekken, rechtstreeks van je rudderhorn naar je servo. Dan weet je de hoogte waarop de insnede gemaakt moet worden. Ditzelfde herhaal je aan de bovenkant van de romp, zodat je weet onder welke hoek je de insnede moet maken (al maakt dat niet zo heel veel uit bij een ruim gat). Gewoon via de staart de kabels doorvoeren naar binnen en dan daar aan een kwiklinkje binden. Op die manier kan je de achterkant aanpassen zodat de lengte precies klopt. Je moet er een beetje van uit gaan dat de kabels nergens tegen een spant aankomen, hopende dat Dennis daar rekening mee heeft gehouden. Desnoods zou je dit nog even kunnen controleren met een spiegeltje na het aanbrengen van het geheel. Denk er wél om dat de afstand tussen beide rudderhorns en de diameter van je servo-horn ongeveer overeen komen.
     
  3. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Probleem opgelost...m'n eigen druk gemaakt om niks. Nu ik nog een keer de bouwtekening bekijk en kijk hoe de kabels moeten lopen van het pull pull systeem kom ik tot de conclusie dat ik maar door 1 spantje van 3 mm op ongeveer 5 cm afstand heen moet 8) ...maar bedankt voor de mogelijke oplossingen.
     
  4. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Ik kan zelf boren maken 1m lang, bijna alle diameters... 8) Neem gewoon een koperen buisje, maak 1 kant scherp (aan de binnenzijde) met een mesje. De andere kant stop je in je boormachien.

    Op deze manier maak ik ook gaten voor servokabeltjes door te voeren, indien de vleugel al ingedekt is ofzo...Na het boren laat je de koperen buis even zitten, maakt aan het uiteinde een draadje vast en trekt ze er dan pas uit. Dit draadje gebruik je dan weer om de servokabel te trekken.
    Werkt perfect, de gaten zijn veel netter dan bij een gewone boor in balsa of ander materiaal (bv glasvezel romp)
     
  5. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Zo ga ik het doen! :) Bedankt voor de tip!
     
  6. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Nog ff 1 klein vraagje over de plaats van de tank met "Rookvloeistof". Waar kan ik deze het beste plaatsen?

    Hier een tekening van de voorkant van de romp. Kan iemand ff een pijl erbij editten voor de plaats van dat tankje(240 ml).

    [​IMG]
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik hoef geen pijlen te zetten om dat aan te wijzen. :) Zo dicht mogelijk bij je zwaartepunt. Op die manier worden de vliegeigenschappen zo min mogelijk beïnvloed door de massa van het tankje.
     
  8. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Kleine update:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Nog een kleine update:

    Van het Redbull-Kleurenschema afgestapt. Ik denk dat het Goodrich kleurenschema er veel mooier uit ziet op een X-tra 60:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Het begint ergens op te lijken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Kan iemand mij het gewichtverschil ongeveer geven tussen een goed gespoten kist en een gefoliede kist(X-tra 60)?
     
  12. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Nog een vraagje: Op welke manier kun je de CockipitKAP het netste op de Canopy bevestigen? Lijmen, kleine schroefjes....????of een andere manier? Kap wordt geblindeerd
     
  13. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Lijmen met canopy glue, gewoon het balsa folien en daarna de kap erop lijmen. Simpel en duurzaam.

    Horens,

    Ad
     
  14. jeehaa

    jeehaa Guest

    wat is er zo speciaal aan die canopy lijm? ik had ook nog geen oplossing bedacht maar ik heb nu zoveel potjes lijm staan...
     
  15. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    1) zeer makkelijk aan te brengen, en ook nog te verwijderen achteraf.
    2) zeer goede hechting, duurt wel lang eer het droog is (hout-plastick duurt 24u, plastick-glasvezel duurt minstens 48u voor VOLLEDIGE uitharding)
    3) goedkoop en lang houdbaar
    4) het blijft flexibel

    Ik heb de afgelopen jaren echt al m'n cockpit's met dit spul gelijmd, t'werkt super! zo'n potje kost nog geen 5€...
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.424
    Locatie:
    Spijkenisse
    Een net randje secondenlijm werkt ook; je legt dus een mooi randje neer, en zodra je er tevreden over bent, voorzichtig wat versneller er overheen spuiten et voila!

    Grt.
     
  17. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Kist folieen is mijns inziens veel makkelijker en lichter dan een gespoten versie. Hier moet je wel het een en ander vanaf weten om dit netjes op te lossen. Folie kun je eventueel nog een keer verwijderen / aanpassen maar spuiten is veel lastiger bij te werken. Maar denk ook dat het hier iets betreft wat je graag wilt en wat je goed ligt.

    Verder succes met het afbouwen en de x-tra is een heerlijke kist om mee te vliegen! ik vlieg de .40 versie, maar iedereen kijkt altijd jaloers en zegt vervolgens: "wat vliegt die kist strak he?" :)
     
  18. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    Ok, ik was er zelf al van bewust dat spuiten de kist zwaarder zou maken, maar mijn mening is dat je een gespoten kist echt velen malen strakker kan zetten als een gefoliede kist...

    Gr. Pierre
     
  19. jeehaa

    jeehaa Guest

    maar ga je met dat ding op 2 cm voor je ogen langsvliegen :) kijk het oog wil ook wat, maar ik denk dat als je er even voor gaat zitten en met oracover aan de slag gaat op de ontwerp tafel, dat je een net zo mooi resultaat kan krijgen
     
  20. P@T

    P@T

    Lid geworden:
    14 jul 2004
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Barendrecht
    Spuiten heeft wel zijn voordelen, maar ik denk dat je je x-tra beter zo licht mogelijk kan houden voor zijn vliegeigenschappen.
    (ga je hiermee ook wedstrijdvliegen?)

    Een clubgenoot heeft pas een cessna gebouwd met ong. 2,5 meter spanwijdte.
    Deze is geheel gefolied, en strak :wink:

    [​IMG]

    En bij eventuele schade lijkt dit mij ook wat makkelijker te repareren.

    Grt Patrick
     

Deel Deze Pagina