Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RonaldK, 13 okt 2011.

  1. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Hoi Ger,

    Ik weet dat er verschillen in de motoren kunnen zitten maar dat is het niet. Als je de normale motor de andere kant op draait heeft deze ook meer compressie in tegengestelde richting. Snap je wat ik bedoel? Dus voor de kist staand.. Sla de de prop naar links (ccw) heb je lagere compressie dan als je de prop naar rechts slaat..

    Misschien kun je dit bij jou kist ook eens testen.

    Ik snap alleen niet waar dit door wordt veroorzaakt. De motor is symmetrisch opgebouwd. Zou het nog uitmaken of ik de cilinder en zuiger omdraai?
     
  2. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Oh ja Ger,

    Je had wel gelijk twee dle30 motoren waren voor het vermogen voldoende geweest. Heb nu iets over... Jezesmina wat een power heeft dat ding. Kan ik straks mooie grote loopings maken. :) voor het gewicht zijn de dle55 weer beter. Anders moest er nog meer lood bij...
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... Ronald, hier staat wel een goed verhaal.
    Kan met drukvulling te maken hebben.

    Met een reed-valve zou je er geen last van moeten hebben... ademhaling werkt op de onderdruk/overdruk in het carter... voor openen en sluiten.

    Met een getimede rotary valve zal er wel degelijk invloed zijn op de ademhaling van de motor. Daarbij is de tijdspanne om lucht/brandstofmengsel aan te zuigen vastgelegd/bepaald om tot een specifiek vermogen te komen. Die is niet symmetrisch verdeeld over de volle omwenteling. Ik heb hier nog een Moki 22cc open liggen. Zit ook een rotary valve op de achterwand...

    Vooruit kan de motor dan meer brandstofluchtmengsel binnenhalen, dan omgekeerd. Je ziet het al bij het aanslaan van een OSje... gaan ze met protest en geproest de verkeerde kant om...
    Maar er moet naast compressie ook een duidelijk verschil in vermogen zijn. Compressie kan je meten met een compressiemeter (voor de auto of een manometer aan een bougie sleutelen). Staartmotor er op en rondjes draaien. De compressie meten zonder Reed valve of rotary valve gemonteerd. Dan is de motor symmetrisch.
    Dan zou de compressie bij het sluiten van de poorten voor beiden linksom/rechtsom gelijk moeten zijn, maar wel een stukje lager natuurlijk... en je kan natuurlijk vermogen aflezen aan het toerental...

    Two-stroke engine - Wikipedia, the free encyclopedia

    Gr Bas

    (geen puf voor OLC vergadering...)
     
  4. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Hoi Bas,

    Ja inderdaad maar de dle heeft een reed valve.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  6. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ja dit artikel op flyinggiants geeft ook aan dat je de carb rijker moet instellen door de invloed van de tegengestelde draairichting van de krukas op het mengsel. Dit zou dus betekenen dat, als ik de cilinder en zuiger om zou kunnen draaien het probleem opgelost zou moeten zijn.. Mee eens?
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het viel mij ook op toen ik dat las. Gewoon proberen... en toeren meten?
    Zolang ze niet 100% zijn ingelopen kan je nog draaien. Bovendien kom je mooier uit met de uitlaten?
    In het ergste geval mail je naar DLE voor wat meer technisch inzicht?

    Staat in dat Wiki-relaas ook nog iets over smering vs koeling zuiger afhankelijk van draairichting. Dat kan ik niet volgen in deze. Is denk ik ook niet aan de orde bij de DLE opzet/constructie. Vast wel bij een motorfietsmotor...

    Vraag me af wat er gebeurd als ik op de Moki (Airworld) een Reed klep zou monteren... Iets minder power? Nja... da's voor een ander verhaal :)
    Gr Bas
     
  8. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW

    Ja , Ger heeft nu al schrik, voor als deze fork-tailed devil achter zijn FW aan gaat ;) (hij maakt geen kans :rainbow1: )


    Het is een heel mooi model geworden ik ben jaloers
    Toch nog maar eens naar die pdf-jes kijken.


    Succes met de motoren en de maiden
     
  9. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ha ha. Thanks.
     
  10. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Motoren lopen verder wel ik moet alleen de afstelling rijker zetten en omdat ik maar 500cc benzine per tank heb kan dit een behoorlijke invloed op de vliegtijd hebben.

    De smering maakt niet uit. Bij wiki had dit te maken met de temperatuur van de cilinder en de plaats van de uitlaatpoort (ze gaan er van uit dat deze aan de voorkant zit bij een motorfiets). Bij een dle zit de poort aan de zijkant en dus maakt dit voor de koeling geen enkel verschil.
     
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Das hattest du getagt Erik, der doppeltswantzteufel sol niemals hinter mir kommen :D
    Twijfel nog een beetje of ik de FW190 in de kleuren van de kist van Walter Nowotny ga maken, met de draak noseart.

    Als je interrese hebt Ronald, ik heb nog een heel leuk en interessant boekje over 'The fork tailed devil' hier, in het Engels welliswaar maar vol met leuke en waargebeurde verhalen over deze legendarische kist.

    De motoren? De motor die nu rechts gemonteerd zit, deze al clock wise laten draaien en gekeken wat en of er verschil is met de linker 'port' motor ?

    Groet Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2012
  12. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    ..
    ...
    .




     
  13. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ronald, als je toch aan het lezen bent, moet je ook de verhalen van Charles Lindbergh eens lezen.
    Die heeft vrij veel met deze toestellen gevlogen en bijgedragen aan brandstofmanagement ontwikkeling voor lange afstanden.
    De rol van Lindbergh vlak voor en tijdens de oorlog vindt ik interessanter dan de oceaanvlucht.
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Rob en Ronald.

    Staat ook allemaal in het boekje wat richting Ronald is, ook hele leuke war stories van de test flightchief van Lockheed Tony Levier himself bij zijn demo ronde in Engeland tijdens WWII.
    En de Oceaan vluchten van Groenland, enz enz enz, anyway leuk leesvoer, denk dat Jan Hermkens dit boekje ook wel heeft.

    Groet Ger.
     
  15. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    nog een paar weken....
     
  16. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406

    En dan heeft rmv phoenix geen vliegveld meer....
     
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    WTF

    wat is er aan de hand?
     
  18. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Nieuwe grondeigenaar die niet zo van modelvliegen houd...
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    nou dan ben je mooi klaar...
    en nu?
     
  20. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    we wonen vlak bij de A32......en vliegveld Hoogeveen is gelukkig wel gewillig
     

Deel Deze Pagina