Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RonaldK, 13 okt 2011.

  1. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Wat foto's voor Luc v.w.b. de aansturing en plaatsing servo's voor hoogte en richting (4 stuks).
    Dit is de servo mount in 1 van de staartbomen.
    [​IMG]

    Je ziet de servomount hier ingebouwd horizontaal achter de luchtcilinder voor de deuren.

    [​IMG]

    Door onder de radiator scoops twee uitsparingen te maken kun je de servo's monteren. De scoops zou je dus afneembaar kunnen maken i.v.m. toekomstig onderhoud.
    [​IMG]

    De aansturing heb ik gedaan met vast 2,5mm verenstaal in een buitenbuis van sullivan. De buis verlijm je inde staart en kun je mooi afschuren aan de buitenkant.
    Dit is de aansturing van de rechterkant. Linkerkant gaat uiteraard net zo. Tijdens de bouw moet je dus rekening houden op welke hoogte je uit de staart moet komen voor hoogte en richting buisjes van de servo positie. Het liefst in een rechte lijn zodat je bij de aansturing zo min mogelijk wrijving hebt tussen het verenstaal en de buitenmantel.

    [​IMG]
     
  2. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Oplossing gevonden!!

    Ik heb het verschil ontdekt! Door ook de zuiger en cilinder 180 graden te verdraaien is de compressie gelijk aan de compressie van de normale motor.

    Nu moet ik alleen de uitlaat nieuw solderen.... Maar dat heb ik er graag voor over. Ha ha.
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Eerst proefdraaien Ronald, maar ik had het hier niet in gezocht.
    Gelukkig zijn de poorten in het carter en in de cilinder onderkant in elkaars verlengde, 180grd verdraaid dan.
    Maar eerst proefdraaien.

    Groet Ger.
     
  4. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    net gedaan. Loopt als een trein.
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Loopt als een trein!

    Hopelijk bedoel je niet de Fyra.:)

    Johan.
     
  6. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Fyra?
     
  7. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    nee ik hoop niet al te veel problemen te krijgen.
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    maar hoe kan dat nou?
    de zuiger en cylinder zijn toch gewoon symetrisch, en de spoelpoorten werken toch hetzelfde links of rechtsom want die werken "verticaal"??? het enige wat logischerwijs verandert is het onstekingsmoment.

    Nu heb je dus proefondervindelijk vastgesteld dat omdraaien zin heeft, maar snappen we ook waarom? zo ja zou ik het ook graag snappen.....nu nog niet iig
     
  9. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Heb met een amerikaan contact gehad. Hij zegt dat het met turbulentie door de krukas in de behuizing te maken heeft. Is voor mij niet logisch want ook bij het zeer langzaam ronddraaien merk je het verschil duidelijk.

    Ik nie snap... :)
     
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    die krukas is toch ook symetrisch?
    als je een nieuwe koopt staat er niet op hoe die gemonteerd moet worden toch?

    oh wacht ik heb de drijfstang in mijn hoofd

    de krukas kan je denk ik niet omdraaien dus wat nou andere turbulentie?:confused:

    Ik nie snap ook nie...wie wel????
     
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Een motor is ontworpen om een bepaalde kant op te draaien
    de montage van de zuigerveer is de reden van het verschil in comprecie
    de ene kant op draaiend sluit i goed af de andere kant op minder omdat de veerdruk daar minder sterk is
    door de cilinder en de zuiger 180 graden om te draaien los je dit dus op
    en kun je zonder problemen de motor de andere kant op laten draaien zonder verlies van vermogen

    turbulencie in de motor is onzin
    duidelijk afkomstig van iemand die niet veel verstand van motoren heefd
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    dus de zuigerveer groef in de zuiger is niet rondom hetzelfde
    of staat de zuiger niet precies in het hart van de krukas op en neer te gaan?
    dit laatste kan het verschil verklaren!
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2012
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Het is eigelijk heel erg simpol
    de zuigerveer is aan 1 kant open
    dat is de zwakke kant
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Dit is ook een mogelijkheid , dit heet zuigerdesaxatie. Als je de krachten van de verbrandingsdruk ontbind op het krukas/drijfstang spel kun je mooi zien welke krachter er allemaal ontstaan.

    [​IMG]

    Een 2 slag motor waarvan de carter vulling membraam of zuiger gestuurd is zou theoretisch ook omgekeerd kunnen draaien ( mist natuurlijk de vervroeging van de onsteking word aangepast )
    Bij een 2slag motor waarvan de carter vulling middels een roterende inlaat is geregeld moet er meer worden aangepast.

    Als bij de DLE55 de zuigerpen dus uit het midden is geplaatst om de leibaandruk te compenseren
    geeft dit bij andersom draaien dus een averechts effect. Dit zou dus kunnen worden opgelost door de zuiger 180 graden te draaien. Waar dan wel op moet worden gelet is waar het slotje van de zuigerveer zit en dat de opening van de zuigerveer dus niet langs een spoelpoort of uitlaat poort komt want dan gaat het fout. ( dit kun je eenvoudig oplossen door ergen anders een nieuw gaatje te boren en het pennetje over te zetten ).


    @ Jeroen , ik ga er vanuit dat je bij jou verhaal over het draaien van de zuigerveer het alleen over een 2 slag motor hebt want bij een 4 slag motor kunnen de zuigerveren namelijk gewoon vrij draaien.

    Hoop zo het een en ander een beetje verhelderd te hebben.


    Mvg,


    Bart
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Bart.

    Geloof het allemaal, heb het allemaal gehad in een ver verleden, snap er nu weinig meer van. (je hebt nu eenmaal schriftgeleerden en vetnippels hé :wink: )
    Ronald zei dat er duidelijk verschil was met het met de 'hand' ronddraaien van de motor, in compressie dan en dat het nu opgelost is door de cilinder en zuiger andersom te monteren van de motor die van voor af gezien nu met de klok mee draait.
    Alleen het kantelmoment van de zuiger te opzichte van het zuigerveer slot is anders en dus waarschijnlijk een andere afdichting is de cilinder, meer kan ik er niet van bakken :wink:

    Maar ehhhhhh mooi man dat het opgelost is en helemaal zelf gedaan :thumbsup:

    Groet Ger.
     
  16. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    wie heeft het verschil ontdekt? en je dat al 4 week geleden gemeld als mogelijke oorzaak?..nou,nou,nou.....


    en het ook nog vorige week zij? .nou.nou..tssss
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Ja het geld aleen bij de 2 takt motoren
    de 4 takt motoren hebben over het algemeen meer dan 1 veer en geen vast punt
    en daardoor ook niet het verschil in comprecie
    aleen wel kleptiming die aangepast dient te worden
    de pistonpen van de DLE zit midden in de zuiger
    en de krukas is ook gewoon cimetries
     
  18. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Tssss?
    Ga toch weg man. Ik weet nog dat je tegen mij zei: nee hoor ronald draai die zuiger en cilinder maar vooral niet om want andérs loopt je motor vast. Niet doen hoor..je gebruikte allemaal moeilijke woorden waarvan ik niets begreep. Zoals inertie en weet ik het wat. Ik ging weer naar huis en was hierdoor compleet van slag. Heb toen een week op de bank gelegen en kwam toen tot deze oplossing.

    alleen..... Is het nu te laat voor de maiden want ik heb gehoord dat de wereld vandaag zal vergaan. Kut zal ik dan toch maar de maiden in het donker doen vannacht?
    ;);)
     
  19. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    Wat is dat maiden? Das toch een band iron maiden
     
    s.edg vindt dit leuk.
  20. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Yes heavy metal
     

Deel Deze Pagina