Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RonaldK, 13 okt 2011.

  1. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    dat van de wind kan inderdaad kloppen. Er stond gisteren nagenoeg geen wind en waarschijnlijk net met de landing een zuchtje in de rug gehad. Maar goed dat ik de liggers in de staartbomen van vuren heb gemaakt :) Ik denk ook gewoon te laat afgevangen maar dacht met deze snelheid dat het wel goed kwam. maar dat is in het begin altijd moeilijk in te schatten. Ben uiteindelijk blij met het resultaat en moet nog wat fijn afstellingen doen. Zoals je ziet valt de linker motor uit na de landing. De trim kan ik voor deze motor iets hoger zetten op de twinsync. Ik heb nog even de benzine voorraad bekeken maar die was nog voldoende.

    @ger dat doet de twinsync voor me... heb je de fw klaar voor mei (veel shows) of de flyin in september? Kunnen we even samen jagen :)
     
  2. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    Volgens mij raakte je prop de grond....
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Iedereen kijken natuurlijk. :yes:

    Was maar een grapje, hoor. :rolling:

    ;)


    jan.
     
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Kan er maar een opmerking over maken.
    Hij vliegt zoals een P38 hoort te vliegen, beter zal je hem niet krijgen.
    Betekend dus voor 100% een geslaagde bouw + afwerking.
    Toppie!!!

    Johan.
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wat een beest van een kist zeg, magnifiek!
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Erg mooi .... gefeliciteerd :)

    Cor
     
  7. marcel85

    marcel85

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Erica
    Mooi vliegtuig geworden Ronald, hoop dat je er veel plezier aan mag beleven :)
     
  8. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Iedereen bedankt!
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Gefeliciteerd!!

    In een waanzinnig bouwtempo heb je een prachtig vliegend schaalmodel gebouwd!

    GEFELICITEERD!! :thumbsup: Mooi man!

    Veel vliegplezier ermee,
    Groeten, Ramses
     
  10. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    inmiddels drie vluchten gemaakt. Resultaat was: montage gasservo's kan beter, uitlaatophanging aan beide kanten voorste steun gescheurd. Deur landingsgestel op voorste ophanging losgegaan. Ik vloog met de grote deur als windvanger dwars op de vliegrichting. Ik kan je vertellen, dat vloog niet fijn. Ook ben ik er achter gekomen dat er toch verschil in aansturing van de gasschuif zat tussen links en rechts. Ik had n.l. aan 1 kant een net iets ander heveltje gebruikt waardoor de stand niet exact overeen kwam met de andere hevel. Er zat net een tandje verschil in.

    Inmiddels heb ik al deze kinderziektes weer gerepareerd en of verbeterd. Landen gaat nu ook beter. Gewoon aanduiken stationair met full flaps onder 30 graden en afvangen. Op deze manier heb je ook niet zo snel een probleem als 1 van de 2 motoren zou uitvallen. Ik hoop nu dat ook de twinsync de motoren beter zal synchroniseren. Ik had waarschijnlijk door het verschil in de gashevels 1 motor te rijk afgesteld.
     
  11. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ronald, mijn ervaring is dat het "AUX" kanaal van de Twinsync prima te gebruiken is als motor selectie op een driestanden-schakelaar.
    Zorg dat (zoals je nu gedaan hebt) de mechanica van de aansturing zo goed mogelijk gelijk is en spelingvrij werkt.
    Motoren altijd individueel afstellen en op maximum toeren met de toerenteller gelijk maken. Dan weet je zeker dat naast de servo's en mechanica ook de motoren aan het zelfde vermogen kunnen komen.
    Ik vlieg ondertussen 5 seizoenen met de twinsync en het ding werkt gewoon super.

    @ Ger, dat van gelijk gas dicht ben ik met je eens, 1/3e is al link. Je ziet veel piloten van kisten die dat doen alsnog in een spin raken omdat ze door het zakken van de snelheid onder Vmc komen. (minimum snelheid waarbij het richtingroer de assymetrie nog de baas kan)
    Vmc ligt bij veel modellen zo hoog dat ietwat gas terug nemen ipv helemaal dicht een bijzonder gevaarlijke situatie oplevert.
    De tallloze Youtube filmpjes laten dat keer op keer zien. Het gaat meestal zo:
    - Hee een motor doet raar of valt uit.
    - laat ik eens wat gas terug nemen een een beetje klimmen voor de veiligheid.
    - Hee hij valt in een spin (meestal hoor je dan op de achtergrond "oh jee, oh jee KNAL... Och wat jammer!" )
    - @$%&£$ hoe kon dat nou gebeuren, de kist is total-loss @£$%£$& !!

    In het echt gaat het helaas hetzelfde bij twin-crashes, meestal is dat de laatste vlucht van de piloot in kwestie. Hooguit nog eentje richting Petrus.
    Een van de bekendste crashes in NL door deze oorzaak is die van de PH-DDA DC3 bij Texel. De oorzaken van die motor uitval zijn complex, vervolgens wilde de prop niet vanen doordat de drukschakelaar niet werkte, de piloten hadden te weinig DC3/zuigermotorervaring, hadden een torenhoge workload en waren op leeftijd, de kist was overladen, men vergat te blijven vliegen....De vertikale snelheid bij impact was niet te overleven.

    Oorzaak van de modelcrash:
    - De piloot heeft geen idee waar Vmc van de kist ligt en hoe ver hij daar boven zit, als hij er al boven zit of als de kist er al boven kan raken.
    - door motor uitval zakt de snelheid flink
    - door klimmen zakt de snelheid nog meer
    - dan moeten er nog een paar bochten gemaakt worden (vergeet het maar)
    - de spin dient zich aan omdat de lopende motor nog teveel vermogen ontwikkelt
    - men trekt in de spin niet alsnog de lopende motor dicht maar staat perplex tot terra-firma zich aandient.
    - complicerende factor is dat dit alles zich meestal binnen enkele seconden voltrekt, alleen met oefening is de juiste reflex te ontwikkelen.

    Twinsync helpt de piloot om het enige juiste te doen in dit geval: maak van je kist een zwever.
    Net wat Ger zegt, neus naar beneden en landen, geen probeersels of go-around mogelijk.
    Dus roep "noodlanding" en handel ook zo.

    Oefen dit met de Twinsync maar eens door een motor "idle" te schakelen, je zult verstelt staan hoe venijnig de kist zal reageren als de snelheid terugloopt.
    Oefenen, wennen (minder schrikken), meer oefenen en dan als het ooit voorkomt hopen dat je geluk hebt met de positie tov het veld.

    Er is maar een hele kleine groep modelvliegtuigen die op 1 motor nog te hanteren zijn, ga er maar vanuit dat de meeste schaalmodellen daar niet bij horen. Van de p38 is bekend dat die er zeker niet bijhoort :) (maar dat is Ronald al bekend)
    De B17 van Jan Hermkens kan wel op 3 motoren wegklimmen (en nog op andere combo's van uitval blijven vliegen) maar die kist heeft ook een "deur" van jewelste aan de achterkant met een enorme hefboom.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2013
  12. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Dit schaalmodel (en zijn piloot :D) hadden er geen enkele moeite mee :banana: :thumbsup:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Klopt, maar je ziet dat de kist erg dicht tegen de grens aanzit, en dat Han de snelheid erin houdt, zelfs in zijn circuit, en dat de kist alleen bochten maakt "over" de goede motor. Het "snapje" was oh-zo-dichtbij!
    Goede reactie omdat het gebeurde ruim boven Vmc en Han "cool" bleef doorsturen.
    Ik bedacht me later dat ik Jan ook wel eens op 3 motoren heb zie wegklimmen, laat ik er maar tweemotorigejagerschaalmodellen van maken. Leuk woord voor Scrabble, als je dan een "S" hebt liggen heb je er niets aan haha. Ook Youp gezien?
     
  14. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    Wat is Vmc
     
  15. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    Ik heb zelf een catalina van 2,70 verloren.

    Hiervan was ook een motor uitgevallen, echter was hiervan een krukas gebroken waardoor de prop mooi bleef draaien..

    Je zag dus niet dat er een motor was uitgevallen..flat spin einde oefening.
     
  16. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Land je niet per ongeluk met wind mee of was het windstil? De windzak in het filmpje staat de verkeerde kant op volgens mij.
     
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Rick, staat in het stukje boven.
    Minimum snelheid waarbij het richtingroer de assymetrische kracht van de ene motor nog op kan heffen.
    V = snelheid m = minimum c = control
    Er bestaat ook een Vmcl, die is van toepassing in de landing als de wielen uit zijn en het toestel een andere configuratie heeft, flaps, slats etc.

    Vmc is makkelijk uit te leggen, bij snel vliegen kan het kielvlak veel kracht ontwikkelen, naarmate de snelheid lager wordt zal die kracht ook kleiner worden.
    Als de motor wel hard blijft trekken, bijvoorbeeld in een klim, dan komt er een moment dat het toestel zijn richtingstabilteit zal verliezen en in een spin of snaprol komt.
    Doordat bij een spin of snaprol de snelheid nog verder daalt is dit een hele abrupte situatie die tot volledig verlies van controle leidt.
    De enige manier om te herstellen is de assymetrie op te heffen door de goede motor naar stationair te trekken. Dan de spin herstellen, snelheid opbouwen en gaan zweven. Eventueel voorzichtig een heel klein beetje gas geven om de landing iets uit te stellen als het veld net niet gehaald kan worden.

    In het filmpje van Han zie je dat hij een paar bochten draait in de richting van de goede motor en dat daarbij het toestel een aantal graden naar de goede motor helt. Dat helpt om de Vmc te verlagen (dus gunstig). Op het filmpje zie je de juiste manier om een toestel goed aan de grond te zetten als men boven Vmc kan blijven.
    Een zwaartepunt wat redelijk ver naar achteren ligt verhoogt de Vmc (het wordt dus slechter) omdat de hefboom naar het kielvlak dan korter wordt. (in Han zijn geval wordt het gunstiger doordat het verder naar voren is komen liggen)

    Trouwens, het klinkt gek, maar die draaiende prop op je Catalina heeft meer weerstand dan een stilstaande, dat verergerde dus de situatie.
    Jammer van je Catalina, de Twinsync had je toestel gered door de andere motor dicht te trekken voor de spin kan plaatsvinden.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2013
  18. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    duidelijk.

    het was een kist met 2 methanol motoren.. en toen was er nog geen twin sync...
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Die Twinsync ga ik me ook maar is in verdiepen voor men F18
    de middenmotor maakt niks uit maar bij uitval van een buiten motor vind ik het fijn als de ander dicht getrokken word
    mijn voordeel is dat ik met de middenmotor nog voldoende roer controle heb
     
  20. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Kleine noot van mijn kant.

    Vlieg altijd meet grote uitslagen van de roeren. (lekker expo gebruiken.)
    En de beech is redelijk zwaar van voren.
    Dit is eigenlijk het vervolg geweest van de eerste.
    Waar steeds meer voor het zwaarte punt bij kwam.
    Zoals zwaardere motoren, smoke.
    Maar het gevolg was dat die steeds beter ging vliegen.
    Het maakt nu ook niets meer uit of de flaps uit of in zijn.
    Zowel met gas er op of motoren uit.
    Ook als de wielen uitzijn veranderd er niets.
    Lekker makkelijk hoef ik mij daar geen zorgen om temaken.
    Met beide motoren uit vliegt die ook gewoon door.

    Het voorval was gewoon appeltje eitje.

    Groeten Han.
     

Deel Deze Pagina