Even "radiostilte"kabel is binnengekomen, freesjes zijn er. Nu nog even tijd maken om te bekabelen. Hopelijk morgen! vandaag op de KNVvL dag geweest in Harderwijk. Susho, het is een prachtige machine, CL2011 bij chris gezien, te groot voor mij op dit moment. De opbouw is in princiepe gelijk, constructie is nog steviger. @Jorn inderdaad een prachtig stuk speelgoed. Ik hoop er veel mee te werken! Wordt vervolgd! gr Gait
bekabelen Zoltar CNC 2012 vandaag de bekabeling ter hand genomen van de machine. In enkele plaatdelen zijn gaten gelaserd zodat je hierdoor een tiewrap kunt halen om de kabels vast te zetten. Het eerste deel om te bekabelen is de z-as motor en de Y-as motor. Beide zitten op het portaal gemonteerd. Op de motoren lijm ik een klein kunststof kastje van 40 mm vierkant en ca 15 mm hoog. In deze doosjes boor ik ter hoogte waar de kabels van de motor in het kastje komen een gat van 6 mm en voer hier de motorkabeltjes door. Afhankelijk van de positie van de motor en hoe de kabels naar de stuurkast aankomen boor ik een tweede gaatje in de zijkant en haal hier de stuurkabel doorheen. hierboven zie je de aansluiting van de X-as motor, waarop het kastje is gelijmd. Het lijmen kun je het beste met dezelfde loctite doen als waarmee de machine in elkaar is gelijmd. De bekabeling die naar de Z-as motor gaat en de sensor kabel van de referentie schakelaar heb ik in een spiraalkabel gedaan zodat deze bijelkaar blijven. Let erop op dat de kabel niet strak komt te staan als deze naar de andere zijde gaat op de portaal en de kabel strekt. Hier is een mooie lus maakt zodat de kabel nooit strak kan komen te staan en mogelijk beschadigd of breekt: In plaats van een spiraalkabel kun je natuurlijk ook een kabelrups gebruiken, deze is wel duurder..... De stuurkabels voor de X-as motoren wordt niet door het frame geleid. ter hoogte van de X-as motoren is de afscherming van de tandriemsnaar aanwezig. Je kunt hier gaten in boren en daar de bekabeling doorvoeren en die tussen de riem door laten lopen. Denk hierbij dan aan het gebruik van doorvoertules ter bescherming van de kabel. Verder dien je dan ook een geleiding te maken om de kabel goed te ondersteunen zodat de tandriem vrij blijft. Ik heb deze bekabeling onder de afscherming laten lopen en vastgezet met tiewraps, zie eerste foto. Alle stuurkabels worden op de motorkabels gesoldeerd. Hier worden geen kroonsteentjes voor gebruikt. De kabels van de schakelaars zijn 3 meter lang en worden zo geleverd. Nadat deze in de kabelboom zijn verwerkt worden deze ingekort op de gewenste lengte. Voor de stuurkabel heb ik afgeschermde 4 x 0,5mm2 kabel gebruikt. Deze kabel kan een maximale stuurstroom van ca. 4,5 A aan en is daarmee ruim voldoende voor de motor stroom van 2,5A. De kabels heb ik gebundeld en onderaan het portaal vastgezet: Nu het laatste deel nog uitvoeren: De kabelboom geleiden onder de tafel. Hier ben ik nog in overweging om een kabelrups te gebruiken, maar een flexibele slang is ook goed mogelijk. Dit wordt dan vastgezet in een z-vormig aluminium profiel: tot zover voor vandaag. Nu eerst even aan het werk om de files voor het eerste freeswerkje aan te maken. Binnen de club loopt een winterproject van de guppy 2. De rompspanten en het verstevigingsframe wil ik graag met de machine maken. Dit hebben wij 3x nodig en is dus een mooie testcase! gr. gait
zoltar cnc doet ie 't of doetie t niet that is the question! vandaag was dan eindelijk het grote moment daar: na bijna 1 maand van assembleren, elektronika inbouwen, motors ophangen, sensoren plaatsen en bekabelen, software instellen kon dan de machine zijn freesje voor het eerst in 2 mm triplex laten ruiken. Voor dit doel heb ik de tekening van de spanten van een guppy mk2 elektrozwever gebruikt als eerste werkstukje: De software waarmee gewerkt wordt is cnc usb van planet-cnc. In de afgelopen dagen mij hiermee een beetje vertrouwd gemaakt, o.a. de parameters van de machine ingesteld zoals de lengte van de X,Y en Z-as verplaatsing, Home, sensor instellingen (xref, yref, zref, xmax, ymax en toolsensor) etc. Hierin zat wel enig uitzoekwerk omdat de handleiding niet altijd even duidelijk is. In CNC USB kun je een dxf file openen en hiervan wordt dan een g-code gegenereert. Dit heb ik niet gebruikt, maar zoltar was zo vriendelijk om de tekening om te zetten naar g-code. Met deze file ben ik aan de slag gegaan als frees is een 1,9 mm freesje met diamant vertanding gebruikt. Eerst het nulpunt van de frees ingesteld met behulp van de toolsensor (printplaatje en een draadje met krokodilleklem aan freesje). Daarna mijn proxxon frees aangezet en toerental op maximaal gezet, ik heb geen zicht op het toerental maar dit zou rond de 15000 rpm liggen. Daarna op start programma gedrukt en fresen maar! Omdat ik een triplex plaat vanaf het begin wilde gebruiken heb ik de plaat op de schuimplaat vastgelegd met gewichten. Moet nog even nadenken over de definitieve manier om het materiaal vast te zetten op het werkblad. Voor een eerste test was dit een acceptabele manier om het materiaal te fixeren. En dan is het nu tijd voor een filmpje, helaas is de kwaliteit niet zo goed, ik zal nog een nieuwe maken. En dan hier het eindresultaat:
het begin is er iets sneller moet wel kunnen zeker met 15k op de kop. heb geen id hoe dik het matriaal is hou daar rekening mee kwa frees diepten. beter paar keer rap er door heen gaan als 1x traag met de kans dat je frees breekt.
eerste werkstukje op zoltar cnc @michel Materiaal is 2 mm triplex. Feed = 250 mm/min De snelheid kan hoger en dit zal ik volgende keer stapsgewijs verhogen. Nou eerst even werken en vanavond weer verder. Ik ben in ieder geval blij met dit eerste resultaat. Gr Gerhard
Ik begrijp iets niet, hoogstwaarschijnlijk uit onwetendheid. Maar hoe maak je een vrijwel haakse binnenhoek met een freesje van Ø1,9 mm. Dan verwacht ik een afrondingsstraal van 0,95 mm, maar op de foto's lijken het toch echt vrijwel haakse hoeken. Of ligt dat aan de schaal dat dit niet opvalt? Groet, Ad Bakker
Ook de rapids kunnen wel... euhm.. meer rapid.. (dat zijn de bewegingen buiten je materiaal, dus van onderdeel naar onderdeel) het lijkt er in het filmpje op dat je rapids trager zijn dan je cuts....
en de plunch diogenaal zou ook beter zijn maar dat leer je nog wel als je meer met de software in de weer bent met dit matriaal kan het niet zo veel kwaad.
rapids plunch ??? al lezend leert men basis cnc Rapids, plunch....???? De grootste uitdaging nu is om de mogelijkheden van de software en de geheimen van g-code generatie en optimalisatie onder de knie te krijgen. Het omzetten van een dxf naar gcode is standaard functionaliteit in de software. Niet optimaal! Inmiddels in simulatie mode gezien dat soms eerst de buitencontour wordt gefreesd en het onderdeel al los ligt voordat een binnencontour in het onderdeel wordt gefreesd. De komende dagen maar eens flink stoeien metcmachine en software. Tips voor het omzetten van dxf naar gcode zijn welkom! Gerhard.
je frees gaat dan diagonaal naar beneden. het voor deel is dat i niet in eenkeer vol het materiaal in duikt en vaak ook met een lagere snelheid.
Een prettig programma voor DXF -> Gcode is cut2D (Cut 2D - Overview | 2D Hobby CNC Machining | Contour machining | Text Engraving) niet gratis, maar wel erg de moeite waard.
Rapids: Meestal bewegingen boven het hout.. dus naar het beginpunt of naar het volgende onderdeel. Hierbij is alleen het eindpunt belangerijk en niet het pad. Deze kunnen dus op (bijna) topsnelheid van de machine. Plunge: Het materiaal ingaan. Dat kan als een boor (recht naar beneden) maar ook met een zigzag beweging. En bij het bepalen van het pad en volgorde moet je volgens mij altijd zelf de acties "sorteren". Volgens mij doen de meeste programmas dat niet voor je. Dus je moet zelf de binnenste als eerste zetten etc...
De laatste aanpassingen Na de eerste vingeroefeningen met de freesmachine toch nog enkele kleine aanpassingen. 1. Op het werkblad heb ik een tweede plaat mdf van 15 mm dik aangebracht met daarin om de ca 11 cm in de lengte en breedte een gat met aan de onderzijde een inslagmoer M4. Hiermee is het dan mogelijk om materiaal vast te zetten op het werkblad. Tussen dit blad en het materiaal ligt een plaatje depron waarin de frees komt als deze door het materiaal komt. 2. Helaas heeft mijn proxxon het na 20 jaar begeven. Het lager is kapot en er zit speling in de lager zitting. Dat is het geluid wat op de video goed te horen is. Inmiddels besloten om er een kress 800 FME op te zetten. De standaard ophanging is voor proxxon/dremel. Aangezien de Kress machine een stuk zwaarder is en een andere diameter van de hals heeft moest hiervoor de ophanging worden aangepast. Hierboven de aangepaste ophanging. Het is nog mogelijk om hierin LED verlichting aan te brengen zodat je het freeswerk goed zien. Komt nog, een kleine aanpassing nodig om de verlichting aan te brengen. De Kress verwacht ik morgen te ontvangen. En dan snel weer verder.... Geeft mij in elk geval de gelegenheid om de Thermy van FMT om te zetten in autocad en daarna in g-code. tot zover. gait
Even over dat MDF bed, ik heb dat ook gehad.. maar ben er na 2 versies(ook met inslagmoeren) vanaf gestapt, waarom? 1 tis altijd stoffig, en 2, het is uitermate vlak NOT.. ga je vlakken, een plaatje frezen, staat ie weer krom. tis gewoon een ramp om als bed te gebruiken.. werk nu zelf met 20mm trespa, das een stuk harder, en een stuk stijver. tevens is t watervast dus mocht je ooit een beetje alu willen gaan frezen(smeren/koelen met lampolie) dan is dat ook geen probleem... Ik heb een mannetje die in de trespa zit.. vandaar. mocht je daar ook intresse in hebben, kunnen we wel samen inkopen. voordeel van trespa is ook, gaatjes erin frezen, tap erdoorheen en je kan er gewoon bouten in draaien
Gussaluminium T-Nutenplatten ff investeren en dan heb je het knap. 800 wat watergekoelde motor is een stuk stiller heb ik er ook opstaan.
Trespa, nog nooit van gehoord.... wat is dat voor iets? Voor mijn machine (waar ik hoognodig weer aan verder moet bouwen) heb ik een werkopp van een 150x 80 cm. En ben er ook nog niet uit hoe ik m'n werkstuk ga vastzetten. Zo'n T-ding in die maten komt op een 800 euro :schrik: Cor
Trespa zijn kneiterharde kunstof platen.... Maar niet al te duur. Mijn machine is 800x500 werk bereik.. Plaatje t sleuf al is 350eu.... Ik was voor n 20mm trespa bed nog geen 60eu kwijt....