Bouwverslagje TVM Wave vliegboot, winter/club project (7 stuks!)

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 24 nov 2009.

1. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Geen idee, zo ver plan ik meestal niet vooruit. Ben regelmatig aan het watervliegen, niet alleen op de meetings.

Zal weer eens een update geven, er zijn inmiddels wat vorderingen.
    We bouwen gezamenlijk dus alleen op woensdagavonden. Uurtje of 2 netto bouwtijd per avond schat ik zo, onderstaande foto's zijn van 2e en 3e avond. Zoals je ziet gaat het best vlot met zo'n freeskitje.

Traditioneel inmiddels beginnen we iedere avond met gebak. Op één of andere manier blijkt er telkens iemand jarig te zijn, precies op de bouwavond :celebrate:

Beplanken van de bovenkant van de neus, die is vlak

Kijk, mijn hand, vakkundig bevestigd aan de drijver... Lang leve secondelijm :rolleyes:

Achterkant (achter de step) van rompje, onderzijde hiervan is vlak, eenvoudig bouwen dus.

Een van de bouwers was met vleugel begonnen, andere verder gegaan met romp, even op elkaar geplaatst, zo begint het gestalte aan te nemen.

Bovenkanten van voorzijde toestel ingedekt (2x op deze foto)

Einde van 2e bouwavond, spullen pakken. Drijvers klaar en ingedekt, romp begint gestalte te krijgen.

Hieronder zijn goed de vlakke stukken te zien, neus bovenkant en achter de step is de onderkant vlak. Neus bouw je dus op als ie op de kop ligt (kunt ze apart bouwen en later aan elkaar plakken)

Tiger vleugel neemt gestalte aan

Even een zijsprongetje, we hebben een dubbel project, sommigen bouwen de wave, andere de Tiger 400. Samen met een clubgenoot hebben we deze op tekening gezet (origineel, Carl Goldberg, niet meer verkrijgbaar). Niet onverdienstelijk, blijkt tot nu toe allemaal goed te kloppen. Hieronder eerste rompje. Cockpit hebben we mal voor gemaakt en paar exemplaren van gemaakt.

Tiger rompje

Met het origineel. Rechter vleugel heeft geen striping omdat die opnieuw gebouwd is (mid-air gehad met mijn Minimag).

Uitsnijden spantjes Tiger

Zagen romp tiger

Tiger onderdelen na 1 avondje

Terug ontopic, laatste vliegboot plaatje:

Inmiddels zijn we weer een avond verder, daar heb ik nog geen foto's van gekregen.

Groet,
    Rob

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Rob

Goed bezig daar aan de overkant, alhoewel ???

Traditioneel inmiddels beginnen we iedere avond met gebak. Op één of andere manier blijkt er telkens iemand jarig te zijn, precies op de bouwavond

Hiermee moet je toch echt mee stoppen het viel mij op dat je kop steeds dikker wordt en begin nu niet te zeiken over men kippepoten daar wordt je namelijk slanker van.

Namelijk het KIPPEPOTEN dieet.

Ma ff zonder dollen tis weer leuk om dit draadtje te volgen.

Gr Japioooooooooooooo

3. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Hahaha, jij mag dat gerust zeggen Japie :banana:
    Woensdag kippepootjes dan maar? Zeg maar hoe laat je er bent, zorg ik voor de BBQ :D

4. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Oeps heb ik weer, tja het was ook een inkoppertje he

Gr Japioooooooooo

5. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Haha,die laat ik niet liggen Japie... :proost: Als je interesse hebt om onze dikke koppen gezamenlijk op peil te houden moet je maar een seintje geven:celebrate:, op woensdag is er gebak, m.u.v. aanstaande woensdag de 30ste, dan zitten we met z'n allen bij de jaarlijkse ruilbeurs in Keldonk.

Terug ontopic :D. Ik lig een beetje achter met updaten, laatste tijd vrij druk met andere zaken en wat minder op het forum gezeten. Maar dat ga ik weer rechttrekken.

Bouwavond 4:

Geheel volgens traditie gestart... :banana:

Enkele gepensioneerde bouwers gaan door de week thuis verder, altijd leuk om te zien hoe ver ze gekomen zijn. Hier een vleugel helemaal klaar (houtwerk).

Er komen nog regelmatig foto's van de bouw van het Tigertje tussendoor, ik laat deze er maar tussen staan, zal waar het niet duidelijk is wel aangeven of het Tiger of Wave is. Hieronder het folien van de staart van een Tiger.

Hoofdvleugel Tiger ook bijna gereed voor folien

Voorbeeld Tiger en een Wave in aanbouw

De eerste diepgetrokken motorgondel is uitgesneden.

Eerste rompje is klaar (netjes na 4 avonden, thuis niets aan gedaan).

Hier de romp die klaar is, met de vleugel die klaar is, van 2 verschillende bouwers, blijkt ook prima te passen!

Vier op een rij...

Hier mijn Wave, bezig me het wegsnijden van overtollige beplanking, tot ik op schuurniveau ben :yes:

Beplanken van een cockpitkapje

Euh... Ach ja, balsa op de vloer van een modelvliegclub clubhuis is geen schande... :proost:

Dat was ie weer, weer een gezellige avond gehad!

<Edit>
    Ik heb gisteren nog even gevaren met het watervlieg-reddingsvaartuig, de Wave landingsbaan (Wilhelmina kanaal en Zuid-Willemsvaart) liggen er nog niet perfect bij, we hebben dus nog even de tijd... :hammer:

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Zo, ruilbeurs zit er weer op, alweer een leuke woensdagavond gehad!
    Ik lag nog 1 editie achter op schema, komt ie:

Bouwavond 5:

Daar gaat ie weer, hier worden twee Wave delen (voor- en achterkant romp) aan elkaar gezet

Tigertjes vorderen ook gestaag, hier reeds gefoliede staart los op rompje liggend.

Zelfbouw lattensnijder

Hier ben ik aan de gang met het indekken van de voorkant, lastig klusje...

De meeste lijmen met secondelijm, maar niet allemaal zoals je hier ziet.

Experimenteel epoxy landingsgestel voor de Tiger, foliewerkzaamheden hoofdvleugel.

Mijn kapje zal tikkie stijler worden dan op tekening staat (de kenner ziet het al)

Hier ontstaat nog een Tiger rompje

Hee Ton, zijn die dipdrijvers niet erg groot ontworpen... :hammer:

Einde van de bouwavond, inpakken en terug de kou in (erg koud!)

Verst gevorderde Wave, de eigenaar heeft thuis echter doorgebouwd.

De mensen die alleen op de bouwavonden aan dit kistje werken, hebben drijvers klaar (houtbouw) en naderen gemiddeld het einde van het indekken van het rompje en moeten nog aan vleugel beginnen. Op 6 januari gaan we weer verder :cool:

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Heeee Robbie,

Is er al weer een updatetje ben reuze benieuwd hoe het met me volgelingen staat.

Misschien alvast een Wave meeting datum prikken.

:D 2010 wordt een mooi jaar met al die Wave's in de lucht.

Ton

8. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Ik heb wat posts gemist zie ik :hammer: .
    Gaan nog wel wat vlaaien/taarten in voor het klaar is :D .

9. heligek

heligek

Lid geworden:
    17 feb 2008
    he zit vol smart te wachten op een nieuwe update :confused:
    ook erg nieuwschierig wat voor zetup jullie gaan gebruiken :rolleyes:

gr.john:D

10. helerik

helerik Guest

Anders ik wel.
    Overigens heb ik binnenkort ook weer iets nieuws voor op en aan het water.
    Foto's komen er gauw aan.

Groetjes, Erik.

11. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Hee leuk dat er interesse is, goede motivatie om weer eens een update te plaatsen. Ik zal eens even wat foto's uitzoeken. :cool:

Updates zijn even uitgebleven, maar de bouwactiviteiten niet, die lopen normaal door :yes:Inmiddels is Mijnheer Jeroen overigens ook begonnen :D

12. helerik

helerik Guest

Hoi,

Ja plaats mar eens gauw wat foto's want zo te zien is iedereen toch wel heel erg benieuwd naar dit clubproject van watervliegtuigen. Ik heb het nog niet eerder gezien zoveel vliegboten ineens.

Groetjes, Erik.

13. heligek

heligek

Lid geworden:
    17 feb 2008
    vraagje????
    is er mischien iemand die het RCM&E nummer waar de TVM Wave in staat kan inscannen en naar mij toe kan mailen.

heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat ik op mijn verjaardag een heel leuk pakketje krijg van mijn vrouw.

en dit ongeveer na een heleboel hints (van mijn kant):D

ps, kan ook gewoon natuurlijk een dagje bij ton gaan knutsellen:worship:

gr.john

14. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Haha, leuk John! Nu niet zover overpoweren als de vorige ;) Het is niet erg als ie na een meter nog niet los is... :celebrate:

Bij ons op club heeft iemand wat kopietjes rond gestrooid van het artikel, ik stuur 'm wel even een mailtje of ie ze digitaal heeft, zo ja, zorg ik dat ze bij jou komen of post ik ze hier gewoon.

Erik, groep watervliegers in regio is dus aan het groeien, moet komende zomer toch eens lukken om hier in de buurt met groepje te gaan vliegen?!!! Moet mijn canadair ook nog in orde maken en eigenlijk had ik bij jou het volgende project ook al op willen pikken... ben 'm niet vergeten hoor... :rolleyes:

<edit>
    Eerste plaatje alvast, net toevallig mijn broer even verder geholpen mbv webcam. Groot in beeld zijn romp waar ie net mee begonnen is, klein mijn romp. Mooie uitvinding dat internet... :thumbsup:

Laatst bewerkt: 6 feb 2010
  15. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Bouwavond 6

Zoals eerder vermeld bouwen er ook een paar man een Tiger 400 tijdens de bouwavonden. Deze zijn inmiddels een heel eind klaar, ook hier een paar plaatjes van.

Op bouwavond 6 zijn we maar eens met gebak + slagroom begonnen. Hieronder Tigertje klaar om met electronica te gaan beginnen.

En een tweede tiger, vliegklaar inmiddels, het eerste toestel van het clubproject wat gereed is dus.

Hier ben ik begonnen met vleugel van de wave. Erg slappe vleugel in dit stadium maar een ongelooflijk sterke vleugel als ie ingedekt is.

We eten niet alleen vlaai, dat zou niet gezond zijn, we drinken ook koffie... :morning:

Een paar vleugels in aanbouw, rechtsonder is van Tiger, de overige 3 zijn van Wave's

16. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Bouwavond 7

De minst productieve bouwavond ooit. Eigenlijk mag ik het niet eens bouwavond noemen. Deze avond had een clublid wat spullen meegenomen om motoren mee te testen. Gevolg lange discussies over motoren, vermogen, binnenlopers, buitenlopers, borstelmotoren enz. :rolleyes:

Beregezellig, lekker stukje gebak erbij, leerzaam en mooi motoren kunnen testen!
    Mmar waardeloos qua bouwactiviteiten hahaha :celebrate:

Doos met spullen, amper open geweest:

Tigertje weer een stap verder. Het Tigertje wat vanuit het niets op de bouwtekening verschenen was, stond ineens op de staart...

Epoxy onderstel met extra versteviging

Motoren-testen! :cool: Dit is 12Amp. De kenner zal zien dat multimeter op spanningsmeting staat, we meten hier via een shunt, om met eenvoudige multimeter toch hoge stromen te kunnen meten.

Proefopstelling. Op voorgrond de krachtopnemer, achter een motor/accu op een wagen met 2 wielen, je ziet nog iets branden, dat is aangave voltage per cel van LiPo (jaja, alles in de gaten houden). Rechts multimeter met daarachter de shunt

Theorie vs. praktijk...

Nog een foto van de proefopstelling. Op voorgrond nog een printje met een potmeter, waarmee we het throttle signaal kunnen instellen en dus "gas kunnen geven".

Hmmm, nog steeds niet uit de doos gekomen...:rolleyes:

430 gram trekkracht, moet ruim voldoende zijn voor de Wave.

Nog wat plaatjes waarbij we aan het kijken zijn welke motoren er in de gondel passen. De oorspronkelijk door Ton gebruikte 15/10 hebben we niet gepast, ook niet getest (inmiddels is er wel 1 binnen die 'm ook in de Wave gaat inbouwen)

Laatst bewerkt: 6 feb 2010
  17. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Bouwavond 8

In tegenstelling tot de eerste 7 bouwavonden, geen vlaai. Deze keer een Zweedse lekkernij, een soort chokoladetaart. Hierbij nog wat stroopwafels en krakelingen om het gebrek aan slagroom deze ronde te compenseren :rolling:

Hier is in heel rap tempo een vleugeltje aan het ontstaan, op voorgrond al een vleugel die al wat verder is.

Een ander clublid die niet op de avonden meebouwde, kwam ineens met een complete vliegklare Tiger aanzetten (thuis gebouwd dus, van onze tekening). Deze Tiger is voor een groot deel uit Depron gebouwd, dus NOG eens stuk lichter dan de toch al lichte Balsakist.

Mijn broertje, Mijnheer Jeroen, had ook een kitje gekregen voor zijn verjaardag (het 7e kitje wat ik besteld had). Op deze bouwavond is hij aangehaakt en begonnen. Hij woont zo'n 50minuten rijden van onze club, zal daarom het meeste werk gewoon thuis doen en niet vaak op de avonden komen. Hier is ie met drijvers begonnen, dezelfde avond ook klaar.

Onderkant van de deel Depron Tiger

En de Depron Tiger naast z'n balsa broertje

Zo dat was ie even. Ik lig nog wat achter met het verslag, hoop dit weekend weer wat foto's te ontvangen. :yes:

18. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
    :thumbsup: .
    Nog leuke dingen uit de motorentest gekomen, ik zag zoiezo 3 verschillende motoren?

19. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Leuke dingen haha, het is wat je leuk vindt. Stroom, spanning, toerental, trekkracht :D Ik weet niet exact hoeveel we er getest hebben, maar meer dan 3 in ieder geval, ook met andere propeller combinaties. Hierbij maakt het merk ook veel verschil, een 6x4 van merk A kan heel anders presteren dan een 6x4 van merk B, idem voor geluidsproductie. Enkele mensen zijn weer verder gekomen en hebben motorkeuze voor Wave maar ook voor Tiger gebaseerd op resultaten. Heb die uiteindelijke keuze niet voorhanden.

John, ik heb je scan als PDF, geef je mailadres maar even, dan paas ik 'm door. Document is 13Mb groot, zal later nog eens kijken of ik 'm om kan zetten naar jpg, dan kan ik 'm op photobucket ofzo laten hosten en hier droppen.
    Ik weet niet of je linkje al kende, maar kijk zeker ook eens hier, daar kun je een hele grote verzameling bouwfoto's van Ton vinden, daar kun je veel aan hebben.

20. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    John heeft 'm inmiddels als het goed is. Heb ze nu ook als jpg. Wellicht handig voor de toekomstige bouwers.

Deel Deze Pagina