Brand aan boord van de Old Lady en hoe nu verder?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bert V, 12 sep 2015.

  1. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Hoi Bert,
    Heb ik het goed begrepen dat je vandaag ook in Nieuw-Beijerland op de beurs was?
    Hoe is het met de oude dame?
    Groetjes.
     
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Bertus,
    Dat van Nieuw-Beijerland klopt, de winter duurt me eigenlijk al weer lang genoeg en ik had van dit stoomgebeuren gehoord en wilde weer wel eens naar buiten en wat modellen en machientjes kijken.
    Met de oude dame is het momenteel even rustig.
    Ze is bijna klaar maar ik was het een beetje beu, ik had er onlangs nieuwe ramen in gezet en deze bleken na verwijdering van de folie zo statisch als het maar zijn kon te zijn (een ware aantrekkingskracht voor alle stof en vuil uit hun omgeving), ze stond in de weg maar ik wilde in de eindfase van de renovatie niet het risico gaan lopen van af te raffelen en heb haar daarom een paar weken geleden - zij het voor tijdelijk - in haar kist geparkeerd.
    Dit om even wat plek en ruimte voor mijn Victoria op de tafel te krijgen.
    De bouw aan dit schip lag al weer enige tijd stil (2 projecten op één tafel en daar ook gelijktijdig en door elkaar aan werken werkt bij nader inzien toch niet zo lekker).
    Ik wil de Victoria straks als het weer wat beter wordt en diverse evenementen weer beginnen ook - al zal ze dan nog niet helemaal klaar zijn - mee naar buiten kunnen nemen.
    Maar binnenkort wil ik toch proberen de laatste hand(en) aan de Old Lady te leggen zoals; gastank af-testen, raamprofielen oppoetsen en terug monteren en zo nog wat van die kleine dingen waar soms - al zie je het niet altijd - toch nog best wat tijd in zit.
    Daarna proef varen en als alles goed is, als "finishing touch" de naam terug op het schip :yes:.
    Uiteraard met verslaglegging hiervan in dit topic:banana:.
    Zodra alles goed is en ik er alles weer enig zins aan vertrouw breng ik haar een keer mee naar Maasdam :).
    Gr. Bert
     
  3. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.129
    Locatie:
    Oostvoorne
    Verdulleme Bert, Was vandaag ook in Beijerland en had je graag de hand geschud! Veel mooie dingen gezien en mensen die veel meer geduld moeten hebben dan ik.
    Gr. Klaas.
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Steenbergen
    Ja, jammer Klaas. Die hand was wederzijds geweest! Ik denk of verwacht dat er dit jaar nog wel meer activiteiten te gebeuren staan waar we een kans maken dit te doen.
    Er waren inderdaad veel mooie dingen te zien, ik vond dat het leuk en gevarieerd opgezet was.
    Gr. Bert
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2016
  5. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.129
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vond het ook leuk Bert. Was vooraf bij mijn oude zeilmaatje op Nw Beijerland en die ging ook even mee. Leuke dingen gezien. Grootste verrassing waren een paar oud collega's die ook een stand hadden. Soms hoor je pas achteraf wat voor hobby's je collega's hebben. Je moet ook maar net de gelegenheid hebben om erover te praten. Soms schrijf ik er wel eens een stukje over in een blaadje voor oud werknemers.
    http://www.seconer.nl/Blad_130715.pdf
    Heel misschien ga ik 20/3 even in Loon op Zand kijken, maar dat combineer ik dan met een bezoek aan de jongste zoon in Tilburg. Groeten, Klaas.
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Steenbergen
    Na een rustpauze van een maand of wat heb ik een paar dagen geleden de Old Lady met als doel haar nu verder vaarklaar en af te maken weer uit haar kist gehaald.
    De ramen die ik na de brand moest vernieuwen zijn bij nader inzien veel te dik (1 mm), ze zien er niet uit, het raamprofieltje (gebogen messing draad) past niet lekker en ik kan er ondanks mijn goede wil niets van maken en er moeten dus gewoon veel dunnere ramen in.

    [​IMG]

    Na dagen wachten op een beetje rustig weer met niet al te veel wind vandaag de machine weer voor de eerste keer proef laten draaien.
    Voor het opstoken van de ketel nog een keer de tank met een hoeveelheid gas gevuld en ondergedompeld in een bakje met water gecontroleerd op mogelijke lekkage(s).
    [​IMG]

    Gelukkig alles is - zoals ik verwacht had - nog steeds dicht maar ik zal dit toch nauwlettend in de gaten blijven houden en op zijn tijd blijven controleren.
    [​IMG]
    Alles weer ingebouwd en tijd om de ketel voor een eerste keer - sinds de brand in sept. 2015 - op te stoken en te kijken of alles werkt en dicht is.

    Filmpje 1 van de eerste proefrun (gemaakt met mijn tel. en daardoor matig van kwaliteit)
    Filmpje nr. 2

    Alles werkt, alleen de condens leiding die ik nieuw naast de schoorsteen naar boven gebracht en gemaakt heb (deze kwam eerst aan de zijkant uit de romp) is denk ik te dun, ik heb het gevoel dat hij nijpt en moet ik vervangen door een iets grotere diameter.
    Voor de rest alleen nog even wachten op een mooie dag - met liefst niet al te veel wind - om hem in het water verder uit te testen. (filmpje hopelijk binnenkort).

    Nog wat eerder genoemde puntjes bijwerken, als finishing touch de naam er weer op en is zij gereed om weer mee op pad te nemen.:banana:
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2016
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gefeliciteerd met de "grote stap" (het toch weer aansteken van het vuur) , ziet er weer deftig en gepoetst uit.
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Steenbergen
    QUOTE="Baggeraar, post: 3686466, member: 24781"]Gefeliciteerd met de "grote stap" (het toch weer aansteken van het vuur) , ziet er weer deftig en gepoetst uit.[/QUOTE]

    Dank je Harm, het voelde best wel even spannend ja.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2016
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik weet er alles van, na de benzinebrand (vloeibaar en buiten de ketel) in de sleper.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat ziet er weer tip top uit!
    Filmpjes... klinkt prachtig dat geplop, gezuig en gesis...
    Zo zie je maar weer, wat je met vaardige handen allemaal wer kan fixen!
    Grootste complimenten!
    Groet Bas
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je voor het grootse compliment Bas, maar het slagen is mede door de goede tips en adviezen van diverse mensen hier op het forum :banana:
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2016
  12. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Van harte!
    Zie uit naar jullie komst naar het Haventje.
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    Gefeliciteerd met het resultaat.

    Misschien heb tik het over het hoofd gezien maar wat is de reden dat je de condens afvoer omhoog gebracht hebt?
    Het gevoel dat deze leiding nijpt kan ik begrijpen maar zou het ook niet iets met de opvoer hoogte te maken kunnen hebben?
    Het lijkt er een beetje op dat de condens leiding volloopt waardoor er misschien iets te veel tegen druk ontstaat.

    Kan het compleet mis hebben maar daar lijkt het een beetje op.

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank voor de felicitatie Mathieu.
    De reden van het omhoog brengen van de condensafvoer is dat dan de afgewerkte stoom - net zoals bij vele andere stoomschepen - naast de schoorsteen omhoog komt en zo een mooiere condenspluim achter laat dan wanneer het - zoals het origineel voor dit model was - net boven de waterlijn uit de romp komt. Bij het laatste zie je dus gewoon veel minder van de afgewerkte condens en dit is nu net wat een stoommachine zijn extra uitstraling van charme en nostalgie geeft.

    Ik heb inmiddels met een iets dikkere leiding geprobeerd en het resultaat blijft nagenoeg hetzelfde en hij loopt met een korte afvoer rechtstreeks door de romp naar buiten gewoon het mooiste.
    De reden en oorzaak is zoals jij ook al vermoede; nl de opvoerhoogte en het vollopen van de leiding.
    Er zit ook geen condensor tankje tussen en misschien dat dat wel iets zou kunnen schelen, maar daar heb ik niet echt de ruimte meer voor en geloof ik het ook wel om het hier bij dit experimentele omhoog brengen te laten.
    Dit ooit in opdracht van Krick bij Wilesco gebouwde machientje is natuurlijk ook gewoon een machientje uit de ondergrens van de stoommachine markt en is in een iets andere uitvoering bijna bij elke speelgoedwinkel te koop en daardoor ook absoluut niet te vergelijken met machines als bijv. van Regner, Saito of welke andere (eigenbouw) machines dan ook.

    Desondanks is dit gewoon een leuk machientje wat past bij dit scheepje en waar je op een dag met niet al teveel wind aardig kan varen .

    Op die dag met weinig wind en een lekker zonnetje zit ik nu dus te wachten, zodat ik hem ook in het water weer eens kan proberen en een aantal leuke foto's en/of een filmpje kan maken :).
     
  15. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.129
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Ziet er inderdaad weer patent uit. Heb je best eer van. Heb ook dat indruk dat je afgewerkte stoom in de pijp naar boven condenseert en er dan een waterslot ontstaat met als gevolg gepruttel. Nu ben ik helemaal geen stoomdeskundige, maar wat zou er gebeuren als je in de leiding een T-stukje zet naar buitenboord? Dan kan de stoom naar boven weg en het water dat de boel afsluit ook. Is maar een gedachte die zo in me opkomt. Kijk maar of je er iets mee kunt. Gr. Klaas.
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Klaas,
    Je gedachte is - zoals altijd - van harte welkom want zelf had ik het eigenlijk al weer een beetje te ver gezocht en daardoor maar weer even afscheid van het plan genomen.
    Zelf was mijn gedachte naar een 2 wegs kraantje gegaan waarbij ik eerst alles en via de rompuitlaat goed op temperatuur zou kunnen laten komen om vervolgens over te schakelen naar schoorsteen stoom.
    Je begrijpt? een beetje te gecompliceerd voor zo'n klein scheepje waarbij je het kwijt en ook nog (rc) bediend moet kunnen krijgen. En dan is de vraag nog of het na al die moeite wel allemaal en naar verwachting zal werken.
    Jouw T stukje (eventueel in combinatie met een klein syfonnetje o.i.d.) is misschien helemaal nog niet zo'n verkeerd idee en is vrij gemakkelijk te maken en te testen.
    Deze week of in elk geval binnenkort eens uit proberen :thumbsup:.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2016
  17. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Is het pijpje niet te isoleren ? Als de stoom niet afkoelt dan condenseert het ook niet.
    Het is wel een heel klein pijpje als ik dat zo zie dus dat kon ook nog wel eens knap lastig worden maar het is een idee.
     
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Steenbergen
    Vandaag tijdens het opstoken van de ketel hoog bezoek gehad:banana:

    [​IMG]

    Daarna een :bier::D.
    (Foto gemaakt tijdens opening plaatselijke jachthaven).
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2016
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je ziet de heren al kijken... "op het forum heeft 'ie' geschreven dat hij de boot opgekalefaterd heeft... zie helemaal niks 'Harry'??? Nee zegt 'Henk'... kan ook niks ontdekken"

    Nee... deze twee heren begrijpen geen fluit van techniek... de snuiten spreken boekdelen... geen ene flikker... outer-space... Ge-wel-dig! Gelukkig kunnen ze nog verrast worden.

    Maar 'ze' staat er zeer fraai bij Bert! En de machine draait als een zonnetje. De nog zichtbare brandschade aan het hout siert het model. Hoort bij stoom. Hitte! Ik mis slechts de geurbeleving bij YouTube...

    Groet Bas
     
    Bert V vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina