Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.635
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm.... Varen is niet hetzelfde als laagvliegen, volgens mij? Hoewel wat die tetherboat gasten doen eigenlijk ook geen varen meer genoemd kan worden. Dat komt toch wel erg dicht bij vliegen...
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.592
    Locatie:
    Woerden
    Ja, de scheidingslijn tussen varen en vliegen is hier wel heel erg dun.
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    T'is maar een 3,5CC Webra Glo Star..
    Dus echt hard zal het niet gaan(denk ik :), maar denken moet ik aan ons paard overlaten)
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2024
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb vandaag mijn bestelling uit Amerika ontvangen.
    Nu een Super Cyclone GR60 met één bougie.
    De bobine, nieuw en met verpakking, kreeg ik er gratis bij.
    Via veiling gekocht voor $56,-
    Motor, net als de twin spark, in een uitstekende conditie. IMG_20240528_140324.jpg IMG_20240528_140332.jpg IMG_20240528_140340.jpg
     
    Mugen MRX-3, Beton en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.062
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Volgens mij is de 3,5 cc een Glo Star en de Sport Glo 33n 1,5 cc....:rolleyes:;)
     
  6. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Je hebt helemaal gelijk en heb het aangepast.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.723
    Locatie:
    Ede
    Ik zeg niks ,maar ik heb een nova Rossi rex 7poorts 3,5 cc gehad op mijn serpent vector, 0 tot 100 was binnen 2 tellen en top was rond de 130. Een zuinige 40000 toeren was ook geen probleem ;D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.062
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar een Glo Star is een, uiterst tamme, kamzuigermotor.
    Je mag al blij zijn als deze op een 9 x 6 de 12.000 toeren haalt.....
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Klopt en vandaar dat ik ook geen topsnelheid van het speedbootje verwacht.
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Gisteren een aantal vintage vliegtuigjes opgehaald waaronder een hele oude Robbe Puma schouderdekker van zeker 20 jaartjes oud(als die niet ouder is).
    Deze Puma heeft een 10cc motor (wat veels te zwaar is voor dit kistje tenzij er een pylon racer van gemaakt wilde worden).
    Nu heb ik een vraagje over deze 10cc motor waar ik niet achter kom ondanks dat ik me helemaal suf heb zitten zoeken op het internet welk merk motor het is.
    Wat wel bekend is omdat het op het motortje staat is dat deze in Oosterijk gemaakt is(er staat Austria op het motortje).
    Ook staat er op dat het een 10cc is maar (en daar komt ie) dat is aangegeven door een stickertje.
    De 61 staat erop maar nu is het bovenste deel van het stickertje eraf.
    Ook heeft dit motortje een Perry carburateur.
    Ik heb het motortje al uit elkaar liggen en wat mij gelijk opviel is dat de zuigerveer ontbreekt.
    Of is dat bij dit motortje normaal want ik weet dat sommige motortjes een groef hebben zitten waarin zich een oliefilm moet vormen die dan zeg maar als zuigerveer gaat functioneren.
    Wel zit er een heel klein pinnetje(slotje) in de groef die het zuigerveertje op z'n plek houd.
    Zouden jullie mij verder kunnen helpen welk merk motor dit is en of er toch een zuigerveertje in moet.
    Wie herkend dit motortje?
    Ik zou graag dit motortje willen gaan gebruiken op een best wel oude Big Lift van zeker zo'n 30 jaar oud die ik een aantal weekjes geleden heb overgenomen.

    Hier wat foto'tjes.

    S8300043.jpg

    S8300046.jpg

    S8300047.jpg

    Bij voorbaat hartelijk dank .


    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.635
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben niet helemaal zeker, maar het lijkt mij een HP (Hirtenberger Patronen, NIET de HB van Helmut Bernhard) toe. Of de Perry carburateur standaard was voor deze motoren weet ik niet.

    Dat kan, maar een 10 cc tweetakt is weliswaar periode-correct, maar niet een erg prettige off geschikte aandrijving voor een BigLift. Die vliegt veel fijner met een grotere langzamer draaiende viertakt of zo. Het type toestel en de afmetingen lenen zich gewoon beter voor een langzaamdraaiende grote prop dan een kleine sneldraaiende.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Wat jij zegt is helemaal waar.
    Ik zat ook te denken aan HP of Webra.
    Hegi(HB motor type) heeft n.m.l ook motoren op de markt gebracht maar weet niet of die uit Oosterijk kwamen.
    Ik heb van HP soortgelijke motoren gevonden(met andere carburateur en gegoten HP embleem) maar niet met een stikkertje erop geplakt en dat is nu juist het aparte ervan.
    Dat is n.m.l belangrijk om erachter te komen of deze motor een zuigerveertje heeft of niet.
    Het kan ook zijn dat degene die het kistje gebouwd heeft(en dat is niet degene waarvan ik de kist heb overgenomen) dit motortje zo heeft aangekocht of zelf heeft zitten rommelen aan het motortje en het zuigerveertje vergeten heeft of dat ie toen nieuw er al niet in zat o.i.d.(het is ernaar gissen)
    Naar mijn idee moet er een zuigerveertje gemonteerd worden gezien de soort groef die in het zuigertje zit.
    Ik denk een geschikt zuigerveertje ervoor vinden is geen slecht idee lijkt mij.

    Voor wat de big lift betreft vliegt ie prima met de 10cc motor(heb daar in het verleden met de 10cc aandrijving vaak mee gevlogen)maar dan met een 12x5 propje erop(gaat prima).

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.976
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zat ook eerst aan een HB motor te denken door de Perry carb. Maar daar was het embleem ingegoten.
    Erg vreemd dat de zuigerveer ontbreekt.
    Wellicht is het een samenraapsel.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.916
    Locatie:
    Hulshout België
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Helaas,deze heeft ook het gegoten HP embleem op de cilinder.
    In ieder geval bedankt voor de moeite met het meezoeken.

    Mvgr Hans
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een HP kwam niet met een Perry standaard. Die brouwden zelf perfecte carburateurs.

    Had hier een BigLift op 10cc Webra staan. Planning is 20 cc DLE benzine. Project in de wacht.
    De 10cc Webra sneerde 11x7 en 12,5K
    Dat woei opperbest bij de test, met de vleugel er op vast gretig weg gestoven.
    Standaard BigLift was voor 10cc ontwikkeld.
    Daarmee bracht je dociel delicate zwevers met zwakke liggers de hoogte in. Zonder ze in tweeën te trekken. We hebben het over de 1970er jaren.

    thans beschikken we over excentrieke vermogens, en denkt men dat het zonder dat niet meer lukt…
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.635
    Locatie:
    Oldeberkoop
    HP heeft bij mijn weten een aantal motoren zonder ingegoten logo geproduceerd voor derden. Die konden er dan hun labeltje op plakken.

    De HB motoren zagen er iets anders uit en HB heeft, afgezien van een paar 3,5 cc automotoren, nooit Schürlegespoelde motoren gebouwd. Daarnaast hadden HB motoren eigenlijk bijna altijd een L-veer, en zijn nooit in oostenrijk gebouwd.

    Webra had OF kamzuigermotoren met de koelribben tamelijk grof uitgevoerd en pas van boven de transferpoort, OF Schnürlegespoelde motoren waarbij de tamelijk fijne koelribben helemaal doorliepen tot aan de motorflenzen zowat.
    Deze motor is geen kamzuigermotor, maar ook geen Webra Speed, en als er Austria op staat, blijft dan eigenlijk alleen HP over.

    De carburateur kan gerust een latere toevoeging zijn, Perry carburateurs waren eigenlijk de enige die goed los verkrijgbaar waren in een tijd (pre-internet) waarin het vaak een enorm gedoe was om originele reserveonderdelen te bestellen.

    Begrijp me niet verkeerd... Ik WÉÉT dat de BigLift met een 10 cc goed vliegt, omdat ie daarvoor ontworpen was... Maar je moet ook bedenken dat dat ook niet anders kon, omdat er eigenlijk maar heel weinig groters beschikbaar was. 15 cc was al "exotisch" en groter, zoals de Tartan al helemaal.
    Het gaat nog niet eens om het vermogen (altijd fijn natuurlijk) maar een grotere, langzamere prop past nu eenmaal gewoon beter bij het karakter, ongeacht vermogen, ongeacht of het ding nu wel of niet voor 10 cc ontworpen is destijds.
    En heden ten dage is geluid natuurlijk óók en dingetje...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.635
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En TOCH is dat volgens mij dezelfde motor... Zoals ik al zei, HP produceerde ook motoren voor anderen, zonder ingegoten logo.
    Voor het overige zijn de details van het cylindergietstuk identiek, en het lagergietstuk lijkt er in ieder geval verdomd veel op, zodanig dat ik denk dat de verschillen die ik meen te zien, ook kunnen worden veroorzaakt door vertekening vanwege andere beeldhoeken.
     
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Als Hp ook voor anderen motoren maakte dan verklaard dat een heleboel .
    Bedankt voor de info.

    Mvgr Hans
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.635
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat deden meerdere merken: HB is begonnen met licentiebouw van Veco, maar maakte later ook de motoren voor Hegi, SuperTigre maakte motoren onder het "Como" label (wel ingegoten overigens), Sanye maakte ASP, Magnum en SC gelabelde motoren maar ook een aantal van de Kyosho motoren.
    Zo uit mijn hoofd...

    Er zullen ongetwijfeld nog wel meer van dat soort constructies geweest zijn.
     

Deel Deze Pagina