Brandstof motoren

Gewoon überhaupt jammer dat al die andere merken (HB, HP, Irvine, Veco, Fuji, you name it) niet meer bestaan.

Heel cru kun je nu kiezen uit OS, Saito en ASP, en in mindere mate EVO. alle nog resterende merken zoals Enya, Laser, Jett en dergelijke, zijn een soort van exoten geworden.

Ik was geen fan van Webra, had er nooit veel geluk mee. Maar dit machientje loopt prachtig, en vooral: start als een zonnetje.
Ideaal beginnersmotortje, jammer dat het voorlopig op de plank ligt....
 
OPS wordt nog gemaakt, Novarossi natuurlijk.
Over Laser las ik onduidelijke berichten.
Weston maakt droom motoren.
En RCV is meen ik ook nog in de lucht.
OS moet terug stappen naar de oude kwaliteit van SF... en met het betere aluminium. Dat is thans broos. Draad in carburateur hals draaide in korte tijd dol. Dat mag niet natuurlijk.


Tekenend is de OS benzine reeks.
22cc berucht... nu uit productie meen ik. Delen van zuigers die afbreken... etc. Vastlopers? Vraag je je af... waarom ontwerpt men zo...
 
OPS wordt nog gemaakt, Novarossi natuurlijk.
Over Laser las ik onduidelijke berichten.
Weston maakt droom motoren.
En RCV is meen ik ook nog in de lucht.

Ze zijn er nog wel, maar het zijn allemaal motoren met een iniminie markt-aandeel, of een heel gespecialiseerd marktaandeel: NovaRossi vind je heel veel in de automodellen, OPS was heel groot in de raceboten, Laser veel in schaalmodellen, Weston en RCV motoren, ik heb er zelfs nog nooit een in levenden lijve gezien...

Er is echt nog wel wat te krijgen, maar niet meer zoals vroeger, toen in de lokale winkel Webra, Enya, OS, HB, Veco en K&B gewoon naast elkaar in de vitrine lagen overal waar maar een modelbouwwinkel was....
 
Ik denk dat de 1,5 cc Webra Record in Amsterdam en omstreken tussen 1965 en 1970 de meest gebruikte motor was.
Zulks doordat ramsj handelaar Loe Lap een heel grote partij (compleet met RTF LB trainer) op de kop had getikt en voor een vriendelijk prijsje (Fl. 13,95) doorverkocht.
1966:
full

Maar de motoren werden vervolgens nog lang in 'echte' modellen gebruikt >
1967, mijn LB trainer met mijn (toen) enige motor:
full


En zelfs mijn eerste kunstvlucht (nou, ja...)model, de Mini Suppi (1969), heeft er nog mee gevlogen.
Hier uitgerust met een demper:
full
 
Binnenkort maakt het ben ik bang, niet meer uit, want dan zijn ALLE brandstofmotoren nostalgie.... :(

SAVE THE GLOWPLUG ENGINE
(ze lopen zo lekker op Benzine)
 
Tsja.... dat soort line-ups kunnen we tegenwoordig eigenlijk alleen maar weemoedig naar kijken....
 
Het is niet mijn intentie om dit topic te kapen, maar ik zie dat er hier veel kennis zit m.b.t. brandstof motoren. Ik heb hier, nog uit mijn jeugd (>30jr geleden), een motortje uit een kleine speedboot: een os max 10 fp-m, watergekoeld. Ik heb hier altijd veel mee gevaren. Maar de afgelopen 15-20 jaar is hier helemaal niets mee gedaan. Bootje ziet er inmiddels ook 'gepensioneerd' uit. Het leek me leuk om hem weer in oude glorie te herstellen. Maar het motortje krijg ik met geen mogelijkheid meer aan de praat. Hij zat eerst helemaal vast. Met een fohn op milde temperatuur, kon ik hem vrij snel weer makkelijk ronddraaien. Nieuwe plug er in, nieuwe brandstof, maar helaas. De compressie is volgens mij ook slecht (=weinig). In het verleden is ie altijd met een electrische starter gestart. Misschien heeft hem dat wel genekt. Om nu te testen, heb ik er een kleine prop (7x5) op gezet. Maar er is geen enkele aanwijzing dat er nog leven in zit (een kleine pruttel o.i.d., niets van dat alles). Iemand adviees wat mijn volgende stappen zouden moeten zijn? Dank.



 

Bijlagen

  • IMG_0808.JPG
    IMG_0808.JPG
    92,5 KB · Weergaven: 145
  • IMG_0809.JPG
    IMG_0809.JPG
    81,1 KB · Weergaven: 134
Maak eerst de sproeiernaald en buis maar eens goed schoon, en zorg er voor dat je brandstof hebt met 20% wonderolie er in, géén autootjes brandstof o.i.d., en géén synthetische olie.

Je beschrijft verder niet of je hem probeert te handstarten, of electrisch.

Die kleine motortjes starten niet altijd even makkelijk met de hand. Zeker niet als ze wat ouder en wat verder versleten zijn, maar electrisch gaat het meestal nog vrij aardig.

Ik was er verbaasd van, hoeveel moeite ik 5 jaar geleden bleek te hebben met handstarten van motoren, omdat ik het zo lang niet meer gedaan had. Het is een beetje een slag die je weer te pakken moet krijgen.
 
Ik probeer hem met de hand te starten. Voor het schoonmaken van de naald, moet ik de carburetor er helemaal af halen? Ik zal er vanavond wel eens mee aan de gang gaan, en dan post ik mijn bevindingen wel. Bedankt voor het meedenken i.i.g.
 
Voor het schoonmaken van de naald, moet ik de carburetor er helemaal af halen?
Nee hoor... naald er helemaal uit schroeven, en naald en het buisje waar hij uit komt schoonblazen met bijvoorbeeld remmenreiniger.
Ook het kleine luchtopeningetje aan de voorkant van de carburateur (die met dat schroefje) goed doorblazen.

Voor het starten zou je kunnen proberen een geschikt touwtje om die "moer" te wikkelen, en hem op die manier aan te trekken. Daar heb ik ook regelmatig succes mee gehad als het om oudere en onwillige motoren ging.
 
Kijk ook eens of de plug wel gloeit door er hem uit te halen. Nieuw is niet altijd goed en dan weet je ook of je start accu/batterij goed is.
Kijk dan ook of het "nat" wordt boven de zuiger wanneer je brandstof aanzuigt (volgas en vinger op de carburateur) door de prop te draaien.
Normaal kan je daarbij al aan het slangetje naar de carburateur zien of er brandstof wordt aangezogen.

Jan
 
Ondertussen weer is een viertakt laten lopen die duidelijk minder lawaai maakt dan voorgaande motoren.
De OS Max FS-40 uit 1981 (ook al weer 37 jaar geleden!). Dus het eerste type 6.5 cc viertakt. Dus geen Surpass.

View media item 242876
View media item 242877
En lopen doet hij ook.

View media item 242955
Loopt erg netjes. Het is geen krachtpatser maar in die tijd waren de viertakten nog vrij tam. De latere (Surpass versies) haden ook veel grotere inlaat en uitllaat kanalen.
Bij ons op de clup werd deze motor veel op een Charter gebruikt. Prima combinatie.

Jan
 
Ik heb de naald er uit gehad en schoongemaakt. De inlaat heb ik doorgeblazen. Remmenreiniger heb ik niet op voorraad, dat zal ik later nog eens proberen. Ik heb er al meerdere plugjes in gehad. Allen gloeien, fel oranje. Ik heb een Rossi 3 en OS #8. Ook heb ik nu het vliegwiel er op gezet, zodat ik inderdaad met een touwtje een aantal compressieslagen kan maken, met meer kracht dan met de chickenstick. Op een bepaald moment, toen ik de uitlaat naar onder kantelde, kwam daar (bruinige) brandstof naar buiten lopen. Ik heb ook al eens 3-4 druppels in de cylinder laten lopen door de plug er uit te draaien. De sproeinaald draai ik 3 tot 3.5 slag vanuit gesloten toestand open.
Resultaat tot nu toe: lekker bezig geweest, maar nog geen teken van leven :).
 
3,5 slagen is best wel veel....
Begin maar eens met anderhalf tot twee....
 
Ondertussen weer is een viertakt laten lopen die duidelijk minder lawaai maakt dan voorgaande motoren.
De OS Max FS-40 uit 1981 (ook al weer 37 jaar geleden!). Dus het eerste type 6.5 cc viertakt. Dus geen Surpass.

View media item 242876
View media item 242877
En lopen doet hij ook.

View media item 242955
Loopt erg netjes. Het is geen krachtpatser maar in die tijd waren de viertakten nog vrij tam. De latere (Surpass versies) haden ook veel grotere inlaat en uitllaat kanalen.
Bij ons op de clup werd deze motor veel op een Charter gebruikt. Prima combinatie.

Jan

Loopt inderdaad erg netjes en verrukkelijk "plopperig".... En inderdaad, een uitstekende motor voor een Charter of vergelijkbaar (Snoopey, Westerley, Taxi etc etc).
Heel mooi projectje voor benzine :D :D :D
 
Back
Top