Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Apropos vocht in je motor. De tip die je gaf om de auto's in een kast te zetten met een gloeilamp is in mijn hoofd blijven spoken.. Maar qua ruimte lukte dat niet.

    betreft ongeveer 10 auto's op methanol. En een stuk of 20 elektro. Nog wat bootjes en 20 zenders. Meest kwetsbare spul al mee naar huis genomen.

    Ik heb gisteren maar een kachel op mijn auto's gezet. Na dat ik schimmel op de zenders zag zitten.

    Terwijl ik thuis zat voelde ik het roesten. Dat deed me echt zeer. Wil de stelling van het weekend even inpakken met piepschuim. Gelukkig vlak voor de lockdown nog een pak gehaald.

    Hoop zo de luchtvochtigheid wat omlaag te krijgen.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Water... hygroscopisch... en de zuurvorming...
    wie z’n messing klunk checkt... zal daar cariës kunnen aantreffen...
    Loopwerk in de ATF zetten. Mercedes schijnt een eigen fabrikaat ATF
    te hebben... milieuvriendelijk... tip van een vlieggenoot...
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.392
    Locatie:
    Thuis
    denk dat je sneller klaar bent als je bij die auto's even het tankje leeg kiept en de motortje open maakt en goed in de olie zet
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Dat is een grapje zeker Bas?

    Mercedes iets tegen het roesten haha.

    Maar had dat al vaker gehoord dat men atf olie gebruikt inderdaad. Schijnt alleen wat minder te zijn voor je carb afdichtingen. In de vs gebruikt men veel 3in1

    Ik gebruik zelf altijd afterrun olie.

    Ik kan me alleen niet herinneren dat ik de novarossi motoren daar heb in gezet. Weet nog dat ik hem even had laten lopen na een rebuild. Maar daarna heb ik hem weggezet met de intentie er mee te gaan proefrijden


    Ik zal ze van de week eens checken.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.910
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je zeker wilt zijn: Carburateur weghalen (en weg laten). achterdeksel er af, plug er uit en een halve bus remmenreiniger door die motor blazen. Daarna achterdeksel er weer op, en die motor helemaal volgieten met gewone schone motorolie, liefst eentje die geschikt is voor dieselmotoren (die heeft enigszins zuurneutraliserende eigenschappen). Echt helemaal volgieten. En dan alle openingen afdoppen. Carburateur apart verpakken (daar hoef je weinig aan te doen, daar zit geen zuur).
    Is een enorm kliederwerk, maar 100% effectief. Is na 10 jaar nog steeds in orde, het terug in gebruik nemen is alleen net zo'n kliederwerk... :D
    Een andere methode die ik toepas voor motoren die wachten op onderdelen (ik heb er een paar, die uit productie zijn, en die absoluut zonde zijn om weg te gooien, maar waarvan het jaren kan duren voordat ik bij toeval het juiste onderdeel tegen het lijf loop), is gewoon de hele motor demonteren en in losse onderdelen in een tupperware bak met schone motorolie ondergedompeld bewaren. Zo'n motor is na 100 jaar nog steeds tip-top in orde, gegarandeerd. :D

    En je kunt gewoon de allergoedkoopste olie van de action nemen. Maakt niks uit.
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Is het nog verstandig ze te laten lopen @brutus eer ik dat doe? En ze dan te laten afslaan door de brandstof toevoer af te sluiten?

    Niels
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hydrauliekolie tast geen rubbers aan voor zover ik weet. Andere olie voor conservering is airpress... of pure klotz.

    ATF gebruik ik nu met regemaat. Maar aerosafe beschermd goed. Op mijn zolder staan mijn motoren in allerhande smeer. Motorolie... gun olie... ATF... alles is nog los... het valt allemaal wel mee...

    Twee zitten nog vast in de castor, moeten in de ‘frituur’... maar zijn verpakt in een goede roestwerende castor coating...

    Met regelmaat eens inspectie... en dan tjet olie er in.... alles zit wel in een plastic zakje... anders worden me mooie doosjes ranzig...
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Correctie op mijn voorgaande post, niet de carburateur(dat deed afterrun) maar silicone afdichten en coatingen aantasten. Sommige auto motoren hebben een siliconen prop in de krukas.

    Mijn motoren zijn daar niet high end genoeg voor vrees ik. Bijna allemaal .28 novarossi motoren.

    Ik zal van het weekend even kijken. Misschien even nieuwe luchtfilters plaatsen eer ik ze start en in de conserverings olie dompel. Misschien dat ik ze allemaal demonteer en mee naar huis neem.

    Niels
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.910
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maakt eigenlijk niet uit. Hooguit is dan de "brandstof-olie" wat dunner en dus makkelijker te verwijderen. Maar je kan die motor net zo goed een kwartiertje op een hete kachel leggen, dat werkt net zo goed.
    Hydrauliekolie is ook goed, maar meestal vrij duur, of lastig aan te komen. De eventuele lagerafdichtingen in je motor zijn oliebestendig.

    Mocht je een YS motor hebben, dan ook alle rubbertjes uit de brandstofregelaar verwijderen, OF een andere methode van conserveren toepassen.
    Stuur ze desnoods in Februari maar even op :D andersom (dat ik mijn glycol-frituur opstuur) lukt niet :D :D :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De ATF? Dat is toch Brezan? Moet af en toe wat in de oude Lancia... zwetende slang... die moet nog... Eerst koppakking vervangen. Dan kan ik er gerieffelijker bij... altijd werk altijd leuk...

    De Spezialfrittur... moest ik binnenkort ook maar weer eens doen... motormeuk opfrissen is altijd leuk.
     
    Huey vindt dit leuk.
  11. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Dit kon ik natuurlijk niet laten staan.
    Een B&C 61 twin:thumbsup:
    Erg mooi vind ik zelf:)
    Maar ik had het niet eerder gezien en het merk zegt mij ook niets.
    Kent iemand dit?

    Jan
     
    Huey, Bruno van Hoek en Cnn vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.910
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wow... waar vind je zulke juweeltjes toch iedere keer?

    Vraag me af hoe die constructie van binnen zit, want een doorgaande krukas lijkt me haast onmogelijk: hoe maak je dan de lagerkappen vast? Hoe zit het afdichtingsschot tussen de twee afzonderlijke carters?

    Constructief gezien is deze motor mij een raadsel, en inderdaad, ik heb deze motor nog nooit eerder gezien of van gehoord.
    Vergelijkbare types zoals de HP twin, hadden losse cartergietstukken en een los middenhuis.

    Ga je hem laten draaien? Of durf je dat niet aan?
     
    Beton en Cnn vinden dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Verkeerd
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2021
  14. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Deze was makkelijk te vinden. Namelijk bij Hobby In.
    Hij heeft ook nog zo'n 2 cilinder K&B staan.
    Deze vond ik echter leuker juist omdat het carter uit een stuk bestaat. En ook ik vraag me af hoe dat zit.
    In elk geval een foto zonder carter deksel.
    Ik wil hem wel een keer laten lopen tzt.

    Jan
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    De HP stond ook bij Hobby In nieuw in doos en kon ik uiteraard ook niet laten staan:yes:.

    Jan
     
    Bruno van Hoek en AHoogendijk vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.910
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OMG!...
     
    Beton vindt dit leuk.
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Doesburg
    Bij de K&B kun je door de uitlaat zien dat de kruktappen op 180 graden zitten, de zuigers staan in tegengestelde positie.
    Is onlogisch voor een 2 takt die door de krukas gespoeld word.
    Ik zeg... open maken (al is mij niet duidelijk hoe) ben benieuwd :)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.910
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... Vrijwel iedere (zo niet ELKE) meercylinder inline of V-tweetakt heeft afzonderlijke carters voor iedere cylinder, d.m.v. een afdichting op de as tussen de krukwangen. En dan maakt het weinig uit hoe de zuigers t.o.v. elkaar bewegen.
    De laatste generaties 500 cc MotoGP motoren, de "big bang" tweetakten, hadden alle vier de cylinders binnen 60 tot 90 graden van elkaar ontsteken...

    Bij deze modelmotoren zit daar ook nog in die "midden-as" de inductiepoorten verwerkt.
     
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Doesburg
    Het mag duidelijk zijn dat ik nog geen meer-cilinders in bezit heb.... komt vast nog wel.

    Gescheiden carters kan ik me nog voorstellen, is de enige logische oplossing, maar de spoeling door de krukas nog niet.
    De spoeling voor de voorste cil moet 180 graden anders staan als die van de achterste.
    Ben benieuwd hoe dat opgelost is dan.
    Het enige efficiënte wat ik me kan voorstellen is een diagonale scheiding, maar het lijkt me dat dat dan een zwak punt in de krukas word.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.910
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dus... En relatief gezien is dat een zwak punt, maar de andere kant van het verhaal is dat dat stukje as slechts het vermogen van de achterste cylinder hoeft te transporteren.
    Ik denk wel, dat die kanalen in de krukas noodgedwongen iets kleiner moeten zijn dan bij een eencylinder (vanwege de resterende sterkte) maar aan de andere kant denk ik dat de motoren ook "minder dan twee keer zo sterk" zijn dan de eencylinders waar ze op gebaseerd zijn.
    Kan ook zomaar zijn dat het niet met inductiepoorten in de krukas werkt maar met terugslagkleppen, maar dan zit de carburateur vaak aan de zijkant of onderkant, in verband met de benodigde ruimte van zo'n kleppenkast.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina