Brandstof motoren

Ja... maar het staat ook buiten hoor.
Deksel er op en niet te lang... daarna gaat het uit en laat ik het nasudderen... bokkepootje kwasten van het object...
 
Je moet er wat mee oppassen: te lang of te heet, en het aluminium kleurt heel lelijk dof donkergrijs....
 
Ja en?
Glycol dampen inademen is van een "iets" andere categorie van ernstigheid….
 
Nu we het toch over Webraatjes hebben....

Dit kwam ik tegen in een oldtimer heli die ik afgelopen weekend op de kop tikte.
Bekijk bijlage 303982
De olie verraadt dat hij minstens één keer gelopen moet hebben, maar het inwendige doet vermoeden dat het ook echt uitsluitend bij die ene keer gebleven is.
Ik wil alleen dolgraag een vervangende carburateur zien te vinden, want van deze vertrouw ik de bevestiging van het gasheveltje niet zo heel erg....

Ik heb gekeken wat er nog in mijn magazijn ligt maar het was helaas niet veel soeps.
Aardig was wel om te zien dat het blijkbaar een algemeen probleem is.
Ik vond er ook al eentje die geslodeerd was.
Maar er moet vast wel iets te vinden zijn of inderaad ook solderen.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog even tijd om er over na te denken.... Verwacht niet voor de zomer met het ding te gaan vliegen....
 
Ga je hem laten lopen? Zal dan nog best een zoektocht worden naar een geschikt bobientje.

Ik heb nog 2 van die motoren.
Het lijkt me zeker leuk om een er een te laten lopen.
En inderdaad is een vonkendoos een eerste uitdaging.
Ik heb wel een pen bobine liggen van mijn auto.
Zou ik die niet via de puntjes kunnen aansturen? Misschien een wat lagere spanning gebruiken om de energie in de vonk wat te verlagen.
Zie het schema van de pen bibine hieronder.
Ik hoorde ook al iemand opperen om een bobine van een snorfiets te gebruiken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Jan
 
Volgens mij is een hoogspanningsbobijn en condensator van een bromfiets op 6 volt bruikbaar , waarschijnlijk niet om in een vliegtuig te steken , te groot en te zwaar , maar om op de teststand zeker bruikbaar .

Ignition circuit.jpg


Groeten Jef
 
Pas een OS FS-40 schoon gemaakt.
Ik was er een beedje mee aan het "spelen" en als je de krukas draait en de carburateur staat een klein beetje open dan hoor je het als er lucht aangezogen wordt.
Echter viel me op dat niet op het juiste moment gebeurde. Het gebeurde gelijk na de arbeidslag. Dan heb je normaal natuurlijk een uitlaat slag.
Dus deze motor zal de ander kant op draaien.....
De timing stond goed dus daar kon het niet aan liggen.
Even op internet gekeken en het blijkt dat je een "reverse" nokkenas hebt.
Nog even het nokkenas deksel er af gehaald en zie het verschil tussen een normale nokkenas een een "reverse" nokkenas.
De normale.
En de "reverse".
Het lijkt me duidelijk dat de nok anders zit en je zier er ook nog een R opstaan.
Toeval dat ik het merkte anders sta je wel raar te kijken bij het starten:hammer:
Maar nooit te oud om te leren.

Jan
 
Bij mijn weten zijn die Reversed nokkenassen best wel zeldzaam....
Is een mooi ding voor een twin-project, en daar zal hij wel voor bedoeld zijn (of anders voor een pusher configuratie).

:D wel een dubbele moer op de prop zetten :D
 
Ooit is mij wel eens verteld dat je een 4takt de andere kant op kan laten draaien door de nokkenas om te draaien en dan opnieuw de timing in te stellen. Ik heb het nooit geprobeerd dus of dit werkt weet ik niet. Nu blijkt er dus een andere nokkenas te bestaan om de motor de andere kant op te laten draaien.
Maar kan het ook zoals mij ooit eens is verteld?
 
Nee... je kunt een viertakt zoals een OS niet reversen door alleen maar de nokkenas om te draaien. Het enige wat je dan krijgt is dat de motor dezelfde kant uit blijft draaien maar de nokkenas (die nu achterstevoren draait) de verkeerde nokvorm heeft. Ook zijn vaak de kleptijden van in en uitlaat niet hetzelfde, dus de inlaatklep heeft nu de openingstijd van de uitlaat en vice versa.
Wel kun je (en er zijn mensen die dat gedaan hebben) door zowel de nokkenas om te draaien als ook de inlaat en uitlaat op de kop om te wisselen, een linksomdraaiende motor krijgen. Ik weet dat er een of andere Brit was die dat deed om de OS FS26 in motorfiets-modellen in te bouwen.
Vooropgesteld dat je de timing correct krijgt (dat je niet op een halve tand verkeerd uitkomt of zo) heb je dan een nokkenas die voor de nokvorm (oploop en afloopflank) de juiste richting op draait, en dat de openingstijden weer kloppen bij de juiste klep.
Probleem is nu alleen dat mogelijke maatverschillen tussen de kleppen een rol gaan spelen. De meeste motoren hebben een grotere inlaat en kleinere uitlaatklep. Alleen de kleintjes niet, die hebben meestal twee evengrote kleppen.

Bij motoren met twee aparte nokkenassen voor in en uitlaat kun je de boel mogelijk vertimen, maar dan klopt de nokvorm niet, en dat kan tot voortijdig verslijten van de klepzitting leiden.
 
ATF of anders airpress olie...ATF Ofwel algemeen gesteld hydrauliek olie, die rommel die ik in het reservoir van de stuurbekrachtiging flikker...
Eigenlijk ook niet... want ‘t kreng lekt niet... al 35 jaar niet...
Dus de voorraad verdwijnt langzaam in de kudde OS en Saito
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk ook niet... want ‘t kreng lekt niet... al 35 jaar niet...
Daar kunnen we wel wat aan doen hoor :D :D :D

Zonder dollen, doet me wat denken aan die irritante reclame met de broertjes Coronel en die vent met die baard die staat te wachten tot hij pech krijgt....
 
Back
Top