Brandstof?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door bciere, 13 jul 2011.

1. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Vind ik iets te kort voor de bocht, als ik van 2 niet gelinkte NK rijders hetzelfde verhaal hoor lijkt me dat een waarschuwing waard, zeker als de symptomen duidelijk zijn.

Ik heb jaren lang zelf gemengd en dat kon volgens velen nooit goed zijn, uiteindelijk nooit problemen gehad met smering en al 15 jaar een constantheid wat je van geen ene brandstof kunt zeggen. Jammer genoeg zijn de oliƫn die ik gebruikte nog maar moeilijk leverbaar.

2. djiewie

djiewie Guest

Wat zijn de symptomen dan, zodat we er op kunnen letten

3. djiewie

djiewie Guest

Wat ook zo typisch is en mogelijk door iemand te verklaren. begin ik vandaag te rijden en check ik altijd even de compressie. Na het rijden (met tornado) check ik weer de compressie einde dag en tot mijn verbazing heeft die voelbaar meer. wie weet de oorzaak?

4. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Slecht afstellen, vreet pluggen, sloopt bronzen bussen in drijfstang.

Of de verse olie zorgt voor meer afdichting of de zuiger is door het ontlaatproces weer iets gegroeid.

5. djiewie

djiewie Guest

Hee een ding is wel waar, hij vreet pluggen. Zou dat aan de brandstof liggen dan. voor de rest loopt die prima met geen enkele speling. Tot vandaag toe iig. Wat ik ook constateer is een doffe uitstraling van het petje aan de binnenkant , net of die te vroeg staat en detoneert. De compresie ringen zijn standaard want ik rijd met de stock 12T1 Nova motor. Kan het niet verklaren. Rijd gewoon 6 en 7 pluggen.

6. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Helaas door niemand... Ik koop de brandstof normaal bij een winkelier...

7. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Wij rijden zelfs al 2 jaar lang met Meccafuel, super spul, motoren gaan erg lang mee door de diverse olie toevoegingen. Sinds het WK onroad 2009 (Lostallo) hebben ze daar grote stappen gemaakt in kwaliteit.

Wat veel rijders vergeten is dat elke soort brandstof zo hun eigen karakteristiek heeft. De ene kan schraal zijn terwijl een andere juist weer wat vetter is (impact op inloop-proces en levensduur). Een zeer agressieve brandstof in combinatie met een kritisch getunede motor zal bijvoorbeeld moeilijk afstelbaar zijn. Over de afgelopen 6 jaar hebben wij bijna alle soorten gebruikt (Tornado, Merlin, RunnerTime, MLC etc), elke brandstof is weer anders.

Soms zie je dat een fabrikant de samenstelling van een brandstof veranderd, over de afgelopen jaren was dat bijvoorbeeld te zien met Merlin. Ook Tornado is volgens mij bezig met wat veranderingen in de samenstelling. Je zal de afstelling van je motor daarop moeten aanpassen (afhankelijk van het soort motor en het soort klasse waarin je rijdt).

Slechte brandstof bestaat niet in het lijstje van de genoemde fabrikanten, je moet alleen wel weten hoe ermee om te gaan.

Deel Deze Pagina