bruder budgetplan

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door bruderboer, 12 apr 2010.

1. laserpiente

laserpiente

Lid geworden:
    29 dec 2008
    Nogmaals dank voor je antwoord! Nog even wachten tot het "slachtoffer" binnen is (die ligt bij TNT in het sorteercentrum, al 4 dagen volgens track en trace :S), dan kan de zaag er in en de nieuwe assen eronder.

groet,

Peter

2. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    update / vervolg bouwverslag

Na aantal maanden weer eens wat verslag.:pc:

Eerst weer eens wat tijd gemaakt foto's te maken van de voortgang.
    Daarom ook direkt weer een verslag.

Ben nu eerst begonnen de truck geheel rijdend te krijgen, hier resultaat van voortgang.

De cabine is nu geheel kompleet en alles zit op zijn plek.
    De verlichting werkt, ook knipper schakelaar plekje voor gevonden onder te bouwen.:yes:
    Electronica is wat gedateerd gezien het uit mijn oude 3850 cabine komt van wedico, maar het werkt inclusief het geluid en de schakeling van geluid en verlichting via een CTI-switchje (nog in te bouwen in koeltoren).
    Enerzijds baal ik er van dat de glaasjes (vervaardigt uit oude cassetteband hoesjes) wit zijn uitgeslagen van de secondelijm, anderzijds is de lichtverdeling in de behuizing wel mooi egaal zodat er geen led puntje is te zien maar mooi egaal lichtvlak.:zon:

Ook bij de treeplanken zit de zijknipper led ingebouwd.

Schakelpaneel welke bij wedico achter in de cabine tussen de twee stoelen zit ingebouwd nu in dashboard ingebouwd.

De koeltoren schiet ook al op, deze is geheel uit kunststof profieltjes opgebouwd en de verdere behuizing is uit CD hoesjes gebouwd, zo ook de toegangsdeur van de accu ruimte waarboven de CTI Switchjes moeten komen.

Deze ruimte heb ik voorzien van een klein laptop vannetje voor de doorstroom van koelling welke geleid wordt door alle ruimtes van de verdeling.:thumbsup:

De ontvanger heb ik in een appart doosje zitten boven op de lucht tankjes welke gedraaid uit rood rondstaf pvc. De lijdingen zijn van aluminium draad welke in diverse kleuren waaronder zwart te verkrijgen zijn bij Pipoos.:eek:lympic:

Verder heb ik van een 2e cabine mooie zijshermen gemaakt tegen de koeltoren zodat deze mooi afgewerkt is en in model van cabine doorloopt.
    De naden en het ruitvlak van de cabine opbouw dicht gezet en geplamuurd en geschuurd tot egaal vlak, zo ook de sparing voor het luchtfilter dichtgemaakt zodat het geheel mooi strak is geworden.
    Resultaat is goed, niet geheel zoals een echte kap, maar toch passend bij geheel.:proost:
    heb er nog aan gedacht ze om te wisselen zodat het model contra is aan cabine, maar ben ik nog niet uit.
    Over de bevestiging moet ik nog even na gaan denken, zit te denken dit magnetisch te doen (ronde kleine inboor kast sluitingen) als dat geen gevolgen geeft voor de ontvanger en andere apparatuur, denk het niet gezien de ook aanwezigge spoel van de speaker voor geluidsmodule.:rolleyes:

Verder heb ik het schotelbed voorzien van traanplaat welke weer van de oprijplaten van Bruder dieplader komen, alle schotjes er vanonder gefreest en hij kan plat op het frame worden bevestigd (heeft nog enige afwerking nodig).

Het Bruder demperpotje heb ik verlengt door van 2 stuks er 1 te maken, alle schotjes er weer uitgefreest en dan past er precies een ontvanger accupack in. Die heb ik daar weer een makkelijk berijkbaar plekje kunnen geven. moet hem nu alleen nog een alu of chroom kleurtje geven.

De achteras ophanging ben ik nu aan het veranderen.
    De wedico vering van het frame is erg stug en bij beginnende hellingen bleef de truck staan door dat er 1 as vrij kwam.
    Nu heb ik het veranderd naar een pendelas systeem.
    Het heeft nog wel wat wijzigingen nodig, maar het werkt op zich al goed.
    Voor de bladveren had ik in eerste instantie plamuurmes aan stroken geknipt maar die zijn te dun in aanzicht en heb er 10 nodig een aardig pakket te gaan zien in verhouding met het aanzicht in het echt.:hammer:
    Na een heldere ingeving ben ik het nu aan het maken van een gras/bladeren hark.
    De breedte van de bladen is daarmee perfect en de dikte is ook goed in verhouding on te zien.:banana:

Moet nu de verdeling van de koppelstangen bovenop de assen nog op zijn plek houden en wat busjes tussen de stangen plaatsen zodat deze gepositioneerd blijven.
    Ook de bevestiging van de bladveren moet ik nog maken zodat het ook scharnierend is.

Maar ziet er wel veel belovend uit en toch simpel in 2 avondjes voor elkaar gekregen. Ik weet dat het mooier en beter kan, maar dan is het geen low budget meer.
    Alles wat niet direct in het zicht zit heeft voor mij ook geen A label nodig.

Ook aan de dieplader is inmiddels wel weer wat gebeurd.
    Soms ga ik daar weer aan verder als ik voor de truck even op wat nieuwe ideeën zit te broeden. ideeën komen vaak als je je er even vanaf houd en andere dingen bezig bent......toch? of bij jullie niet?:confused:

De zwanenhals heb ik ook al in een redelijk stadium, het achterdeel bij de assen is al behoorlijk gevoorderd en is op afwerking na eigenlijk klaar.
    Nog wat verlichting aanbrengen en wat afwerking van sponning in het midden van het bed.
    Aan de onderzijde moet nog wel wat versteviging worden aangebracht zodat het geheel van voor bij de zwanenhals tot achter de assen een geheel in metaal is onder de trailer bedden.

De dieplader kompleet in lengte.

De sparingen boven de assen in het kunststof dicht geplamuurd zodat het Standaard Bruder er af is.

De Bruder dieplader is volledig verzaagd om er een mooi geheel van te maken.

Totaal heeft het mij wel 2 sets actros met dieplader gekost het geheel kompleet te krijgen, maar voor 70 euro koop je nergens zo'n combinatie kompleet.

Ook met de aansluiting in de zwanenhals ben ik bezig met contacten voor de aansturing van verlichting en servo's achter op de dieplader. Heb ik bedacht uit contacten van simkaarten wat er ook veelbelovend uit ziet.
    Maar dit is echt in ontwikkeling, daarover later meer.

Zo dit zijn weer zo'n beetje de voorderingen.

Hoop op 7 November in Waspic met de truck rijdend aanwezig te kunnen zijn.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    Hier de kleuren van truck en dieplader

Dit is hoe het geheel in kleur moet gaan worden, model klopt verder niet.

Boerman Transport komt uit mijn familie voort en is ook mijn Achternaam daarmee.
    Ja even gedacht het in Mammoet kleuren te spuiten wat wel logisch zou zijn gezien de combinatie.
    Ook omdat Boerman Transport deze combinatie niet heeft rijden, maar toch vindt ik het leuker de naam in ere te houden.

Als ik dehieronder beschreven combinatie klaar heb wil ik er één gaan maken zoals op deze foto's met een mooie kraan er op, maar eerst heb ik dan nog een Bruder Cat kraan (excavator) op de plank staan werkend te maken voor op de dieplader.

4. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    achterlicht units

Hallo truckers,

Ik zal hier ook het één en ander uit gaan leggen betreft het zelf maken van achterlicht units.
    Welke voor zowel truck als trailer te gebruiken.

Is heel simpel te doen met wat kunststof profieltjes en achterlicht bakjes van de Formido.

Foto's volgen

Laatst bewerkt: 3 okt 2010
  5. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    Hier wat foto's van de zelf gemaakte achterlicht units

De bakjes zijn gemaakt van kunststof U profiel van de Formido.
    De glaasjes zijn gemaakt uit los aanhanger achterlicht.8O

Kan iemand mij vertellen waar ik het beste de glaasjes mee in het kunststof bakje kan lijmen zonder dat dit een witte aanslag geeft?:confused:
    Heb de koplamp glaasjes met secondelijm gelijmt en niet geheel succesvol
    resultaat tot gevolg.
    Uiteindelijk zie je het eigenlijk niet en is de lichtverdeling goed door de witte waas, maar wetend dat het beter kan blijft het storend.:mad:

glaasjes uit cassetteband hoesjes, soms kan bewaren een voordeel hebben... :rolleyes:

groet Sander

6. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    er is een lijm van het merk loctite welke geen witte aanslag achter laat op kunstof.
    het nummer ervan weet ik niet.
    je zou contact op kunnen nemen met tekno. www.tekno.nl dit is een fabrikant van 1:50 vrachtwagens en zitten in de lier. (westland) zij gebruiken ook lijm welke niet wit uit slaat.

succes.

7. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    Als er bouwers zijn met andere ideeën betreft de gehele bouwwijze te verbeteren, zijn deze van harte welkom.

Heeft er iemand ervaring met Mini motoren van Faul Haber? http://www.faulhaber.com/n164058/n.html http://www.minimotor.nl
    Zijn dit stappen motoren en hebben deze een aansturingsprint nodig of direct op regelaar te plaatsen?
    Deze hebben een diameter van 12 mm en 25-30 mm lang afhankelijk van de vertraging.
    Deze lijken mij ideaal voor aansturen van spindels.

Ze kosten ook niet gek duur gezien de hoogwaardigheid vind ik 30 a 40 euro niet duur te noemen.

Hoor het graag.

Groet Sander

Laatst bewerkt: 5 okt 2010
  8. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    probeer eens de pvc sanitair lijm,
    voor glaasjes zou je kunnen kijken voor van die waarschuwingslampjes/knopjes die je wel op machines/dashboards zien met ribbels aan de binnenkant,
    of zoals ik eerder al zei op de weg bij rotondes of verkeerslichten kijken naar glasscherven die na aanrijdingen achterblijven,
    zo heb je goedkoop achterlicht brokstukken die je kan zagen/vijlen als modelglaasjes,
    mvg markioo

9. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    De glaasjes zijn/gaan verder prima, 3 a 4 euro voor een setje waar je alle glaasjes uit kunt halen.
    Wil alleen dat de verlijming mooi maar ook stevig is.
    Zodat deze er met een aanrijdinkje niet direkt uitrollen.
    De koplampen zitten verdiept en lopen geen risico.

De bakjes worden overigens zwart, maar heb voor wit kunststof gekozen voor de licht reflectie van de ledjes.

PVC lijm is een goede optie, blijft ook transparant toch?

groet brudertje

10. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Er zitten voor en nadelen aan een stappenmotor.

Een voordeel ze zijn heel precies en een nadeel is dat ze continu stroom nodig hebben. Om de positie te behouden.

Als je meer informatie wil weten over de stappenmotors aan sturen dan moet je contact op nemen met Marten de Groot. Zit ook op het Mbf

11. Marko

Marko

Lid geworden:
    21 nov 2007
    Je zou ook gewone modelbouw lijm kunnen kopen. (Revell)
    Ik heb zelf al diverse modelen gebouwd 1:24 maar nog nooit last gehad van die witte waas op het glas.

12. Fido Newton

Fido Newton

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Je kan ook gebruik maken van een siliconen Lijm-Kit van bv. Olba

Een linkje hieronder:

OLBA Products

Stinkt niet overdreven, vullend en transparant

Groetjes

Jeroen

13. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    om de uitslag van de witte waas op het glaasje te voorkomen.
    moet je er een ventilator op laten waaien.
    en anders met olba lijmcleaner.
    hiermee krijg je ook de witte waas weg.

gr

14. Peter van Rijnsbergen

Peter van Rijnsbergen

Lid geworden:
    24 jan 2004
    HOI.
    houtlijm werkt ook prima om ruiten en lampenglazen op hun plaats te houden

groete Peter

15. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    houtlijm en kunststof.........:rolleyes::showass:

ik zit zelf in de meubelmakerij, maar kunststof en houtlijm............ik denke nie.
    Even gaat dat goed als je er afblijf, maar met minst geringste ligt het in elkaar.

Lacklijm is het enige wat een beetje wil hechten uit de houtlijm serie

16. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    hoi bruderboer

heb je toevallig maten van het kunststof u profiel??
    mischien tot 7 november in waspik.
    ben benieuwd hoe hij er in het echt uit ziet.

gr

17. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    uit mijn hooft zijn de profieltjes 8 x 8 mm 1 dik en verkrijgbaar in 1 en 2,7 m1

paar eurotjes per lengte bij de Formido, maar is gewoon standaard in het profielen rek bij iedere grotere doe het zelf hal.

Voor de spatborden heb ik nu aluminium antislip profiel gebruikt met rondgewalste neus. is goed rond te zetten langs een verfblikje.
    Daarvan zet ik 1 of 2 groeven naast elkaar dicht met plamuur en laat er dan weer een open. dan lijkts het een beetje op een modern merc.benz spatbord.
    Het profiel is niet zonder ribbel te verkrijgen helaas, dat had nog mooier geweest.

18. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    De U profieltjes zijn 12 bij 9 mm in wit PVC.

De verlijming van de glaasjes met PVC rioleringspijp lijm werkt goed en inderdaad geen witte lijmresten te zien.
    Blijft mooi transparant en freet niet aan..........en het zit ook nog vast;)

Bakjes worden wel redelijk realistisch om te zien.

Ga alleen de spatborden opnieuw maken gezien de ruimte tussen te assen te krap is om 3 half ronde spatborden achter elkaar te plaatsen.
    De 2e stuuras heeft dan ook niet genoeg ruimte om te draaien.
    Dit gaat dus een spatbord over alle 3 de assen in 1 keer worden.

Jammer van het alu profiel maar ja dat zijn de ontwikkel kosten zullen we maar zeggen:p

19. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    ik lijm er al tijden mee,
    jammer dat je je spatborden niet kunt gebruiken,
    er stond laatst op marktplaats onder tamiya(vink titel en tekst aan) iemand die trailer spatborden over had,misschien iets om als basis te gebruiken??!!

heb even voor je gekeken maar kan niet zo 1,2,3 vinden,wel eentje met reefertrailer spatbord onderdelen denk niet dat dat wat is voor je,tamiya trailer en vink ook titel/tekst aan,
    mvg markioo

Laatst bewerkt: 27 okt 2010
  20. bruderboer

bruderboer

Lid geworden:
    8 nov 2009
    Hier wat fototjes van het resultaat van de "gelijmde" achterlicht bakjes (met pvc rioolbuis lijm)

Bakjes zijn totaal 43 mm breed, 13 mm hoog en 10 mm diep
    De glaasjes zijn rond de 10 mm breed en helder glaasje is 7 mm breed.

Het kunststof tussen de glaasjes en het bakje rondom moet nog mat zwart worden.
    Heb voor wit kunststof gekozen vanwege de inwendige reflexi van het licht.

De zijkanten van de bakjes moet ik nog dicht plamuren en licht schuren zodat het niet meer zichtbaar is dat het uit meerdere onderdelen bestaat.
    En daarna pas spuiten natuurlijk.

Deel Deze Pagina