brushess gimbals

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door brandjeee, 2 apr 2013.

1. pardoez

pardoez

Lid geworden:
    3 mei 2007
    Dan nog goed kunnen skien zodat je niet valt.... :)

2. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Zal niet zeggen dat ik nooit val maar was ooit ski-leraar.... zou in theorie goed moeten komen dus ;)

Hierbij het filmpje incl montage op een (skate)helm:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    Iemand ervaring met de nieuwe firmware voor de Tarot 2D gimbal? Versie 1.4 schijnt uit te zijn en schijnt vooral goed de 'roll drift' op te vangen waar sommigen last van hebben.

Een helicopter? Da's een bemande drone!

4. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    5 assen gimbal

Wel grappig om te zien

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. jerrybboy

jerrybboy

Lid geworden:
    19 aug 2013
    Mijn tarot gimbal werkt nog steeds niet, heb hem deels uitelkaar gehaald even om te kijken naar het bordje. ik kan nu bevestigen dat het lampje groen is,
    en dat staat volgens de manual voor "Overcurrent, After troubleshooting, Reapply power can recover." nu kan ik nergens vinden wat ik moet doen om hem uit de "veilige modus" te krijgen. iemand een idee ?

6. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Wat voor lipo gebruik je om de tarot aan te sturen? Hoeveel V geef je hem?

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik heb gisteren ook een Tarot T-2D binnen gekregen en aangepast voor een Mobius. Ging allemaal erg makkelijk. Instellingen hoeven niet eens aangepast al heb ik het motor vermogen net iets verhoogd, leek beter. Wie heeft nog meer een tarot aangepast voor een andere camera? Hij bevalt tot nu toe erg goed en voor dat geld helemaal.

8. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Kan iemand mij uitleggen wat voor effect P en I hebben op brushless gimbals?

Zit met de Tbs pro dat ik verder moet afstellen , heb het gevoel dat de roll niet altijd 100% recht staat na wat bochtenwerk..

Moet de P of de I verhoogd worden?

9. Nils Westhoff

Nils Westhoff

Lid geworden:
    19 sep 2013
  10. jerrybboy

jerrybboy

Lid geworden:
    19 aug 2013
    @Blikvanboven ik gebruik een 20C 1300 3S lipo.

11. topix

topix

Lid geworden:
    9 sep 2013
    Wat is het verschil tussen een 2axis en een 3 axis brushless glimbal.. Heb dit stuk al bijna helemaal Door gelezen kan er niet zoveel over vinden.... En is het ook mogelijk om met een kleine digitale camera video's te maken.. of zijn die te groot want heb nog wel een vrij kleine digitale camera liggen en hoef ik er niet apart een gopro voor aan te schaffen. .

Mvg Patrick

12. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    3 axis gimbal stabiliseert over meerdere assen.

een 2 axis gimbal is stabiliseert de camera op de y en de x as(niet kantelen van voor naar achter en niet kantelen van links naar rechts)

Een 3 axis gimbal stabiliseert de camera op de Y, X en Z as (niet kantelen van voor naar achter, niet kantelen van rechts naar links EN niet meedraaien als de quad ook draait maar 1 richting blijven filmen)

edit: als je de goede gimbal heb kan je (volgens mij) zelfs met een Canon 5D mark III filmen.

13. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    10 apr 2013
    Ik zit met een vraagje, en voordat ik een week ga zoeken.. vraag ik het toch even voor de zekerheid...

Ik heb een Brushless gimbal bordje van HK, en deze werkt perfect icm een grote gimbal voor NEX camera's.. De motor zijn erg groot, en de gimbal is redelijk zwaar.

Nu heb ik ook een soort van Tarrot achtige gimbal die heel klein is met hele kleine motoren en redelijk licht in gewicht. Als ik deze kleine gimbal aansluit zonder verder iets aan te passen werkt het niet goed. De roll motor doet het aardig, maar de pitch motor trilt als een gek... De gimbal reageert de juiste kanten op en alles lijkt verder in orde, maar de pitch trilt dus heel erg.

Is dit een PID instelling of is dit iets anders?

14. Smidieeee

Smidieeee

Lid geworden:
    5 mei 2013
    Als ik dit zo lees staan je PID instellingen inderdaad te hoog / verkeerd... Iets lager zetten moet helpen

15. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    10 apr 2013
    Thanks, en dat was inderdaad ook zo.. althans het is een te hoge PWM icm P.

Nu zit ik weer met een ander vraagje. Als je een gimbal aanzet, en hij wil terug naar het midden gaan, maar net voordat de motor een slag maakt valt hij weer terug naar positie. Het is net alsof hij een heel klein beetje vermogen te kort komt, en dus niet over de magneet kan.. Hij valt dan terug en probeert het nog een keer...

Zover ik nu begrijp is dat de PWM instelling. Deze verhogen zorgt ervoor dat er iets meer "vermogen" naar de motor gestuurd word.

Is dat zo? Want ik heb die verhoogd, en het probleem is inderdaad weg, maar ik wil zeker weten dat ik dit goed begrijp.

Want, de kabel van de IMU sensor is niet super soepel.. Vervangen is een optie, maar ik dacht dat het verhogen van de PWM dit wellicht tegen kan werken? Of is de PWM niet geschikt om de weerstand van de kabel te compenseren... ?

Thanks!

16. Smidieeee

Smidieeee

Lid geworden:
    5 mei 2013
    Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe het zit met PWM instellingen. Maar je kunt inderdaad met een instelling de motoren krachtiger maken. Maar een stugge kabel kan het ook zeker zijn. Met mijn ASP gimbal zat een motor kabel net in de weg. Doordat die lichtjes op de gimbal drukte, vertikte de gimbal het om verder te bewegen, en bleef hij een soort van langzaam schudden. Dusja, een stugge kabel kan ook de oorzaak zijn.

17. dickgerritsen

dickgerritsen

Lid geworden:
    26 dec 2012
    Ik heb m'n GLB gimbal binnen, aangesloten, sony actioncam gemonteerd en hij doet het gewoon. Blijf ik zitten met m'n vraag "hoe kan ik de tilt bedienen van af de grond". De zender heeft slechts 6 kanalen en zijn allen in gebruik. Een extra simpel zendertje gebruiken voor de camera? Wie heeft tip/ervaring? Storen 2 zenders/ontvangers vlakbij elkaar mekaar?

tot reactie,

Dick

18. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Een zender kopen die meer kanalen heeft. :p
    Met 2 zenders werken, hoe stel je je dat voor?

19. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    2 ontvangers op 1 zender wil dan weer wel heel makkelijk...
    Nee idd, andere zender set kopen.. Een met voldoende kanalen..

20. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    10 apr 2013
    Ik heb hier toch ook wel eens over nagedacht.
    Waarom een 12 kanaals zender kopen als ik hier twee 6 kanaals incl ontvanger heb.. Dan gebruik je toch 1 zender voor vliegen en 1 zender voor schakelen van randapparatuur...

Het is inderdaad niet super prettig werken, maar die 2e zender zou ik in mijn geval een enkele keer nodig hebben om bv de pitch van mijn gimbal aan te passen.. Die kan dan gewoon naast me op de grond liggen of iets in die richting.

Uiteraard zou ik dus liever een 12 kanaals zender willen, maar voorlopig zou het gewoon moeten werken.

Deel Deze Pagina