Brushless 1/8 HPI Savage

Discussie in 'Electro offroad' gestart door drkdgglr, 28 nov 2008.

1. Egbert007

Egbert007

Lid geworden:
    11 okt 2007
    Ben bang dat dat niet helemaal goed gaat. De tandwielverhouding is inderdaad anders en dat houdt in dat de voorwielen een ander toerental zouden krijgen dan de achterwielen. Hoewel het verschil niet mega groot is; 43/13= 3,31 en 29/9 3,22. Het verschil is om precies te zijn 2,8%. Misschien dat het op een losse ondergrond prima gaat maar op gras of asfalt zou ik zeker niet hard gaan rijden.

2. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Ik rijd sowieso nooit echt heel hard en meestal een beetje bochtjes maken, dus ik denk dat ik het gewoon ga proberen... of iemand moet nog zeggen dat hij het heeft geprobeerd en het niet kan. Het is wel 2,8% in verschil wat toeren betreft... maar als je hardt optrekt dan komt de voorkant ook omhoog waardoor de banden "opzwellen" en er dus ook een verschil ontstaat in hoeveel de voor en achterbanden afleggen.

Als het niet werkt kan ik altijd nog gaan rijden met 2wd savage of mijn e-firestorm flux ;-)

3. nicksavagex

nicksavagex

Lid geworden:
    3 nov 2008
    weet er ook iemand wat het wilt zeggen als het rood lichtje knippert van de esc als ik niets doe?

4. Hangover

Hangover

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Jij zij in een vorige post dat je van achteruit direct vooruit ging.Het kan zijn dat je regelaar de geest gegeven heeft.Op hoeveel cellen rij je???Op 6 cellen gaat hij wel erg hard maar werkt alles op het randje van aankunnen.Steeds snel wisselen van voor naar achter(en andersom) is erg zwaar belastend voor je regelaar en motor.

5. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Ik denk dat 4 cellen net zo funest kunnen zijn voor de esc als 6 cellen. De hoeveelheid warmte die geproduceerd wordt is namelijk gebaseerd op het aantal ampere, en het aantal ampere heeft niets te maken met het aantal cellen van je accu.

Ik rij al sinds het begin met 6 cellen en mijn motor is gewoon koud, de esc is lauw tot warm.

@nicksavage

Misschien werkt het om hem opnieuw te kalibreren? Je kan ook een mail sturen naar de support service van castle creations @ Castle Creations, Inc.

6. nicksavagex

nicksavagex

Lid geworden:
    3 nov 2008
    oke bedankt ik zal een een bericht sturen

ik rij op 6s lipo 5000mah en motor word ook nooit warm en batterijen voel je niets aan.
    hij kan er dus gewoon niet tegen te remmen als je achteruit rijd

ik hoop dat mijn esc dan niet kapot is ?

@Hangover: wat bedoel je met zijn geeft gegeven?

7. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Vandaag paar nieuwe aankoopjes binnen gekregen:

Klik

8. Hangover

Hangover

Lid geworden:
    16 feb 2007
    @Xyzyx

De warmte krijg je door het wattage.Dat is Volt X Ampere.Het heeft dus met bijde te maken.

Het heeft er ook erg mee te maken met wat voor vertanding je rijdt.Ik rij met de zelfde motor in me buggy en hij word op 5s ong 60 graden.Op 6s wilt hij wel 70 graden worden.

9. DeeJay

DeeJay

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Jezus wat zijn die groot :shock: Of heb je kleine handen? ;-)

Is dat nou duur, zo'n setje? Het zal mij benieuwen hoe het rijdt.

10. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Hey, ja deze shocks zijn echt gigantisch haha.

Ik heb deze wel erg cheap kunnen krijgen ;):
    De vier zwarte met zilveren veren voor 12 euro (ex verzenden van 9 euro) en die andere zijn lichtelijk gebruikt maar in zeer goede staat voor 14 euro (ex verzenden van 8 euro). Van die laatste vier hebben er twee een geanodiseerde body :)

11. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Ik heb toch altijd geleerd dat hoe hoger de hoeveelheid ampère is die ergens door heen stroomt hoe warmer het wordt.

Tenslotte zijn die hoogspanning kabels niet voor niets 20.000 volt, zo kun je met een laag ampère toch dezelfde hoeveelheid elektrisch vermogen, het wattage, vervoeren.

En zo zijn bijvoorbeeld las apparaten een heel laag voltage, want zo kunnen ze met een heel laag wattage toch een heel hoog ampère hebben.

Wattage wordt ook gebruikt om de hoeveelheid kracht die een motor kan leveren uit te drukken, maar als de motor bij 2x2 cellen 4000 watt levert en bij 2x3 cellen 5000 watt, dan is bij de 2 cellen toch de hoeveelheid ampère hoger en zal de motor en esc warmer worden.

Verder heeft de vertanding ook invloed op hoe warm de onderdelen worden, bv mijn firestorm flux wordt op 2 cellen gewoon normaal handwarm en op 3 cellen wordt hij snoei heet, puur omdat de vertanding voor 3 cellen te zwaar is.

Edit:

@nard

Passen die lst dempers op de savage? (of zijn het geen lst dempers? ;-) )

12. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Volgens mij passen ze standaard niet en moet je er wat voor modden. Zal ik me binnenkort als ik tijd heb wat in gaan verdiepen.

13. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Ja.. maar dat is omdat het allemaal heel dicht samen hangt.
    Het is namelijk neit alleen de stroom welke de warmte veroorzaakt, maar de weerstand van het materiaal waar die stroom doorheen gaat.
    U= I^2 * R
    Dat wil zeggen, spanning is de stroom in het kwadraat maal de weerstand.
    dus als je ergend 100A doorheen drukt, en dit heeft een interne weerstand van 5 Ohm zal hier een spanning van 50000 Volt over gaan staan.
    Bij de hoogspannings kabels is de stroom erg laag gehouden om deze reden.
    lage stroom x lage weerstand van de kabels is een kleine spanningsval over de kabels, dus kleine verliezen. :)

De warmte die ontstaat is een vermogen, het kan dus neit zijn dat deze alleen maar uit een spanning of een stroom ontstaat, maar is altijd een resultaat van beide.

14. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Toen ik de formule voor het laatst zag was het nog U = I * R zonder de kwadraat...

Maar ik zal het straks even navragen, heb toch natuurkunde practicum vandaag...

15. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik heb het in de war gehaald met de formule P=I^2 * R. :) dus 100A bij 5Ohm zou maar 500V spanningsval geven.
    (maar de rest van het verhaal klot wel! ^_^

16. Hangover

Hangover

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Het is idd U = I x R.(Spanning = Stroom x Weerstands).

17. harrydg

harrydg

Lid geworden:
    16 feb 2009
    heren... hier wordt soms toch wel vanalles serieus bij de haren getrokken, hoor.

inderdaad: U=IxR (spanning is stroom x weerstand)
    en vermogen: P=UxI (vermogen is spanning x stroom)
    en nu wat quotes ontkrachten:
    1. "maar als de motor bij 2x2 cellen 4000 watt levert en bij 2x3 cellen 5000 watt, dan is bij de 2 cellen toch de hoeveelheid ampère hoger en zal de motor en esc warmer worden"
    dit is niet waar... en totaal irrelevant wat je hier zegt. bij een electromotor gaat altijd een DEEL kwijt aan warmte, een deel aan beweging. Daarom staat bij sommige motoren ook de efficientie. (bijvb rond de 90% bij de X11's). dat wil zeggen: 90% is bewegingsenergie, 10% is warmte (en geluid en ..). dus bij een 300W motortje (6,5T x11) komt dat neer op een 30W aan warmte (vergelijkbaar met een soldeerset)
    Maar dit heeft dus NIETS te maken of het nu 2s of 3s is wat je erop zet... het is het geleverde vermogen (het totaal dus) wat belangrijk is. De dikte van je draden bepaald de stroom die je erdoor kunt jagen... niet de spanning die je erop kan zetten.

2. "Verder heeft de vertanding ook invloed op hoe warm de onderdelen worden, bv mijn firestorm flux wordt op 2 cellen gewoon normaal handwarm en op 3 cellen wordt hij snoei heet, puur omdat de vertanding voor 3 cellen te zwaar is."
    Als je meer spanning ergens op zet, is het logisch dat alles warmer wordt... daar de stroom die je vraagt, dezelfde blijft. dus meer vermogen, dus meer warmte. Niets te maken me vertanding! EDOCH!!! als je lichter vertand, gaat je motor minder "moeite" hebben en dus minder stroom trekken waardoor het totale vermogen weer daalt. maar dus is uw uitspraak hier wel serieus met de haren getrokken (of het geeft een verkeerd beeld)

de formule van Klamath was eerst inderdaad fout... nu verbeterd.
    belangrijk is ook wel: de reden dat je in hoogspanning de spanning zo hoog kan leggen, is omdat je geen schrik moet hebben dat je spanning "overslaat" naar naastgelegen componenten... hogere spanning is dus ook wat "gevaarlijker" voor electronica.

belangrijk om te onthouden is: vermogen gaat voor 10% (ongeveer) verloren aan warmte. Welke spanning/stroom combinatie je ook gebruikt... de stroom wordt bepaald door een weerstand in je motor (en esc). die weerstand is vast. je spanning kan je ook vrij kiezen (2s, 3s, ...) en zo krijg je een bepaalde stroom die je vermogen bepaalt.

vertanding enzovoorts is puur omwille van het feit dat je zo de weerstand van je motor/esc een beetje veranderd, maar als je esc max 2s aankan en je zet er 4s op, zal hij zelfs zonder vertanding nog doorbranden ;)

just my 2 cents

18. DeeJay

DeeJay

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Je redenering klopt niet. Je kunt de spanningsval niet met die formule uitrekenen. Je werkt met hooguit 22,2 volt. Dan kun je nooit 500V spanningsval hebben als de spanning niet hoger is dan 22,2v.

Het is zo dat in een stroomkring de spanning zich naar rato verdeeld over de weerstand van de onderdelen. Dus de spanning over de inwendige weerstand van de batterij plus de spanning over de motor/ESC is samen gelijk aan de spanning van de batterij. Als de inwendige weerstand van de batterij 50Ohm is en die van de motor/esc ook, dan heb je een spanningsval van 50% ofwel 11,1V bij 6S LiPo.

Spanningsval kan dus hooguit 100% zijn.

Als we aannemen dat de motor 100A trekt bij 22,2V dan is de weerstand van de motor dus 22,2 /100=0.222 Ohm.

De spanningsval is dan dus 50/50,222 * 22,2 V=22,102 V. Dan hou je niets meer over voor de motor. Een zo'n slechte batterij heb jeniets aan.

Een realistischer scenario is een inwendige weerstand van 0,050 Ohm (50 mOhm). dan is de spanningsval 0.050/0.272 *22,2V=4,08V. Over de motor staat dan een spanning van 22,2-8.08 V=18,12V.

19. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    5mm bore, mod1 pinion

Mannen (en eventueel de dames), ik ben van plan wat pinions te bestellen bij RCM, het gaat dus om bovenstaande. Dit zijn zeer degelijke pinions die nagenoeg onverwoestbaar moeten zijn. Iemand interesse ? Ga vragen of hij ze voor me in een enveloppe wil verzenden om de verzendkosten wat te drukken!

Heb inmiddels een 18T en 20T tandwiel versleten, die standaard HPI shit is weinig waard tegenover deze.

20. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Wat gaan de prijzen worden van die pinons? Heb wel interesse ;) . Alleen kun je niet beter een zwakke pinon hebben t.o.v. een sterke spur omdat een spur gear toch een stukkie duurder is...

Deel Deze Pagina