Brushless 1/8 HPI Savage

Discussie in 'Electro offroad' gestart door drkdgglr, 28 nov 2008.

1. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Ik zou je lipo voltage cutoff op 3,2 volt zetten. Als je altijd met dezelfde hoeveelheid cellen rijd dan kun je je esc bv op 12,8 V cutoff zetten met 4s anders zou ik hem instellen dat hij altijd het goede pakt.

Zodra je tijdens het rijden merkt dat je minder "power" hebt gelijk stoppen want dan gaan de lipo's de laatste loodjes geven... zodra je dat hebt moet je je lipo cutoff hoger zetten.

2. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Voor de Turnigy's mag de cut-off wel een stuk hoger heb ik gemerkt :!:

Bij mij rond de 3,7~3,8 , zet je hem lager trek je je hele pack leeg wat op den duur voor problemen zorgt bij lipo's.

Op de Trinity DPD zat ik na 5000mah ontladen nog vrolijk boven de 7 volt terwijl het pack dan al als leeg beschouwd moet worden :!:

3. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Je moet wel rekening mee houden dat je lader het op een constante snelheid ontlaad, zodra je gas geeft trekt je motor een vrij hoge stroom waardoor het voltage iets inzakt op de batterij. Ik heb met 3s en 3,2 volt lipo cutoff een voltage van boven de 11 volt volgens de lader wanneer ik een "lege" batterij er op aansluit.

Vervolgens doet de lader er in 1,5 uur (50 watt ladertje) net onder de 5000 mah er in. Als je verliezen meerekent die optreden in de kabels/balancer/batterij zal je toch uitkomen op zo'n 80%.

4. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Lader :?: Ik heb het niet over m'n lader gehad.... De Trinity DPD is puur en alleen een ontlader , die werkt met pulsen van 30~35 amp.

Ook bij die 30 amp. pulsen bleef het voltage boven de 7 hangen terwijl het pack dus al als leeg beschouwd moest worden aangezien je bij ontladen verliezen door kabels etc. niet mee hoeft te rekenen ;)

Ook zal bij het laden van 5000mah niet 20% op gaan aan verlies in kabels/balancer/batterij , dat zal een paar % wezen maar geen 20%.

5. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Lipo's hebben een verlies bij het laden van 10%, je zult dus in een 5000mAh Lipo 5500mAh in kunnen laden voor deze vol is. (dan was de accu echter wel echt leeg.)

Net zoals dat je NiMh accu's 150% moet laden voor ze vol zijn. die hebben grotere verliezen bij het laden. :)

6. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Bij mij wordt de balancer toch vrij warm hoor, dus ik denk dat daar redelijk wat in gaat zitten waardoor je toch al gauw aan de 15-20% zal komen.

Overigens heeft een kennis van mij al 50+ ladingen op sommige turnigy packs waar hij ook de volledige capaciteit steeds instopt... hij merkte nog steeds niet dat de capaciteit of prestaties minder waren geworden. Maar het is wel zo dat minder leeg wel beter is voor de batterij, dus als je perse die paar extra ladingen er uit wilt persen zou je hem hoger kunnen zetten.

Maar het lijkt me niet dat die el cheapo batterijen beter zijn als de meeste lipo's want hoe hoger je de lipo voltage cutoff moet zetten om op 80% te blijven hoe rechter het spannings verloop is... of er zit gewoon meer als 5000 mah in de turnigy lipo's.

7. nicksavagex

nicksavagex

Lid geworden:
    3 nov 2008
    ik heb mijn turnigy's ook al 80tal keer op geladen met de lipo cut off op 3.0v en krijg er dan ook nog altijd 5500mah in, in een batterij van 5000mah.
    en ook niet veel met de balancer geladen.

8. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Nick waarom gebruik je geen balancer, mijn advies : ALTIJD DOEN!!! Het vergt 1 extra handling er zorgt er voor dat je cellen allemaal netjes op voltage blijven.

Ik heb mijn cut-off op 3.5v (just 2 be sure) en er gaat altijd zo'n 5k in.

9. nicksavagex

nicksavagex

Lid geworden:
    3 nov 2008
    ik zie zelf niet veel verschil aan het rijden wanneer ik de balancer gebruik. dus deed ik dat na een tijdje ook niet veel meer.
    en met balancer duurt ook langer he om op te laden.

is er ook nog iets anders dat de balancer doet dan de cellen op gelijke voltages te brengen?

10. savagecoen

savagecoen

Lid geworden:
    22 feb 2009
    @nicksavagex: Het is op zich geen ramp als je het niet doet, maar wat je dan absoluut WEL moet doen is iedere keer je voltage van iedere cel checken!
    Ik laad ook niet met balancer, maar controleer het wel altijd. En als er onbalans is balanceer ik gewoon (los).

Je zal er misschien kwa rijden niet veel van merken, maar het is zeer belangrijk voor de levensduur van je accu's....

11. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Wat een gedoe, gewoon kabel erin en lekker laten laden, slecht is het niet dus waarom zou je er mee klote.

Dat het langer duurt ... als ik mijn lader op 2A instel (laad eigenlijk altijd op 2A, want langzamer laden is beter voor de cellen en de voltages) doet hij in een uur precies 2000mAh (+- 10mAh).

12. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Ligt er aan of het de 1e 2000 mah is of de laatste 2000 mah ;)

13. DeeJay

DeeJay

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Weet iemand waar je in nederland Maximizer wielen met 1/2" offset kunt kopen? Ik had er twee bij rcfun besteld maar die zeggen dat ze niet meer leverbaar zijn. Aangezien ik er een gestript heb wil ik er toch graag eentje hebben.

14. nicksavagex

nicksavagex

Lid geworden:
    3 nov 2008
    kijk eens op ebay? daar zal het zeker wel te koop staan in amerika ofzo

15. DeeJay

DeeJay

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Dat duurt me te lang.

16. nicksavagex

nicksavagex

Lid geworden:
    3 nov 2008
    misschien duurt het langer maar prijs kan wel 50procent minder zijn eh...

17. savagecoen

savagecoen

Lid geworden:
    22 feb 2009
    Liquid rc. bij mij nog altijd binnen een week in huis ;)

Sneller dan de LHS hiero...

18. Egbert007

Egbert007

Lid geworden:
    11 okt 2007
    Ik heb er nog vier liggen die ongebruikt zijn, er zitten alleen ook nog 4 ongebruikte Proline Badlands op. ;-)

19. DeeJay

DeeJay

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Bij mij moet de douane er altijd vier weken mee spelen voordat ze het afleveren..

@egbert,

die badlands kun je er weer afhalen. Dat is het mooie van dat beadlock systeem..;)

20. Egbert007

Egbert007

Lid geworden:
    11 okt 2007
    Ja, maar zo snel slijten die niet hoor! :rolling:

Deel Deze Pagina