'brushless fibel' boek, ook zelfbouw motoren

ron van sommeren

Forum veteraan
Ludwich Retzbach heeft een nieuwe versie van zijn 'Brushless Fibel' (almanak/handboek) geschreven. Everything you wanted to know about (diy) brushless motors but were afraid
to ask ;) Helaas alleen in de taal van Wolfgang Amadeus von Goethe ;-)

More info and ordering:
http://www.dmfv.de/de/shop/buecher/d16.html

359_g.jpg

Als ik dat boek koop (en het daarna ook lees :P), weet ik dan echt ALLES over brushless?

ja bijna wel.

Vorig jaar in Aspach was ik net te laat, het laatste exemplaar was net verkocht. Toen wist men nog niet of en wanneer men weer een nieuwe druk zou laten uitkomen.

Na wat gerommel met brushless motoren heb ik het boekje ook maar besteld. Ik heb al wel in de gaten dat ik er eens goed voor moet gaan zitten op een regenachtige middag (geen probleem lijkt me, als ik zo naar buiten kijk :))

staat er ook info in over regelaars (diy) en dan vooral over methodes voor BEMF sensing ??
Ik koop het waarschijnlijk niet maar ben wel erg benieuwd / geintreseerd in de stof .

Ik ben me er aardig in aan het verdiepen ...
heb al een pic`je geprogt en wat leds laten knipperen :oops:

Tja ach ik ben wat dat betreft echt een NOOB (ik ben meer mechanisch)

ik heb namelijk het idee opgevat om met een auto dynamo te gaan rijden zodat ik zowel torq als toerental kan varieeren maar ook vooral heel effiecient kan remmen .... (in nederlnd remmen we meer als we rijden ;) )

dus bij een constante snelheid weinig stroom verbruiken en bij remmen veel terug winnen .. (was eigenlijk ook omdat ik voor weinig een motor tje wou hebben om mee te scheuren op bijv. een brommer / motor)

@ ron , weet jij waarom er eigenlijk niet bij borstelloze motoren wordt geremt door gelijk te richten en de weerstand te varieeren ???
alvast viele dank.

ja maar ook dan krijg je maar een paar regeneratieve spike`s ik zou dat wat effiecienter willen doen

in mijn "motor" kn ik het magnetisch veld van de rotor wijzigen en zo de remkracht regelen >>
de opgewekte stroom zal dan omgezet moeten worden naar iets bruikbaars, dat zal gepaard gaan met de nodige disipaties maar nog steeds veel meer terug opleveren ...

Ps. sorry voor het o.t. raken .....maar hier zit de kennis ...

Back