Brushless regelaar vraag

Gezien mijn brushless setje onderweg is (Brushless Outrunner 1750KV & 17A Basic Brushless ESC) zit ik alvast met de volgende vraag:

Deze regelaar is voorzien van een BEC. Echter zie ik in de spec's dat hij ook een lipo-afslag heeft. Op zich heel handig natuurlijk, maarrrrrrrrr: als ik met drie cellen ga vliegen ligt de cut-off op 7,5V. Dan heeft het BEC systeem toch geen zin? Er is dan nog meer dan genoeg prik voor de ontvanger en servo's, echter de lipo's mogen niet lager.

Gaat dit resulteren in een niet te besturen kist? Want als ik lipo-cutoff lees, denk ik aan het afkappen van de spanningsuitgave van de cellen, dus ook niks meer naar de ontvanger en servo'.

Zoja, zijn er al mensen die het BEC systeem hebben aangepast bij deze regelaar, zodat de motor afslaat bij bv 8V? Ik denk dat deze gewoon een comarator of zenertje bevat die deze spanning regelt.

BEC houdt juist in dat de stroom naar de motor afgesloten wordt, zodat er altijd voldoende overblijft voor ontvanger en servo's om daarmee te blijven sturen.
Lipo's mogen ONDER BELASTING naar 2,5 V minimaal, zodra ze dan niet meer belast worden meet je meteen 3 V....en met de veel lagere belasting van een paar servo's ook.

Klopt, werking van de BEC is me bekend. Maar waar ik door twijfel(de) is het woord LIPO-CUTOFF. Dit betekend imo het afsluiten van de lipo's.

Dus eigenlijk moet ik gewoon motor-cutoff lezen, zoals een normaal BEC systeem, alleen voor 3cellen op een wat hogere spanningsdrempel?

Ben benieuwd hoelang er dan te vliegen valt. Ik ga met 3cels 1800mA vliegen (heb een stuk of 60 van deze losse cellen liggen).

Pjotrrr zei:
BEC houdt juist in dat de stroom naar de motor afgesloten wordt, zodat er altijd voldoende overblijft voor ontvanger en servo's om daarmee te blijven sturen.
Bec doet niks meer of minder dan gewoon 5V maken van de voedingsspanning. Er zit een aparte "schakeling" in de regelaar die ervoor zorgt dat bij een spanning van onder de 7,5V de motor uit gaat. Als de motor uit gaat, loopt er bijna geen stroom meer, en zal de spanning weer snel richting 10-11V onbelast lopen. Als je je gasknuppel weer naar 0 beweegt zal de regelaar zich weer resetten. Waardoor je weer je motor kan laten lopen(de spanning is immers weer boven de 7,5V!!!). zo gaat het verhaal weer opnieuw van vorenafaan op.
De stroom die servo's gebruiken is verwaarloosbaar bij de motorstroom, dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je accu te ver ontlaad.
Patrick zei:
Ben benieuwd hoelang er dan te vliegen valt. Ik ga met 3cels 1800mA vliegen (heb een stuk of 60 van deze losse cellen liggen).
hoelang je kan vliegen is natuurlijk heel erg afhankelijk van de motor(+prop enz..), en dus hoeveel stroom er loopt.
Als je 60cellen hebt liggen ben ik wel benieuwd wat voor cellen dat zijn. Ik hoop toch niet uit de telefoonindustrie ofzo...
Let er dus op dat de cellen wel voldoende stroom kunnen leveren. (wordt uitgedrukt in "C")

Nee, het zijn geen cellen uit de telefoonindustrie. Volgens de specs kunnen ze 10C aan, dus wil ik het toch maar proberen. Zijn ze te zwak maak ik er wel een 3S3P pack van, gaat me alleen wel veel tijd kosten dan om ze leeg te vliegen 11,1v/3600mA.

Back