Brushlessmotoren voor schepen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 24 feb 2011.

1. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Ik heb het principe van 2 motoren op 1 as nooit goed gevonden
    Als de motoren niet in sinck draaien dan doet een motor meer moeite dan de andere en dan gaat er eentje dus meer moeten werken dan de andere en die gaat dan sneller defect geraken
    Gr raf

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Doorslagspanning van isolatie-lak op de wikkeldraden/spoelen is veel hoger dan 15volt Raf, veel hoger dan modelbouwspanningen. Afhankelijk van type isolatie ergens tussen 200 en 1000volt of meer. Bedrading gaat alleen kapot t.g.v. te hoge stroom.
    Bert Dekker doet hier zelfs telkens een hoogspanningsdoorslagtest (Scrabble?) na opnieuw wikkelen:
    Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 en meer buitenlopers wikkelen

Laatst bewerkt: 26 aug 2013
  3. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @Lex, jij draait met die 100kv motor?
    Een sub heeft natuurlijk een perfecte hydrodynamica. Paul hoeft de 12 km/h niet te halen. Wat is de rest van je set-up, eigenlijk de regelaar, zodat Paul een beetje een vergelijk heeft? Ook prijstechnisch?

@Ron... hoge stromen. Ik weet een slag modelvliegers die ampere verslaafd zijn... doch liefst zo min mogelijk

@Paul... weet je de spoed nog van de 130 mm prop?

4. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    De regelaar is een Roxxy 918. 18 Amp max dus, maar die giert het ook uit van het lachen... Zijn wel goede dingen, je kunt de rem en 'wachten voor de achteruit' er uit programmeren. Dan kun je direct van vooruit naar achteruit en omgekeerd.

5. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Helaas staat deze motor niet in de lijst van eCalc.ch. Wel andere Roxxies.
    eCalc is interessant omdat je de motor daarin online kunt 'remmen' ofwel belasten... zonder dat je modem er uit fikt...
    Ik kan zo wel andere motoren kiezen, die vertragen zodat je op dat kv van 100 uitkomt.
    Robbe geeft de benodigde details om in te voeren niet af. Behalve... mwahhh, jah... hij doet het goed!

Ik zit nu af te tasten wat voor spoed Paul nu heeft. 0,5 x de diameter, of 1. Want dat maakt behoorlijk uit in de stroom (A). Ook wat zijn vaarsnelheid zou moeten zijn, schaal getrouw) en het toerental wat hij moet halen (en heeft gehaald).
    Bij 1200 rpm op de schroef, spoed 0,5 zou het model 4 km/h moeten halen (5 km/h - 20% slip)?
    Bij een bepaalde motor van Lindinger, 5060-10 Planet-Hobby Joker 305 kv, niet meer leverbaar, rond de 10A trekken. Ik heb dan wel een reductie van 3:1 er tussen gezet... om de de 100kv min of meer na te bootsen. (maar de ene is de andere motor niet, deze pakt zuinig uit door de lage innere weerstand) Heeft een afgifte van 113 Watt aan vermogen...

Ik denk dat de Hectoperms op de grenzen van hun kunnen hebben gedraaid. Met 35 Watt per motor zit je aan de bovengrens?

6. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Ik denk dat we wat info van Paul nodig hebben betreffende die schroef .. Anders wordt het gissen verder.

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ik gebruik de roxxy regelaars en motoren nu reeds meer dan 1 jaar en ben er zeer tevreden van
    alleen ze kunnen slecht tegen water want ik heb er juist weer eentje opgefikt in de kriek
    wel eigen schuld
    toch proberen de boot terug aan de praat te krijgen terwijl hij nog niet helemaal droog was
    en in de george heb ik de 40 amp regelaar zitten en die wordt zelfs nog niet lauw laat staan warm
    lekker te programmeren met de programmer en veel instel mogelijkheden
    gr raf

8. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja... ik heb er twee 100A regelaars in zitten. (HiModel) De boot bevriest zowat van binnen... ICE-Navy programeerbaar met kaart. (met foute knuppelstand zo weer in de war... niet alles is perfect!)
    Miepen een beetje met 3,5A max per stuk... maar wel prachtig te doseren.

9. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ja hier ook als de knuppel niet in het midden staat dan krijg je geen 3 piepjes en doet de regelaar nada, noppes ,niets
    maar als je deze dan wel in het midden zet is de regelaar mooi te doseren en geeft geen problemen meer

gr raf

10. duohuis

duohuis

Lid geworden:
    30 dec 2009
    Lex.

Hier de info;

Het is een vierblad tunnel schroef van 129 mm van Prop shop.

Uploaded with ImageShack.us

En meer weet ik er niet van.

11. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Pats... Da's dus deze? Spoed is 1.
    Prop Shop Store - Prop Shop

Hectoperm's hebben het dan behoorlijk te verduren gehad.

Paul wat is de snelheid van het echte schip? Welke schaal zat je ook al weer?

12. duohuis

duohuis

Lid geworden:
    30 dec 2009
    schroef.

Inderdaad Bas dat is hem.
    Schaal is 1:16.

Snelheid weet ik niet, is niet een origineel schip.

Je hebt PB.

Grt Paul.

13. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Okee! Maar waar heb je die prachtige romp dan van verzonen?

Als je met deze prop zo tegen de 5 km/h zou willen halen, zit je toerental onder de 1000 rpm...

Kan zo maar zijn dat de 100kv Roxxy ook flink warm gaat worden.

Zo.. ik ga nu offline. Veel te doen morgen.

PS: even dat vraagje bij Robert-10 neergelegd...

Laatst bewerkt: 27 aug 2013
  14. carpfinder

carpfinder Guest

welke brushless voor de 720BB

Omdat ik nieuw ben op dit forum zal ik me even voorstellen, ik ben Nico en als eerste ben ik een andere modelbouwer dan de RC namelijk het bouwen van stoommachines op schaal, maar aangezien ik ook een visser ben hou ik mijzelf ook bezig met het bouwen van voerboten voor de karper visserij, dit is begonnen nadat ik had gezegd de snelste voerboot te bouwen, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een voerboot met Jet aandrijving , jet duits merk 20000 t/min, motor BL watergekoeld 2300kv op een 15V lipo accu wat een beetje overkill is omdat de jet geschikt is voor 20000 t/min , en de motor 15 x 2300=34500 t/min, als eerste ben ik begonnen met een ongekoelde BL motor wat mij een natpak heeft opgeleverd , ik moest het water in om de boot te gaan halen deze stond nl in brand, heel de motor was verbrand met de bedrading incl.
    Nu ben ik bezig met een catamaran 48 x 80 waarvan de drijvers 80 x 14 x 17 zijn, deze moet dan als het uiteindelijk klaar is een behoorlijke hoeveelheid voer kunnen brengen.
    Deze is uitgevoerd met 2x 720BB graupner motoren dmv een haakse montage met een verhouding van 2:1, dit zou dan een verdubbeling van het toerental moet geven, droog is dat ook zo alleen in het water ben ik de toerental winst volledig kwijt,door een enorm vermogen verlies, ik had wel rekening gehouden met vermogen verlies maar dat het zoveel zou zijn had ik niet verwacht, als ik de motoren 1:1 gebruik zijn de motoren voldoende voor de 50mm vier blads schroeven , dus de overbrenging gaat weer terug naar 1:1, nu wil ik eigenlijk gaan kijken naar BL motoren voor deze boot, maar ben een beetje huiverig gezien mijn ervaring met de ongekoelde BL ,heeft iemand een suggestie met betrekking tot de vervanging van de 720BB voor een BL motor , ik wil nl niet gekoeld gaan werken omdat je dan toch weer diverse openingen moet maken voor de water koeling.

15. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Wat voor brushless motoren heb je eerder gebruikt, binnenlopers of buitenlopers?
    Als het binnenlopers zijn, dan gok ik zomaar dat het 2-polers waren, motoren die van toeren houden maar niet zo best koppel kunnen genereren en het zowiezo in deellast slecht doen.
    Wat je wél moet hebben moet ik je even schuldig blijven, maar ik wil je wel meegeven dat ik een groot liefhebber ben van de buitenlopers - zowel in mijn speedboot als in de slepers.

Overigens is waterkoeling lang niet zo eng als je denkt, Pompebled heeft bij de speedboten al heel vaak voorbeelden van een drukloos systeem laten zien en dat is zo simpel als een tweetal pijpjes onder een hoek door de romp heen en verder een paar slangen en natuurlijk het koelblok.

16. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Nico,

Ik vermoed, dat de 2300Kv motor aan de jet een Ø36 mm tweepool binnenloper was?
    Dan begrijp ik wel dat je moest gaan zwemmen...

Om zonder waterkoeling uit te komen moet je overdimensioneren; twee keer zoiets op 12V is qua toerental vergelijkbaar met de 720BB, maar qua vermogen drie keer zo zwaar, zo'n motor heeft wat over...:
    Turnigy Aerodrive SK3 - 4250-350kv Brushless Outrunner Motor
    Twee 80-100A regelaars eraan en het zou moeten werken.

Groeten, Jan.

17. carpfinder

carpfinder Guest

he mannen geweldig zo snel had ik geen reactie verwacht, de motor die ik gebruikt heb was een inrunner , de water gekoelde werkt prima,al begrijp je wel dat het veel teveel is voor een jet boot gaat veel te hard.
    het water koel systeem heb ik op die jet boot toegepast door in de jet nozzle pijpje te monteren zodat ik geforceerd water door mijn motor en regelaar krijg,daar geen probs
    ik was nieuwsgierig naar de tegen hanger van de 720BB in BL ik heb nl twee BL motoren outrunners maar die lijken minuscuul bij die 720's volgens mij zijn het de voorgenoemde SK3's ,al moet ik wel regelaars hebben met een reverse, ik zal binnen kort even wat pcs plaatsen.
    grtjs Nico

ps Heb even gekeken zijn de aerodrive SK3 450 1050KV veel te klein dus.

18. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sticky/FAQ/belangrijk, permanent bovenaan in het Helpdesk subforum
    FAQ - Plaatsen van foto's en filmpjes in berichten

Forumtipjes:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

19. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    was het probleem met BL

1.40 lang en de rompen zijn een 20 cm breed
    2 X 3548/05 op 8 Nmh cellen
    nu vaart ze op 12 volt en das niet meer te doen
    er zitten 40 mm 2 blad speed schroeven onder

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik kom op dezelfde optie uit als pompebled.
    Een brushless is niet te vergelijken met een borstelmotor als je puur naar grootte kijkt.
    Het voorstel van Pompebled bijvoorbeeld is een 19 * 53 = 1000 watt motor. Hij komt qua afmetingen niet eens in de buurt van een 720 BB torque maar is toch vele malen sterker. Wat belangrijker is dat de draaisnelheid in de buurt komt van de 720. Dat bepaalt je vaarsnelheid en omdat de motor dan misschien maar op 10% van zijn kunnen presteert hoef je ook niet bang te zijn voor binnenbrandjes e.d.

Deel Deze Pagina