Brushlessmotoren voor schepen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 24 feb 2011.

  1. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    efkes uit de oude doos halen na wat zoek werk toch het topic gevonden.:)
    boot word een 5kg zwaar en beladen een 9kg zou deze setup lukken om de boot voort te stuwen .
    ter info het gaat hem om een vervanger van een brusched moter robbe 755/40 vermoedlijke snelheid een goeie 10km per u de robbe moter heeft een 5400 rpm en kan met een 10000mhp pak een 2 tal uur varen volle bak
    op de as zou een raboesch 4 blads schroef komen 50,60,65mm
    hier een filmpje van de verbouwe boot met de robbe moters erin mijn boot zou hetzelfde worden maar dan liever met ne andere setup zoals hieronder.
    https://video-ams2-1.xx.fbcdn.net/h...=c0cf2ed414fc87f42b382ba5e130e4ab&oe=55B8B3DC

    hierbij een setup waarvan ik vermoed het wel moet lukken

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...p_Drive_28_30_800KV_270W_Brushless_Motor.html

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...roof_Speed_Controller_with_Water_Cooling.html

    graag jullie bevestehing of wat raden jullie zelf aan
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.996
    Locatie:
    As,België
    dus je vaart op een 6 volt accu als je dezelfde rpm wil aan houden met de hobby king setup
    BEC Output: 6V@1A

    kan je ontvanger die 6 volt aan ???

    gr raf
     
  3. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    nee raf 11.4 lipo 3s
    de moter mag gerust wat over hebben dan varen we half stick en is het verbruik ook minder
    kan bv een 65mm schroef hiermee 4 blads?
     
  4. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.727
    Locatie:
    Salland
    niet meer relevant.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2015
  6. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    het gaat hem hier om een voerboot dus schaal snelheid speelt niet veel rol.
    boot moet goed varen en 9kg gewicht stuwen als hij beladen is.
    moet geen speed boot zijn maar mag gerust goed vooruit gaan.

    de boot in het filmpje was vroeger aan gedreven met 720 turbo motoren met 2blads schroef deze hebben we vorig jaar aan gepast naar de robbe 755/40 moter met een 50mm 4blads schroef.
    de boot vaart merkelijk sneller verbruik is hetzelfde op een 10min na op 2u das weinig verschil.

    zoek dus vervanger voor de robbe 755/40 die zuinig is en zelfde rpm en stuw kracht heeft op 3s lipo mag gerust nog iets sneller boot kan het aan daarom eventueel groter blad erop en iets sterker moter nog?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.580
    Locatie:
    Woerden
    De eerste motor die je noemt zal geschikt kunnen zijn maar hij draait op 12V wel behoorlijk veel sneller (±4000 omw/min) dan de Robbe motor. Dat kan je misschien compenseren met een kleinere schroef. Natuurlijk kan je ook minder "gas" geven maar de neiging om toch meer gas te geven is altijd behoorlijk sterk.

    De tweede motor die je noemt draait op 12V duidelijk langzamer (±1800 omw/min) dan de Robbe motor. Dat kan je ook compenseren maar dan met een grotere schroef, als die past tenminste, en/of meer gas geven. Hoewel, vol gas is vol gas! ;)
    Eigenlijk zou deze motor mijn voorkeur hebben want een grote schroef die relatief langzaam draait heeft een groter rendement en maakt volgens mij duidelijk minder geluid!

    Het vermogen dat beide motoren kunnen leveren zal volgens mij meer dan ruim voldoende zijn voor een boot. Ik denk niet dat zelfs een 70mm schroef meer vermogen nodig heeft dan de motoren kunnen leveren.
     
  8. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    merci ernst
    dus met de 2de moter zou een 70mm schroef ook kunnen is wel een moter voor 4s lipo of gaat een 3slipo dan ook perfect.
    in bijde gevallen is de regelaar ik voorstelde ook gepast toch?

    de schroef kan passen de romp moet nog gebouwd worden en was al voorzien om een 65mm schroef te kunnen monteren die 5mm extra zal wel lukken indien nodig.
    en wat de gas betreft die kan beperkt worden toch met een digitale zender dat je bv 80% gebruikt.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.580
    Locatie:
    Woerden
    Die nog grotere schroef was maar een voorbeeld. Zo'n grote schroef gebruiken lijkt me een beetje overkill. ;)
    Een motor kan je altijd op een lagere spanning gebruiken. Het enige "probleem" is dat je dan niet aan het maximale vermogen zal komen. De tweede motor kan maximaal 20A continu verwerken. Dat is ongeveer 600Watt bij een 8S accu wat het maximum is. Bij een 3S accu zal dat "maar" 222Watt zijn.
    Op zich geeft dat helemaal niets want dat is nog steeds zo'n 4 keer meer dan de Robbe motor kan leveren. Die motor zal dus ook op een 3S accu ruimschoots sterk genoeg zijn. Wat je kan doen is gewoon de originele schroef gebruiken en kijken of de boot dan snel genoeg vaart. Wil je toch sneller dan kan je een grotere schroef proberen. Maar je kan ook een schroef gebruiken die een grotere spoed heeft. Vaak is dat zelfs noodzakelijk om sneller te kunnen gaan.
     
  10. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    merci 222watt op 3s wil dan ook zeggen de 20a max op8s dat deze zal zakken naar een 14a max

    net gezien die moter niet verkrijgbaar is in eu ware housse
    als vervanger deze dan 6s moter 400watt en 16a varen op 3s zou een 200watt zijn en 8a ben ik juist dan kom ik in de buurt van de robbe kwa verbruik en vermoedelijk nog steeds meer dan sterk genoeg?

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Pole_Multi_Rotor_Outrunner_EU_Warehouse_.html

    dit samen met de turnigy regelaar deze of de andere
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24567__HobbyKing_30A_Boat_ESC_3A_UBEC.html

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...roof_Speed_Controller_with_Water_Cooling.html
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2015
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.580
    Locatie:
    Woerden
    Nee zo zit dat niet! Die motor kan maximaal 20A continu verwerken. Die 20A kan en mag bij 2S, 3S en meer lopen! Alleen het vermogen zal hoger worden omdat de spanning hoger wordt. Bij 2S is dat 7,4V x 20A = 148Watt. Bij 3S is het 11,1Vx 20A = 222Watt. Dat gaat door 8S wat 29,6V x 20A = 592Watt en dat is het maximum.

    De motor die je op geeft zal ook sterk genoeg zijn maar houdt er wel rekening mee dat ook deze motor langzamer draait dan de Robbe motor. Je zal echt een schroef met een grotere spoed moeten kiezen om even snel of sneller te kunnen varen.

    Een ander probleem kan de afmetingen zijn. De motor is 51mm in diameter en de buitenkant draait! Je moet dus zeker een centimeter of drie ruimte hebben om die motor hoog genoeg boven de bodem te kunnen monteren. Komt dat wel uit met de plaatsing van de schroefas?

    Misschien dat DEZE motor beter geschikt is. Ook deze motor heeft ruim voldoende vermogen, de afmetingen komen veel meer in de richting van de Robbe motor en het toerental komt veel dichter bij waardoor je mogelijk de originele schroef nog goed kunt gebruiken.
    Een ander voordeel is dat de motor maar 8A kan verwerken en dus minder vermogen kan leveren. Het is echter nog wel ongeveer 1,5 keer zo veel als de Robbe motor en het rendement is hoger dus mogelijk zal je toch bijna 2 keer zo veel vermogen tot je beschikking hebben.
     
  12. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  13. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Als ik de 2 motoren samen aansluit heb ik dan een v mixer nodig of kan dit met een gewoon y kabeltje daar als je draad draait op de moter de richting veranderd en de boot zal draaien met een links en rechts draaiende schroef?

    Vandaag ook een topic aan gemaakt onder werk schepen over de bouw van de boot.
     
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    952
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Heeft iemand een idee welke ESC's echt "traag" kunnen lopen zodat je de schroef mooi ziet rondlopen?

    Of kunnen ze dit allemaal? Ik las eerder dat de startsnelheid van de meeste ESC nogal hoog is?
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.580
    Locatie:
    Woerden
    Bij borstelloze motoren kan dat eigenlijk alleen met motoren en regelaars die met sensoren werken.
    Een citaat uit een al veel ouder draadje:
    Er zijn twee andere manieren waarop dit min of meer mogelijk is.
    De eerste is een borstelloze motor gebruiken met heel veel polen. Hoe meer polen de motor heeft des te langzamer draait hij. Nadeel is dat een motor met veel polen ook een grote diameter heeft. Meestal is dat een grote ronde maar vrij platte motor, denk aan een soort fietswiel.
    De tweede manier is een vertraging gebruiken. De motor draait dan met een "hoog" toerental en de schroef draait met een laag toerental.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een vertraging Ernst? Dat roep ik al jaaaaaren :D Mooie planetair er tussen en het zoemt stilletjes. En de props gaan ordentelijk laagtoerig rond... stuwkracht is dan eigenlijk al nihil...

    Echter motor en box matchen... dan moet je slim zoeken naar fittende units... of een draaibankje er bij... als het kwaadschiks moet. Je moet het wel zuiver in elkaar steken.

    Wat je cadeau krijgt is een zeer ordentelijk rendement. Ofwel spuug zuinig. Dat wat we normaal gesproken van onze moderne auto's verwachten...

    Hier een piepklein 15 euro motortje op een 23,- euro planeetje. (Robbe of MP-Jet). Met moed beleid en trouw (improvisatie en internet ronde) paste het perfect. Maar je 'moet' het maar willen.

    Ziet er uit als een 'darth-vader-space-age-zen-tempel-taartje'... anderen zien er weer adacadabra in (eng)... ik en mezeluf een simpel doeltreffend nifty compact aandrijf unitje... in...
    Dat keurig stil z'n werk doet...


    DSCN7462-LR.jpg


    DSCN7464-LR.jpg


    DSCN7467-LR.jpg

    Zo... perfectmooi weer... ik ga het modelvliegtuig uitlaten. Oefenen in ondersteboven varen.
    Maandag avond wellicht een even het bootje...

    Buhlers... doen het vast uitstekend. Nog geen tijd voor gehad... wat geplanned staat, gaat via reductiekastjes... eigenlijk. Voor de leut. En dat is de essentie/het wezen van het hele geheel. Leut! ...en... invulling van de tijd, die lijdt tot 'leut'...

    Zo, voor wat het weer waard is vandaag.
    Groente Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2015
  17. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Hmm,

    Omdat werkschepen altijd een behoorlijke displacement hebben en snel al lood nodig hebben om een beetje op de waterlijn te komen, zou ik nog steeds voor lood accu's en opteren en voor zware motoren gaan.
    Ik wacht nog op mijn fairmount Alpine, maar zat wel naar brushless motoren te kijken..

    Turnigy 3639 136 gram 750 Kv per volt
    Turnigy G15 170 gram 710 Kv per Volt
    Turnigy aerodrive 4250-350 266 gram 350 Kv per volt
    Turnigy G46 300 gram 420 Kv per volt

    Ik neig op dit moment naar de G46 en 4250-350 omdat ze lekker zwaar zijn..
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Hillegom
    Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de G46's het erg lekker doen. Een G46 op 13,8 volt met een vertraging van 1:5 op een 110 mm vijfbladsschroef en dat maal twee (twee schotels) vaart ongeveer 4 uur op een 10Ah accu. (LiFePo4)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    Er van uitgaand dat je de Fairmount van Billingboats bedoeld, lijkt mij een G46 een beetje "overkill", oftewel Olympisch lomp voor dit scheepje....
     
  20. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Inderdaad vrij overkill voor de fairmount, maar je ziet snel:
    hoe groter de motoren (diameter en voltage) des te lager de Kv's. dat zou dan weer in de vertraging schelen..
    De keuze is iig nog niet gemaakt. heb meerdere vertraging setjes besteld uit china (1:3, 1:5) wachten welke pakketjes daadwerkelijk aankomen..
     

Deel Deze Pagina