Brushlessmotoren voor schepen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 24 feb 2011.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zou je eens linkjes kunnen posten van die vertragingssetjes? Dat is misschien voor anderen ook interessant.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Gouda
  3. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    Gezien dat deze motoren minimaal 14.4V nodig hebben? Ten eerste niet zo'n handig voltage, en ten tweede kom je dan ook minimaal op 6050tpm.
    Wat heeft dan een laag Kv getal voor nut als je toch gaat vertragen?
    Neem dan een motor met een handiger voltage en vriendelijkere afmetingen, bijvoorbeeld een Turnigy Aerodrive SK3 3548-700kv.
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Krabbendijke
    Adam,
    700 is dubbel zoveel als die 350 hoor, dus je zit gelijk hoger in toeren, moet je nog meer vertragen.
    En een lager voltage geeft ook nog lagere toeren, volgens mij is die 4S/5S een aanbevolen voltage, niet een minimum
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2016
  6. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Dat klopt. Je bent niet verplicht om op 4 of 5 s te vliegen. Kan prima op 3s. Maar inderdaad wel minder toeren.
    Maar wat Adam zegt is ook waar bij een 420 of 350 kv is vertraging eigenlijk niet nodig. Bij 800 kv dan weer wel
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    dat klopt, maar als je daar veel onder gaat zitten komt de onhebbelijkheid van een brushless motor nog meer boven water.
    Het "starten" van de motor zal nog lastiger worden.
    Als je dan toch gaat vertragen maakt het niet meer uit of je nu 2:1 of 4:1 gaat vertragen, vandaar dat ik een motor zou kiezen die wel op z'n geadviseerde voltage zou draaien, die daarbij dan ook nog lichter van gewicht en goedkoper is.
    Een "bootje" als de Fairmount heeft in de verste verte het vermogen van de G46 niet nodig
    Zelfs de Turnigy Aerodrive SK3 is schieten met een kanon op een mug.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er zit e.e.a. in de pijplijn, zie deze video in een zeeeeer langdurig (vanaf 2004) en actief controller development draadje op RCG.

    Langzaam genoeg?
    BLDC controller - RCG View Single Post

    Voor de liefhebber: het gebruikt FOC, Field-Oriented-Control, ik weet er nog niet veel van, behalve dat de elektrische vectoren je om de oren vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2016
    MikeMohawk en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.688
    Locatie:
    Lelystad
    Kijk nou, we kunnen ook de aandrijving van de radar met BL motoren doen .. :) Wel een interessante ontwikkeling!
     
  10. Ja Co

    Ja Co

    Lid geworden:
    18 nov 2022
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Naar mijn ervaring/mening is brushless pas interessant bij grotere modellen vanaf 15kg water verplaatsing. En dan wel uitvoeren met brushless motoren met een kV waarde lager dan 250 en uitgevoerd met sensoren.
    Deze "Electric Skateboard Brushless Motor 6374 190KV | Longboard | Flipsky – FLIPSKY" kun je laten kruipen en direct of middels tandriemen op de schroefas koppelen. Een "sensored" regelaar is dan een must have. Bij een accu spanning van 12v vertaald een 190kV motor naar een "maximaal" onbelast toerental van 2280 t/m maar door deze lage kV vaak door 12 of meer polige stator i.c.m. sensoren fantastisch te regelen tot zeer lage toerentallen die beginnen vanaf 50 a 100 t/m.
    Schrik niet van het vermogen van deze motoren want dat is alleen maar wat ze in piek kunnen leveren en zeker niet bij NULLAST. Deze 6374 190kV motor trekt in een scheepsmodel van 20 kg op volle kracht bij 12 volt slechts 8 ampere en trekt daarmee ruim 7kg aan de beting, uiteraard e.a. afhankelijk van diameter schroef/spoed/straalbuis. Deze motoren kunnen overigens ook prima op een lagere spanning draaien 6v. Groot voordeel is dat ze heel heel erg stil zijn.
    Alle andere (buitenpool) brushless motoren maken enorm veel lawaai en draaien veel te snel en verbruiken ook nog eens veel stroom.

    Voor de kleinere scheepsmodellen kun je toch veel beter terug pakken op de borstel motoren. En dan zijn de motoren die speciaal voor de "crawler" tak van modelautosport ook zeer geschikt voor scheepsmodellen. Immers hebben deze motoren een laag toerental en ook veel koppel zoals deze "Amazon.com: Surpass Hobby 5-Slot 550 Brushed Motor 20T Shaft 3.175mm for 1/10 RC Car Crawler : Toys & Games".
    Deze motor i.c.m. met een crawler regelaar (Hobbywing quickrun 1080) is perfect "Hobbywing QuicRun 1080 Brushed ESC voor Crawlers 80A - 1/10 (wetronic.nl).
    Deze kun je ook nog eens heel mooi instellen ook de schakelfrequentie en daardoor heel stil laten lopen.
    Uiteraard zijn de 540 motoren die vaak in de RC trucks worden toegepast ook erg geschikt zoals de Carson truck puller 80T deze heeft wel een 3 polig anker maar door de hoeveelheid wikkelingen een prima langzaam loper en veel koppel.
    Dus voor borstel motoren : Veel wikkelingen en veel pooltallen
    En voor brushless : Zeer laag kV <250 en sensoren.

    Succes !
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.733
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben het met je eens dat voor grotere vermogens brushless motoren een beter rendement hebben. Maar mijn twee kleinste scheepjes van 3 kg, o.a. die in mijn avatar worden aangedreven door buitenlopertjes van 25 mm diameter. Ongeveer 500 KV. Met een 10 A Hobbyking autoregelaartje is het minimum toerental ongeveer 100/min. Draait op 7,2 Volt en trekt op vollast 0,25 A. Helaas zijn de kleine buitenlopertjes niet meer leverbaar. Motor en regelaar hebben samen ongeveer 15 Euro gekost. In de link het verhaal naar het kleine buitenlopertje. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Krabbendijke
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.733
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lijkt er veel op en met wat aanpassingen wel bruikbaar denk ik. Had voor de zekerheid maar 2 motortjes en regelaartjes op voorraad genomen. Als dat er ligt zal die in het schip wel heel blijven. Gr. Klaas.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.616
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik deel dit even hier omdat ik mij weer een beetje aan het interesseren en inlezen ben in de bootjes en er eigenlijk vrij weinig op het forum staat over de weg die ik in ben geslagen (i.e. zelfbouw fantasie/fun) misschien heeft iemand er wat aan en komen er reacties/op of aanmerkingen en commentaar waar ik zelf weer van kan leren.

    Mijn meest recente bootje, van een willekeurig spantenplan die ik van het net heb getrokken, heb ik op de gok voorzien van een 700kv borstelloze motor die ik nog had liggen uit een vliegtuig; de scgroef is een 5cm raboesch en deze mag 9000 toeren, dat kwam onbelast mooi uit met een 3S lipo en daar heb ik er ook een handje vol van liggen uit de diverse vliegtuigen.

    20180503_174348.jpg

    Dit gaf zo ontzettend veel vermogen dat het juist weer grappig werd maar waar de schaalbouwer kriebelende nekharen van krijgt (maar dat krijgen ze toch al van mijn bouwsels)

    Schaalliefhebbers moeten maar even wegkijken:rolleyes:


    Ik vind het geweldig geslaagd:rofl:

    Maar wat mij het meest verbaasde na vele opmerkingen her en der over de noodzaak van sensormotoren is juist hoe netjes deze ook langzaam draait; Hij start zowel vooruit als achteruit perfect op en komt manoeuvrerend heel mooi overeen met Zeer Langzaam Voor/Achteruit.

    Nu heb ik, terwijl deze nog lang niet 'af' is, een hele grote sleepbootromp over genomen en daar heb uk een vergelijkbare som op losgelaten.
    Ik heb een grote motor liggen die ik op een vliegtuig op 6S heb gevlogen, 410kv, en die gaat via een 1:3 tandwielvertraging (die bij de romp zat) een 10cm 4 blads messing schroef rondwerken. Op een volle 4S kom ik onbelast op zo'n 2300 toeren, de schroef mag 2900 volgens de site van Raboesch dus zit ik veilig.

    Ik heb de aandrijving net op z'n plek

    Screenshot_20230302_100633_Gallery.jpg


    Daarnaast ben ik met een maatje bezig met een ontwerpje van een grote ring uit een 3D printer waar een sleepoog in rondloopt zodat ik hem als carrousel-tug kan gebruiken dus het dek gaat erg basic worden zodat de sleepdraad vrij rondom het hele schip kan bewegen.

    Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat doen!
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2023
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.456
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit is toch fun, heb als schaalbouwer echt ook wel zulk een ding om wat mee te ravotten zoals ze hier zeggen.
    Dat de motoren niet geschikt zijn voor scheepjes is inderdaad niet waar, alleen leveren ze meestal veel te veel vermogen en er is een tijd geweest dat deze motor /regelaar combinatie een stuk duurder was dan de normale motor.

    ps: er staat nergens geschreven dat je verplicht vol gas moet varen :)
    Veel plezier er mee
     
    Herby63 en Justus vinden dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.616
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat vermogen blijkt inderdaad:D

    Qua prijs: de motor had ik liggen en heeft ooit iets van €40 gekost, de regelaar komt van hobbyking en was €25.

    Deze regelaar hebben ze niet meer en heb voor de nieuwe eentje van €13 gekocht......die moet zich nog bewijzen
     
    MarcT vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.733
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier een link naar vriendelijk geprijsde regelaars. Wel even geduld hebben. Ze regelen, ook in het laagtoerige bereik, heel soepel. Voor werkschepen vind ik 750 KV motoren als ze direct aan de schroef gekoppeld zijn wel de bovengrens. Op 7,2 Volt draaien die dan ongeveer 5.000 toeren. Het ampèrage dat ze trekken is afhankelijk van de schroef (diameter en spoed). Leuk spul om mee te spelen. Gr. Klaas..
    https://nl.aliexpress.com/item/4000...t_main.54.21ef79d2W0kYH0&gatewayAdapt=glo2nld
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.616
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk dat hij het op 2S inderdaad ook ruim voldoende doet maar die accu's heb ik niet met een beetje dikke capaciteit dus ik doe het hier wel mee. Ik heb wel een dual-rate op de zender geprogrammeerd want anders heb ik wel erg weinig knuppeluitslag om mee te varen (zoals Marc w ook schrijft: vol gas HOEFT niet:hammer:)

    De nieuwe romp kan hopelijk na volgende week een keer nat gemaakt worden, dan kan ik ook testen wat die motor doet.

    Oh ja....en ik zal een deftige roerservo moeten zoeken want een 3,5kg standaard servotje gaat hier niet veel mee kunnen



    Maar dat is off topic;)
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina