Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Afgelopen weekend ook even in odoorn gekeken.
    Toch weer een hoop informatie opgedaan......en een zeer indrukwekkende tak
    van modelbouw.
    Mijn hawk is nu ook klaar en zit te wachten op zijn eerste (hopelijk goede) vlucht.
    Ik heb alle uitslagen volgens de handleiding en het zwaartepunt op 67 mm vanaf de voorlijst aangehouden.
    Ik wil ook de ailerons als remkleppen gaan gebruiken. Dus de ailerons naar boven met een beetje downmix van het hoogteroer.

    Is het nu het beste om de kist met motro aan weg te gooien ...en dan half gas???

    Iemand nog tips voor de eerste vlucht?
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @silva916
    Ging die Blizzard sneller in je beleving omhoog dan mijn tamme Wilco?
    Was ik zaterdag nog vergeten aan je te vragen. En... wat weegt je Blizzard met alles aan boord klaar voor de strijd?

    Gelijk Mark's, lijkt me ook een mooie setup-keuze. Die van Mark vloog schitterend. (Is voor mij fase twee)

    Op de Wilco heb ik een eenvoudige Aero-Naut 14 x 12 zitten. Dat gaat wel goed. De krachten blijven binnen de perken, en is stil. Draait dan ook maar met 6.645 rpm rond.

    (Verdere specs in m'n Wilco reparatiedraadje. Vlieg met Jeti regelaar, en die kan ik naderhand uitlezen. Hoef ik geen apart loggertje voor te hebben.)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2010
  3. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Hoi Bas,

    Ten eerste: jouw Wilco vloog super strak en had een mooi vliegbild!
    Persoonlijk vond ik het een hele mooie setup om mee te beginnen.
    De reden dat ik niet voor jouw setup gekozen heb is dat als je wat meer
    wil je weer iets anders moet kopen.
    Met mijn kontronik setup kun je rustig beginnen en verder opbouwen tot
    3 KW.
    De RFM 14x10 zorgt voor ca 1000w en dat moet voor mij te vliegen zijn.
    Doe je er een RFM 15x16 op dan heb je 2000w. ( op 4 cel lipo )
    en meer kan ook nog.

    Om terug te komen op de blizzard, deze gaat inderdaad wat sneller omhoog,
    en is voor mijn gevoel erg snel ( relatief als je t geweld zaterdag hebt gezien )
    Mijn Blizzard weegt overigens ca 1100 gram.

    Groet frank
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Frank, de keuze die je maakt kan ik uitstekend volgen.
    Ik heb vorig jaar augustus gekabeld gevlogen. 800w en een ander Hawkje met 1600w (meen dat het zoveel was) De krachtigste vloog het best.

    Ik had mijn aanschaffen destijds reeds gemaakt, toen de draadjes echt los begonen te branden, en er veel informatie los kwam.
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo,

    Raymon, geen BEC gebruiken maar een losse ontvangeraccu, 2S lipo, 350 mAh met regelaar of 3 diodes, of 4 of 5 cellen NiMh maar wel een soort die grote stromen kan leveren.

    Bassman, leuk om een gezicht bij een naam te zien, we hebben helaas niet heel lang kunnen kletsen, ik was steeds weer bezig.
    Of je half of volgas start ligt een beetje aan je setup.
    Als je met veel vermogen zit en je geeft lang halfgas dan brand je regelaar af.
    Bij Silva (Frank) hebben we daarom ook de 14x10 aangeraden, trekkracht en een redelijke snelheid.

    Jos raadt een 15x16 aan maar daar heb je voorlopig niks aan, je leert dan niks, je gaat alleen jezelf voorbij vliegen.
    Langzaam beginnen en rustig opbouwen.
    Ik dacht zelf aan een 14x14,5 maar Gerben kwam met de 14x10 optie, wat op zich beter is.

    De setup van Bas is leuk, er moeten wat dingen veranderd, snellere aanloop van de motor bijvoorbeeld maar hij gaat leuk omhoog.

    En, ik zal het binnenkort wel even wat groter op het forum posten maar we gaan volgend jaar door met F5B zoals we het nu doen, dus iedereen mag meevliegen, ook al is het geen FAI F5B model.
    Dus de Hawkjes en andere modellen vliegen gewoon tussen de FAI F5B modellen mee in hetzelfde klassement.

    Het jaar erop gaan we even kijken of de basis er is om een echte F5B FAI klasse, dus met limiters en speciale modellen van de grond te krijgen.
    Iedereen kan dus gerust een model kopen en volgend jaar zonder hoge kosten meevliegen.

    GJ
     
  6. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Gert Jan
    Wat zijn momenteel goede NiMh cellen in aa of aaa formaat om als betrouwbaar ontvangsaccu te gebruiken?
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hoeveel ampere bec moet ik dan hebben?
    3A?

    de rolroer servo`s zitten er in.
    heeft iemand voor mij de uitslagen? k ben de beschrijving kwijd (weg gegooit met opruimen denk ik)
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je digitale servo's hebt, neem een 2S lipo met een Castle Bec 10A of 3 5A diodes in serie.

    Voor analoge servo's GP400 cellen of iets dergelijks, type GP-40AAAM.
    Wel na een vlucht of 3 weer bijladen.

    De uitslagen... even Mark een mailtje sturen, die heeft de handleiding.


    GJ
     
  9. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Ailerons: 12mm up, 6mm down
    Hoogteroer: 3mm up, 3 mm down
    Rem: Ailerons 17mm up, Hoogteroer: ? down
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mix maar ongeveer 8% down mee met de remkleppen.

    Voor rak-vliegen een dualrate op de rolroeren. Je hebt al snel teveel rol, wat leidt tot overcorrecties. Zal binnenkort eens nameten met hoeveel uitslag op de rol ik vloog eigenlijk.

    Groet,
    Gerben
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2010
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik heb 3 D60 er in zitten
    ik kan kiezen uit een diamond 3A bec of een 10A bec, maar daar moeten minimaal 3 cellen op.

    Wat kan ik beter doen?

    MVG
     
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is beide niet ideaal.
    Als je de 10A bec neemt ga je 5 volt verstoken in de bec.
    Het zijn analoge servo's, neem maar die 3A op 2S.

    GJ
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Zo de regelaar is binnen. Zo kort mogelijke draden aan de regelaar naar de motor?
    Woendag invliegen. Mischhien zondag al wel

    Grt
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alle draden zo kort mogelijk.
    Neem je rust, controleer alles nog een keer.
    Windje 3-4 is wel lekker om in te vliegen.

    GJ
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    De rust neem ik zeker!
    Nog 1servo lijmen en dan de regelaar en bec en hij is klaar.
    Mischien kan ik ook een 4cellen 2000'mah nemmen nimh ?
    Grt
     
  17. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    4 cellen 2000mah is wel heel veel gewicht extra in je romp en er is al zo weinig ruimte.
     
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    okee zou de 2s 350 wel kunnen met een 3A bec?

    Mvg
     
  19. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Waarom niet gewoon 4X AAA ~1000 Nimh ?!

    Dat gebruikte ik eerst ook altijd.
     
  20. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    dat weet ik niet;)

    neem ik die vanavond mee van mn werk.

    Grt
     

Deel Deze Pagina