Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

1. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Maar dat is precies wat ik bedoel!
    Spektrum bevalt mij erg goed ( makelijk te programeren ) nog nooit een storing gehad of zo.
    Telemetrie denk dat t geen must is voor F5b.
    Bij ons in winterswijk vliegen ze alle mpx, maar vind ik ook niet zo`n top zender ( vooral optisch )
    Blijft Futaba en Graupner over

Zal deze eens in de hand nemen, en kijken welke me t beste bevalt

Groeten Frank

2. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Is al wat GJ aangeeft.
    Het is goed de tijd te nemen voor de keuze van je nieuwe zender.

Zoals je weet heb ik de MPX EVO, en vorig jaar een tweede erbij voor conversie naar Jeti Duplex.
    Destijds gekozen omdat het de eerste met synthesizer technologie was. Geen kristalletjes meer wisselen... goed voor de komende jaren. 2.4Ghz was in 2005 nog zeer in de kinderschoenen. De zender had vooral geen toy uitstraling.
    De zenders zijn hardwarematig compact gebouwd. Basiszender waarin in een handomdraai een 35, 40/41 of 2.4Ghz module in kan worden gestoken. 2.4 moet natruurlijk een andere antenne worden ingebouwd.
    De metallic grijs gespoten bovenkast is sleets, net echt tengelzuur of vette methanolvingers bestendig... en dat maakt dat deze er snel afgetrapt uitziet.
    Ik heb al 1x een kastje laten vervangen.

Programmatuur v1.41 van MPX vond ik uitermate goed te programmeren.
    Kon ik alles los met elkaar koppelen. Timers, geheugens bij de vleet.
    Latere versies heeft men koppelen laten vallen... en was ik er niet zo blij meer mee. Maar goed. Het hoeft niet het eeuwige leven te hebben.

Momenteel is Hitec in de mark met zijn Aurora 9 systeem. Wellicht ook een zender om te verkennen. Bagger is dit niet, servo's zijn al jaren wereldklasse.
    Uitstraling is rustig.

Laat niet het uiterlijk te veel regeren... kijk vooral... als het je lukt... naar de toegankelijkheid van de software. En dat is veel werk om daar goed uit te komen.

Het Jeti Duplex systeem is zeer veelzijdig. Zeker de combinatie met Spin regelaar. Verder komen er steeds meer modules bij om van alles en nog wat te kunnen meten. Wanneer komt Jeti met een eigen zender!!!!!

De een kiest voor Canon, de ander voor Nikon... beiden hebben hun eigenaardigheden.

3. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Tijd heb ik meer als $$$ dus dat wachten is niet zo`n probleem.
    wil alleen weten waar een zender min aan moet voldoen.
    * min 2 timers
    * Min 3 fliegfases
    * vrij toe te kennen schakelaars
    * aantal mixers
    * Dual rate
    * Expo
    * Differential

Is dit goed?

En dan kijken welke t beste in de hand licht.

Gr Frank

4. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Riekt al als MPX... :p

5. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Nou,

Ik heb de afgelopen 2 uur forums door gelezen over de Hitec Aurora 2.4 GHZ.
    En moet zeggen, ben er een beetje stil van geworden! ( bas bedankt voor de tip )
    Deze voldoet aan al mijn huidige ( en toekomstige ) wensen.
    Heeft iemand ervaring met de Aurora ?
    Prijs kwaliteit is volgens mij meer als goed. Ontvangers zijn betaalbaar, telemetrie.
    Kan voor een budget man zoals ik de juiste zijn.

Gr Frank

6. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010

idd, MPX, geen gezeur en geen gedoe met ontvanger spanning, gewoon 2s lipotje erin als ontvanger accu, de nieuwe MPX ontvangers kunnen dat allemaal hebben net zoals de nieuwe servo's van MPX, allemaal nu gemaakt voor 2s lipo ontvanger accu.

7. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Brrrr, Multiplex..
    Je stelt iets in en even verder moet je het weer instellen in een ander menu en ben je alle oude instellingen weer kwijt..
    Ruud (de coach van Bas) noemt de multiplex zenders al geen stoeptegels meer want dat is een belediging voor de stoeptegel.

Maar dit is echt mijn persoonlijke mening, ik ben nu eenmaal helemaal weg van Graupner (de serie vanaf de MX16, MC19 want daarvoor was het ook vreselijk om te programmeren).

Die Hitec is misschien wel wat.
    Waar ik mijn twijfels over heb:

Verkrijgbaarheid van de ontvangers.
    Levensduur en kwaliteit van de kast en knuppels.
    Hoe lang gaat het touchscreen mee, werkt het ook nog in de regen?
    Kan je echt wel alles mixen wat je wilt.
    Ik zal als ik weer eens bij W&W ben de zender bekijken.

GJ

8. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Met die MPX servo's bedoel je zeker de Titan servo's? Die gaan zeker niet in een hotliner passen. De enige servo's die ik op het moment ken en passen die op 2s kunnen zijn de dymond d60's, maar dan nog is 2s lifepo wellicht een betere keus.

Het rijtje met wensen dat Frank opnoemt dat kan bijna iedere zender wel zo'n beetje. Alleen met vrij toewijsbaar heet MPX al lang een goed punt te pakken. Maar andere zenders hebben weer meer timers of flightmodes. Blijft toch een beetje persoonlijke voorkeur en de zender moet lekker in de hand liggen. Vandaar mijn Evo, die past het beste bij m'n handen.
    Aurora is ook een interessante nieuwkomer in het segment, ik weet alleen nog niet wat ik van die ontvangers moet denken. Gaat dat allemaal wel goed werken in koolstof rompen?

9. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Johan,

Dat is ook mijn bedenking, op div forums las ik dat er ook F3b vliegers gebruik maken
    van de Aurura, dus t moet wel kunnen.( ook cfk/rompen) en deze jongens gebruiken veel functies
    Op de duitse ( toch conservatieve ) forums kon ik niet echt iets slechts vinden over de Hitec buiten wat optische zaken. Algemeen waren ze verrasend positief.
    Volgens mij is de prijs/kwaliteit erg goed. ontvangers zijn relatief goedkoop en ruimschoots verkrijgbaar.

maar hoor ook graag andere berichten

gr frank

10. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nou, nou... een stoeptegel... het mag wel wat minder hoor.
    Graupner heeft ook een aardige 'Tonka' look

De zender vraagt enige aandacht. De manual moet je er dan soms wel bij hebben... als die te begrijpen is. De manual voor software v1.42 begreep ik. De nieuwe... zja... what went wrong.
    In iedere software moet je je nu eenmaal verdiepen.
    De EVO-9 heeft meerdere flight modussen. 4 tegelijkertijd.
    De schuifpodjes vindt ik in het gebruik wat minder.
    Daar heeft Graupner weer beter gelocaliseerde.

Dus ja, de toegankelijkheid van Futaba en Graupner zijn vast beter.

Uiteindelijk begon ik het zaakje laats toch goed door te krijgen... sta dat ding ook niet dagelijks te programmeren. Er valt goed mee te leven.
    Touch-screens worden steeds beter. Waarom zou dat kapot gaan?
    Acht jaar houd het het vast wel vol. Daarna willen we toch weer wat anders en staan we met een I-Pad aan het veld.... tzsssss.....

Ontvangers en servo's. Zijn nog niet veel servo's die op 2S lipo's kunnen?
    De Jeti ontvangers zonder problemen... De Dymond D60 gaan tot 9,6v

Multiplex heb ik niet meer verkent de laaste tijd. Heb daar nog zo veel spul van liggen.
    De Hyperion/DES 428 in de Wilco gaat ook tot max 6v. Een compacte Futaba 3150 maar tot 5v! Van de gekken voor dat geld.
    In de wat grotere kisten prik ik er een LRP BEC of reductor tussen...

Ja... de nieuwe Aurora zou ik ook wel eens even willen betengelen.

Laatst bewerkt: 2 aug 2010
  11. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Gewoon naar een goeie winkel gaan die alle merken en typen op voorraad heeft (en die winkels vind je niet in Nederland) en dan gaan voelen, kijken, spelen met het menu.
    Je kan zaterdag beginnen met MPX, Graupner MX16, MX22, MC19, Futaba FF10, T12 en misschien de T14 (even afwachten wie er allemaal komen).

Ik heb net even gekeken wat ik met korting kan kopen.
    De Hitec ontvangers zijn belachelijk duur, de enige bruikbare is de Optima 9, ding kost inkoop 100 euro.
    Zenderset is 350 euro
    In jouw budget zou een Futaba T10C haalbaar zijn.
    Futaba ontvangers zijn goedkoper dan die Hitecs en meer keuze.

GJ

12. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    insite infromatie van mijn bezoekje aan MPX vorig jaar op de persdag ten bate van de 2,4 Ghz promotie.

Alle nieuwe MPX servo's kunnen probleemloos op 7,2 volt werken, hiervoor hebben ze bewust gekozen omdat velen nu via omwegen (lees losse BEC) de ontvanger stroom regelen terwijl ze er een 7,2 volt lipo inleggen als ontvanger accu. Omdat de ontwikkelaars van MPX allemaal modelvliegers/vaarders/rijders zijn kwamen ze snel tot deze oplossing.

13. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    De keuze van een zender is heel persoonlijk en hangt vooral samen met de wijze waarop de menustructuur opgebouwd is.
    Persoonlijk kan ik niet overweg met Multiplex. Hopeloos ronddwalen door de knopjes zonder precies te vinden wat je zoekt. Het valt me op dat Multiplex gebruikers vaak de handleiding nodig hebben voor het programmeren. Dat het lastig programmeren is, viel me ook op tijdens de F5B in Odoorn, waar er allerlei gekke (en verkeerd werkende) dingen in MPX zenders verschenen.

De handleiding van mijn MC-24 heb ik ooit eens gelezen, toen ik hem net had. Nu niet meer nodig. Is soms nog wel even zoeken, maar de wijze waarop de Graupner/JR menu's opgebouwd zijn, zorgen ervoor dat je altijd kunt vinden wat je zoekt (zolang het natuurlijk uberhaupt in de zender zit). Enige nadeel van een zender als de MC-24 zijn de mechanische trims, zodat de trimming iedere vliegfase beinvloedt. Dit heb je niet met digitale trims.

Voor wat betreft mixers e.d., binnen de ervaringen die ik nu heb:
    -vliegfases: Min 2 (speed en thermiek, "normaal" is optioneel en vrij weinig gebruikt)
    - Timers: min 1 (voor de motorloop, als je gaat "raggen" en geen limiter gebruikt)
    Extra timers zijn handig voor training, om zelf een rakkentijd e.d. bij te kunnen houden.
    De MC-24 heeft een zgn lap-timer, ideaal om de 4-raktijden na afloop te bekijken, echter niet belangrijk genoeg om doorslagevend te zijn bij de keuze van de zender.
    -Differentieel: liefst per vliegfase instelbaar
    -Mixers: mixers voor 2 ailerons, 2 welfkleppen: butterfly (ailerons up, welfkleppen down, hoogteroercompensatie), snapflap (hoogte> ailerons en welfkleppen)

Groet,
    Gerben

14. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Blijkt inderdaad maar weer dat zender keuze heel persoonlijk is. Ik kan namelijk absoluut niet overweg met Futaba zenders. Graupner heb ik nooit geprobeerd. Wel een JR en daar ontging de logica mij ook van.

Ik vind MPX zenders (MC3010/Evo) veel logischer :-D Ik ben wel software programmeur dus misschien dat dat het één en ander beïnvloedt.

15. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Hoi allemaal ( goede vakantie gehad Gerben!)

Blijft best moeilijk een nieuwe zender uitzoeken, ik denk dat Gjvo `s advies maar eens ga opvolgen. Eerst eens de zenders die voor mij in aanmerking komen in de hand nemen.
    En als ik zo de specs lees van Gerben, komen in aanmerking ( in Budget ):
    * Graupner MX16s met jeti module
    * Futaba FG8 2.4 ghz
    * Hitec Aurora 9
    * Futaba Tc 10 ( valt eigelijk buiten budget )

Gr Frank

16. allrounder_w.l.c.

allrounder_w.l.c.

Lid geworden:
    8 feb 2007
    Frank,

Als je eens een beetje wil kijken/spelen met de mx 16s dan moet je het me zeggen.
    Ik heb er nu 2 jaar met mijn f3b kist mee gevlogen en had er genoeg schakelaars en
    dergelijke voor om alle fasen in te stellen.

Laat het me maar ff weten wanneer je der bent dan neem ik hem mee (je hebt m'n nummer).

Groeten,

Niels

17. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Niels,

Ik hou je aan je aanbod!!!

Gr Frank

18. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Nieuwe zender is geworden:

Na veel wikken en wegen!
    Graupner mx 22
    Komt nog een Jeti module in.

Bedankt voor alle input hier op t forum.

Groeten Frank

19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Gefeliciteerd! Met de Jeti ga je helemaal goed. Stop wellicht ook een lipo in je zender... kan je de hele dag door. De Jeti transmitter module verbruikt een stuk minder dan de 35/40/41 Mhz.
    De Wilco en dat eHawkje vlieg ik beiden met Jet's. Vol lof tot nu toe!
    Wel een Jeti Box erbij. Die is onmisbaar! Daarmee kan je al je Jeti Settings nalopen.

Zo nu even de kist op de waag! Pakket nr.3 afstemmen op het CG.
    Kan ik tenminste een beetje doorvliegen!

GJ ik neem ook nog even 30 minuten epox mee + wat glasparels...
    Mocht je de 30 kg autoplamuur vergeten :rolleyes:

Laatst bewerkt: 16 jul 2010
  20. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Hoi Bas,

Ik ben er ook wel blij mee, en kan hier jaren mee vooruit. ( Toch de FG8 futaba is ook een echte topper en goedkoper )
    Ja Jeti is ook top.
    Alleen ben ik toch over mijn budget gegaan, gebeurt me altijd.

Ps: een lipo in de graupner word niet aanbevolen en kan fout gaan dus dat doe ik niet.

Gr en tot morgen.

Deel Deze Pagina