Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Ik weet dat Adop in zijn mx16 met een lipo vliegt zonder problemen.

    Tot morgen allemaal
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In mijn MX-22 zit ook een lipo en dat gaat prima.
    Nadeel is wel dat ie heel snel instort, eem NiMh zakt rustig weg maar als je lipo te laag komt dan moet je binnen een paar minuten landen.

    Ik ga volgende week Jeti bestellen, als je wat nodig hebt dan hoor ik het wel.

    GJ
     
  3. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Vanavond weer lekker gevlogen met de hawk.......totdat.....ineens een raar geluid tijdens
    een stijgvlucht. De hawk niet meer bestuurbaar en in volle duikvlucht naar beneden.
    En ja hoor.......precies in het kanaal. Dus snel met de auto gekeken waar de kist lag.
    DIt was zo'n 400 meter verderop. De hawk dreef nog in het kanaal. Ja wat doe je dan.
    Kleren uit en in de plomp springen. De hawk gepakt en het werd al gauw duidelijk dat
    alle componenten hun uitweg hadden gevonden via de voorzijde.
    Lipo pakket, regelaar, motor en mijn ontvanger futaba r617 weg. De hawk was ook
    dusdanig kapot dat repareren geen zin meer heeft.

    Echt super jammer.......en het vloog zo goed.

    Foto's volgen nog van de reddingsoperatie.


    Wat er nu precies gebeurt is....ik weet het niet.

    Het hoogteroer servo en de aileronservo's werken nog en zitten nog goed vast.
    Ik ga er dus maar van uit dat het motorschot het weer begeven heeft en dat het
    zwaartepunt toen helemaal weg was.

    Kortom wie nog een hawk op voorraad heeft ;-)
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zja... helaas een deja vu.
    Zeer waarschijnlijk motorschot er van door.
    Veel vermogen, te bruske rem? Motor met veel koppel....
    Wellicht had een ontvangeraccu en een snelle reactietijd soelaas kunnen bieden. Maar dat is achteraf. Uit huilen... en gewoon een nieuwe aanschaffen.
    Mochten de vleugel en stabilo nog intakt of te redden zijn, kan je met een nieuwe romp uit.

    Zaterdag gebeurde bij de F5B het zelfde. Mark had een snelle reflex en onmiddellijk door wat er aan de hand was. Door de ontvangeraccu bleef hij volle controle over de kist houden, en kon de zaak keurig geland worden.
    Motorschot doll, spinner tot pap... de rest geen schade.

    Voor de volgende keer zaak het spant goed te lijmen met 24 uurs epoxy.
    Groefjes in het schot. Roving voorlangs. Het motorschot moet opgeschuurd zijn overal waar epoxy komt te zitten. Anders hecht de 'lijm' niet goed.
    De romp dient aan de binnenzijde eveneens opgeschuurd te zijn.

    Nou! Sterkte ermee! Echt balen!
     
  5. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb maar een motor met zo'n 500 watt. Kan je dan ook zo snel het motorschot eruit
    vliegen???
    Ik had alles goed opgeschuurd en met rovings versterkt.....maar dan met 5 minuten epoxy
    Ik gebruik een direct drive motor van dymond.
    Dit is inderdaad een dure leer (voor hopelijk niet een volgende keer)
    Ik zit er wel aan te denken om er weer een aan te schaffen....maar het kost nogal wat om alles weer aan te schaffen.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bassman,

    Da's mooi klote. En altijd net de sloot he, die hebben een magische aantrekkingskracht...

    Hoe stuk is de Hawk? Echt niks meer van te maken?
    Zo te horen geen losse ontvanger accu?
    Bij Mark was door de draaiing de minpool van de regelaar gerukt, ik heb het ook wel eens gehad dat er of een accustekker loskwam of draad naar de ontvanger van de regelaar gerukt werd. En zonder losse accu is het dan helaas echt afgelopen.

    Sterkte, in ieder geval goed te horen dat je weer een nieuwe hawk zoekt,
    Groet,
    Gerben
     
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk niet dat het het motorschot was.
    Met de setup van Staufenbiel kan dat haast niet.
    Misschien hoogteroerservo losgeraakt?
    Het zal altijd een raadsel blijven.

    Maar is de vleugel ook helemaal stuk of is die nog te redden?
    Ik ga binnenkort wel weer Hawkjes bestellen maar tja, het blijft een prijzig zwempartijtje.

    GJ
     
  8. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Jammer Basman,

    Betreffende motorschot inbouwen:
    * Kijk eens op de stratair site daar staat alles uitgelegt ( Uhu por endfest )
    * Of de methode met 24 uurs epoxy ( goede kwaliteit ) roofings zie methode GJ
    Gebruik dus ook altijd een GOED spant! ( epoxy verhouding moet perfekt zijn, nauwkeurig meten. Merk BV RG staat goed bekend kost iets duurder ( Staufenbiel )

    Ps: Staufenbiel heeft nog 52 op voorraad
    Servo`s vervangen ( nooit servo`s gebruiken die in t water gelegen hebben )
    Gewoon de D60 van dymond kosten niet de wereld.

    Groeten Frank
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zja... het is wat Frank al 'genau' aangeeft...

    Hmmm... maar 500 Watt... knetters!

    Kan zijn dat de motor nogal wat warmte afgeeft? (lucht zou moeten koelen)... dat de 5 minuten epoxy toch niet stabiel is. Op een of andere manier toch te warm is geworden.. en het dan begeeft? En het was vandaag warm bij ons op het veld.
    Er zijn een hoop 5 minuten epoxies die taai blijven, iets flexibels blijven.
    +65 graad al niet meer lekker vinden?
    Je hoorde 'een raar geluid' tijdens de stijg vlucht... Die van Mark knorde ook opeens als een koffiemolen met pepers... normaal klinkt het als smakelijke espresso!

    Je kan het testen? Met een proefstukje?

    Ik had vroeger epoxy van Devcon 1... die had dat in sterke mate.
    Ik geloof niet dat het merk nog bestaat. Die van Bison is ook niet echt een aanrader... leuk voor vaasjes...

    Onlangs weer een miskoop met Epoxi-Rapid... 30 minuten meuk, 'uitgehard' kan je er zowat mee gummen. 3x niks.

    Zucht!
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben er voor 99% zeker van dat het niet het spant is geweest.
    Zolang de motor blijft trekken kan ie alleen maar wat draaien en die setup van Stauf remt ook niet heel hard.
    En er zit ook een in verhouding kleine prop op.
    Dus speculeren over lijmen en zo heeft geen zin, het is waarschijnlijk de hoogteroerservo of de hevel op het roer geweest.
    Dan gaat het klapperen en dat maakt een raar geluid.

    Over epoxy en zo:
    Wij (gerben en ik) gebruiken:
    Zap Zpoxy (5 of 30 minuten), dat is goed spul om dingen te plakken.
    Motorspanten lijm ik met L285 hars met H285 harder.
    Dat is 24 uurs epoxy.
    Gerben doet het met Zap secondelijm met glasbubbels.
    De L285 is te koop bij EMC-Vega of Kees Maas in Baexem (MEC-Modelbouw).
    Daar kan je ook de glasbubbels (microballons) en andere materialen kopen.
    R&G is ook goed maar veel te duur.

    Oppervlakken goed opruwen, ontvetten met aceton of alcohol.
    Eventueel etsen met secondelijm en dan pas epoxy (in de exacte mengverhouding) gebruiken.
    Koop een weegschaaltje bij de Blokker voor 14,95 en je kan redelijk precies je mengverhouding bepalen.


    GJ
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Over die epoxy had ik je gister ook nog willen vragen...
    Heb nu peperdure West... en die wil niet uitharden... notabe nauwkeurig uitgewogen... zaakje mag terug... dat is weer netjes van Bossina.

    Slaan de ingewanden van een Hawkje bij inpakt in het water door de snuit ... een Lipo als tandpasta... naar buiten?
    We kunnen het een een Fregatvogel eens vragen?
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  12. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Ho, Jongens,

    Wilde alleen maar de methoden aan geven betr inbouwen motorspant.
    Van de methoden die ik ken en gebruikt worden, en hier in duitsland word veel met RG
    gewerkt en t houd. Als er goedkopere alternatieve zijn: welkom ( ben een budgetman )

    Wilde niet de oorzaak aangeven! heb t niet gezien en heb er ook geen ervaring mee.

    Gr Frank
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Frank, bij jou om de hoek, in Schapen, zit HP-Textiles.
    Die hebben ook goede harsen.
    HP-55 en HP-110 zijn prima voor de modelbouw.
    En goedkoper dan de L285.
    Koop daar geen weefsels, dat is leuk om mallen te bouwen maar niet geschikt voor vliegtuigen.

    GJ
     
  14. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Bedankt voor de tip GJ,
    Waar kan ik het beste carbon/glas/aramid/kevlar weefsel kopen.
    Wil toch ff een nood voorraadje aanleggen, voor het geval dat!

    Gr Frank
     
  15. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen


    De servo's van het hoogteroer en de aillerons zijn nog intact en zijn ook niet losgeraakt.
    Blijft inderdaad nu een beetje gokken waar het aan heeft gelegen.
    Het was een raar geluid (motor) en toen was de kist onbestuurbaar.
    Misschien tocht het motorschot niet goed vastgelijmd.....ik weet het anders ook niet.
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,

    Bassman, hoe waren de landingen die dag? Door een wat steviger landing kan het spant een behoorlijke belasting meekrijgen. Het hele motortje hangt aan een spant dat met een randje van 2mm vastgeplakt zit.
    Het is waarschijnlijk de motor geweest die losgekomen is en is gaan ronddraaien, vervolgens de kabels opgewikkeld en uiteindelijk een kabel losgestrokken heeft...einde stroomvoorziening apparatuur.

    Groet,
    Gerben
     
  17. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik had daarvoor nog maar 1 landing gehad. En een nette landing.
    Hoe kun je dan voorkomen dat het schot loskomt. Een dikker motorschot van
    triplex....zodat het meer grip heeft. Ik wil eigenlijk wel weer een nieuwe aanschaffen........maar het motorschot verhaal baart mij toch zorgen.
    Ik heb dit nog nooit met een andere kist gehad.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk toch dat de 5 minuten epoxy ermee te maken heeft.
    Dan...Triplex is niet zo sterk, zeker niet als je er koelgaten in moet boren. Waarom zou het beter hechten?
    Ik zie ook dat sommigen sleuven in dremelen. Het zette me tot nadenken. Ik durf te stellen dat de hechting zelfs minder wordt als je dat doet.

    Sterkte van lijm wordt uitgedrukt in schuifsterkte. Door sleuven te schuren in het spant vergroot je welliswaar het lijmoppervlak, doch verklein je het contact oppervlak met de buis. De sleuven vul je slechts met vullende lijm... die doet verder niets, maakt het echt niet sterker... hoogstens tot een happend zaagblad.
    Hoe sluitender het te lijmen oppervlak is, des te sterker die lijmverbinding wordt.
    De sterkste verbinding is 1 atoom dik.

    Die gewenste sterkte zou je wel krijgen als er sprake is van echte splines. Zoals je die in aandrijfassen vindt.

    Zou je in de epoxy buis buis extra splines inlijmen... stel met een lengte van 2 cm, dan neemt de sterkte wel toe. De verlijmde lengte van de splines helpt dan beter de krachten op te vangen.

    Nog even de 5 minuten epoxy. Deze dringt echt niet goed in de roving door. Gert-Jan had dat meen ik al aangegeven.
    Zoiets had ik ook eens een keer getest (en velen) ... of je moet het er in walsen en kneden tussen cellofaan... met zeer grote spoed... een hoop geklieder... en als je zover denkt te zijn... is de epoxy reeds aan het uitharden en niet meer te verwerken.

    Als je dan teveel harder in 5 minuten epoxy bij mengt wordt deze juist minder hard. Iets minder, wordt deze harder.
    Bij veel epoxies geeft een tekort aan harder, een harder doch brozer resultaat. Minder sterk.

    Ik heb onlangs een cabinekapje uit een mengeling van G4 en onwillige West epoxy gemaakt. Uit arre moede maar versterk met roving en CA lijm... om er nog een beetje verband in aan te brengen.
    Wel... dat ging (gewoon dom geklieder)... het viel mij op, na opschuren, dat zelfs de CA lijm niet goed in de vezelstreng door was gedrongen.

    Pas als je de vezels uiteen dreef ging het iets beter. Maar dan heb je meer een random matje.
    Na ja... in deze... het kapje hoeft ook niks te dragen... alleen maar te blijven zitten.

    Daarom, als je een epoxy hebt met enige potlife en je dus rustig de epoxy in de streng kunt impregneren, kan de koolstof echt sterkte gaan geven.

    Het verpakken van de roving + epoxy tussen bijvoorbeeld twee laagjes cellofaan helpt om de epoxy het erin te duwen.

    Ik heb bij de reparatie van mijn Hawkje (Wilco) ook de staart in cellofaan gewikkeld... daarna alles erin gekneed met de föhn erbij om de epoxy dunner te krijgen.... daarmee de roving goed geïmpregneerd te krijgen. Overigens heb ik die roving ook uiteen geplozen, en met het kneden zo mooi mogelijk verdeeld.

    Al met al... de grootste wrakken worden vaak weer gerepareerd... komen sterker uit de strijd. En blijven vliegplezier geven.
    Gerben is er een grote tovenaar in. Hij relativeert, en dat geeft de burger moed.
    En die F5btjes op een vliegdag? Geen van alle showroom modelletjes. Alle hebben een whiplash gehad...

    Het verlies van de hardware... zja... dat is gewoon Katholieke Universiteit Tilburg.

    Als je kans ziet wat foto's te plaatsen? Gewoon doen. Die (visuele) informatie helpt bij ieder nieuw te bouwen kistje.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  19. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Als ik het goed heb gelezen is het dus ook mogelijk om het motorspant te lijmen met UHU por endfast, of raden jullie aan om het toch met 24U epoxy te doen voor de stevigheid?

    Ps. al mijn spullen zijn besteld, uiteindelijke setup is als volgt:
    - kontronik kira 300-38 6,7:1
    - himodel gx200 esc
    - RFM 15x13 prop
    - RFM Spinners versatz 38 0°
    - Dymond 60 servo's
    - CC bec met 2s 500mah lipo (wordt ingesteld op +-7volt)
    - Turnigy 4s 3000mah 35c

    Setup is in dit draadje al meerdere malen genoemd, dus ik heb deze maar gewoon overgenomen, een bewezen setup, redelijk budget, en genoeg mogelijkheden om er meer vermogen uit te halen.

    Ik hoop de spullen binnen +- 3 weken te mogen ontvangen, zodat ik heb eindelijk af kan bouwen en gaan vliegen.
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Uhu Endfest wordt ook veel gebruikt.
    Schijnt erg goed te werken, ik heb hjet klaar liggen om een volgende keer een spant vast te lijmen.
    Bij hogere vermogens wordt vaak een dubbel (soms zelfs driedubbel) spant gebruikt, om het lijmoppervlak te vergroten. Dis 3x een spantje achter elkaar, dan heb je een +- 6mm breed lijmoppervlak, ipv 2mm breed.

    Om dezelfde reden dat ik servo's vastlijm met 5 minuten epoxy (met enig gepast geweld is de servo nog los te halen zonder schade of het glasweefsel stuk te scheuren), raadt ik af een motorspantje hiermee vast te zetten. De sterkte en de hechtingseigenschappen van 5-minuten epoxy zijn nou eenmaal slechter dan 24uurs epoxy.

    Groet,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina