Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je bedoeld UHU endfest 300?
    Dat is een epoxy. Die krijgt een hogere eindsterkte naarmate je hem warm stookt. Daar moet je bij de Hawk wel vreselijk mee oppassen.. want hij kan kromtrekken.

    Er is van van alles over deze UHU 300 te vinden. Positief en negatief. Van hengelaars tot golfers...

    Voordeel van een goede pot 24uurs epoxy is dat je er nog van alles mee kunt reparen of maken. Iets duurder.. iets veelzijdiger... en lang houdbaar.
     
  2. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Hier in duitsland word t het erg veel gebruikt (Uhu 300 endfest )
    Zoals Gerben zegt vaak in combi met 2 spantjes.
    Heb nog geen problemen erover gehoord.

    Gr Frank
     
  3. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Trouwens Gefeliciteerd met je aankoop Remie!

    Zal je niet teleurstellen deze setup, en ruimte naar boven is er genoeg!

    Gr Frank
     
  4. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Dan ga ik het proberen met UHU endfest 300.
    Tweede spantje ga ik denk fabriceren van hout, om zo meer oppervlakte te krijgen om te lijmen.

    Ik kan haast niet wachten om er mee te vliegen, en vooral de reactie's van mede vliegcollega's te zien/horen :D

    groeten remie
     
  5. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Worden de spanten dan ook met elkaar verlijmd met uhu fest???
    En nog wel de kartels erin zagen??
     
  6. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.652
    Locatie:
    Gelderland
    Altijd wat kartels rondom erin maken. Ik heb mijn 3 spanten ook onderling verlijmd.
     
  7. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Jip,

    Kartels=groter oppervlakte=beter
     
  8. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.652
    Locatie:
    Gelderland
    Kartels zorgen er vooral voor dat de boel niet zo makkelijk rond kan draaien.
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt helemaal, je moet het zien als spiebanen.

    Ik zou de spanten van GFK plaat zagen, eventueel printplaat.
    In de Hawk van Frank (Silva) heb ik een 4mm spant verlijmd, carbon en gfk.
    Zo heb ik het ook in de Surprise gelijmd en de man heeft er met 4 kilowatt, 18" prop en keiharde rem mee gevlogen.
    Ik lijm alleen maar met 24h epoxy.
    UHU Endfest ken ik niet, geen ervaring mee.
    Even terugkomen op snel uithardende epoxy en daarmee lamineren.
    Dat gaat niet, rovings met 5 minuten epoxy gaat niet, het is sowiezo al niet vloeibaar genoeg.
    Lamineerepoxy (L285) is bijna zo vloeibaar als water, 30 minuten epoxy is al net zo dik als yoghurt, te dik dus.

    En NOOIT experimenteren met mengverhoudingen, dat kan met polyester maar niet met epoxy.
    Het moet eigenlijk op de gram goed zijn.
    Doe je dat niet krijg je allemaal rare dingen.

    GJ
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.652
    Locatie:
    Gelderland
    Endfest is ook vrij dik. Droogtijd is iets van 12uur uit m'n hoofd.
     
  11. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Deze methode is dus beproefd en goed bevonden!
     
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, helaas is bij Mark zijn spant los gegaan.
    Nieuw spant (dikker) is onderweg en dat overleeft ook Mark zijn landingen ;-)

    Mark, heb je je parapluutje van het ijsje nog meegenomen?
    Hahaa

    Ik ben weg, ik ga kijken of ik de Surprise 14 alleen kan lanceren.

    GJ
     
  13. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    @GJVO

    Waar kan ik de dikkere spanten het beste halen???
    Misschien dat iemand in de buurt van hoogeveen mij eens
    kan helpen hoe het spant er het beste in te lijmen.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Volgens mijn werken die pseudo spiebanen juist niet, tenzij je er ook daadwerkelijk spieën in aanbrengt.
    Je lijm oppervlak is groter, maar het raakvlak met de romp juist kleiner.
    De sleufjes vul je op met 'lijm' die niet persé sterker is.
    Hoe groter het contactvlak, des te beter de hechting. Een dubbelwandig schot zal beter werken, of een extra ring.
    De motor moet dan wel voldoende aslengte hebben.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst nog eens een spantje gemaakt van vliegtuigtriplex, nou ja spantje, een vulring om een motor iets naar achter te brengen. Nadeel van triplex is dat het te zacht is, wordt toch iets ingedrukt als je de 4 boutjes van de motor vastzet en als je pech hebt niet geheel gelijk aan alle kanten, komt de motor iets scheef te staan. Was er achteraf toch niet zo happy mee. Exit triplex.

    Als ik even geen spantje bij de hand heb, maak ik er een uit printplaat of andere gfk plaat. Of zagen en dan netjes rond maken met dremel schuurtol, of met een iets overmaatse gatenzaag en dan op maat maken. Spant meteen een beetje in de schuinte van de romp schuren, zodat je een maximaal contact oppervlak hebt.

    Groefjes in het spant lijken goed te werken. Bevalt mij in ieder geval erg goed, sinds we dat doen is het aantal losgekomen motoren extreem gedaald.

    Aslengte is er eigenlijk altijd zat. Bij bepaalde motoren moet je de motor zelfs wat extra naar achter zetten (met een vulring), omdat het voorste lager van de gearbox uitsteekt.
    Een extra 2e of 3e spantje kan dus probleemloos.

    De spantjes ruw ik goed op met de dremel schuurtol, en plak ze dan met CA aan elkaar vast. Sterk zat, de boutjes om de motor vast te ztten drukken de spantjes ook nog eens goed samen, die verdraaien niet meer ten opzichte van elkaar.

    Voor vermogens onder de 2kw bevalt de CA methode ook nog steeds erg goed. Spant vastlijmen met een ruime hoeveelheid CA. Vervolgens balsa schuurstof in de hoek tussen spant en romp en even tegen de romp kloppen met handvat schroevendraaier ofzo, zodat het schuurstof in de kleinste openingen zakt. Dunne CA erover. Zo het hele spant rondwerken. Herhalen tot er een mooi dikke fillet ligt.
    Vervolgens nog een fillet aan de achterkant maken, is iets lastiger werken, maar te doen.
    Werkt heerlijk snel en is sterk.

    Welke methode je ook kiest, het blijft belangrijk de romp en het spant eerst goed te ontvetten, bijv. met aceton, en grof aan te schuren, liefst met een dremel schuurtonnetje.

    Groet,
    Gerben
     
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bassman, stuur mij maar even je adres.

    @Bas, hoe kom je erbij dat de lijm minder sterk is dan de romp?
    De 24 uurs epoxy waar ik mee werk is dezelfde als de romp van gemaakt wordt.
    En ik gebruik ingedikte hars, dat heeft al meer sterkte.
    De tip van de spiebaantjes heb ik van Wolf gehad, die zal het wel weten lijkt me.
    Een dubbel spant wat strak tegen de romp aanligt hoeft niet sterker te zijn dan een enkel spant wat goed verlijmt is.
    Ik doe (ook op advies van Wolf) een roving langs de rand van het spant zodat ik een veel groter lijmoppervlak krijg.
    Een roving heeft ongeveer 5mm breedte op de romp en 5mm op het spant.
    Enige is dat je natuurlijk wel de goede epoxy moet hebben en de oppervlakken goed moet bewerken.
    Dat spant wat bij de Hawk geleverd zit is raar spul, het is wel epoxy maar erg dun.
    Bij Mark is het waarschijnlijk een combinatie van factoren.
    Ooit eens een harde landing, dan kan er al een breuk in de verbinding zitten.
    Zaterdag ging hij ook vrij ruw omhoog, dat zal misschien te veel geweest zijn.
    Dat spant van Frank zal echt nooit meer los komen, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken (of in de prop).

    Gerben is verslaafd aan CA en dat werkt bij hem ook prima.
    Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden, ik kan je garanderen dat we al heel veel uitgeprobeerd hebben en deze 2 technieken werken prima.

    GJ
     
  17. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik gebruik 2 lagen 3mm printplaat aan elkaar verlijmt met CA en met een gaten boor gemaakt tot 32mm dan wel 36mm schijfje. Je moet dan het gat voor de motor ass + lagers en de 4 x M3 bevestegings gaten zelf maken, handig als je een patroon maakt of zelfs een kleine tool.

    Het opruwen van het schot en ook de romp aan de binnekant is een vereiste. Je kunt ook met Aceton de boel schoon maken voor te lijmen wat zeer zeker aanbevolen is.

    Ik gebruik Aldarite wat eigenlijk niet meer is als een veredelde 30 minuten epoxy. Het zou beter zijn 24 uurs epoxy te gebruiken maar die is zo dun en indikken maakt hem niet sterker.

    Doe wat plastic om je motor en gebruik liever te veel lijm dan te weinig.

    Mijn Surprise rompen hebben 8KW gezien.
     
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Jos,

    je bedoelt Araldite.
    Te koop bij Polyservice.
    Maar je kan hars ook met katoenvlokken of zelfs carbonstof indikken, dan is het wel veel sterker.
    Met Aerosil wordt het ook al sterker dan de standaard hars.

    GJ
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het spant dat bij de Wilco mee geleverd wordt is vrij stevig. Zeker tegen de 4 mm dik. Geen flut. Zat een net pakket hardware bij de kist.
    De extra roving heb ik ook toegepast om het contact vlak te vergroten.
    Ook heb ik het schot konisch geslepen in de draaibank om het contactvlak te verbeteren.
    De randen ruw geschuurd. Ook waar de roving is verwerkt. Goed ruw gemaakt. De roving goed geïmpregneerd, en verder de epoxy aangedikt met glasparels. Geen 'splines' echter.
    Een dubbelspant geeft meer sterkte.. tot op het punt waar de romp gewoon afbreekt... zou je zo zeggen.

    Verder heb ik het spant op stand gebracht met een stapel ringen en een bout, opdat deze bij inlijmen exact gepositioneerd met de romp zou komen.
    uiteraard eerst getest met proefpassing.
    De stand van de motor gemarkeerd, opdat de motor in je juiste stand gemonteerd kon worden... wegens buitenloper/stroomdraden... naar de regelaar.

    Lijm is lijm, diepe sleuven vul je alleen maar met lijm. Zou je in die sleuven roving pielen... dan zou het in mijn beleving sterkte gaan opleveren, omdat je dan werkelijk een dammetje bouwt.

    Als ik een spined as in een holle buis mep passend op krimp, zal deze bij verdraaing of torsie eerder los komen dan een rondstaf. Helemaal als deze gelijmd is.

    In het geval van 24 epoxy is de sterkte vast meer dan voldoende. Ik heb dat ook gebruikt.
    In geval van 5 min epoxy die rubberig kan zijn... want er is ongelofelijk veel verschil in kwaliteit... gaat de lijm werken als verdikte smering... en slaat het mogelijk zelfs eerder los bij felle koppel reacties.

    Ik twijfel aan de werkelijke borgende werking van de lijm zelf.
    Vandaar dat ik het in de groep gooi.

    Epoxy krijgt z'n sterkte in samenhang met fibers.

    Geen hond die de verbinding ooit getest heeft met een torsie sleutel.
    Er soms veel aannames zijn...?
    That's all! ;)

    Araldite? Profi kwaliteit heb je een pistoolgreep nodig.
    Een beginnerssetje loopt aardig in de papieren. Zal nu wel rond de 60 euri ex btw kosten? De geopende dubbelspuitpatronen zijn niet houdbaar.
    Twee componenten acrylaat componenten. Afhankelijk van het type Araldite.
    Onder die vlag vallen veel lijmtypen en verbindingen...
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Klopt.

    Ik denk dat de lijm niet al te veel uit maakt als het maar geen 5 minuten rommel is. Het komt toch meer op het oppervlak aan en hoeveel oppervlak er is.
     

Deel Deze Pagina