Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Prima. Daar kan dan straks nog een grotere prop op. De P125 kan veel hebben.

    Jos
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jos,
    Idee van deze motor is dat er, als de ervaring eenmaal voldoende is, overgeschakeld kan worden naar 5S en zo rond de 4kw uit te komen. Zal wel eerst getest moeten worden of de motor dat ook echt aan kan. Gezien de ervaringen van Val met de 3000kv op 6S moet dat kunnen zou je denken.

    Maar belangrijker is eerst het model volledig te beheersen en met een beperkt vermogen precies daarheen te kunnen sturen waar hij heen moet.

    Groet,
    Gerben
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gerben, idd daarom zeg ik ook later.

    :)
     
  4. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Heeft hier iemand toevallig een degelijk prop+spinner combo liggen die geschikt is voor een kira 600-38 op 4s en niet te vergeten voor een beginner.

    Ik ben namelijk al 2,5 weken aan het wachten op een bestelling, maar doordat de bestelde prop en spinner (RFM 15x13 en verzatz spinner 0°) niet op voorraad zijn en leverancier hiervan niet reageert is mijn bestelling, waar ook de andere onderdelen in zitten zoals de motor, nog niet verstuurd.

    Mocht iemand wat hebben waar hij vanaf moet, en wat ik kan gebruiken, dan zou ik dat graag willen overnemen.

    groeten remie
     
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Remie, ik zou ze die motor enzo lekker laten opsturen en eerst maar het model compleet vliegklaar hebben. Kijken dat er op een F5B dag niet iemand een extra prop bij zich heeft?

    Probeer anders hier even; www.direct-rc.com

    Welke diameter spinner moet het zijn?
     
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Remi, spinner en prop is geen probleem.
    Ik heb nog wel een 15x15 nieuw en een spinner zal ik ook nog wel ergens hebben.
    Ik krijg trouwens volgende week spinners en props binnen.
    Waar heb je besteld?

    GJ
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.120
    Heb nog een spinner liggen. Diameter is 40 mm en de as diameter is 5 mm. Is een zogenamde turbospinner van Simprop. Is nieuw in de verpakking, mag weg omdat de asmaat niet past.
     
  8. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Ik heb de spullen besteld bij lipoly.de
    Mits ze het op voorraad hebben versturen ze het altijd heel snel.
    Maar deze keer hebben ze wat problemen met de leverancier.
    Ik ga ze maandag bellen met de vraag of de rest kunnen opsturen en de prop+spinner weg kunnen laten.

    @GVJO, ik stuur je dan wel even een pb'tje over de prop en spinner.

    Asdiameter van de kontonik is 6mm als ik mij niet vergis.
    Diameter spinner die ik nodig heb is 38mm.

    groeten remie
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem ligt niet bij Lipoly maar bij RFM.
    Die levert op dit moment niet of nauwelijks props.
    Ik zie het PBtje wel verschijnen.

    GJ
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vandaag klein stapje verder gegaan met de GX200 budget regelaar.
    Na 3 vluchten rond de inmiddels gebruikelijke 240-260A, een grotere prop gemonteerd.
    Vlucht werd iets verkort door een snel naderende bui, dus geen volle 10 motorstijgvluchten. Temperatuur regelaar na de vlucht was zo'n 50 graden:
    [​IMG]


    Resultaat voor vandaag, 300A, kleine 4kw.
    De logs laten overigens een vertraging zien tussen servosignaal en aanschakelen van de regelaar van zo'n 0.25seconden. De aanloop van de regelaar is vervolgens ongeveer 0.3 seconden. De rem doet er zo'n 0.65 seconden over om de prop stil te krijgen. (tussen servoimpuls "gas dicht" en 0A tegenstroom die je tijdens remmen ziet, is nog geen volle garantie dat prop stilstaat, maar dit was wat ik kan bekijken in de logs.

    Groet,
    Gerben
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gerben, ik vraag mij of of met 5S en minder stroom voor het zelfde vermogen de rem beter werkt of juist niet.

    Overigens werkt de rem op mijn budget aandrijving 110% geweldig. Mede daarom ga ik nu eens een Hacker B50 motor proberen op de non-budget aandrijving.

    :)
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Punt is dat de rem uit je budget aandrijving uit een niet budget regelaar komt...

    Voorlopig is mijn conclusie dat iemand die een beperkt budget wil spenderen, goed af is met een goede motor en goedkope regelaar. Verschil tussen jouw budget motor (KB motor en Neu gear) en een kontronik is zo'n 50 euro, verschil tussen de CC125 en GX200 is minimaal 150 euro, toch een aanzienlijk verschil..

    Als die 1509 ooit eens terugkomt van Neu, zou ik het eens kunnen proberen op 5S. Of misschien de regelaar testen op een 6S aandrijving, wie weet...

    Groet,
    Gerben
     
  13. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Hey Gerben,

    Niet slecht voor zo`n budget regelaar.
    Ben wel benieuwt wanneer die nu eindelijk s gaat roken.

    Gr Frank
     
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gerben, ja en nee.

    De goedkoopste combinatie zou een KD36 L motor in combinatie met jou GX200 regelaar zijn. :)

    Wie gaat dat eens proberen?!!!!

    Daarmee is de P32 vertraging later weer bruikbaar voor een wereld niveau setup.

    Mijn "budget" regelaar is een verbouwde P125 maar ik heb al gezegd dat een ICE 100 waarschijnlijk ook wel mee zal doen tot en met 150A op 6S. Dat is ook nog steeds 3KW en meer dan genoeg voor een budget aandrijving. Als ik geld over had zou ik dat hebben getest maar dat heb ik niet, de P125 had ik nog liggen.

    Ik ben zeker onder de indruk van jou vondst (GX200), afgezien dat ik hem zelf nog niet heb zien vliegen.

    Dat die Kontronik motoren goedkoop te halen zijn is zeker een goede zaak. Ook met die motoren zijn weer verschillende regelaar opties mogelijk, P125 tot 4S met hoog stroom, ICE 100 op 6S tot ~150A en jou GX200.

    Ik denk dat het wel duidelijk is dat men niet een fortuin hoeft te spenderen om 3KW te halen. Dat was 4 jaar geleden wel anders.
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Oh en nog eens wat, ik vindt een P125 eigenlijk helemaal niet duur (159 usd bij Neu). Een Schulze 18.200 kost 459 euro bij Schulze direct, misschien voor 400 euro te vinden ergens anders?

    Maar ik kan niet wachten die GX200 te zien vliegen en hoe goed of dat de rem werkt.
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.120

    ikke, motor (2800 KV en 4000 KV) is onderweg, Reisenhauer micro edition 3,5:1 vertraging via hier gekocht voor een paar euro met borstelmotor eraan vast. Regelaar moet ik nog bestellen. Dit gaat ingezet worden in mijn Rapster F5B waar ik aan werk.
     
  17. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    TC01,

    Nog een tip. Als de rem functie van de regelaar wellicht een probleem is dan is het beter een kleine lichte prop te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan RFM 16x17 small op een rechte spinner. Dit is trouwens ook een best veilige propellor.

    Overigens, ik weet niet welke diameter motor as die Reisenhauer vertraging nodig heeft en ook niet welke diameter motor as uit die vertraging steekt. Even goed nakijken.

    Je kunt ook met die kleine prop het gewenste vermogen halen door een lagere vertraging ratio te kiezen zoals jij in dit geval al hebt namelijk 3,5:1. Neu verkoopt ook 5,2:1 in de P32 vertraging.

    De andere 2 factoren zijn het KV van de motor en hoeveel cellen Lipo je er aan hangt. Veel plezier met het spelen hiermee! Vindt ik echt leuk altijd.

    Hier staat een calculator die ook andere motoren er in heeft staan naast Neu. Je kunt voor de KD36L motoren best een Hacker B50L nemen met gelijke KV. Verder zijn de Neu Lipo's een beetje oud die daar instaan dus kies er eentje met wat meer capaciteit om een meer realisties voltage te krijgen. Het vermogen, amperage wat je dan krijgt is een grove indicatie wat je bij aan zetten van de motor kunt verwachten.

    http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp

    :)
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2010
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    KD36-60-08L (3000kv) ligt hier klaar op de werkbank. Ernaast ligt een Robbe Planeta.
    Daarnaast ligt de KD XL motorset, die de GX200 regelaar mag doneren voor deze test.

    Hopelijk ergens deze week eens kijken wat het doet op 4S....

    TC01, heb al wel de juiste maat pinion voor die gear?

    Groet,
    Gerben
     
  19. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wow, das meer dan ik had verwacht! Kon je het prijsje van Hobbycity niet weerstaan?! :D
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Het overgewicht van de XL motor irriteerde me al een tijdje. De Hawialomita werd te zwaar met die zware motor voorin en het lood wat daardoor nodig was achterin.
    Mark had deze motor nog liggen, die hebben we gister op de terugweg uit Dalfsen nog even opgehaald. (Tnx Mark!)

    Groet,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina