Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

1. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
  2. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Je hoeft daar niet bang voor te zijn, gewoon zien dat je onder het maximale toerental blijft. Bij Aeronaut is dat bekend, kan niet van de RFM etc gezegd worden...Ik had in ieder geval nog nooit problemen...

3. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ja 2 mensen 2 meningen ik heb zelf al eens een keer een prop uitelkaar zien spatten , maar was geen Aeronout,maar je schrikt je een ongeluk op 8m hoogte, met kleine props heb ik ervaring genoeg tot 1200watt, maar met zulke gears/motors en dit vermogen totaal nog niet

4. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik zal Gerben even vragen te reageren.
    Die zit meer in de setups.
    Denk dat je aan een 14-15" moet gaan denken.

GJ

5. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Andre,

Op die setup zijn de eerdere logs in het draadje gemaakt. 15x14 Carbon prop, gaf met een warme accu zo'n 2600W. Wil je minder vermogen, zul je een kleinere prop moeten gebruiken.
    Voor 1500W schat ik dat je zo rond de 12x9 moet gaan zitten. Een RFM 12.5x10 zou ook nog wel kunnen. Bij deze stromen en vermogens hangt veel af van je accu's. Een paar tiende minder spanning scheelt al heel veel, dus je zult altijd moeten meten waar je nou precies uitkomt in jouw specifieke setup.

Groet,
    Gerben

6. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ja ik had je logs gezien maar ik heb dus die 150Amp esc liggen en wil daar eerst eens mee kijken hoever ik kom, ik ga wel wat bestellen maar hebben jullie een specifiek adres voor dit soort props? of gewoon de eerste de beste met googlen

gr Andre

7. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Hoeveel haast heb je?
    RFM kan je kopen bij Freudenthaler en ook bij sommige duitse winkels.
    In Nederland is geen enkele modelbouwwinkel die het verkoopt.
    Maar ik bestel wel eens bij RFM, kan over een week of 2 de props wel hebben.

GJ

8. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ik heb geen haast de bestelde motor is ook nog niet binnen en momenteel gaat het niet zo snel , nu het via die Swispost komt , je mag wel een setje 12,5x10 dan voor mij meebestellen, indien je me dan even je banknr stuurt via pm dan maak ik het geld even over, indien dit weer gewend is kunnnen we dit altijd nog vergroten, blijft het leuk
    alvast bedankt voor de moeite

gr Andre

9. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
  10. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Vanmiddag in Dalfsen 307A door de GX200 gejaagd... Hij doet het nog steeds :)
    Zal morgen een logje uploaden.

De Budget aandrijving V2 met KD 3000kv L motor getest. Doet het erg leuk!
    Helaas geen logger gebruikt deze vlucht, maar ben er erg tevreden mee!
    Veel dynamiek in de 1700gr Hawialomita, en genoeg power om behoorlijk wat rakjes te kunnen vliegen. Binnenkort maar eens een log maken, nieuws volgt.

Groet,
    Gerben

11. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Dus ruim 4000watt bleef alles nog een beetje op temperatuur gisteren want het was vrij warm, die gear is dus niet gelagerd(zeggen ze) maar hoe kan zoiets het dan zo volhouden
    en waarom dan nog zo'n dure kontronik kopen!!!

gr Andre

12. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De temperatuur van de motor liep wel op maar viel nog binnen de marge.
    De planeta heeft bronsen of messing bussen als lagering, dat blijft wel heel, tot het uitlubbert en dan zal het in 1 grote klap afgelopen zijn.
    Waarom een Kontronik kopen?
    Een Kontronik blijft onder normale omstandigheden wel heel, jaren lang.
    Het rendement van een Kontronik zal ook wel een fractie hoger zijn.
    Ik ben nu bezig met Plettenberg gears, dat is goedkoper dan de Neu, snel leverbaar en goede kwaliteit.
    Maar... de motor met gear wordt dan rond 125 euro, dus weer een stuk duurder.
    Voordeel is dat alles dan wel gewoon te koop is, je hoeft geen ebay meer af te zoeken naar een metalen Planeta.

GJ

13. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Andre,

Let op, mijn post gaat over 2 verschillende kisten!

De 307A was gelogd in de Avionik B1, nadat ik voor de laatste vlucht een andere prop gemonteerd had. Daar zit een Plettenberg 220/37/A1 P4 in. Met deze combinatie van Plettenberg en GX200 heb ik al heel wat vluchtjes gemaakt.

In de Budget kist zit de Planeta/KD3000kv, die heeft ongeveer 2.6kw, moet nog gelogd worden voor exacte waarden. Of de gear op de lange termijn heel blijft, dat is nog maar de vraag. Als de gear na een paar vluchten nog gewoon netjes draait, betekent dat voor mij dat hij bij iets minder vermogen, zeg 2kw zeker lang heel zal blijven. Met 2kw kan een "beginner" zich een heel tijdje vermaken, en daar ging het nou net om.

Groet,
    Gerben

14. dzjaivnt

dzjaivnt

Lid geworden:
    12 aug 2007
    Omdat deze met 2,47 KW je gewoon de 3e plek geeft misschien?
    En je modellen achter je laat die 5,3, 5,5 en 4,1KW vliegen?

15. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Hahaha!

Echt Mark, je ging super gisteren!!!
    En de andere Hawk was ook onvoorstelbaar, wat liepen die dingen goed!

Blijf alsjeblieft volgend jaar ook met een Hawkje vliegen, koop alsjeblieft geen Surprise, Avionik of Raketenwurm....
    Anders krijgen wij het zo moeilijk....

GJ

16. remie

remie

Lid geworden:
    8 apr 2004
    leuk om te horen dat de Hawk's het goed hebben gedaan!

Op het moment ben ik bezig mijn Hawk op te bouwen, nu vroeg ik mij af welke manieren jullie gebruiken voor het zekeren van de accu, en het plaatsen van de ontvanger, ontvanger accu en regelaar?

alvast bedankt,

groeten remie

17. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @ André. Gezien de souplesse van de kist waar Mark mee vloog, een goede investering. Donders! Maar ook de Set-up van Raymon ging perfect.
    Ja... en wat kost een vettige Saito? Alles is relatief. En... de accu's blijven gelukkig betaalbaar. Maar het blijft kienen en keuzes maken. Snik!

Blijft het altijd knutselen met een F5B kist, zeker naarmate de belastingen groter worden.
    Met bedriijfszekere hardware kan je echter wel een goede constante opbouwen in de vliegresultaten. Eerst de eigen grenzen verleggen. Gaat het je goed af... dan ga je duwen tegen die van anderen.
    Ik zie, en blijf me verbazen.

Wil je pretvliegen, dan kan het natuurlijk prijsgustiger. Die van mij is een pretvlieger. Meekomen kan die echt niet, ik ook nog niet.. wat ik schijn nog te veel achter mijn kist aan te vliegen... dus die moest ik snel maar eens inhalen. Oefening baart kunst en kinderen. :)

Laatst bewerkt: 15 aug 2010
  18. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    2kw heb ik voorlopig zat aan, is het dubbele van wat ik nu heb, en als alles nog mooi op temp blijft en heel is ook wel eens leuk, en Gerben ik haalde ze dan ook inderdaad door elkaar omdat dit het Budgetdraadje is, enne Mark ik heb je zien vliegen je kunt er gewoon erg goed mee omgaan deze kist want vermogen, dat blijkt dus nu zegt absoluut niet alles, ik vind het leukste van dit draadje dat je voor vrij weinig erg leuk kunt vliegen, want een paar jaar geleden moesten zeer veel mensen niets van dat Honkytong spul hebben , maar de tijden en spullen veranderen zeer snel , maar je moet ook een beetje geluk hebben met de spullen, gisteren is op het veld nog een kist de grond ingegaan van 1300euro met allemaal Kontronik spullen erin en een dure Futaba ontvanger dus dat zegt niets

gr Andre

19. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Gisteren vloog ik met 4100 watt (ongeveer).
    Mark heeft mij dus verslagen omdat hij constant vloog.

Alle topvliegers die we gesproken hebben zeggen, begin met weinig vermogen, leer eerst de kist sturen.
    Als je dat kan dan rustig opbouwen.
    Er werd door sommigen in Dalfsen met vermogens gevlogen waar de wereldkampioen niet eens mee vliegt.

Dus eerst controle, dan vermogen.
    De reclame klopt dus, Power is nothing without control...

GJ

20. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Remie, Ontvanger en ontvanger accu kun je achterin vastzetten. Klittenband tegen beide rompzijkanten, klittenband op ontvanger en accu, en dan je ze elk aan een kant vastzetten. Stukje schuim tussen de 2 als borging en het gaat nergens heen. Wel even een beetje CA over de epoxy wrijven en laten drogenvoor je het kliitenband inplakt, hecht beter.
    Een andere manier is een plankje maken wat achterin op de rompbodem past, daar de ontvanger en accu op vastzetten, en het plankje van buiten/onderaf met een klein parkertje vastzetten. Ook mooi en opgeruimd.

Groet,
    Gerben

Deel Deze Pagina