Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vandaag mijn Hawk ingevlogen. 3 vluchten gemaakt en 3 mooie landingen.
    Ik wilde niet teveel nieuwe dingen tegelijk doen, dus het gas gewoon op de knuppel en de spoilers op een schakelaar. Werkte prima voor nu...

    Enige irritante puntje: bij de eerste vlucht werkte de rem niet altijd, bij de tweede vlucht wel en bij de derde vlucht bijna geen enkele keer. Dus na iedere stijging moest ik hem eerst bijna stallen zodat de prop stil ging staan. Niet handig voor wedstrijden. Vanavond dus even aanpassen.

    Daarnaast: hij fluit nog veel teveel... en voor mijn gevoel zit dat in de instelhoek. Misschien een keer een pro ermee laten vliegen (over 2 weken?)

    Voorlopig ben ik een happy chap!
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2011
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoera :):)
    Gefeliciteerd, leuk he!

    Die Falco prop die je nu hebt is redelijk, met een RFM oid zal hij nog wat beter gaan :)
    De rem is raar, heb je deze op de hardste stand staan? Trek je het gas wel volledig dicht? Eventueel de servoweg in de zender wat groter instellen en in ieder geval de trim helemaal dicht zetten.

    Groet,
    Gerben
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    dichtzetten van de trim heb ik gedaan maar hielp niks.
    Vanavond dus even opnieuw programmeren.


    picture:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Heb deze week ook met de Hawk F5B gevlogen ( kontronik kira 600/38 RFM 15x13 )
    Voor het eerst alleen ! en de start ging eigenlijk wel redelijk met deze prop geen rare
    dingen en pakt direkt op, recht omhoog en even stilgelegd daarna naar beneden en
    na eventjes wat gevlogen te hebben schrok ik toch van de snelheid ( stom maar waar )
    In mijn hoofd kortsluiting wat resulteerde in trillende vingers, circuitje gevlogen en wellis
    waar een goede landing, zonder mijn remkleppen te gebruiken ook nog.
    Blijft voor mij toch een hele ervaring ( en niet te vergelijken met mijn andere toestellen,parkzone t28 , blizzard rip, hype Wow ed ) Achteraf moet ik wel zeggen dat
    de Hawk ( met dank aan GJ en Gerben ) super neutraal vliegt en ik nog moet wennen
    aan de snelheid ( ja ik vind `m nog erg snel ) volgende dag gevlogen met de vervanging
    van de Blizzard de wow ( samen met Hans ) maar moet spijtig na 3 vluchten constateren
    dat de kwaliteit echt bagger is ( V staart onstabiel, rolroer werking op snelheid nul bij Hans, 2 servo`s met speling.... al met al een blizzard kloon in erg slechte kwaliteit )
    Zit er nu toch weer aan te denken om weer een blizzard te kopen ( en mijn vingers vol met sec lijm, maar ach ) en daar maar intensief met te oefenen.

    Ps: de lipo in de Hawk was een 3000/4S 40C ( hiermee vliegt de Hawk toch stabieler als met een 3S 2650 30C en een gewicht van 1360 gram )

    Gr Frank
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Frank, ben je handig met lijm en schuim?
    [​IMG]

    Ligt hier op de plank en mag verkocht. Eventueel inclusief 550W setup.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Jitze,

    Kan t in iedergeval proberen haha.
    Doemaar een prijsvoorstel zonder aandrijving per pm.

    Gr Frank.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Frank... ik had het in het begin ook... gladder dan de gladste banaan in extra vergine gebakken... in bak met vanille ijs...
    Doorzetten... je mag geen blizzard meer kopen! Het vliegt beter dan een calmato... alleen moet je leren drukken...
    met elke zwever is dat... snelheid is vliegen en druk op de roeren... dus controle.
    Goed geconcentreerd blijven volgen en rustige banen of circuits vliegen, dan weer omhoog zetten. Pas in de zweeftaak mag je uppen in de thermiek en mooi stilleggen zoals Gerben me dat heeft laten zien.
    Paar streken over het veld als oefening voor het landen...
    En dan maar laag binnen laten komen met of zonder de spoilers... en blijk je geland te zijn.
    (Pas op voor molshopen)
    Tegen klamme handjes? Ik heb stiekels op m'n knuppels geschroeft... geeft meer houvast bij thans niet meer knikkende knietjes... Enigma zal een nieuw chapiter zijn... we zien wel.

    Het is m'n best vliegende kist geworden. Altijd feest. :yes:
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2011
  8. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Bas,

    Je hebt gelijk.
    En ik zal ook echt wel doorzetten.
    Maar blijf toch ook met een blizzard oefenen.

    Gr Frank
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Oefening baart kunst, het is bij mij ook niet meteen gekomen. Ben begonnen met een Calibra Pro (kapot naar 1 vlucht), toen een tijd niks, toen een Simprop Selection (vaak gerepareerd) en al met al ben ik nu zo een 12 jaar bezig met hotliners. En dan ben ik met 11 begonnen met het modelbouwen.

    Haha, ik weet nog dat ik met Eric Wilke ging vliegen (oud nederlands F5B teamlid) samen met een andere jonge jongen. Die gast had het veel sneller door dan ik en ik heb me zelfs nog afgevraagd of ik het wel zou kunnen.

    Weet alleen niet of het wel zo een goed idee is om op schuim te blijven vliegen, als je een Hawk kapot vliegt kan je hem misschien nog repareren maar wat vervangen kost ook niet zo veel. Het vliegt gewoon een stuk strakker dan zo een stuk schuim met geen massa.

    Goed alles inplannen, hoe je het circuit gaat vliegen, hoe ver en hoe hoog je begint met je finals, altijd met de neus in de wind landen. Daar begin je al mee voor je het luchtruim kiest. Een paar keer het circuit vliegen met wat extra hoogte en dan met de motor weer omhoog is ook een goed idee. De motor pas aanzetten als je voorbij bent gevlogen, niet als het model nog op je af komt. Niet op je af vliegen maar langs je heen, zodat je de snelheid beter kunt inschatten. Genoeg tips?
     
  10. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Bedankt voor dit verhaaltje Jos, ik dacht altijd dat t bij jullie allemaal vanzelf
    ging. Mijn grootste probleem op dit moment is dat ik gewend ben dat als ik de motor uitzet de vaart in mijn toestellen sterk afneemt, dit doet de Hawk niet voor mijn gevoel en dan krijg ik klamme handjes.....en word onzeker .

    Maar bedankt voor je tips : ik ga zo snel mogelijk weer met de Hawk vliegen.
    zoals je weet heb ik vervangende toestellen zat dus over t materiaal hoef ik me geen zorgen te maken als iets kapot gaat , das weer een voordeel van mijn verzamel liefhebberij . En ook al leukt t me nu nog niet, ik ben nog steeds
    reuzen fanatiek, maar ik kan geen ijzer met blote handen breken.

    Ps: als je een keer een paar dagen vakantie hebt, kom langs, huis is groot zat
    en je hebt je eigen badkamer, mijn oefenveld licht op 5 minuten, en t eten
    hier in Duitsland is Top ( vraag maar aan Johan/GJ/Gerben )

    Gr Frank
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Is goed! Waar vlieg ik heen? Schiphol of iets in Duitsland? Hahaha :)

    Tja, het is even wennen een vliegtuig vliegen met energy. Je kunt ook niet dat ding even op pauze zetten zoals een sim of een auto. ;)

    Ach, zweefvliegen leer je ook niet in een paar vluchtjes. De meeste mensen maken over de 50 vluchten voor ze solo gaan en de wat oudere mensen doen daar vaak nog wat langer over. Aan de andere kant hebben die oudere mensen vaak eerder hun brevet omdat ze niet zo onbezonnen zijn. Wie er uit eindelijk kampioen wordt? Dat is ook niet altijd dat jochie wat op het zweefvliegveld is opgegroeit. Sommige dingen zijn gewoon onvoorspelbaar.

    In iedergeval heb je er lol aan, dat is het belangrijkste.
     
  12. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Weeze !!
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vandaag weer 3 vluchten van zo'n 13 minuten gemaakt. De rem werkt nog steeds niet, dus nu maar eens de gasweg programmeren in de regelaar.

    Wat ik vreemd vind: soms ziet het eruit alsof ik met rudder heen en weer zit te sturen. De staart zwabbert dan gewoon van links naar rechts. Iemand een idee hoe dat komt?


    Door die weigerende rem heb ik nog niet echt kunnen oefenen met rakken vliegen. Zweven lukt in ieder geval best aardig en landen in ieder geval op het veld en binnen een redelijk beperkt gebied. Al met al niet eens zo'n heel moeilijk toestel om te vliegen.

    Vliegklaar zit hij op 1664gr en het zwaartepunt ligt op 65mm.
    Fluiten doet hij nog steeds naar hartelust.
     
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Jitze,


    gaat wel leuk he?
    De regelaar moet een kleinigheidje zijn, ik was ook enorm aan het zoeken en toen bleek het de verkeerde gebruiksaanwijzing te zijn, opto en bec zijn net even anders.
    Dat zwabberen kan zijn omdat ie te langzaam gevlogen wordt.
    Het ligt er een beetje aan wanneer hij het doet.
    Kan natuurlijk ook thermiek zijn, of je stabilo wat niet goed strak zit, of speling in de aansturing van de ailerons...

    GJ
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    :yes::yes::yes::yes::yes:

    Da's een goeie. Ik heb de opto versie, en als ik daar op manual klik krijg ik dit: HiModel RC Manuals > HiModel GX Seires 200A 3-7S Brushless Electric Speed Controller Type GX-200A-OPTO >
    Zou de goede moeten zijn...

    Zwabberen vooral bij langzamer vliegen ja.

    Over de ailerons ben ik nog niet helemaal tevreden. Rechts centreert niet helemaal goed, links blijft 1-2mm omhoog staan als hij van boven is gekomen... Da's echt veel teveel! Weet niet of het aan de D60 ligt of dat de aansturing te stroef loopt, maar dit moet ik in ieder geval nog veranderen...

    Heb jij toevallig nog een RFM15x13 liggen? Gerben zegt dattie dan harder gaat :cool:
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2011
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ja, dus waarschijnlijk de handleiding.
    Misschien kloppen je andere waarden dan ook niet (timing, opstart).

    Dat de servo niet centreert is vreemd, 2mm is inderdaad te veel.

    Ik heb net even de pot met props omgekeerd maar ik heb geen 15x13 meer.
    Je kan Frank (silva) even vragen of Mark (DZja...)

    GJ
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb je de opto of de BEC versie?

    Zwabberen kan ook aan onjuiste differentiering van de ailerons liggen. In zweefstand ongeveer 2:1 (up:down). In speedstand kan dat wat minder.
    Zowieso heeft een hawk door de relatief korte romp een lichte neiging om te zwabberen, niet te nerveus over doen. Slecht centreren is onacceptabel, dat is nooit goed te vliegen met een hotliner.

    Groet,
    Gerben
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik heb de OPTO versie, dus de eerder gelinkte manual zou goed moeten zijn...
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn Wilco zwabberde bij het CG op 70mm, bij 68 mm werd het al een stuk stabieler. Dat was na de staart gefixed te hebben. Bijkomend stond het stabilo te veel down door de reparatie. Moest er flink getrimmed worden.
    Ik zal morgen proberen er op letten. Althans als ik niet weg geroepen wordt...even uit te waaien van alle stress. :(
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmmm... staart zat idd beetje te wiebelen... was ook een beetje hobbelig...
    Heb er gewoon maar mee doorgefladderd... donderde niet uit de lucht... in tegendeel... stikte van de bellen.

    Denk wel dat er nog een extra teepje onder de voorlijst van het stabilo moet.
    Nog steeds iets drukken, meer dan de neutraalstand van het hoogte roer.
     

Deel Deze Pagina