Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.509
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    geen boodschap in dit bericht
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2011
  2. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Eerst CG goed leggen en daarna met tape aan de gang anders ben je iets aan het doen waar je nooit meer uit komt.

    Mijn EWD is 0-0,5 ongeveer en dan vliegt hij met rakken rechtuit en met de zweeftaak trim ik het hoogte roer iets van 0.5 mm tot 1mm ligt nat aan het weer.

    Gr Mark
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zal m'n EWD ook weer eens nameten... heb CG op 68 mm... op 70 werd het te GVJO/GVB... dat vinden zij weer lekker...
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik raadt 65mm aan om te beginnen en 70mm als uiterste naar achteren.
    Vergeet niet dat jouw Wilco een heel stukje lichter is dan de gemiddelde Hawk, die zo rond de 1600gr zitten. Dat vergt weer andere instellingen.

    Groet,
    Gerben
     
  5. HansTr6

    HansTr6

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10
    Dag heren,
    De wow, die Frank en ik hebben gekocht om te oefenen, is echt een beginners kist. de rolroeren bleven inderdaad hangen. Ik gebruik hem nu om maar rondjes te vliegen en om laag over het veld te scheren, daarnaast kan ik wennen aan de zichtbaarheid. daarna begin ik meteen met de Hawk. het, nu nog voor mij echte werk.
    Ik heb echter nog vragen aan de echte kenners en die zijn:
    Gebruik ik de meegeleverde dymond D60 of koop betere?
    Motor is de B3656-1200, bec nu 60 of 80? Welke lipoaccu te gebruiken voor meer plezier.

    Vroeger vloog ik de Robbe Delmo delta met de Webra speed 61F racing. zie 8c6NS-EJSvM[/media] - les fous de la vitesse ( hier nog lafjes voor gevlogen) dan weten jullie waar ik naar toe wil.
    Al denk ik dat de Hawk veel sneller is.
    Grt
    Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Hans,

    die motor, is die voor de Wow of de Hawk, idem dito voor de servo's.
    Op de motor, dat doe je direct drive?
    En hoeveel S wil je dan gaan vliegen?
    De motor is dan wel erg inefficient, je draait dan een heel klein propje.
    De D60 servo's zijn prima, er zijn betere maar dan heb je het over dingen van minimaal 35 euro per stuk en dat heb je nog niet echt nodig.

    Lipo, je kan gewoon Turnigy 30C nemen, doen het prima.
    Wel opwarmen voor je gaat vliegen, dat is beter voor de accu (levensduur) en het vermogen.

    Dat brandstofding...
    De praktijk bewijst dat electro harder gaat, altijd.
    En we hebben jaren geleden eens zo'n ding gevlogen, geen snelheid in te krijgen.
    Pas toen ik hem ging verkleinen en het profiel aanpaste liep ie leuk, met een 3,5 cc automotortje met een paar PK.

    GJ
     
  7. HansTr6

    HansTr6

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10
    GJ,

    Alles voor de Hawk, Direct drive. ik heb standaard set up. Klopt, weenie prop.
    Als beter motor voor beginner, welke?

    Ik moet er wel aan wennen! moet wel zeggen dat ik de neiging heb om snel te vliegen, dus vandaar misschien betere servo's. de motor kan ik op de knuppel zetten, in het begin.
    Ik moet hem nog bouwen, dus kan nog wijzigen.
    Dus ik zoek een setup, zodanig dat ik als beginner er nog mee om kan gaan.

    Grt
    Hans
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hans, de D60 servos's werden tot voor kort in DS kisten gebruikt die een tikkie harder lopen dan de Hawk.
    En volgens mij vliegt 95% van de Hawks met D60's.
    Dus geen zorgen over maken, hou je geld in de zak voor een volgend model.
    Aandrijving, ik verwacht dat Gerben wel een leuke oplossing weet.

    Grts GJ
     
  9. HansTr6

    HansTr6

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10
    Gj,
    Oke, wacht op advies van Gerben, mag ook motor met gear zijn, moet er toch aan geloven.
    Ik zou het jammer vinden om er achter te komen dat de standaard set up niet 100 procent is terwijl je met wat beter spul meer mogelijkheden hebt.

    Grt
    Hans
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De prestaties komen niet uit de servo's, die trekken het wel.
    Zwakke punt is altijd de piloot.
    Motor met gear zal altijd beter zijn bij een F5B model.
    Ik weet alleen geen goedkope oplossing, hooguit een Kira 600-38 met gear, 200 euro.
    Veel goedkoper zal je niet uitkomen.
    Er staan wat motoren in de aanbieding bij Neumotors, maar hou rekening met lange levertijden en douanekosten.

    GJ
     
  11. HansTr6

    HansTr6

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10
    GJ,

    Zal eens even kijken, zag net jullie discussie rond instappen in F5b.

    Advies nog welkom.

    Grt
    Hans
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Hans...
    Neem idd een Gerben recteptuurtje... Bijvoorbeeld... mijn drive is erg licht, die ik ooit op Stompetoren heb mogen vliegen had een potente AXI met gear, en nog een andere een nog sterkere met Scorpion. Als ik een van die twee nu zou vliegen had ik dikke pret er mee, behielden goed de snelheid, rap naar boven.
    In mijn beleving een mooie middenweg. Kan die van mij wel heel lang in de lucht houden dat is dan weer de andere kant. :yes: Naja...
    Groetjes Bas
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, inderdaad.
    Als je een compromis wilt en een beetje handig bent met bouwen zou je een buitenloper met gear kunnen nemen.
    2 jaar geleden zijn we daar mee aan het experimenteren gegaan en een redelijk rappe en betaalbare aandrijving was een Scorpion HK3026-1900 met een Axi PG4-33 gearbox.
    De motor moet je voor een euro of 65 wel kunnen kopen en de gear is rond de 45 euro.
    Er zijn behoorlijke vermogens mee te genereren.
    Nadeel is dat het lastig in te bouwen is, de motor past maar net in de neus en de draden moet je bij de draaiende buitenkant weg zien te houden.
    Het kan wel allemaal buitenom maar dat vonden we niet mooi.

    GJ
     
  14. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Ik zou t doen zoals GJ eigenlijk zegd.
    Gewoon met de spullen die je hebt beginnen ( dan ben je t snelste aan t vliegen en kun je wennen )
    Als t budget t toelaat ;)
    Kontronik kira en de Himodel of cc125 bestellen met een RFM prop/spinner en
    t echte feest kan beginnen ( of Hacker natuurlijk )
    Volgens mij heeft Jos nog wel een leuk Hackertje liggen

    Gr Frank
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als super-budget setup zou je het volgende kunnen proberen:
    Motor: Turnigy SK35-48 900kv. (HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 900Kv / 770W )
    Accu: 4s 3000mAh minimaal 30C
    Regelaar: Turnigy Plush 80A.
    Prop: 12.75x13 ( Modellbau Rudolf Freudenthaler | Detailansicht | CFK-Klapp-Propeller | Propeller 12,75x13 | RFM 8090)

    Vermogen zo rond de 1.5kw, ruim genoeg om mee te gaan oefenen.

    De motor "andersom" monteren, dus met een spant van achteren, cm of 5 achter de neus. Zo lopen de draden niet langs de draaiende trommel en past de motor beter.
    Op de std 8mm propmeenemer een Aeronaut middenstuk met bijbehorende spinner gebruiken. De Aeronaut middenstukken hebben een 8mm gat, wat zo op de propmeenemer van de Turnigy past.

    Groet,
    Gerben
     
  16. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Arnhem
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ehhm, alleen als je maar heel weinig vermogen wilt als ik de specs zo zie.

    141gram is erg licht, je hebt wat massa nodig om de restwarmte in kwijt te kunne, bovendien zit er relatief weinig koper in een licht motortje, dus lage stromen.
    Max stroom staat dan ook op 45A aangegeven. Kun je misschien iets overheen, maar niet veel vrees ik.

    Toerental is in verhouding hoog, je kunt hier alleen maar kleine, inefficiente propjes mee ronddraaien. In de reviews wordt zelfs gezegd dat het kv 1600 is, dat is te hoog voor direct aandrijving in een hotliner.

    Groet,
    Gerben
     
  18. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Weet iemand toevallig waar je een leraar/leerling kabel
    kunt krijgen voor de MX22 naar MX16 ?

    er zijn zoveel kabels te verkrijgen maar weet niet welke.

    Gr Frank
     
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je de MX22 als leraarzender wilt gebruiken dan heb je een leraarmodule nodig.
    Als kabel kan je gewoon een 3.5 mm jack kabel nemen (koptelefoonplug).
    Als je de MX22 als leerlingzender wilt gebruiken kan je gewoon de dsc naar dsc aansluiting gebruiken, ook met dezelfde jackplug kabel.
    De winkel die alles vast wel op voorraad heeft (en je het gewoon kunt testen) is W&W modellbau in Waldfeucht.

    GJ
     
  20. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Arnhem

Deel Deze Pagina