Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Goed uitgelegd bedankt ben ik ook weer een beetje bij , is dit enkel in de F5D of ook in de F5D want ik kan me er wel wat in voorstellen , het zou ook betekenen dat je indien je het goed insteld dus langer kunt vliegen , is dit alleen in de regelaar zelf in te stellen of ook gewoon in je zender , en zo ja hoe uiteraard.

    gr Andre
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, in de praktijk is het iets anders dan ik uitleg maar ik zit niet thuis dus ik kan geen data tonen.
    En inderdaad, je haalt meer motorloop uit je 1750W/min omdat je de pieken eruit haalt.
    In mijn geval (F5F) scheelde dat zo'n 2 seconden, dat is 1 stijgvlucht.
    In F5B scheelt het ook iets van 2 a 3 seconden.

    Er is geen regelaar die het standaard in zijn software heeft zitten.
    Je moet het dus via de zender doen, met 5 punt mixers en vertragingen.
    Ik heb Markus software en een prototype regelaar waar het wel in zit maar daar ben ik pas een paar maanden geleden achter gekomen, terwijl de regelaar al 2 jaar oud is.

    In F5D denk ik niet dat het zin heeft omdat je daar maar 1 keer de motor inschakeld en dus ook maar 1 piek hebt.
    In F5B schakel je 11x de motor in, het effect is dus veel groter.

    Ik weet niet of Jos dit leest, hij is zo'n beetje het brein achter ramping, hij kan wel wat dingen posten.
    Ook staat er iets van hem op RCgroups, volgens mij iets van Rampe de slampe of zo.

    GJ
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb even zitten rekenen aan de HK Hotliner motor. Voor mij de eerste keer, dus er kunnen wat foutjes inzitten.
    [​IMG]

    Ziet er voor mij als beginner nog niet zo slecht uit. Wat denken jullie ervan?
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die motor heeft een diameter van 39 mm. De spinner aan de uiterste punt is 38 mm.
    De motor moet dan iets naar achter om te passen. Een flink stuk, omdat het epoxy opdikkend is.
    Heeft een vrij korte as, voor zover ik kan zien op het op het HK plaatje.
    Zul je dus wat epoxy uit de neus moeten schaven en bijvoorbeeld naar een 40 mm spinner toe moeten?

    Verder is de motor wat zwaar voor de prestatie die deze levert. Zit je op 5S
    Met 3300nAh gaat je kist naar 1800 gram? Een helle krappe passing. Niet iedere lipo past.
    Zul je bijkans naar 2200 mA moeten stappen? Een en ander is wel in de draadjes aan bod gekomen.

    Aantekening vanuit mijn gedachtengoed... Als je begint met zo een kist, zou je hem liever niet te zwaar hebben?
    Gert-Jan of Gerben lukt het nog wel met al hun goed getrainde reflexen.
    Toen ik de budget-drive had ingebouwd, op 4S Turnigy woog de kist bijna 1800 gram.
    Hmmm... in de voorgaande editie 1180 gram... op 3S... die vloog vanzelf weg... en nog behoorlijk vlot.

    Maargoed... na de eerste worp op 4S-budget, knalde de gearbox toch flarden... de landing verliep enigszins gecontroleerd... maar dan ook net aan... zo zwaar als ie was... was er sprake van vliegduur :)

    Noot: Voor je aan de slag gaat. Weeg alles tevoren en noteer dat.
    In het eCalc-grid aanvangen met kaal gewicht van de kist met servo's, ontvanger bedrading en UBEC+2S 350 tot 500mA lipootje. Programma vult dan zelf de gewichten aan.
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb een schijfje van 39mm gesneden en in de neus gepast. Ik schat dat er zo', 8mm van de neus af moet. Ik zal de kist even wegen en een goed uitrekenen waar ik uitkom met het gewicht. Ik denk dat je gelijk hebt als het om te zwaar beginnen gaat. Ik ben wel wat gewend, ik vlieg inmiddels al 2 seizoenen mee met EF-1 Pylon racen en dat gaat prima. Ook m'n Funjet Ultra die over de 200Km/u haalt heb ik geen problemen mee. Deze Hotliner is heel wat groter en ik denk een stuk beter zichbaar.

    Ik heb de doos vandaag binnen gekregen en de kist ziet er erg goed uit. Helaas is één vleugeltip geknakt. Ik baal daar goed van, dat wordt weer vechten met de klantenservice van HobbyKing.
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.126
    Ik denk dat Bas doelt op de problemen in de start met een zware bak.

    Ik gebruik de budget aandrijving, een 2200 KV Keda motor van hobbyking met een "oude" Robbe Planeta vertraging, en zit op een dikke 2 tot 2,5 kilowatt, Als vervanging heb ik nog liggen een zelfde merk motor van 3000 KV en eentje van 4000 Kv. Ik kom alleen vertragingen te kort.

    ps, die robbe planeta vertraging neem dan wel de metalen uitvoering en niet de kunststoffen uitvoering.

    Als iemand er nog eentje heeft liggen houdt ik mij aanbevolen.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Destijds ben ik dit budget draadje begonnen met een Keda XL motor van 400gram. Dat bleek in de Hawk een beetje teveel van hget goede, hij werd erg zwaar, en zoals TC al aangeeft was dat vooral in de start lastig.
    Later ben ik naar de L versie overgeschakeld, dat scheelde 100gram, ging een stuk beter.
    Op zich gaat het wel, maar dan zou ik een iets lichtere lipo gebruiken en goed opletten dat je geen lood toe hoeft te voegen. Een 4S2600 of een 5S2200mAh oid.

    15x10 op 5S lijkt me te groot. In jouw calculatie is de spanning onder belasting 16.11V oftewel 3.2V/cel. In de praktijk blijkt de lipo=-spanning hoger te zijn, met de korte motorlooptijden bij een hotliner. De meest nauwkeurige resultaten krijg je door de grootst mogelijke lipo in e-calc te kiezen en hem op ' full' in te stellen.
    Ik kwam op 5S op een 13x10prop uit als ik me goed herinner.

    Let wel: hangt er ook vanaf of de HK-specs kloppen. Dus altijd eerst meten of de stroom klopt met de berekening voor je gaat vliegen. Eerste vlucht dan 2-3 korte stijgvluchtjes, landen en meten of de motor niet te warm wordt en zo verder opbouwen. Meten is weten :)

    Balen van die vleugeltip, hopelijk wordt het netjes opgelost.
    Mocht het echt niet lukken dan kan ik je wel helpen die vleugeltip weer netjes te fixen.

    Gerben
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, ja, zoals TC aangeeft... bij de start.

    Stik balen van de transportschade... maak eens wat fotootjes van het geheel... en die specifieke tipschade... Is het goed te repareren zoals Gerben aangeeft, vliegt er niet minder om.

    Je moet maar denken... een beetje F5B behoort 'battle scars' te hebben... daarmee vliegen ze beter (...piloten psyche?) :rolleyes:
    Gr Bas
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Battle scars heb ik geen problemen mee, maar als het nieuw is moet het heel zijn. Zal het weekeinde wat fotos maken.
     
  11. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik zie net dat Staufenbiel de Hawk V2 heeft uitgebracht.
    HAWK V2 voll-GFK 1,70m | Voll-GFK Segler und Elektrosegler | Flugmodelle | Modelle
    De kleurstelling vind ik niet bijzonder. Bij de aanbevolen items staat ook een nieuwe motor. Het aangegeven vermogen van 650 Watt is niet veel, maar ik vermoed dat hij meer aan kan in Hotliner gebruik. Helaas is de inwendige weerstand niet opgegeven.
    DYMOND X-MAX X36-L800 | Aussenläufer-Motoren | DYMOND brushless Motoren | E-Motoren | Motoren
    Het is een buitenloper met een mantel eromheen. Door de conische voorkant moet hij passen.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beetje Gulf Oilerig..
    Meteen een 10-tje duurder... ja, ja...
    Staartje met een oriental look...

    [​IMG]
     
  13. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Ik vind t wel wat hebben, deze kleurstelling.:eek:
    Ben wel benieuwt of ze de overgang van de romp naar staartstuk
    verstevigd hebben. Dan is t tientje wel gerechtvaardigt.

    Gr Frank
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... op afstand zou dat wel eens eerder snel kunnen versoepen tot grijs.
    Vraag me af of ze dat optisch getest hebben?
    Dat knal gele is en blijft goed zichtbaar? Toch? Zelf beter dan oranje...
     
  15. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Ik ga er vanuit dat de overgang niet sterker is geworden, is gewoon een productie fout!
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Net even de beloofde foto's gemaakt. Ze zijn niet allemaal scherp, maar de schade is goed te zien. Ik kreeg $ 15,- compensatie aangeboden door HK. Ben ik niet mee akkoord gegaan natuurlijk.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat mij opvalt aan de kit:
    -glasvezel plaatje bijgevoegd voor hoogteroer
    -er lijken 2 carbon strands langs de accu opening te lopen.
    -geen handleiding, geen documentatie.

    Ik ben er nog niet uit wat ik met de schade ga doen. Proberen te repareren en een compensatie vragen, of wachten op een vervanger? Hoe goed is dit te repareren? De tip voelt slap aan. De oranje kleur is natuurlijk niet aan te komen, hoe zichtbaar blijft deze schade?
     
  17. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Zonde van de schade,maar indien je er iets secondelijm tussen laat lopen en dan op elkaar houd is het misschien bijna of niet meer te zien, het is gelukkig de onderkant bovenzijde is gelukkig niet heel erg, terugsturen op eigen kosten en dan maar afwachten wat je de volgende keer weer krijgt is ook afwachten, de 40-50 euro verschil zal anders snel verdwijnen.

    gr Andre
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker schade melden met foto's, goed gedocumenteerd, eventueel met link naar dit forum, RC-Groups aantippen...
    Houdt het netjes als je aan forums refereert.

    Ziet er uit als goed te repareren. Blijft wel zichtbaar, maar voldoende sterk. Ik dacht dat het erger was. Het hoort niet. CA of lamineer epoxy of in combi.

    Het oranje is een RAL kleur.
    Echter bij mijn oranje Wilco zitten er kleurverschillen in de oranje tinten.
    Dus toen ik m'n staartje moest reparenen na de maiden, en bijspuiten, had ik net een te hoog nummer voor de romp gekozen. Stabilootje was mee naar de verfzaak...

    RAL 2008... maar onderzijde stabilo is RAL 2009! :turn-l:
    Heb thans een keurige RAL waaier...

    De bouwaanwijzing? Die heb je niet nodig?! De draadjes op dit forum, bijhangende foto's... en in mijn forummapje staat nog een hoeveelheid. Je kan zelfs nog even spieken bij de Enigmaplaatjes voor inbouwvoorbeelden.
    Verder alle info bij linkjes heb je al gekregen.
    Ook over het zwaartepunt, uitslagen van de stuurorganen etc... alles staat opgenoteerd.

    Dacht dat ik de handleiding van de Wilco als PDF had... moet ik even nalopen... Ik heb echter gebouwd naar eigen inzicht en uitwisseling met de vliegcollega's.

    Gaat dus helemaal goed komen.

    Nog 1 tip... mik op een motor met gearbox. Laat je adviseren door de F5B kern die hier rond schrijft. Zit een verrekte hoop know-how. Er is uit den treure getest, gecrashed en succesvol gevlogen :)

    De nieuwe motoren bij Staufenbiel lijken erg op de MVVS? Ommantelde buitenlopers... De aangegeven prestaties lijken me op het eerste gezicht aan de geflatteerde kant? Extra zwaar?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou zeker om een nieuwe vleugel vragen.
    Bij de tip is het nogal turbulent en als het niet goed gerepareerd wordt zou je wel eens delaminatie of flutter kunnen krijgen.
    Een nieuwe vleugel kost 120 Euro.

    Bij de accu opening zitten inderdaad rovings.
    Je hoeft daar ook niet echt te versterken, sterker nog, je moet daar materiaal wegslijpen.
    Zie dit hier:
    F5B.nl -
    Het verlijmen van het motorspant kan je zonder rovings doen maar wel met UHU endfest.
    Beter is te wachten met inlijmen tot je de motor hebt en het spant te verdubbelen tot 3-4mm dikte.

    En bij het afstellen, voor het inlijmen van de vleugelservo's, zorg ervoor dat de hevels van de servo's iets (30 graden) naar voren wijzen zodat je meer uitslag omhoog dan omlaag krijgt, dit om de ailerons bij het remmen goed omhoog te kunnen zetten.

    Verder moet alles echt spelingvrij gebouwd worden.

    GJ
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik zou zeggen $30 terug en een beetje seconde lijm er in laten lopen tot dat hij weer stijf is. Het is echt maar het laatste kleine stukje van de tip en ik maak me daar echt niet zo veel zorgen om. Ja het is jammer maar je ziet het niet als hij vliegt en het is slechts een Hawk, je zult nog veel meer modellen vliegen na dit model. Ook als hij niet meer 100% nieuw is, vlieg je er beter mee omdat je niet zo bang bent hem kapot te maken.

    Ben benieuwd waar die Hawk 2 versterkt is maar die 250 euro? Voor 330 GBP (385 euro op dit moment) heb je een Enigma, een heel stuk beter. Daar kun je dan ook nog flap servo's in zetten, hoefd niet meteen.

    Alex F5B - F5B - Acemodel.co.uk - F3J - F5J - F5B - F3F - Electric models - Slope models - moulded models
     

Deel Deze Pagina