Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

1. v-willy

v-willy

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Ziet er een serieuze test uit voor mens en materiaal. Ooit ook een demo gegeven waarbij in vlakke vlucht vol gas gegeven wordt, en dit stamt dan nog van NiCd tijdperk met veel minder vermogen. Resultaat na de 2 de doortocht een heftig geluid en de magneten in vele stukken. Dus niet met alle motoren haalbaar, vooral niet als de magneten niet omwikkeld of dergelijke zijn.

Willy

2. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Na het lezen van alle adviezen en de prijs van Earobertics te hebben gezien denk ik dat ik voor de Hacker B50-7L met vertraging ga voor de inertia. Het is een hele investering, het moet dus in één kee goed. Ik heb even met ecalc zitten spelen.

Op 3S met een 17x14 prop op een 5 graden spinner kom ik aan zo'n 1060 watt en een pitch snelheid van 142 Km/u. Voor de eerste vluchten zou dat zeker moeten voldoen. De accu is dan lekker licht (3S 3200mAh).
    Op 4s gaat dat naar 2000Watt met 182Km/u. Ik heb 2500 en 3000Mah 4S accus. Op 5S schiet het al naar 3500W bij 218 Km/u. Ik heb enkel 3300mAh 5S liggen van Gens Ace. Ik denk dat die niet gaan passen. Op 6S gaat het over de 270Amp en 5.2Kw.

Dit lijkt me dus een goede prop. Wat denken jullie ervan?

3. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Oh Ja, ik ben ook nog in de weer geweest met een 16x17 prop, ook op 5graden spinner. Getallen zien er ook goed uit, alleen hogere pitch snelheid.
    3S - 900W -168Km/u
    4S - 1900W - 215 Km/u
    5S - 3250W - 260 Km/u
    6S - 4975W !!! - 298 Km/u
    Jullie advies wordt gewaardeerd!

4. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Ziet er goed uit.

De 16x17 smal hoort op een 0-graden spinner, de 16x17breed op een 5graden spinner.
    17x14 kan ik niet, maar hoort volgens mij ook op een 0-graden spinner. Die 17x14 zou ik niet op 4, 5s of 6s vliegen, kon ie wel eens niet sterk genoeg voor zijn. Op 5s kan de 16x17 nog, maar liever de 17x18F5B gold (die trekt een tikje maar niet veel meer stroom).
    O-graden props niet op een 5 graden spinner doen, en andersom ook niet, dat gaat verkeerd (heb ik al geprobeerd :( ). Een 16x17breed op[ een 5graden spinner is zo gebouwd dat hij dan keurig 17"spoed heeft, zou je hem op een 0-graden spiner doen heeft hij minder dan 14"spoed en kloppen de hoeken van de bladen tov de spinner niet meer.

Zeker als je op 3S wilt beginnen zou ik gewoon een 17x18 F5B rood op een 7graden spinner nemen. Die kun je dan op 3,4,5, en 6S vliegen :)

Gerben

5. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Oke, dan heb ik het verkeerd ingesteld. Ik zou dus als ik die 17x18 prop invoer bij ecalc geen extra hoek op moeten geven. Als ik dat doe dan kom ik op 5S al rond de 3.5Kw uit, de limiet voor een Hawk...

6. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb even 2 dingen waar ik over twijfel.
    Ten eerste, past er wel een 17" prop op de Hawk?
    Ik kan me herinneren dat de neus te kort was.
    En dan de accu..
    Om 3500 watt te genereren (wat echt niet het max van de Hawk is) trek je al 200A.
    Je zou dan minimaal 2600 mAh cellen moeten hebben, bij recreatief gebruik zelfs >3000 mAh.
    Past dat?

Ronald (Sundayflyer) heeft volgens mij de meest opgefokte Hawk gehad, met een Kontronik F5B motor.
    De standaard Kontronik Kira 600-38 is niet gemaakt voor 5S, je kan er wel 1 laten wikkelen die geschikt is voor 5S.
    De Hacker en Kontronik zijn vrijwel gelijk behalve als je, zoals wij, het motor en lagerschild met schroeven vast laat zetten, dan is de Hacker wat degelijker maar kost ie ruim 40 euro meer dan de normale prijs.
    Ik denk dat ie dan bij Aerobertics op zo'n 290 Euro komt.

GJ

7. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Daar heb je een punt. Ik heb het even opgemeten. Van de rand van de vleugel tot het einde van de neus is 192 mm oftewel 7 1/2 inch. Een 15 inch prop zou dus maximaal zijn.

Bedoel je dat de Hacker er in verschillende uitvoeringen is??

8. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Hmm, goed punt, niet aan gedacht.
    De 16"past zeker, daar hebben meerdere mee gevlogen. Vergeet niet dat het middenstuk ook meegeteld wordt in de diameter. En RFM baseert zijn propmaten op een 42mm (of was het 45mm, een van de 2 in iedergeval) middenstuk. Op een 38mm is de prop iets kleiner dan de maat zou doen vermoeden. Mark (djzvaint) heeft met een GM 17" op de Hawk gevlogen als ik me niet vergis , daarbij moest de spinner iets naar voren geplaatst worden.
    Misschien kan iemand zijn 17x18F5B rood nameten, hoever hij precies achter de spinner uitsteekt. GJ heb je er nog eentje?
    Desnoods zou je de prop een paar mm in kunnen korten, dat is geen probleem :)

Gerben

9. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb even het blad gemeten van een 17x18 rood.
    Dat is 202 mm, het zou dus net niet gaan, of net wel.
    Tipje eraf schuren is inderdaad geen probleem.

Dan de Hackers.
    Er is officieel maar 1 type, dat is die op internet staat.
    Het wilde wel eens gebeuren dat als de motor warm werd er een lagerschild losging.
    Die zitten namelijk verlijmd.
    Dominik Diefenbach kwam op het idee het schild vast de zetten met schroefjes.
    Ik heb toen aan Hacker gevraagd of ze dat vanaf de fabriek wilden doen en dat kon.
    Dat kost normaal gesproken 42 euro ex btw.
    Dus als je een mooie prijs hebt gekregen dan zou de motor zo rond de 290 euro kosten, inclusief die aanpassing.

GJ

10. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik kreeg een prijs van 270 door voor de normale uitvoering van de Hacker. Dat kan dus nog iets goedkoper als ik het zo lees. Als het een kwestie is van wat gaatjes boren en tappen aan de buitenkant van de motor dan kan ik dat zelf ook. Bij hoeveel vermogen ging het mis?

Tipje ersaf schuren bij een prop van € 45,-... dacht het niet, dan koop ik liever een maat die wel past. Wat maakt die F5B props zoveel duurder dan de normale RFM carbon props? Scheelt een 10tje meen ik. Voor op de Hawk waarbij ik toch niet verder wil gaan dan 3.5Kw is dan een normale uitvoering ook goed genoeg?

11. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
    Ik had een 17*17 en paste

12. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    270 is niet echt goedkoop, het moet als winkel tussen de 250 en 260 kunnen.
    Zelf boren en tappen zou ik niet doen en waarschijnlijk is het probleem inmiddels al opgelost.
    Het lag niet aan vermogen maar aan de lijm die bij een bepaalde temperatuur losliet.
    In normale gevallen zou de motor al overleden moeten zijn (magneten gedemagnetiseerd) als de motor zo heet wordt dat de lagerschilden loskomen maar in dit geval gebeurde het eerder.

Het tipje kan je er gerust afschuren, ik heb wel eens met een prop rondgevlogen die aan elke kant 8mm mistte, vlak voor de start kwamen we erachter dat de prop tegen de vleugel aanliep, dus tang gepakt en knippen maar.
    Het vloog prima.
    De F5B props zijn versterkt, de vermogens en aanloop van de motoren was zo hard dat de props wel eens braken, nu zijn ze versterkt en breken ze niet meer.
    3,5 kw is net het kantelpunt voor sommige props.
    Er is weer een partijtje props en vliegtuigen naar me onderweg, een 17x18 F5B heb ik wel, spinner ook, en dan is de prop onder de 45 euro.
    Ik ben ook nog aan het wachten op antwoord van Kontronik, wat een speciale motor kost.
    Ik verwacht onder de 220 euro.

GJ

13. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Als Kontronik dan ook nog eens de gearbox met een fatsoenlijk smeermiddel invet, dan is dat niet verkeerd.

Gerben

14. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Gerben, welke box is dan in elkaar gedraaid en wat is het bewijs dat het het smeermiddel was?

GJ

15. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    15 x 13 breed op de Wilco F5B

Zie ook koelsleuf in de snuit -methode "Gerben"-, werkt doeltreffend en nog mooi om te zien ook!

Bas

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Als ik die foto zie dan denk ik dat 16 inch ook kan, maar 17 inch wel heeeel erg krap wordt.

17. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Heb je daarvoor nog iets speciaals moeten doen zoals de spinner iets van de romp af zetten?

18. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb even de koffer met spinners en props gepakt en een 17x18 rood op een 38mm spinner gezet.
    Vanaf de romp voorkant tot de tip van het blad heb je 180 mm nodig

Zie foto

GJ

19. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Hoi Gerben,

Mijn oude kontronik 600/38 vliegt nu al 2 jaar op 5S met 17x18 Gold

Gr Frank

20. silva916

silva916