Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Zijn de geruchten dat KST en MKS enkel verschillen in de labels waar, of is dit verzonnen?
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Anthony,

    het zijn 2 bedrijven, ik heb met beide bedrijven contact.
    Het zo kunnen dat sommige servo's hetzelfde zijn maar dan zou je de echte fabrikant moeten zien te vinden.
    Mijn gevoel zegt dat het toch 2 verschillende servo's zijn.

    GJ
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik wilde jullie even laten zien hoe de reparatie is afgelopen van de vleugeltip van de Inertia.
    Ik heb een paar kleine gaatjes in de knik geboord en daar goed wat dunne CA in laten lopen. Ook in de scheurtjes aan de buitenkant eerst wat dunne CA, daarna wat dikke om de gaatjes op te vullen. Na uitharden alles glad geschuurd en wit gespoten.
    De bovenkant van de tips heb ik geel gespoten om de zichtbaarheid in de lucht te verbeteren.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De onderkant oranje, beide Action spuitbussen. Het oranje is bijna goed.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Op de laatste foto is de overgang van de originele kleur naar mijn reparatie te zien.

    Zo past overigens de servo in de vleugel:
    [​IMG]
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk eens aan wat netjes! Vrijwel niets meer aan te zien. :)
    Servo? Echt passend? Staat niks bol aan deze of gene zijde? Zeg maar zuigend? Top!

    Binnen in het servoluikje zitten vaak nog wat scherpe gelcoat/epoxy braampjes van de matrijs. Heb je weggeschuurd? Neem ik aan?
    Als je een piepklein beetje materiaal aan de binnenzijde wegneemt (eerst even inschatten) heb je kans dat je de servo nog klein beetje meer richting ligger kan schuiven. Heb je net weer een extra stukje 'verband' als je straks gaat verlijmen. Wat Gerben/GJVO adviseren te doen.

    Jammer dat op die servo's nooit imbusjes zitten, dan kan je met een ingekort imbussleuteltje altijd de servoarm op een ander tandje zetten.

    Controleer ook of de hevels zich goed laten centreren op de 'splined' spindel.
    Met de zenderinstelling kan je het centum wel weer instellen.
    Met een enkele arm lukt dat niet zo.

    De plastic type kruis-hevels draai ik altijd even helemaal rond om in te schatten welke arm het mooiste haaks op de servo komt te staan, op de splines. De rest knip en schaaf ik weg.

    Wat krachtenwerk betreft zijn kunststoffen wellicht het handigst te gebruiken. Als je met Z-bends gaat werken. De gaatjes laten zich makkelijker boren of vrezen. Heb je een gaatje met een beetje klempassing en daarmee spelingvrij. En je krijgt de Z-bend ook beter door het gaatje heen van het spoepelere kunststof dat meer dan sterk genoeg is voor de taak. (bij een klapper hoe dan ook, breekt niet de hevel, maar breken de tandwielen.. alu of kunststof...) Het is verrekte lastig om een Z-bend echt mooi haaks te zetten. Ook al heb je een goede Z-bendtang.
    Bijstug alu gaat dat wrikken. Bij kunststof niet.

    In dit geval zou je moeten gaan werken met clips of kogel gewrichtjes. Of... met een-enkel omgezet haakje, truukje van GJVO.

    Dremelsleufje in het metaal, daar waar de takeling komt, de takeling met drupje CA geborgd.
    Zoiets als dit... deze voor de flap van de Enigma.


    [​IMG]

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    In afwachting van m'n Hacker motor alvast een setje motorspanten getekend en laten frezen:
    [​IMG]
    De 2 nieuwe spanten zijn niet hetzelfde. De koelgleuven worden na het op elkaar lijmen nog mooi in stroomlijn geschuurd zodat schuine kanalen ontstaan.
    Waarom niet 2 dezelfde schotten? Ik vond de sleuven die mooi aan de vertraging aansluiten erg ver aan de rand liggen en wilde er een schot bij hebben met een wat sterkere rand.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Netjes!

    Die koelsleuven zou ik niet te ver uit gaan vijlen straks. Normaliter volstaan 4 gaatjes van 3mm al voor wat koeling. Met de spanten die je nu hebt heb je dus zeker een voldoende grote opening.

    Gerben
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik ben met de servo's voor de Hawk bezig. De rolroeren maken nu een slag van 4mm naar beneden en 15mm naar boven. Verder naar beneden wil het roer echt niet omdat de spleet dat niet toelaat. Is dit voldoende?
    Wat voor uitslagen heb ik voor het hoogte roer nodig? Ik heb geen handleiding, mocht iemand die digitaal hebben dan houd ik me aanbevolen.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    4mm omlaag zou wel genoeg moeten zijn, hoewel een mm'tjhe meer geen kwaad zou kunnen. Oplossing is simpel, tussen rolroer en vleugel een schuurpapiertje, roer iets omlaag houden en schuurpapier heen en weer bewegen, zo maak je net wat meer ruimte.
    (korrel richting de 'buitenkant').

    Omhoog 15mm is net wat te kort, met 20mm omhoog remt hij een stuk beter.
    Hoogteroer iets van 6mm als ik me goed herinner, gemeten op het breedste punt.

    Gerben
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waar heb je die 15mm gemeten, aan de tip of aan de wortel.
    Aan de tip zou prima zijn.
    Volgens mij vloog ik de Hawk met 4 a 5mm uitslag, het ligt er ook aan wat je gewend bent en waar je CG ligt.
    6mm zou op zich wel OK moeten zijn.
    Op mijn Surprise vlieg ik met 3mm up en 2mm down in de rakkentaak.
    De fabrikant geeft ook 6mm aan, dus je ziet, het is erg persoonlijk.

    GJ
     
  10. jotie

    jotie

    Lid geworden:
    5 jun 2005
    Berichten:
    45
    Locatie:
    turnhout
    inertia

    hallo,
    na mijn kort bezoek een jaartje geleden, met een geweld(ige) crash tot gevolg, begint het toch weer te knagen. Nu zag ik in dit draadje de inertia. Net dezelfde als een hawk maar net iets goedkoper. Alleen is er een ander vleugel profiel opgegeven. Is er toch een verschil?
    Met andere woorden mag ik op mijn cente letten of moet ik toch voor het ''origineel'' gaan

    Peter
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Balen van die crash, blij te horen dat je 'de moed nog niet opgegeven hebt'.

    Inertia is precies dezelfde kist als de Hawk...

    Gerben
     
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb gisteren voor het eerst met de inertia gevlogen. De eerste vlucht ging goed, de kist vliegt vlot en vrij strak, de aandrijving was al erg goed op 3 cellen. De tweede vlucht was nog beter, ik had wat meer vertrouwen in de kist en in mezelf en heb heerlijk gevlogen, tot de landing. Ik wilde de snelheid er wat uit halen door beide rolroeren omhoog te zetten. Ik doe dat met een schakelaar, dus direct vol up. Dat remde te goed waardoor hij wegviel en een vleugeltip als eerste de grond raakte. Die tip heeft nu een scheur in de onderhuid, een knik in de bovenhuid en een stukje neuslijst ligt open. Ook de staart vertoond scheuren. Goed balen dus. Ik denk er aan om de hele tip open snijden over de neuslijst om er van binnen bij te kunnen. Over de staart wil ik misschien 2 strengen carbon roving wikkelen, kruislings om wat extra sterkte in de staart te brengen. Ik heb met dit soort reparaties weinig ervaring vandaar dat ik het jullie even voorleg voor ik eraan begin.
     
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    Gelderland
    Tja dat is balen. Beste kun je volgende week een bakkie komen doen in Wijk en Alburg, dan kunnen ze je veel beter advies geven wanneer ze de spullen even zien. En het is natuurlijk nog gewoon gezellig ook zo'n vliegdagje F5B.
     
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik wilde eigelijk een rondje meevliegen in Wijk en Aalburg ;-)
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Emanuel, ik ben dinsdag en/of woensdagavond bij MBC Weert.
    De vleugel kan je waarschijnlijk gewoon met secondelijm dichtmaken, met een speld kleine gaatjes in de scheur prikken en aanstippen met secondelijm.
    Ook de neuslijst zou zo wel dicht moeten kunnen.
    Staartje...
    Hij is niet door?
    Eerst even fixeren met secondelijm, gelcoat (de kleur) wegschuren.
    Dan zou je met een carbon kousje aan de gang kunnen 4 rovings erop lamineren.
    1 boven, 1 beneden en dan 2 aan de zijkant.
    Mooi is anders maar OK, het werkt wel en het wordt niet loodzwaar.
    Ik bedenk net, stuur Fred Mens eens een PBtje.
    Hij woont in de buurt van Roermond.
    Hij weet altijd wel een leuke oplossing.

    GJ
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Flinke scheuren in de staart... had ik ook bij de tweede landing die ik ooooit met m'n fonkelnieuwe Wilco had gemaakt... was behoorlijk knorrig...

    Opletten dat je voor het verlijmen zoals GJVO beschrijft controleert of de staart nog netjes haaks staat, en je instelhoeken nog kloppen.
    Dat was bij namelijk niet het geval... leek mooi, was niet zo.... en toen zat alles gefixeerd na de reparatie...
    ...heb ik met een föhn het vorig jaar uiteindelijk toch maar heet gestookt en nog iets gericht...

    Bij mijn reparatie heb ik van lieverlee de rovings uit elkaar gevlooid. Het werkte niet lekker met de stugge strengen carbon. Toen maar dusdanig verdeeld dat er een 'waas' aan carbon over de plekken kwam, rond om het zwakke deel. Wel alle gelcoat weg gedremeld, zodat ik op het epoxy/glas kon verlijmen.
    Daarna geplamuurd met epoxyplamuur, vlakgeschuurd en afgelakt. (Het oranje is een standaard RAL tint)

    Een mooie verdeling die zich goed liet afwerken. De reparatie is ook behoorlijk sterk geworden, sterker dan origineel.
    De aanvankelijke flex in de staart die ik in nieuwstaat reeds had bemerkt, was verdwenen. Ik had al wat gebroken staartjes gezien op RC-Network, het gemopper gelezen, en hoe dat gerepareerd werd...

    Gr Bas
     
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik denk dat ik de romp voorlopig even met glasvezeltape ga fixeren, hopelijk kan er in Wijk en Aalburg even iemand naar kijken. De vleugel krijg ik nog wel goed denk ik. Ik moet even wat ruimte maken om van binnenuit de vouw eruit te drukken.

    De sterkte van het staart deel van me wel tegen, maar ik was al gewaarschuwd.
     
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    80 grams UD IMS carbon ?

    Hoi Emanuel.

    Erg jammer van de harde landing.
    Altijd eerst even op hoogte oefenen met spoilerons... Dat vergeet je nu nooit meer. Ik mix altijd de juiste hoeveelheid down bij (of up).
    De kist moet eigenlijk redelijk neutraal blijven. (Of vloog je gewoon echt heel langzaam?)

    Voor de romp reparatie is 80 grams UD carbon erg geschikt denk ik.
    Ik gebruik dat ook voor m'n F5D avionics bij soortgelijke ongelukjes.
    Als je het op de buitenzijde zet, en strak met tape afwikkelt is het erg dun. En e tape gaat er daarna meestal nog wel af.
    En het is IMS carbon, dus erg sterk en stijf.
    Je mag wel een stukje hebben.
    Ergens in Eindhoven overhandigen of op de post?

    PS ik heb jouw type EF1 assen nu op m'n Little Tony zitten, zelfgemaakt. Echt perfect!
     
  19. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoi Tjarko,

    Ik ging gewoon te langzaam. Ik landde redelijk recht op mezelf af en schatte daardoor de snelheid verkeerd in. Direct na het omhoog gooien van de aillerons viel een vleugeltip naar beneden. De eerste landing had ik wat meer snelheid, die ging prima. De lucht was ook wat turbulent op de plek waar ik wilde landen, ik had beter verder op het veld kunnen mikken. Weer een goed leerschool.

    Heb je misschien zin om me te assisteren bij de reparatie? Altijd fijn om wat ervaring in de buurt te hebben!
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Lijkt me leuk om hem samen even te plakken.

    Volgende week heb ik 's avonds wel tijd.

    Tjarko
     

Deel Deze Pagina