Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ramping heb je niet per se nodig.
    Er is jaren zonder gevlogen, sterker nog, er zijn nog steeds mensen die zonder ramping vliegen en goede resultaten boeken.

    GJ
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het setje HET + Kontronik heeft geen ramping nodig. Met 15 x 13 breed pakt het goed op. De GVJO-ICE regelaar doet het goed. Is met een programmeerkaart af te stellen, is ook wel zo makkelijk. Hoef je niet met de knuppel te hannesen?
     
  3. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Sciejowice
    Dag Allemaal,

    Vandaag mijn Hawk besteld bij Stauffenbiel, als het goed is dan moet deze bij W&W deze week binnenkomen, Gerben was inderdaad weer op voorraad en in die tussen tijd wat andere spulletjes besteld.

    Groeten John
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Bij Hobbyking zijn de Inertia's weer op voorraad. Ik heb er gisteren een besteld dus volgend jaar vlieg ik weer mee ;-)
    Prijs valt erg mee, $ 235,- en dat tegen 1.30 wisselkoers is net geen € 181,- toch weer een stuk voordeliger dan Staufenbiel.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Top!

    Tot volgend jaar :)

    Gerben
     
  6. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Sciejowice
    Vandaag,

    Mijn eerste testvlucht met de Hawk, met het HET setje van H.B.Busking op 4S en een Yep regelaar 150 amp en een prop 15x13 camcarbon, beetje speelen met het zwaarte punt en wat aftrimmen vliegt hij eigenlijk makkelijker als ik dacht.
    Wel moet er nog wat gedaan worden aan de instelhoeken versus EWD daar hij veel te veel zich zelf opvangt, ik heb niet gemeten maar ik denk dat hij tegen de 3 graden aan zit
    Als dit is verholpen wil ik overstappen naar een moter zoals de B50 L7 6.7/1 zodat er wat meer snelheid in zit.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Johnny, leuk he, zo'n hotliner, de Hawk vliegt echt lekker :)

    De standaard instelhoek van de Hawk is gebaseerd op de oudere F5B modellen waar het een kopie van is. Dat soort modellen vloog met 28 Sub-C Nicads en waren een stuk zwaarder. Met de lipo's van tegenwoordig moet de instelhoek kleiner zijn.
    Met aan de achterkant van de vleugel een laag of 5 isolatietape en dan voorkant stabilo 3 lagen vliegt hij nog veel beter :)

    De aandrijving van Bas is toch een Het2W25 met een 5.2:1 Kontronik gearbox?
    Heb je gemeten hoeveel vermogen je aandrijving nu opneemt?

    Groetjes,
    Gerben
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Leuk dit te lezen!
    Ja, Gerben, klopt als een bus.
    Ik zat op 1 kw te waaien met de SM-logger.

    Ben nog op zoek naar een RFM 15 x 13 breed, ter overname, of als ie met een bestelling uit Oostenrijk mee kan komen... zou dat ook prachtig zijn.

    Heb er nu een smal op zitten. Daar heeft het niet meer mee gevlogen.
    Het ligt een beetje erg stil hier.
    Gr Bas
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hey Bas,
    Tijd om weer wat te gaan doen! Alles goed met jullie en de F5B teckel?

    1kw is een mooi vermogen voor die aandrijving, lekker licht ook. Denk wel dat het de bovengrens is voor een 110grams motor(tje?). Met 13"spoed is de straalsnelheid wat laag, ik denk dat met wat meer spoed de aandrijving beter uit de verf zou komen (14.5x14 van Freudenthaler ofzo).


    Groetjes,
    Gerben
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat redelijk Gerben! Teckel is opperbest in grote tuin en rond de hunnebedden.

    Die prop... zou kunnen. Had het gebaseerd op een eCalc inschatting. 15 x 13 had ik liggen en kwam wonderwel mooi uit.
    Heb niet de inzichten die jij hebt. Neem aan een warempel RFM maat die je suggereert, is wel een gokje waard dan!?
    Gr Bas
     
  11. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Sciejowice
    Goedendag samen,

    Dat is correct Gerben, het is een Het2W25 met een 5.2:1 Kontronik gearbox en een regelaat Yep 150 Amp met een 4S Zippy 2800 mah 30c.
    Resultaat 13,48 volt met een stroom van 84,7 Ahm geeft dus 1141 watt.
    Ik denk dat hij beter af is zoals je zelf al aan gaf een prop van 14.5 X 14
    Ben er inmiddels achter dat je wel de znelheid erin moet houden daar hij anders wegvalt naar een zijde.

    Groeten John
     
  12. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Sciejowice
    Hallo Bas ,

    Mocht je die RFM prop bestellen, wil je mij er ook een bestellen? 14,5 X 14.

    Groeten John
     
  13. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    155
    Hallo ik heb voornemen om een hotliner te gaan kopen. Dit draadje lezend kom ik uit bij een Hawk van Staufenbiel. Mijn vraag is dit een goede instap zoja welke type gaat het dan over en welke setup kan ik het er beste bij kopen. Misschien is het wel verstandig om gelijk een ander merk en type te kopen. (ik krijg deze dus !!)
    Ik ben benieuwd wat jullie mij aanbevelen. Gr. Gijsbert
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.126
    Ik heb nog een raketenwurm 2B op ontvanger na vliegklaar die voor een goed bod weg mag.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Gijsbert,
    Ik zag je PB'tje net voorbijkomen.
    Staufenbiel heeft eigenlijk maar 1-hotliner Hawk, die ze dan in 2 kleuren hebben (de 'originele'geel/blauwe' en de Turqoise V2, op de kleur na zijn ze hetzelfde).
    De mini-Hawk die dan ook nog op de site staat is meer voor 'pylonracen'.

    Qua aandrijving hangt alles af van je budget.. Allergoedkoopste is een buitenloper op de neus zetten met een redelijk grote klapprop. Wel wat bewerkelijker, om het zo te maken dat je de motor nog goed vast kunt zetten en de regelaar te kunnen plaatsen.

    Optie 2 is een Turnigy Hotliner motor. Tikje zwaar maar voor het geld een leuke optie.

    Meest gebruikelijk is om een binnenloper met vertraging te gebruiken. Daar haal je het meeste vermogen voor het gewicht uit, en het is ook makkelijk te monteren. er zijn allerlei variaties, van zelf samengestelde 'budget' aandrijvingen (vanaf zo'n 140Euro) tot fabriekmotoren.
    Als je wat budget hebt zou ik je persoonlijk de Hacker B50-6L met 6.7:1 vertraging op 5S aanraden. Betrouwbare motor, kan eventueel later ook in een grotere hotliner waar hij zelfs 5kw aankan. Op 4S past hij mooi bij de Hawk, met een 17x18F5B Rood prop.

    Qua regelaar werkt de 200A china regelaar prima, maar dan wel met de F5B software van George Shering en 2 extra condensatoren. Ik heb er al vele opgebouwd en aan hotliner-enthousiastelingen in de wereld verkocht. En duur zijn ze niet, ik verkoop ze voor 42.50Euro.
    Andere betaalbare optie is de ICE150, gaan ook prima. Ietsje compacter dan de 200A en kunnen zeker net zoveel vermogen aan. Zijn te vinden vanaf 65.--Euri (heb ik ook een stel van liggen voor de geinteresseerde ;) )

    Er zijn natuurlijk nog veel meer regelaars te koop, als het een stukje meer mag kosten dan zeker (Castle ICE200 bijvoorbeeld). Maar voor beginners zijn de 2 hierboven een mooie manier om voordelig in te stappen.

    Groetjes,
    Gerben
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    O ja, op 5 April gaan we weer een rondje F5B/hotliner vliegen in Vught. Kom anders daar eens kijken, is altijd gezellig en een hoop te zien :)

    Groetjes,
    Gerben
     
  17. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    155
    Hoi Gerben, alvast bedankt, zou jij mij een andere vliegtuig aanraden dan de Hawk, de geel blauwe is nu 199 euro. Ik wil eerst voor het vliegtuig gaan en dan kom ik nog op de site voor de setup.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2014
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hangt ook weer van je budget af natuurlijk.
    De Hawk is absoluut waar voor je geld, echt een leuke hotliner om mee te vliegen.

    Wil je iets groter ga je naar een Enigma/Zahir/V-Max Evo 3 (zelfde model met andere namen). Dan ga je al richting 350Euro en er moeten 5 servo's in ipv 3. Het is FAI conform, hoewel je in Nederland zowieso altijd welkom bent om eens een rondje mee te vliegen bij de wedstrijden (fun!) .

    Groetjes,
    Gerben
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @ Johnny Ploeg, RFM-prop, bestel snel, PB gezonden !!!!!

    Gaat om onderstaand 'Gardena' tuingereedschap...

    [​IMG]

    Verzendkosten vast rond de 13,- (via oude RFM factuur...), propprijs per set 28,80 euronauten
    Zou zelfs goedkoper kunnen zijn zelf te bestellen, wegen dubbele portokosten? Minder heissa?

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2014
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @ John... wat is jouw vliegklaargewicht met/zonder die 4S 2800?

    Wilco F5B weegt thans 1.125 gram
    Heb 4S 3.300mAh Turnigy pakketten... ±390 gram
    en 4S 3600Ah pakketten, zo rond de 410 gram (Enigma weegt dan meen ik zo rond de 1.750 gram)

    Totaal 1.510 gram met de 3.300mAh...

    Hij moet een goede worp hebben om mooi weg te komen... anders knalt hij idd weg. Al een prop en motor op verspeeld.

    @ Gerben Heb jij voor mij nog een vermogens inschatting (sheet) voor deze set-up met de 14,5 x 14 RFM? Daar ik slechts naar eCalc staar? Wat meer inzicht?

    De props vandaag bij RFM besteld (in behandeling)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2014

Deel Deze Pagina