Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    als er iemand een setup te koop heeft mag hij me een berichtje sturen
     
  2. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    ik zit regio alkmaar maar zit er niet zo mee om 100 km te rijden voor een oplossing
     
  3. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bruikbaar zeker.
    Alleen zou ik als recreatievlieger eerder kijken naar een grotere capaciteit.
    4000 mah is ideaal als het erin past.
    Volgens mij heb ik destijds de Hawk met 3700mah gevlogen.
    Maar zorg voor iets dat je accu's op kan warmen voor gebruik want als je een lipo koud hoog belast is ie binnen een paar seconden stuk.
    Hoe ik dat weet... Ervaring, ik heb om te testen ooit een gloednieuwe accu een seconde of 5 hoog belast.
    De accu was meteen slecht en is nooit meer goed gekomen.
    Er zijn een heleboel F5B vliegers actief bij modelvliegclub Crash in Katwoude.
    @Gerben traint daar ook regelmatig.
    Die mannen kunnen je alkes laten zien en overal mee helpen.
    Vaak weten ze ook bog wel leuke gebruikte dingen.
    Zelf vlieg ik geen F5B meer dus je zal het van de actieve mannen moeten hebben.

    GJ
     
  5. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Ben mij wat aan oriënteren voor een mooie setup voor in een (limit pro/hawk). Zijn er tegenwoordig al leuke direct drive setups die 1500 wat of mee leveren? Die dan ook mooi passen in deze romp ?.
    Edit, het idee is om hard vertical te klimmen en zwevend naar beneden.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2023
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, helaas zijn er geen direct drive aandrijvingen die zoveel koppel kunnen leveren dat ze grote props rond kunnen slingeren.
    Probleem is ook nog eens de slankheid van de romp.
    Je zal voor echte hotlinder prestaties echt een aandrijving met vertraging moeten hebben.
    Ik ben zelf ook al weken aan het zoeken en had ook al contact met China of ze zo'n motor kunnen bouwen maar technisch is het onmogelijk.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Oke zoon vermoeden had ik al. Wat is tegenwoordig een mooie setup? Kant-en-klaar of zelfs assembleren is geen probleem. Zeg maar 1500 wat minimaal op 4s.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou als ik jou was eens rondvragen of er gebruikt iets te vinden is.
    1500 Watt is veel te weinig, dat gaat snel vervelen.
    We hebben mensen altijd aangeraden om met iets van 2500 Watt te beginnen.
    Dat kan met een Hacker B40L met 6.7 vertraging of een Kontronik Kira 600 met 6.7 vertraging.
    Als prop een RFM 16x16, om te beginnen.
    Daarna kan je naar een 17x18 of zo, dan ga je richting 4000 Watt.

    GJ
     
  9. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen
    En beide motoren kunnen op 4s Met welke kv ?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil je op 4S vliegen of 5,6... tot 10S is mogelijk.
    Tot 6S zijn er relatief goedkope regelaars bruikbaar, boven 6S worden ze duurder, hoewel ik er nu 1 heb die niet al te duur is (120 Euro) en 12S aankan bij 200A.
    Met een 6,7 vertraging moet je op een motortoerental van iets van 65000 uitkomen.
    Op 4S zou je op een Hacker 6L uitkomen, die heeft een KV van 4610, bij een celspanning van 3.5V onder belasting zit je rond die 65000 rpm, dus rond de 9000 op de prop.
    Wil je naar 5S moet je een 7L nemen, die zit op 3960KV, bij 17,5 Volt onder belasting zit je dan op 69000 rpm, dus ruim 10000 op de prop.
    6S moet je naar iets met 3000 KV, Hacker 9L of zo.
    8L kan ook maar dan heb je een hele heftige motor.
    En er zijn meer merken, Leomotion, Neumotor, Kontronik.

    GJ
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.330
    Locatie:
    Hell

    Klinkt heel erg goed.
    Kan ik daar ook aan komen?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik zal hem eerst testen.
    En iemand anders, die ruim 220A trekt op 10S ook.
    Als ie dat overleeft dan durf ik hem wel aan te bevelen.
    Even geduld nog.

    GJ
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    GJ, die toerentallen zitten er iets naast, een B50-8L zit rond de 3000kv, een 7L rond de 3400kv.

    Groet, Gerben
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de gegevens van Hacker overgenomen.

    GJ
     
  15. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Zijn er ervaringen met een hacker b40 f5f FIA 5000kv 6.7x1 gearbox motor ?.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2023
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vermoed dat het een B50-6L betreft. Die met de juiste setup netaan 3kW aankan (16x16 smal op 4S).
    Mooi vermogen om een hotliner lekker vlot omhoog te sleuren.

    Lijkt me wel een oudere motor, ook electromotoren gaan in de loop der jaren iets achteruit.
    Hoeft geen probleem te zijn als hij netjes behandeld is, zal ook van de prijs afhngen natuurlijk.

    Groetjes,
    Gerben
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat het wel een B40 is.
    Hacker heeft in de nicad tijd zo'n motor gehad, was voor 10 cellen en een 16x16 prop.
    De Hacker B50 6L kan veel meer leveren dan 3Kw.
    Ik weet niet meer hoeveel ik uit die B50 haalde maar 4000 Watt was geen probleem.

    GJ
     
  18. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Het is een oudere b40 motor met weinig draai uren. Heb hem toch maar gekocht 2de hands. Volgens e calc met een 15x16 op 4s doet hij 1.7 kw wat eerst wel genoeg is.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Tikfoutje, bedoelde natuurlijk B40-6L. Hacker had de neiging een ´normale´B40 en later B50 van een andere sticker te voorzien en dan F5F of F5B te noemen.
    Soms met als extra een carbon-motorhuis.
     
  20. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Oke. Dan heb ik de volste vertrouwen dat de motor het wel overleefd hoe ik de kist wil vliegen. Kortstondig gas om op hoogte te komen.
     

Deel Deze Pagina